Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija publicē:
  • lēmumus par tarifu aprēķināšanas metodiku un lēmumus, ar kuriem noteikts tarifs;
  • noteikumus par Regulatoram regulāri iesniedzamās informācijas veidiem, apjomu un iesniegšanas termiņiem;
  • vispārējās atļaujas noteikumus;
  • ziņojumus par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu un ziņojumus, kuros informē par universālā pakalpojuma saistību tīrajām izmaksām.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2018. gada 8. novembra lēmums Nr. 123 "Par būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 9.11.2018., Nr. 222 (6308) https://www.vestnesis.lv/op/2018/222.6

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Rīgas pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas komisijas lēmums Nr. 2418

Par dzīvojamai mājai Bērzpils ielā 59, Rīgā, funkcionāli nepieciešamā zemesgabala apstiprināšanu

Vēl šajā numurā

09.11.2018., Nr. 222 (6308)

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 123

Pieņemts: 08.11.2018.

OP numurs: 2018/222.6

2018/222.6
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.123

Rīgā 2018.gada 8.novembrī (prot. Nr.48, 3.p.)

Par būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators), lai varētu nodrošināt Elektronisko sakaru likuma mērķi un īstenotu kompetenci, kas noteikta Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13., 15. un 17.punktā, veica vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgus analīzi šādiem elektronisko sakaru komersantiem:

1. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "BALTNET", vienotais reģistrācijas numurs: 40103968743, juridiskā adrese: Aleksandra Bieziņa iela 9– 96, Rīga, LV-1029;

2. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "HIG Serviss Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003374682, juridiskā adrese: Sesku iela 63–59, Rīga, LV-1082;

3. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "LUTOR", vienotais reģistrācijas numurs: 40003643134, juridiskā adrese: "Zonepes Nr. 6" – 4, Salacgrīvas pagasts, Salacgrīvas novads, LV-4054;

4. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nord Connect", vienotais reģistrācijas numurs: 40103763797, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 41–11, Rīga, LV-1010;

5. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nordic Technologies", vienotais reģistrācijas numurs: 40003542000, juridiskā adrese: Rūpnīcu iela 4, Olaine, Olaines novads, LV-2114;

6. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "ULSI", vienotais reģistrācijas numurs: 44103015443, juridiskā adrese: Brīvības iela 180, Rīga, LV-1012;

7. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Vājstrāvas tīkli", vienotais reģistrācijas numurs: 40003893156, juridiskā adrese: Dzelzavas iela 117, Rīga, LV-1021;

8. ārvalsts komersanta filiālei "Voxbone SA Latvijas filiāle", vienotais reģistrācijas numurs: 40003945513, juridiskā adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 21, Rīga, LV-1010;

9. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Baltic Call", vienotais reģistrācijas numurs: 40203095951, juridiskā adrese: Andreja Saharova iela 20–21, Rīga, LV-1021;

10. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "NetBalt", vienotais reģistrācijas numurs: 40103857838, juridiskā adrese: Antonijas iela 8–4, Rīga, LV-1010;

11. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "NGU", vienotais reģistrācijas numurs: 40003371309, juridiskā adrese: Ērģeļu iela 1–1, Rīga, LV-1048;

12. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Ntel Solutions", vienotais reģistrācijas numurs: 40103948836, juridiskā adrese: Kārļa Ulmaņa gatve 3, Rīga, LV-1004;

13. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "XOmobile", vienotais reģistrācijas numurs: 40103181903, juridiskā adrese: Republikas laukums 3–225, Rīga, LV-1010 (turpmāk šā lēmuma ievaddaļas 1.–13.punkts – Komersanti).

Regulatora "Ziņojums par tirgus analīzi par Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumā 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (2014/710/ES) par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem minēto tirgu: Nr.1 – Vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos" (turpmāk – Ziņojums par tirgus analīzi) ir šā lēmuma sastāvdaļa un ir publiski pieejams Regulatora tīmekļvietnē www.sprk.gov.lv. Ziņojumā par tirgus analīzi ir izklāstīta vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgus analīzes veikšanas gaita, konstatētās problēmas šajā tirgū un risinājumi konstatēto problēmu novēršanai.

Regulators, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta pirmās daļas 9.punktu un otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus un administratīvos aktus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem. Pieņemtā lēmuma vai izdotā administratīvā akta pamatojumā Regulators ņem vērā Eiropas Komisijas ieteikumus attiecīgajā jautājumā.

Regulators konstatē

1. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta pirmo daļu Regulators, ievērojot elektronisko sakaru pakalpojumu ģeogrāfisko dalījumu un citus valstī esošus īpašus apstākļus, kā arī Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumu 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (turpmāk – Ieteikums), nosaka konkrētos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus.

2. Ieteikumā norādītais Tirgus Nr.1 – Vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgus atbilst Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra Ieteikumā 2007/879/EK par attiecīgajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem minētajam Tirgum Nr.3 – Savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālajā publiskajā telefonu tīklā un Eiropas Komisijas 2003.gada 11.februāra Ieteikumā 2003/311/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK minētajam Tirgum Nr.9 – Savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālajā publiskajā telefonu tīklā.

3. Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 13. un 17.punktu un 30.panta pirmo daļu veica Ieteikumā noteiktā tirgus Nr.1 – Vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos (turpmāk – Tirgus Nr.1) analīzi.

4. Savienojumu pabeigšanas pakalpojums ir elektronisko sakaru komersanta sniegts vairumtirdzniecības pakalpojums, kas nodrošina ienākošās noslodzes maršrutēšanu uz pieslēguma punktiem elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā no pēdējās komutatīvās iekārtas pirms pieslēguma punkta, kuru var izmantot starpsavienojumam, līdz pieslēguma punktam. Elektronisko sakaru pakalpojuma lietotāji ir citi elektronisko sakaru komersanti, kuri nodrošina publisko telefonu tīklu.

5. Ņemot vērā tirgus definīciju, Regulators ir noteicis, ka savienojuma pabeigšanas pakalpojuma sniegšanas ģeogrāfiskais mērogs (teritorija) ir elektronisko sakaru komersanta individuālais publiskais fiksētais telefonu tīkls.

6. Regulators noteic, ka šā lēmuma izpratnē konkrētais tirgus definējams kā vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgus (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).

7. Regulators Tirgus Nr.1 analīzes gaitā ir ņēmis vērā šādus kritērijus: elektronisko sakaru komersanta lielums (īpatsvars tirgū), nepietiekama kompensējoša pirktspēja jeb tās trūkums, potenciālas konkurences trūkums, barjeras ienākšanai vai ekspansijai tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgu analīzi).

8. Nepietiekama kompensējoša pirktspēja tirgū izpaužas kā nepietiekama lietotāju spēja pirkt elektronisko sakaru pakalpojumus tādos apjomos no elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū, lai tie varētu ietekmēt pakalpojumu pārdošanas cenu.

9. Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija Ieteikuma 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā (turpmāk – Tarifu ieteikumi) 1.punkts noteic, ka, izveidojot cenu kontroli un nosakot izmaksu uzskaites pienākumus saskaņā ar Direktīvas 2002/19/EK 13.pantu, pēc tam, kad ir veikta tirgus analīze saskaņā ar Direktīvas 2002/19/EK 16.pantu, valsts pārvaldes iestādēm ir jānosaka savienojuma pabeigšanas tarifi, pamatojoties uz izmaksām, kādas rodas efektīvam operatoram, tiem operatoriem, kurus valsts pārvaldes iestādes ir izraudzījušas par tādiem, kuriem piemīt liela tirgus spēja attiecībā uz savienojuma pabeigšanas balss izsaukumiem vairumtirdzniecības tirgos atsevišķos sabiedriskajos telefona tīklos. Tas nozīmē, ka šie tarifi būtu arī simetriski.

10. Regulators 2017.gada 26.aprīlī pieņēma lēmumu Nr.39 "Par savienojuma pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk – Lēmums Nr.39), ar kuru ir noteikta elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējā robeža 0,000766 EUR par izsaukumu un 0,000701 EUR par izsaukuma minūti.

11. Lēmuma Nr.39 ietvaros ar savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, saprot tādu savienojumu, kur izsaucošā numura valsts kods (turpmāk – valsts kods), kas noteikts Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU) rekomendācijai E.164 pievienotajam valstu sarakstam, atbilst kādas Eiropas Ekonomiskās zonas valsts kodam.

12. Savienojums, kurš neatbilst šā lēmuma konstatējošās daļas 11.punktā noteiktajam kritērijam, ir uzskatāms par savienojumu, kas saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas.

13. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, ja Regulators uzskata, ka ir steidzama vajadzība rīkoties, lai nodrošinātu konkurenci un aizsargātu lietotāju intereses, var, atkāpjoties no šā panta pirmās daļas 12.1.punktā un 13.punktā noteiktās procedūras, nekavējoties pieņemt samērīgu pagaidu lēmumu par veicamajiem pasākumiem, paziņojot Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādei (turpmāk – BEREC) lēmumā minētos pasākumus un izklāstot to pamatojumu. Ja Regulatora pagaidu lēmumā noteiktais veicamais pasākums ietver tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistību, tā stājas spēkā ne agrāk kā nākamajā dienā pēc Regulatora lēmuma publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Ja Regulators nolemj pagaidu lēmumu padarīt par pastāvīgu vai pagarināt laikposmu, kurā tas ir piemērojams, tas rīkojas saskaņā ar šā panta pirmās daļas 13.punktu.

14. Regulators 2017.gada 26.aprīlī pieņēma lēmumu Nr.40 "Par būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū" (turpmāk – Lēmums Nr.40), saskaņā ar kuru no 2017.gada 27.aprīļa astoņiem šā lēmuma ievaddaļas 1.–8.punktā minētajiem elektronisko sakaru komersantiem tika noteikts būtiskas ietekmes tirgū statuss un piemērotas saistības nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem, caurredzamības saistības publiskot spēkā esošos tarifus par starpsavienojuma pakalpojumiem un starpsavienojumu regulēšanas saistība noteikt savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā individuālajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu.

15. Lēmums Nr.40 ir pagaidu lēmums, kas būs spēkā līdz brīdim, kamēr Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 121. un 13.punktā noteiktajām procedūrām pieņems lēmumu, kā rezultātā šis lēmums kļūst par patstāvīgu vai zaudēs spēku.

16. Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 11.punktu, 30.panta otro daļu, 38.panta otro daļu un Regulatora 2011.gada 24.augusta lēmumu Nr.1/20 "Noteikumi par konsultāciju kārtību ar tirgus dalībniekiem" veica konsultāciju ar tirgus dalībniekiem.

17. Regulatora tīmekļvietnē tika publicēts paziņojums par konsultāciju dokumenta par Ziņojumu par tirgus analīzi ievietošanu Regulatora tīmekļvietnē. Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Regulators lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par konsultāciju dokumentu par Ziņojumu par tirgus analīzi iesūtīt Regulatoram rakstveidā līdz 2018.gada 6.augustam.

18. Regulators ir saņēmis un izvērtējis sabiedrības ar ierobežotas atbildību "Lattelecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003052786, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 105, Rīga, LV-1011 (turpmāk – SIA "Lattelecom"), 2018.gada 6.augusta vēstulē Nr.LTC-K-18-5910 (turpmāk – Vēstule) izteiktos priekšlikumus un komentārus par konsultāciju dokumentu par Ziņojumu par tirgus analīzi.

19. SIA "Lattelecom" Vēstulē aicina piemērot visiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 papildu saistību tuvināt izmaksām starpsavienojuma saskarnes ierīkošanas un abonēšanas, starpsavienojuma līnijas ierīkošanas un abonēšanas tarifus.

20. 2018.gada 2.jūlijā Regulators nosūtīja Ziņojumu par tirgus analīzi (Regulatora vēstule Nr.2-2.76/2121) Konkurences padomei priekšlikumu un komentāru sniegšanai. 2018.gada 20.jūlijā Konkurences padome atbildēja un norādīja (Konkurences padomes vēstule Nr.1-26/763): "Konkurences padome norāda, ka tā piekrīt SPRK norādītajām tirgus definīcijām, tirgus analīzes rezultātiem, kā arī komersantiem piemērotajām saistībām."

21. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 13.punktu Regulators paziņo un nosūta Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem, Eiropas Komisijai un BEREC saskaņošanai uz vienu kalendāro mēnesi plānoto pasākumu kopumu (projektu) un tā pamatojumu attiecībā uz elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanu, elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū noteikšanu un lēmuma projektu par speciālo prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu šādam elektronisko sakaru komersantam, kā arī par plānotajām elektronisko sakaru komersantiem piemērojamām saistībām attiecībā uz piekļuvi, starpsavienojumu un pasākumiem, kas var ietekmēt tirdzniecību starp dalībvalstīm. Regulators, uzklausot un ņemot vērā Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoru, Eiropas Komisijas un BEREC viedokli, var izdarīt grozījumus plānoto pasākumu kopumā un piemērojamās saistībās un par to paziņo Eiropas Komisijai.

22. 2018.gada 10.septembrī Regulators paziņoja un nosūtīja Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem, Eiropas Komisijai un BEREC saskaņošanai plānoto pasākumu kopumu. Eiropas Komisija šo paziņojumu reģistrēja 2018.gada 10.septembrī ar lietas Nr.LV/2018/2114.

23. Regulators 2018.gada 8.oktobrī saņēma Eiropas Komisijas 2018.gada 8.oktobra vēstuli Nr. C (2018) 6709 "Par Komisijas lēmumu lietā LV/2018/2114: Vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālajos publiskajos telefona tīklos Latvijā", kurā Eiropas Komisija saskaņo plānoto pasākumu kopumu Tirgū Nr.1.

24. Eiropas Savienības dalībvalstu regulatori un BEREC savu viedokli par plānoto pasākumu kopumu Tirgū Nr.1 nav snieguši.

25. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta otro daļu Regulators var atzīt, ka elektronisko sakaru komersantam ir būtiska ietekme tirgū, ja tas individuāli vai kopā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem šajā tirgū atrodas tādā stāvoklī, kas ir līdzvērtīgs dominējošam stāvoklim, tas ir, ekonomiska spēka stāvoklī, kas tam līdz zināmam līmenim ļauj rīkoties neatkarīgi no citiem elektronisko sakaru komersantiem, lietotājiem vai galalietotājiem. Izvērtējot, vai viens vai vairāki elektronisko sakaru komersanti ir dominējošā stāvoklī tirgū, Regulators ievēro Eiropas Komisijas izstrādātās tirgus analīzes un būtiskas ietekmes tirgū novērtēšanas vadlīnijas.

26. Regulators, veicot Tirgus Nr.1 analīzi, ir ievērojis Eiropas Komisijas 2018.gada 7.maija Paziņojumu 2018/C159/01 "Tirgus analīzes un būtiskas ietekmes tirgū novērtēšanas vadlīnijas saskaņā ar ES elektronisko sakaru tīklu un pakalpojumu pamataktiem".

27. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta pirmo daļu Regulators pēc elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanas un tirgus analīzes var noteikt elektronisko sakaru komersantus, kuriem ir būtiska ietekme konkrētā tirgū. Regulators savu lēmumu pārskata ik reizi, kad tiek veikta elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšana un tirgus analīze.

28. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.panta otro daļu, ņemot vērā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus analīzes rezultātus, Regulators nosaka, vai konkrētajā tirgū ir efektīva konkurence. Ja tirgus analīzes rezultātā Regulators konstatē, ka tirgū nav efektīvas konkurences, tas pieņem lēmumu par analīzes rezultātā konstatētajām problēmām adekvātu un samērīgu speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem Regulatora noteiktajā kārtībā.

29. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 38.panta pirmo daļu elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū piekļuves vai starpsavienojumu jomā Regulators var uzlikt caurredzamības, vienlīdzīgas attieksmes, atdalītas finanšu uzskaites, tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības un pienākumus un saistības attiecībā uz piekļuvi elektronisko sakaru tīklam. Izņēmuma gadījumos, ja iepriekš piemērotās saistības neveicina konkurenci pietiekami efektīvi, Regulators elektronisko sakaru komersantam, kuram ir noteikta būtiska ietekme tirgū piekļuves vai starpsavienojumu jomā, var uzlikt arī citas saistības. Regulators šādu saistību piemērošanu saskaņo ar Eiropas Komisiju.

30. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 39.panta pirmo daļu Regulators, ņemot vērā tirgus analīzes rezultātus, var elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt caurredzamības saistības piekļuves vai starpsavienojuma jomā. Caurredzamības saistības var ietvert noteiktas informācijas (uzskaite, tehniskie un tīkla raksturparametri, cenu un tarifu, piekļuves un starpsavienojumu nodrošināšanas un izmantošanas nosacījumi) publiskošanas un pamatpiedāvājumu publicēšanas saistības un prasības attiecībā uz tiem.

31. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 40.pantu Regulators, ņemot vērā tirgus analīzes rezultātus, var elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt šādus vienlīdzīgas attieksmes pienākumus piekļuves vai starpsavienojumu jomā konkrētā tirgus ietvaros:

31.1. pienākumu piemērot līdzvērtīgus nosacījumus līdzvērtīgos apstākļos citiem elektronisko sakaru komersantiem, kuri nodrošina līdzvērtīgus elektronisko sakaru pakalpojumus;

31.2. pienākumu sniegt citam elektronisko sakaru komersantam līdzvērtīgu elektronisko sakaru pakalpojumu, nodrošināt līdzvērtīgu piekļuvi un informāciju tādā pašā kvalitātē un ar tiem pašiem nosacījumiem, ar kādiem šis elektronisko sakaru komersants pats sniedz elektronisko sakaru pakalpojumu, nodrošinot piekļuvi un informāciju saviem saistītajiem komersantiem;

31.3. pienākumu sniegt citam elektronisko sakaru komersantam līdzvērtīgu elektronisko sakaru pakalpojumu, nodrošināt līdzvērtīgu piekļuvi un informāciju tādā pašā kvalitātē un ar tiem pašiem nosacījumiem, ar kādiem šā elektronisko sakaru komersanta saistītais komersants sniedz elektronisko sakaru pakalpojumu, nodrošina piekļuvi un informāciju.

32. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 41.pantu Regulators, ņemot vērā tirgus analīzes rezultātus, var elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt pienākumu piekļuves un starpsavienojumu jomā veikt atsevišķu darbības uzskaiti.

33. Elektronisko sakaru likuma 42.panta pirmā daļa noteic, ka Regulators, ņemot vērā tirgus analīzes rezultātus, var elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu). Uzliekot šādas saistības, Regulators ņem vērā attiecīgā komersanta investīcijas un ļauj tam gūt samērīgu peļņu no piekļuves vai starpsavienojumu nodrošināšanā ieguldītā kapitāla atbilstoši saistītajiem riskiem.

34. Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešā daļa paredz, ja elektronisko sakaru komersantam ir pienākums tuvināt tarifus izmaksām, tad tam jāpierāda Regulatoram, ka tarifi ir balstīti uz pamatotām izmaksām, ņemot vērā peļņu par veiktajām investīcijām. Regulators izmaksu aprēķināšanai var izmantot arī citādas metodes, nevis tās, kuras izmantojis elektronisko sakaru komersants, kā arī pietiekamu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības pakalpojumu cenu starpības aprēķināšanas metodiku. Regulators var pieprasīt, lai elektronisko sakaru komersants sniedz savu tarifu un izmaksu pamatojumu. Ja Regulators konstatē, ka tarifā iekļautās izmaksas nav pamatotas vai tarifi nav tuvināti izmaksām, tas ir tiesīgs apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus.

35. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Regulators var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Regulators konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai arī uzdodot koriģēt tarifus, tos nebalsta uz tāda elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas izmaksām un rentabilitāti, kuram nav piemērotas izmaksu aprēķināšanas saistības un šā panta trešā daļa. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai uzdodot koriģēt tarifu, var izmantot salīdzinošo novērtēšanu un analīzi, informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas, kā arī izmaksu aprēķināšanas modeļus un citas metodes. Ja mainās visefektīvākajā veidā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma izmaksas, Regulators var pārskatīt tarifu augšējo robežu vai uzdot koriģēt tarifu.

36. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 44.panta pirmo daļu, ja Regulators tirgus analīzes rezultātā secina, ka piekļuves atteikums vai nepamatoti piekļuves noteikumi var kavēt ilglaicīga un konkurētspējīga mazumtirdzniecības tirgus izveidi vai tie neatbilst galalietotāju interesēm, tam ir tiesības elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt šādas saistības:

36.1. nodrošināt trešajām personām piekļuvi noteiktiem elektronisko sakaru tīkla elementiem vai iekārtām, tostarp piekļuvi elektronisko sakaru tīkla pasīvajiem elementiem, vai atsaistītu piekļuvi abonentlīnijām, lai citastarp atļautu nodrošināt operatora izvēles vai operatora iepriekšējas izvēles pakalpojumu vai atļautu abonentlīnijas tālākpārdošanu;

36.2. risināt sarunas ar elektronisko sakaru komersantiem, kuri pieprasa piekļuvi;

36.3. nepārtraukt piekļuvi tiem noteiktajiem elektronisko sakaru tīkla elementiem vai iekārtām, kuriem tā jau nodrošināta iepriekš;

36.4. nodrošināt noteiktus vairumtirdzniecības pakalpojumus trešajām personām elektronisko sakaru mazumtirdzniecības pakalpojumu sniegšanai;

36.5. nodrošināt piekļuvi tehniskajām saskarnēm vai būtiskām tehnoloģijām, kas nepieciešamas elektronisko sakaru pakalpojumu savietojamībai vai virtuālā tīkla pakalpojumiem;

36.6. nodrošināt iespēju izvietot elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanai izmantotajās telpās noteiktus elektronisko sakaru tīkla elementus vai nodrošināt cita veida infrastruktūras objektu kopīgu izmantošanu (tajā skaitā kabeļu kanalizācijas, elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanai izmantoto ēku vai antenu mastu un torņu kopīgu izmantošanu);

36.7. sniegt noteiktus elektronisko sakaru pakalpojumus (tajā skaitā tādus pakalpojumus, kas nepieciešami intelektuālā tīkla pakalpojumiem vai viesabonēšanai mobilajos elektronisko sakaru tīklos), kas nepieciešami, lai lietotājiem nodrošinātu pilnīgu elektronisko sakaru pakalpojumu savietojamību;

36.8. nodrošināt piekļuvi darbības atbalstsistēmām vai līdzīgām programmatūras sistēmām, kas nepieciešamas, lai uzturētu godīgu konkurenci elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanā;

36.9. savstarpēji savienot elektronisko sakaru tīklus vai elektronisko sakaru tīklu elementus vai iekārtas.

37. Uz šā lēmuma izskatīšanas Regulatora padomes sēdi tiks uzaicināti Komersantu pārstāvji. Komersantu pārstāvji uz Regulatora padomes sēdi neieradās.

Regulators secina

1. Katrs individuālais publiskais telefonu tīkls veido atsevišķu savienojuma pabeigšanas pakalpojumu tirgu, jo nav iespējama situācija, ka elektronisko sakaru komersanti ar tiem pieejamiem resursiem un elektronisko sakaru tīkliem varētu aizvietot savienojumu pabeigšanas pakalpojumus cita elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā.

2. Pēc konkrētā tirgus definīcijas var secināt, ka tas ir monopoltirgus un attiecīgajam elektronisko sakaru komersantam, kurš nodrošina publisko telefonu tīklu, tirgus daļa ir 100% katrā individuālajā tirgū. Saskaņā ar to var noteikt, ka visiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā savienojumu pabeigšanas pakalpojumus, ir būtiska ietekme tirgū sava publiskā fiksētā telefona tīkla ģeogrāfiskās teritorijas ietvaros (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).

3. Konkrētajā tirgū vairumtirdzniecībā pārdotais pakalpojums izmantojams elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Vairumtirdzniecības pārdošanas līmeņa regulēšana, neskatoties uz monopolstāvokli konkrētajā tirgū, ierobežo elektronisko sakaru komersanta iespējas izmantot tirgus varu saistītā elektronisko sakaru tirgū.

4. Saskaņā ar elektronisko sakaru komersantu iesniegto informāciju tirgus analīzei 25 elektronisko sakaru komersanti 2017.gadā guva ieņēmumus, piedāvājot vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos. Vislielākais vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumu fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos sniedzējs ir SIA "Lattelecom". Pārējo elektronisko sakaru komersantu ieņēmumi no vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos ir ievērojami mazāki.

5. Bez šā lēmuma secinājumu daļas 4.punktā norādītajiem elektronisko sakaru komersantiem vēl 18 elektronisko sakaru komersantiem ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos un numerācijas lietošanas tiesības uz nacionālo publisko fiksēto telefonu tīkla numuriem1, uz kuriem iespējams veikt izsaukumus no citiem publiskajiem elektronisko sakaru tīkliem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos, un kurus Regulators uzskata par Tirgus Nr.1 dalībniekiem.

6. No 43 elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos un numerācijas lietošanas tiesības uz nacionālo publisko fiksēto telefonu tīkla numuriem, uz kuriem iespējams veikt izsaukumus no citiem publiskajiem elektronisko sakaru tīkliem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos, 5 elektronisko sakaru komersantiem nav noteikta būtiska ietekme tirgū un piemērotas speciālas saistības.

7. 8 elektronisko sakaru komersantiem saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu ar Lēmumu Nr.40 tika noteikts būtiskas ietekmes tirgū statuss un piemērotas saistības. Šiem 8 elektronisko sakaru komersantiem ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos un numerācijas lietošanas tiesības uz nacionālo publisko fiksēto telefonu tīkla numuriem, uz kuriem iespējams veikt izsaukumus no citiem publiskajiem elektronisko sakaru tīkliem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos.

8. Ņemot vērā iepriekš minēto, ar šo lēmumu Regulators Lēmumā Nr.40 noteiktos pasākumus padara par patstāvīgiem, t.i., nosaka šā lēmuma ievaddaļas 1.–8.punktā minētos elektronisko sakaru komersantus par elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū, nosaka tiem caurredzamības saistību – publiskot spēkā esošos tarifus, nosaka starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību un piekļuves saistību – nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem.

9. Barjeras ienākšanai vairumtirdzniecības līmeņa savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū, kas saistītas ar tirgus definīciju, ir nesamērīgi augstas. Konkurentu ienākšanai tirgū ar saviem savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem nav nepieciešamā efekta un konsekvences pret pastāvošo (monopola) savienojumu pabeigšanas tirgus struktūru. Konkurenta savienojumu pabeigšanas pakalpojumi veido atsevišķu (monopola) savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgu.

10. Saskaņā ar konkrētā tirgus definīciju vairumtirdzniecības līmeņa savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgi ir monopoltirgi. Elektronisko sakaru komersanta lieluma nozīme konkurences situācijas novērtēšanai ir ļoti ierobežota un saistīta ar nepietiekamu kompensējošo pirktspēju (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).

11. Katrā individuālā konkrētajā tirgū pietrūkst kompensējošās pirktspējas vairumtirdzniecības līmenī.

12. Ņemot vērā konkrētā tirgus definīciju, savienojumu pabeigšanas tirgos nepastāv potenciāla konkurence, tādēļ konkurentu ienākšana tirgū ar saviem savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem nav efektīva un konsekventa uz pastāvošās (monopola) savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgus struktūras fona.

13. Regulatora tirgus analīzes procesā apskatīto kritēriju analīze norāda uz elektronisko sakaru komersantu ar būtisku ietekmi tirgū esamību konkrētajā tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).

14. Ņemot vērā Komersantu individuālo īpatsvaru starpsavienojumu pakalpojumu tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi), Regulatoram ir jāpiemēro samērīgas un adekvātas speciālas prasības Komersantiem.

15. Caurredzamības saistība vairumtirdzniecības pakalpojumiem ierobežo elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū iespējas izmantot dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū un mazina strukturālās barjeras ienākšanai ar to saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Tādā veidā elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū piemērotā saistība nodrošinās elektronisko sakaru komersantam, kurš plāno ienākt elektronisko sakaru tirgū, skaidru priekšstatu par plānotajām izmaksām.

16. Regulators, piemērojot piekļuves saistību Komersantiem, var nodrošināt, ka piekļuves atteikums vai nepamatoti piekļuves noteikumi nekavēs ilglaicīga un konkurētspējīga mazumtirdzniecības tirgus izveidi.

17. Starpsavienojuma tarifs ir būtisks izmaksu komponents ikvienam elektronisko sakaru komersantam – gan fiksētās izmaksas (elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas izmaksas), gan mainīgās izmaksas (starpsavienojuma tarifi). Piemērojot citiem elektronisko sakaru komersantiem augstus tarifus, elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū situācijā, kad starpsavienojuma tarifi nav regulēti, varētu radīt barjeras ienākšanai starpsavienojuma tirgos. Pastāvot šādai situācijai, papildus elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū varētu izmantot nepietiekamo cenu starpību (starpsavienojumu izmaksas vairumtirdzniecības pusē un, piemēram, galalietotāja balss telefonijas pakalpojuma cenas mazumtirdzniecības pusē), lai ierobežotu konkurenci un kavētu elektronisko sakaru komersantu ienākšanu vai attīstību tirgū.

18. Regulators, piemērojot tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības Komersantiem, var nodrošināt, ka Komersanti nevar izmantot nepietiekamo cenu starpību.

19. Regulators, novērtējot Komersantu īpatsvaru (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi) un ņemot vērā Komersantu investīcijas, secina, ka ir lietderīgi un samērīgi Komersantiem piemērot tarifu regulēšanas saistības, nepiemērojot izmaksu aprēķināšanas saistības un Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu.

20. Regulators uzskata, ka piemērot citas saistības Komersantiem nav nepieciešams, jo, ņemot vērā Komersantu īpatsvaru, tas būtu pārlieku liels slogs un varētu veidot jaunus šķēršļus ienākšanai tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi). Elektronisko sakaru komersantam ir lielākas publiskā fiksētā telefonu tīkla izmaksas par vienu maršrutēto minūti, jo maziem elektronisko sakaru komersantiem pietrūkst mēroga un apjoma ekonomikas, salīdzinot ar, piemēram, SIA "Lattelecom".

21. Tarifu ieteikumi pamato simetrisku tarifu ieviešanu, norādot, ka tirgos, kur tirgus operatoru starpā ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem savienojuma pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstas mazumtirdzniecības cenas par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi mazākam lietošanas apjomam, tā mazinot lietotāju labklājību.

22. Regulators elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 ar Lēmumu Nr.39 ir noteicis savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu 0,000766 EUR par izsaukumu un 0,000701 EUR par izsaukuma minūti.

23. Ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 42.panta pirmo un sesto daļu un Administratīvā procesa likuma 11.pantu, kas noteic, ka, pastāvot vienādiem faktiskajiem un tiesiskajiem lietas apstākļiem, iestāde pieņem vienādus lēmumus, Regulators piemēro Komersantiem starpsavienojuma tarifu regulēšanas saistību un nosaka savienojuma pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu tādā pašā apmērā, kā ir noteikts Lēmumā Nr.39.

24. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteikto samērīguma principu, simetriski tuvinot savienojuma pabeigšanas Komersanti publisko fiksēto telefonu tīklos tarifus efektīva pakalpojumu sniedzēja izmaksām, tiks panākts būtisks elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem noteikto tarifu, īpaši izsaukumiem uz citiem elektronisko sakaru tīkliem, samazinājums un elektronisko sakaru tirgus attīstība.

25. Izdarot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus attiecībā uz administratīva akta izdošanu, Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots un vajadzīgs attiecīgā mērķa – aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt elektronisko sakaru komersantu attīstību – sasniegšanā. Regulators, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu (šajā gadījumā – visu galalietotāju un elektronisko sakaru komersantu) tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa, to samērojot ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem administratīvā procesa principiem, tai skaitā samērīguma principu. Regulatora ieskatā, šā administratīvā akta mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem samērīgiem, ekonomiski un tiesiski pamatotiem līdzekļiem.

26. Savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko fiksēto telefonu tīklos tarifu samazinājums padarīs šos tarifus pieejamākus citiem elektronisko sakaru komersantiem, veicinot elektronisko sakaru tirgus attīstību.

27. Nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko fiksēto telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek veicināta konkurence un elektronisko sakaru tirgus attīstība, nodrošinot prognozējamu komercdarbības vidi.

28. Ņemot vērā iepriekš minēto, nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantiem publisko fiksēto telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek ievērots Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteiktais – labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam.

29. Regulators, izvērtējot katra individuālā elektronisko sakaru komersanta būtisku ietekmi tirgū, pieņem šo lēmumu katra elektronisko sakaru komersanta tirgus varas ierobežošanai, nosakot katram elektronisko sakaru komersantam atbilstošas saistības.

30. Regulators ir saņēmis un izvērtējis SIA "Lattelecom" Vēstulē izteiktos priekšlikumus un komentārus par konsultāciju dokumenta par Ziņojumu par tirgus analīzi.

31. Regulators uzskata, ka SIA "Lattelecom" Vēstulē ieteikto papildu saistību piemērošana visiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 būtu nelietderīga un radītu nesamērīgu slogu elektronisko sakaru komersantiem. Regulators uzskata, ka Elektronisko sakaru likumā ir noteikti mehānismi (Regulatora iesaiste starpsavienojuma līguma jautājumos un strīdu izskatīšana) Vēstulē minēto jautājumu risināšanai.

32. Regulators noteic, ka ar šo lēmumu noteiktās saistības stāsies spēkā 2018.gada 12.decembrī. Regulators ņem vērā situāciju elektronisko sakaru tirgū, kurā Regulatoram ir nepieciešams nekavējoties un ātri reaģēt uz izmaiņām elektronisko sakaru tirgū un novērst gadījumus, kad elektronisko sakaru komersanti izmanto savu tirgus varu pret citiem elektronisko sakaru komersantiem, piemēram, nenodrošinot piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ilgstoši sniedzot savienojuma pabeigšanas pakalpojumus par tarifiem, kas ļauj gūt negodīgu priekšrocību attiecībā pret to konkurentiem. Regulators arī ņem vērā Administratīvā procesa likuma 11.pantā noteikto vienlīdzības principu un to, ka citi elektronisko sakaru komersanti ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 jau ievēro tiem piemērotās speciālās prasības. Ja Regulators noteiktu ilgāku termiņu saistību ieviešanai, tad citi elektronisko sakaru komersanti ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1, kuri ievēro speciālās prasības, būtu nevienlīdzīgā situācijā, jo Komersanti varētu pret tiem izmantot savu tirgus varu.

33. Regulators Elektronisko sakaru likuma 31.panta otrajā un sestajā daļā noteiktajā kārtībā novēros, vai kādas saistības, pienākuma piemērošana vai nepiemērošana neveido problēmas konkrētajā tirgū un tādējādi netiek ierobežota konkurences attīstība. Ņemot vērā tirgus attīstību, Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.panta panta otro un trešo daļu var piemērot Komersantiem jaunas, atcelt vai grozīt esošās saistības.

34. Ņemot vērā iepriekš minēto, Regulatoram no 2018.gada 12.decembra ir jānosaka Komersanti par elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū un jānosaka caurredzamības saistība, tarifu regulēšanas saistība un saistība nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem.

Ņemot vērā Tarifu ieteikumu, Ziņojumu par tirgus analīzi, ar Regulatora 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto kārtību "Kārtība par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem", pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.pantu, 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13. un 17.punktu un otro daļu, 9.panta pirmās daļas 1.punktu, 29.panta pirmo un otro daļu, 30.pantu, 31.panta otro un ceturto daļu, 38.pantu, 39.panta pirmo daļu, 42.panta pirmo, trešo un sesto daļu, 44.panta pirmo daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantu, 7.panta pirmo daļu, 9.panta pirmās daļas 1., 6. un 9.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, 25.panta pirmo daļu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 10. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 1. un 2.punktu, 65.panta trešo un ceturto daļu, 66.pantu, 68.panta otro un trešo daļu un 85.panta pirmo daļu,

padome nolemj:

1. noteikt no 2018.gada 12.decembra Komersantus par elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū;

2. noteikt no 2018.gada 12.decembra Komersantiem caurredzamības saistību – publiskot spēkā esošos tarifus par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:

2.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantiem savā publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā;

2.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu;

3. noteikt no 2018.gada 12.decembra Komersantiem caurredzamības saistību – publiskot tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:

3.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantiem savā publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā;

3.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu;

4. uzdot no 2018.gada 12.decembra Komersantiem iesniegt Regulatoram šā lēmuma lemjošās daļas 2.punktā minētos tarifus;

5. uzdot Komersantiem iesniegt Regulatoram šā lēmuma lemjošās daļas 3.punktā minētos tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā;

6. noteikt Komersantiem starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību:

6.1. noteikt no 2018.gada 12.decembra Komersantiem savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu – 0,000766 EUR par izsaukumu un 0,000701 EUR par izsaukuma minūti;

6.2. noteikt no 2018.gada 12.decembra Komersantiem pienākumu piemērot savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.1.apakšpunktā noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

6.3. apturēt no 2018.gada 12.decembra Komersantiem savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.1.apakšpunktā noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

7. noteikt no 2018.gada 12.decembra Komersantiem saistību nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem tā, lai citiem elektronisko sakaru komersantiem būtu iespēja saņemt savienojumu pabeigšanas Komersantiem publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā pakalpojumus un vismaz šādus pakalpojumus:

7.1. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas ierīkošana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.2. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas abonēšana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.3. kopēja izvietošana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.4. ieejas atvēršana vai slēgšana uz numuru vai numuru diapazonu savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.5. signalizācija savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.6. tehnisko iespēju novērtēšana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.7. tehniskā ierīkošana, lai nodrošinātu savienojumu pabeigšanu Komersantiem publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā;

7.8. savienojuma ierīkošana savienojumu pabeigšanai Komersantiem publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā.

8. atcelt no 2018.gada 12.decembra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2017.gada 26.aprīļa lēmumu Nr.40 "Par būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū".

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.


1 No 2016.gada 1.janvāra saskaņā ar Ministru kabineta 2015.gada 30.jūnija noteikumu Nr.367 "Nacionālais numerācijas plāns" 2.20.apakšpunktu publiskā fiksētā telefonu tīkla numurs.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja p.i. padomes loceklis I.Birziņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!