• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Dažādi sludinājumi
Juridiskas personas publicē saturiski dažādus paziņojumus, piemēram, par sabiedrisko apspriešanu, paziņojumus par tarifiem, par anulētām apraides atļaujām, par muzeju akreditāciju, par kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem, kuģošanas grafikiem. Zvērināti notāri un zvērināti tiesu izpildītāji publicē paziņojumus fiziskām personām, kuru dzīvesvieta nav norādīta Iedzīvotāju reģistrā vai saņemts pasta paziņojums, ka sūtījumu nav iespējams nodot adresātam.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Oficiālais paziņojums (OP 2020/42.DA2): dažādi sludinājumi. Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 28.02.2020., Nr. 42 https://www.vestnesis.lv/op/2020/42.DA2

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Dažādi sludinājumi

Paziņojums par AS "RĪGAS SILTUMS" noteikto (piedāvāto) siltumenerģijas tarifu iesniegšanu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai...

Vēl šajā numurā

28.02.2020., Nr. 42

OP 2020/42.DA2
RĪKI

Dažādi sludinājumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 46 Visi

OFICIĀLAIS PAZIŅOJUMS

Dažādi sludinājumi

INFORMATĪVAIS ZIŅOJUMS par vides apsvērumu, vides pārskatā izteikto atzinumu un sabiedriskās apspriešanas rezultātu integrāciju LATVIJAS NACIONĀLAJĀ ENERĢĒTIKAS UN KLIMATA PLĀNĀ 2021.-2030. gadam

Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija informē, ka saskaņā ar Ministru Kabineta (turpmāk -MK) 2019.gada 7.maija rīkojumu Nr.210 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" ir jāievieš Latvijas Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030. gadam (turpmāk - Plāns), ievērojot tautsaimniecības attīstības un enerģētikas un klimata mērķus. Plāna izstrādi nosaka Eiropas Savienības (turpmāk - ES) līmeņa dokuments - Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra regula Nr.2018/1999 Par enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldību (turpmāk Regula Nr.2018/1999), kura nosaka Plānā iekļaujamo informāciju un Plāna saturu, kam atbilstoši Plāns ir izstrādāts, piemērojot MK 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr.737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" 6.punktu.

Plāns ir pieņemts 2020.gada 28.janvāra MK sēdē ar piebildi, ka precizējams Plāna 11.rīcības virziena darbības rezultātu 1.2.punkts, paredzot, ka tiks izvērtēta nodokļu likmes diferencēšanas iespēja siltinātām ēkām, uzdodot Ekonomikas ministrijai līdz 2020.gada 31.janvārim nodrošināt Plāna, tā pielikumu un aizpildīto Eiropas Komisijas datu un informācijas ziņošanas datņu iesniegšanu Eiropas Komisijā. Precizētais Plāns ir publicēts izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 29, 11.02.2020, OP numurs: 2020/29.11.[1]

Šis informatīvais ziņojums sagatavots, pamatojoties uz Vides pārraudzības valsts biroja 2019. gada 10. decembra atzinumā Nr.4-03/23 "Par Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam Vides pārskatu" iekļautajām rekomendācijām, un saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumu Nr.157 "Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums" (turpmāk Noteikumi 157.) 27.punktu.

Plānā ir iekļauti mērķi visām ES Enerģētikas Savienības dimensijām, kur daļu no mērķiem nosaka ES tiesību akti, piemēram, siltumnīcefekta gāzu (turpmāk - SEG) emisiju samazināšanas mērķis, atjaunojamo energoresursu (turpmāk - AER) īpatsvara sasniegšanas enerģijas gala patēriņā transportā, moderno biodegvielu un biogāzes īpatsvara enerģijas patēriņā transportā mērķis, starpsavienojumu mērķis, vai ES tiesību akti nosaka mērķu noteikšanas pienākumu, nosakot arī konkrētus mērķiem piemērojamos nosacījumus. Plānā iekļautie pasākumi un tajā noteiktie principi tiek balstīti uz Līgumā par ES darbību noteiktā principa "piesārņotājs maksā" pilnīgu ieviešanu un īstenošanu. "Piesārņotājs maksā" princips nozīmē praksi, ka tiem, kas rada piesārņojumu, ir arī jāsedz tā apsaimniekošanas izmaksas, lai novērstu kaitējumu cilvēku veselībai vai videi. Piesārņojumu vislielākajā mērā rada galapatērētājs, jo patēriņa pieprasījuma apmierināšana veicina piedāvājuma ražošanu, kas savukārt rada piesārņojumu. Tāpēc patērētājiem arī ir jābūt atbildīgiem par piesārņojuma administrēšanas - ierobežošanas, mazināšanas un kaitējuma cilvēka veselībai vai videi novēršanas - izmaksām. Tomēr patērētājiem ir arī jābūt tiesīgiem saņemt precīzu informāciju par ar piesārņojuma administrēšanu saistītām izmaksām.

Vides apsvērumu integrēšana attīstības programmā

Plānošanas dokumenta sagatavošanas laikā tika veikts tā stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums (turpmāk - SIVN), lai savlaicīgi izvērtētu sagaidāmo ietekmi uz vidi saistībā ar Plāna īstenošanu. SIVN novērtējuma rezultāti tiek atspoguļoti vides pārskatā, kurā novērtēts esošais vides stāvoklis Latvijā, ar plānošanas dokumenta īstenošanu saistītas vides problēmas un būtiskās ietekmes uz vidi, lai piedāvātu risinājumus būtisko ietekmju novēršanai un samazināšanai, alternatīvu izvēles pamatojums un izvērtējums.

Stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums Plānam parāda, ka:

1. Plāns kopumā atbilst Eiropas Savienības un nacionālajiem vides politikas plānošanas dokumentiem un starptautiskajām konvencijām. Galvenie mērķi un atbalstāmie rīcības virzieni ir vērsti uz kompromisa rašanu starp tādām bieži konfliktējošām nepieciešamībām kā: ekonomiskā izaugsme, cilvēkkapitāla un saimnieciskā attīstība un dabas un vides aizsardzība.

2. Plānā noteiktie rīcības virzieni un pasākumi nav pretrunā ilgtspējīgas attīstības mērķiem, principiem un nacionālajai vides politikai, kā arī veicina Latvijas starptautisko saistību izpildi vides jomā.

3. Pēc ietekmes uz vidi īstenojami ir visi vērtētie scenāriji, bet konstatējams, ka pēc ietekmes uz vidi optimāls būtu Plāna piedāvātais Mērķa scenārijs.

4. Konkrētiem Plānā paredzētiem projektam jāveic visas likumā noteiktās ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras.

5. Vēja enerģētikas straujas attīstības gadījumā ieteicams veikt vēja elektrostaciju ietekmju uz putniem un sikspārņiem nacionāla mēroga monitoringu ar mērķi optimizēt turpmāku vēja enerģētikas attīstību ar minimālām nelabvēlīgām ietekmēm uz Latvijas faunu.

6. Atbilstoši Plāna 4. daļā "Rīcībpolitikas un pasākumi" noteiktajam, pirms katra Plānā noteiktā pasākuma īstenošanas ir jāveic risku izvērtējums alternatīvu risinājumu iespējām.

7. Veicot plāna pārskatīšanu normatīvajos aktos noteiktajos termiņos, veikt detalizētāku analīzi dažādo rīcībpolitiku mijiedarbībai, sinerģijai un kompromisiem, to dažāda veida ietekmēm uz vidi, atbilstoši aktuālajai situācijai.

Kopumā Plāna realizācijas ietekme uz vidi novērtēta kā būtiski labvēlīga, tieša, ilgtermiņa, primāra un neatgriezeniska (pieņemot, ka videi draudzīgas enerģētikas attīstība nebeigsies).

Izteiktie atzinumi un publiskās apspriešanas rezultāti

Plāna SIVN Vides pārskata projekta publiskā apspriešana tika organizēta atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumiem. Vides pārskata projekts no 2019.gada 21. oktobra līdz 20. novembrim tika nodots sabiedriskajai apspriešanai. Sabiedrības pārstāvjiem bija iespēja līdzdarboties Plāna un Vides pārskata projekta komentēšanā, iepazīties ar izstrādātajiem dokumentiem, izteikt viedokli un priekšlikumus. Pēc sabiedriskās apspriešanas visi sabiedrības iebildumi, komentāri un priekšlikumi par pašu Plānu un tā Vides pārskatu tika izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā Plāna un Vides pārskata gala redakcijā.

Sagatavotais Vides pārskats tika iesniegts izskatīšanai un atzinuma saņemšanai Vides pārraudzības valsts birojā. Vides pārraudzības valsts birojs atzinumā norādīja pilnveidot Plānu un attiecīgi precizēt Vides pārskatu. Kopumā Birojs pozitīvi vērtēja Plānā paredzētos pasākumus un rīcības, kas sekmē pāreju uz oglekļa mazietilpīgu ekonomiku, kas rada minimālas SEG, sevišķi CO2, emisijas, attīsta AER, kā arī saglabā un vairo CO2 piesaisti, tādējādi radot priekšnoteikumus sabalansētai un ilgtspējīgai tautsaimniecības attīstībai nesaistīti ar SEG emisiju palielināšanos. Biroja norādījumi attiecās tikai uz SIVN pilnveidošanu, un to izpilde ar attiecīgām izmaiņām Vides pārskatā ir apkopota pielikumā.

Plāna monitorings

Plāna īstenošanas monitoringa nepieciešamību nosaka Noteikumi Nr. 157. Monitoringa uzdevums ir noskaidrot plānošanas dokumentu tiešo vai netiešo ietekmi uz vidi un nepieciešamības gadījumā, izstrādāt papildus nosacījumus. Tomēr Plāna gadījumā Regula Nr.2018/1999 nosaka detalizētākus Plāna monitoringa nosacījumus, kuri izklāstīti Plānā un tā SIVN ziņojumā. Tāpēc veicot noteiktos monitoringa nosacījumus Ekonomikas ministrija attiecīgi informēs Vides pārraudzības valsts biroju, atbilstoši Noteikumu Nr. 157, 30.-32. punktu noteiktajai kārtībai.

Pielikums

Vides pārraudzības valsts biroja rekomendāciju analīze

Vides pārraudzības valsts biroja rekomendācijas

Atbilde

Vides pārskatu papildināt ar atbilstošu, konkretizējošu informāciju par dabas vērtībām, resursiem un vides aspektiem, kas ir tieši saistīti un var tikt ietekmēti, realizējot Plānā paredzētos pasākumus, piemēram, par putnu un sikspārņu stāvokli Latvijā kontekstā ar plānoto vēja enerģijas attīstību.

Vides pārskats papildināts ar informāciju:

"Paredzamās vēja enerģijas attīstības iespējamajām nelabvēlīgajām ietekmēm potenciāli pakļautās dabas vērtības ir lidojošie mugurkaulnieki: putni un sikspārņi. Diemžēl Latvijā nav veikts monitorings par vēja elektrostaciju (turpmāk - VES) izraisīto lidojošo mugurkaulnieku tiešu bojāeju vai citām, netiešām ietekmēm, kas faktiski nav arī iespējams, jo pagaidām Latvijā ir pārāk maz VES, lai šāds monitorings būtu reprezentatīvs. Līdz ar to šīs dabas bagātības vērtējums katrā konkrētā paredzēta VES parka vietā jāveic atsevišķi tā ietekmes uz vidi novērtējumā."

Vides pārskats vairāk iegūtu, ja tas būtu papildināts ar analīzi, kā modelētie alternatīvie Plāna mērķa sasniegšanas scenāriji potenciāli varētu ietekmēt dažādas Vides pārskatā apskatītās vides jomas un dabas vērtības.

Vides pārskata 6. daļa "Plāna prognozējamie rezultāti pa rīcības virzieniem" attiecīgi papildināta.

Klimata un enerģētikas politikas īstenošana, ņemot vērā nacionālos un starptautiskos politikas mērķus, mūsdienās ir vērsta uz vides aizsardzību, tomēr arī pašā politikā, neskatoties uz ilgtspējas nodomiem, ir virkne vides izaicinājumu, jo rīcības virzieniem ir ietekme, arī būtiska un negatīva, uz atsevišķiem vides komponentiem. Tieši šo savstarpējo konfliktējošo interešu, iespējamo būtisko ietekmju identificēšana un konfliktu savlaicīga novēršana ir SIVN veikšanas iemesls un uzdevums.

Savstarpēji konfliktējošas intereses ar, iespējams, būtiskām ietekmēm, izvērtētas papildinātajā Vides pārskata 1. pielikumā "Latvijas nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam plānotās rīcībpolitikas un to īstenošanas pasākumi: katra ietekmes uz vidi novērtējums", bet būtiski negatīvas šādas ietekmes nav identificētas.

Vides pārskatā iztrūkst vērtējuma (analīzes) dažādo rīcībpolitiku mijiedarbībai, sinerģijai un kompromisiem, kā arī veikta tikai fragmentāra ietekmes uz vidi analīze.

Šis Biroja norādījums balstās uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) norādījumiem sabiedriskās apspriešanas gaitā. VARAM norādījumu izpilde ir atspoguļota papildinātajā Vides pārskatā, attiecīgi aktualizēts arī SIVN 1.pielikums. Atkārtoti norādījumi no VARAM nav saņemti, tātad tie uzskatāmi par apmierinātiem.

Plāna īstenošanas ietekmes monitoringam nepieciešams definēt konkrētus vides indikatorus, lai, iespējams, pārmērīgi optimistisko ietekmes prognozi pārbaudītu (piemēram, sugu un biotopu aizsardzības stāvokļa tendences, kas sajūgtas ar pieņēmumiem par dzīvās, nedzīvās, nepietiekami izmantotās un papildus biomasas lietojuma apjomiem un to atbilstību izdarītajiem pieņēmumiem).

Vides pārskata 9. daļa "Plāna monitorings un rezultatīvie rādītāji" attiecīgi papildināta.

Lai konstatētu Plāna īstenošanas radīto tiešo vai netiešo ietekmi uz vidi, Ekonomikas ministrijai, izmantojot valsts vides monitoringa un citus pieejamos datus, vismaz divas reizes plānošanas periodā (2024. gadā un 2028. gadā) jāizstrādā monitoringa ziņojums un jāiesniedz (arī elektroniskā veidā) Vides pārraudzības valsts birojā.

Nosacījums ieviests.

[1] https://likumi.lv/ta/id/312423-par-latvijas-nacionalo-energetikas-un-klimata-planu-2021-2030-gadam

Oficiālie paziņojumi:

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!