Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija publicē:
  • lēmumus par tarifu aprēķināšanas metodiku un lēmumus, ar kuriem noteikts tarifs;
  • noteikumus par Regulatoram regulāri iesniedzamās informācijas veidiem, apjomu un iesniegšanas termiņiem;
  • vispārējās atļaujas noteikumus;
  • ziņojumus par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu un ziņojumus, kuros informē par universālā pakalpojuma saistību tīrajām izmaksām.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2017. gada 26. aprīļa lēmums Nr. 38 "Par savienojuma pabeigšanas publiskā mobilā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 8.05.2017., Nr. 88 (5915) https://www.vestnesis.lv/op/2017/88.6

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmums Nr. 39

Par savienojuma pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu

Vēl šajā numurā

08.05.2017., Nr. 88 (5915)

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 38

Pieņemts: 26.04.2017.

OP numurs: 2017/88.6

2017/88.6
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.38

Publiskojamā versija

Rīgā 2017.gada 26.aprīlī (prot. Nr.16, 4.p.)

Par savienojuma pabeigšanas publiskā mobilā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators), lai nodrošinātu Elektronisko sakaru likuma mērķi un īstenotu kompetenci, kas noteikta Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13. un 17. punktā un 42.panta trešajā un sestajā daļā, izvērtējusi savienojumu pabeigšanas individuālajos publiskajos mobilajos tīklos (turpmāk – mobilais tīkls) tarifus.

Regulatora 2016.gada 17.novembra Konsultāciju dokuments par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu no 2017.gada 1.jūlija (turpmāk – Konsultāciju dokuments) ir šā lēmuma sastāvdaļa un publiski pieejams Regulatora mājaslapā internetā www.sprk.gov.lv. Konsultāciju dokumentā sniegta informācija par plānoto savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifu augšējās robežas noteikšanu, vērtībām un termiņiem.

Regulators, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem. Pieņemtā lēmuma vai izdotā administratīvā akta pamatojumā Regulators var ņemt vērā arī Eiropas Komisijas ieteikumus attiecīgajā jautājumā.

Regulators konstatē

1. Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra Ieteikumā 2007/879/EK par attiecīgajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem minētais tirgus Nr.7: balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos atbilst Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumā 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem, minētajam tirgum Nr.2: vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšana individuālos mobilajos tīklos (turpmāk – Tirgus).

2. Regulators ir noteicis būtisku ietekmi Tirgū un starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību šādiem elektronisko sakaru komersantiem:

2.1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons", vienotais reģistrācijas numurs: 50003050931, juridiskā adrese: Ropažu iela 6, Rīga, LV-1039, (turpmāk – SIA "Latvijas Mobilais Telefons");

2.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Bite Latvija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003742426, juridiskā adrese: Uriekstes iela 2a-24, Rīga, LV-1005, (turpmāk – SIA "Bite Latvija");

2.3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tele2", vienotais reģistrācijas numurs: 40003272854, juridiskā adrese: Dēļu iela 5, Rīga, LV-1004, (turpmāk – SIA "Tele2");

2.4. akciju sabiedrība "Telekom Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003454545, juridiskā adrese: Bajāru iela 18, Rīga, LV-1039;

2.5. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Amber Telecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40103283869, juridiskā adrese: Gunāra Astras iela 8B, Rīga, LV-1082;

2.6. akciju sabiedrība "BALTICOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003443452, juridiskā adrese: Straupes iela 5 k-3, Rīga, LV-1073;

2.7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "XOmobile", vienotais reģistrācijas numurs: 40103181903, juridiskā adrese: Republikas laukums 3 - 225, Rīga, LV-1010;

2.8. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Telegrupa Baltijā", vienotais reģistrācijas numurs: 40003284868, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-3, Rīga, LV-1012;

2.9. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "ECO Networks", vienotais reģistrācijas numurs: 40003356193, juridiskā adrese: Duntes iela 6, Rīga, LV-1013 (turpmāk – SIA "ECO Networks") (turpmāk 2.1.–2.9.punkts – Komersanti).

3. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1 punktu Regulators veic ar tirgus dalībniekiem publiskas konsultācijas par elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanu, nosaka elektronisko sakaru komersantu ar būtisku ietekmi tirgū un piemēro viņam speciālās prasības, kā arī saglabā, groza vai atceļ speciālās prasības, kas noteiktas elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū.

4. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 13.punktu Regulators paziņo un nosūta Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem, Eiropas Komisijai un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādei (turpmāk – BEREC) saskaņošanai uz vienu kalendāro mēnesi plānoto pasākumu kopumu (projektu) un tā pamatojumu attiecībā uz elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanu, piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu šādam komersantam, kā arī par plānotajām elektronisko sakaru komersantiem piemērojamām saistībām attiecībā uz piekļuvi, starpsavienojumu un pasākumiem, kas var ietekmēt tirdzniecību starp dalībvalstīm. Regulators, uzklausot un ņemot vērā Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoru, Eiropas Komisijas un BEREC viedokli, var izdarīt grozījumus plānoto pasākumu kopumā un piemērojamās saistībās un par to paziņo Eiropas Komisijai.

5. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu, ja elektronisko sakaru komersantam ir pienākums tuvināt tarifus izmaksām, tad tam jāpierāda Regulatoram, ka tarifi ir balstīti uz pamatotām izmaksām, ņemot vērā peļņu par veiktajām investīcijām. Regulators izmaksu aprēķināšanai var izmantot arī citādas metodes, nevis tās, kuras izmantojis elektronisko sakaru komersants, kā arī pietiekamu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības pakalpojumu cenu starpības aprēķināšanas metodiku. Regulators var pieprasīt, lai elektronisko sakaru komersants sniedz savu tarifu un izmaksu pamatojumu. Ja Regulators konstatē, ka tarifā iekļautās izmaksas nav pamatotas vai tarifi nav tuvināti izmaksām, tas ir tiesīgs apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus.

6. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Regulators var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Regulators konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai arī uzdodot koriģēt tarifus, tos nebalsta uz tāda elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas izmaksām un rentabilitāti, kuram nav piemērotas izmaksu aprēķināšanas saistības un šā panta trešā daļa. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai uzdodot koriģēt tarifu, var izmantot salīdzinošo novērtēšanu un analīzi, informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas, kā arī izmaksu aprēķināšanas modeļus un citas metodes. Ja mainās visefektīvākajā veidā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma izmaksas, Regulators var pārskatīt tarifu augšējo robežu vai uzdot koriģēt tarifu.

7. Regulators ar 2014.gada 19.marta lēmuma Nr.39 "Par savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tarifa augšējo robežu" (turpmāk – Lēmums Nr.39) lemjošās daļas 1.punktu šā lēmuma konstatējuma daļas 2.1.–2.8.apakšpunktā minētajiem elektronisko sakaru komersantiem no 2014.gada 1.jūlija noteica savienojuma pabeigšanas katram savā mobilajā tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu 0,0105 EUR par izsaukuma minūti.

8. Regulators ar 2015.gada 5.marta lēmuma Nr.57 "Par būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū" (turpmāk – Lēmums Nr.57) lemjošās daļas 6.punktu noteica SIA "ECO Networks" starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību no 2015.gada 13.aprīļa savienojuma pabeigšanas SIA "ECO Networks" mobilajā tīklā bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu 0,0105 EUR par izsaukuma minūti.

9. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, ja Regulators uzskata, ka ir steidzama vajadzība rīkoties, lai nodrošinātu konkurenci un aizsargātu lietotāju intereses, var, atkāpjoties no šā panta pirmās daļas 12.1 punktā un 13.punktā noteiktās procedūras, nekavējoties pieņemt samērīgu pagaidu lēmumu par veicamajiem pasākumiem, paziņojot Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC lēmumā minētos pasākumus un izklāstot to pamatojumu. Ja Regulators nolemj pagaidu lēmumu padarīt par pastāvīgu vai pagarināt laikposmu, kurā tas ir piemērojams, tas rīkojas saskaņā ar šā panta pirmās daļas 13.punktu.

10. Regulators, ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, 2016.gada 30.jūnijā pieņēma lēmumu Nr.106 "Par savienojuma pabeigšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk – Lēmums Nr.106). Ar Lēmumu Nr.106 no 2016.gada 1.jūlija atcēla Lēmuma Nr.39 lemjošās daļas 1.punktu un Lēmuma Nr.57 lemjošās daļas 6.1.apakšpunktu daļā par savienojuma pabeigšanu katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā, ja savienojums saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas. Lēmums Nr.106 ir pagaidu lēmums, kas ir spēkā līdz brīdim, kamēr Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 121.punktā un 13.punktā noteiktajām procedūrām pieņems lēmumu, kā rezultātā šis lēmums kļūst par patstāvīgu vai zaudēs spēku.

11. Šā lēmuma ietvaros ar savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, saprot tādu savienojumu, kur izsaucošā numura valsts kods, kas noteikts Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU) rekomendācijai E.164 pievienotajam valstu sarakstā, atbilst kādas Eiropas Ekonomiskās zonas valsts kodam.

12. Savienojums, kurš neatbilst šā lēmuma konstatējošās daļas 11.punktā noteiktajam kritērijam, ir uzskatāms par savienojumu, kas saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomikas zonas.

13. Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija Ieteikums 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā (turpmāk – Tarifu ieteikums) nosaka šādi:

13.1. katras Eiropas Savienības dalībvalsts regulējošajām iestādēm (turpmāk – regulējošā iestāde) ir jānosaka savienojuma pabeigšanas tarifi, pamatojoties uz izmaksām, kas rodas efektīvam operatoram. Tarifi tiek noteikti simetriski. Ieteikums attiecas uz visu to komersantu tarifiem, kuriem regulējošā iestāde ir noteikusi būtisku ietekmi balss savienojuma pabeigšanas vairumtirdzniecības tirgū;

13.2. regulējošā iestāde izmaksu aprēķināšanai izmanto augšupejošo (angļu val. – bottom-up) progresīvo ilgtermiņa pieauguma izmaksu (turpmāk – LRIC) modeli;

13.3. regulējošai iestādei ir jānodrošina, ka līdz 2012.gada 31.decembrim ir ieviesti uz efektīvām izmaksām balstīti, simetriski savienojuma pabeigšanas tarifi. Izņēmuma gadījumā – it īpaši ierobežoto resursu dēļ, ja regulējošā iestāde nespēj savlaicīgi ieviest ieteicamo izmaksu modeli un spēj pierādīt, ka cita regulēšanas metode dod vajadzīgo rezultātu, regulējošā iestāde līdz 2014.gada 1.jūlijam var noteikt cenas izmantojot šo metodi. Ja tādām regulējošām iestādēm, kuru rīcībā nav pietiekami daudz līdzekļu, objektīvu iemeslu dēļ rastos nesamērīgas grūtības pēc minētā datuma izmantot ieteikto metodoloģiju izmaksu aprēķināšanai, tad šādas regulējošās iestādes līdz šā ieteikuma pārskatīšanas dienai var izmantot alternatīvu metodoloģiju. Jebkuram no minētajiem iznākumiem, ko rada alternatīvās metodes, nevajadzētu pārsniegt vidējos savienojuma pabeigšanas tarifus, ko regulējošā iestāde noteikusi, ieviešot ieteicamo izmaksu metodoloģiju.

14. Tarifu ieteikums ir saistošs Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstīm, kuras ievēro un to piemēro savienojuma pabeigšanas pakalpojuma regulēšanā. Tarifu ieteikums nav jāievēro valstīm, kuras netilpst Eiropas Ekonomiskās zonas sastāvā.

15. Tarifu ieteikumā noteiktais nodrošina simetrisku, uz efektīvām pakalpojumu sniegšanas izmaksām balstītu savienojuma pabeigšanas tarifu piemērošanu Eiropas Ekonomiskajā zonā. Elektronisko sakaru komersanti no valstīm, kuras nav Eiropas Ekonomiskās zonas sastāvā, piemēro savienojuma pabeigšanas tarifu, kas nav noteikts saskaņā ar Tarifu ieteikumu.

16. Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likumu regulāri veic Tirgus analīzi. Saskaņā ar 2015.gada februāra Ziņojumu par tirgus analīzi par Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra Ieteikumā 2007/879/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (2007/879/EK), minēto tirgu: Nr.7 – balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos (turpmāk – Ziņojums) SIA "Bite Latvija", SIA "Latvijas Mobilais Telefons" un SIA "Tele2" ir būtiski lielāks īpatsvars elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū.

17. Regulatora 2013.gada 19.decembra lēmuma Nr.1/40 "Elektronisko sakaru izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodika" (turpmāk – Izmaksu metodika) 33.punkts noteic, ka elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta attiecīga izmaksu aprēķināšanas saistība, septiņu mēnešu laikā pēc kārtējā pārskata gada beigām sagatavo un kopā ar zvērināta revidenta atzinumu iesniedz Regulatoram Izmaksu metodikas 34.punktā noteiktā satura ziņojumu par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu (turpmāk – Izmaksu ziņojums).

18. Saskaņā ar Regulatora 2006.gada 13.oktobra lēmuma Nr.257 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons" būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons" individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū" lemjošās daļas 5.punktu un 7.punktu SIA "Latvijas Mobilais Telefons" ir noteiktas tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības – aprēķināt pakalpojumu sniegšanas izmaksas un iesniegt ziņojumu par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu saskaņā ar Regulatora apstiprināto elektronisko sakaru pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku balss savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem un ar to saistītiem pakalpojumiem, kuru ieņēmumi no sniegšanas, aprēķinot tos par katru pakalpojumu atsevišķi, iepriekšējā pārskata gadā pārsniedza divpadsmit tūkstošus latu, un tuvināt balss savienojuma pabeigšanas un ar to saistīto pakalpojumu tarifus pakalpojumu sniegšanas izmaksām.

19. Saskaņā ar Regulatora 2006.gada 13.oktobra lēmuma Nr.258 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2" būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2" individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū" lemjošās daļas 5.punktu un 7.punktu SIA "Tele2" ir noteiktas tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības – aprēķināt pakalpojumu sniegšanas izmaksas un iesniegt ziņojumu par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu saskaņā ar Regulatora apstiprināto elektronisko sakaru pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku balss savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem un ar to saistītiem pakalpojumiem, kuru ieņēmumi no sniegšanas, aprēķinot tos par katru pakalpojumu atsevišķi, iepriekšējā pārskata gadā pārsniedza divpadsmit tūkstošus latu, un tuvināt balss savienojuma pabeigšanas un ar to saistīto pakalpojumu tarifus pakalpojumu sniegšanas izmaksām.

20. Saskaņā ar Regulatora 2010.gada 10.februāra lēmuma Nr.49 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bite Latvija" būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bite Latvija" individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū" lemjošās daļas 4.punktu un 6.punktu SIA "Bite Latvija" ir noteiktas tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības – aprēķināt pakalpojumu sniegšanas izmaksas un iesniegt ziņojumu par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu saskaņā ar Regulatora apstiprināto elektronisko sakaru pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku balss savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem un ar to saistītiem pakalpojumiem, kuru ieņēmumi no sniegšanas, aprēķinot tos par katru pakalpojumu atsevišķi, iepriekšējā pārskata gadā pārsniedza divpadsmit tūkstošus latu, un tuvināt balss savienojuma pabeigšanas un ar to saistīto pakalpojumu tarifus pakalpojumu sniegšanas izmaksām.

21. Šā lēmuma konstatējuma daļas 2.4.–2.9.punktā minētajiem elektronisko sakaru komersantiem nav noteikta izmaksu aprēķināšanas saistība un tiem nav jāiesniedz Izmaksu ziņojums.

22. Saskaņā ar SIA "Bite Latvija" 2016.gada 9.augusta vēstuli Nr.1140-96 "Par Ziņojumu par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu", kas satur Izmaksu ziņojumu par 2015.gadu, savienojuma pabeigšanas vidējās vienas vienības izmaksas 2015.gadā bija            EUR par savienojuma minūti.

23. Saskaņā ar SIA "Latvijas Mobilais Telefons" 2016.gada 28.jūlija vēstuli Nr.1128/JN "Par izmaksu aprēķināšanas un pakalpojumu pašizmaksas aprēķināšanas ziņojuma iesniegšanu", kas satur Izmaksu ziņojumu par 2015.gadu, savienojuma pabeigšanas vidējās vienas vienības izmaksas 2015.gadā bija            EUR par savienojuma minūti.

24. Saskaņā ar SIA "Tele2" 2016.gada 22.jūlija vēstuli "2015.gada ziņojums par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu", kas satur Izmaksu ziņojumu par 2015.gadu, savienojuma pabeigšanas vidējās vienas vienības izmaksas 2015.gadā bija            EUR par savienojuma minūti.

25. Regulators 2016.gada 2.decembrī publicēja savā mājaslapā internetā Regulatora ziņojumu par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu elektronisko sakaru nozarē un paziņojumu par elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir pienākums piemērot izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku.

26. Saskaņā ar SIA "Bite Latvija" 2016.gada 31.maija vēstulē un 2016.gada 27.decembra vēstulē Nr.LV1140-121 "Par informācijas sniegšanu" (turpmāk – Vēstules Nr.1) sniegto informāciju:

26.1. ienākošie savienojumi, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, 2013.gadā – 2015.gadā bija vidēji            %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –            % no kopējiem no ārvalstīm ienākošajiem savienojumiem, kas pabeigti SIA "Bite Latvija" publiskajā telefonu tīklā;

26.2. ieņēmumi no savienojumu pabeigšanas, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, 2013.–2015.gadā bija vidēji            %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –             % no kopējiem ieņēmumiem no ārvalstīm ienākošo savienojumu pabeigšanas SIA "Bite Latvija" publiskajā telefonu tīklā;

26.3. no SIA "Bite Latvija" publiskā telefonu tīkla izejošie savienojumi uz valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.–2015.gadā bija             %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –             % no kopējiem uz ārvalstīm izejošiem savienojumiem, kas uzsākti SIA "Bite Latvija" publiskajā telefonu tīklā;

26.4. maksājumi par no SIA "Bite Latvija" publiskā telefonu tīkla izejošo savienojumu pabeigšanu valstīs ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.bija           %, 2014.gadā –           % un 2015.gadā –           %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –           % no kopējiem maksājumiem par izejošiem savienojumiem, kas uzsākti SIA "Bite Latvija" publiskajā telefonu tīklā, pabeigšanu ārvalstīs;

26.5. vidējā maksa par savienojuma pabeigšanas minūti ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.gadā bija            reizes lielāka, 2014.gadā –            reizes lielāka un 2015.gadā jau            reizes, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –            reizes lielāka kā vidējā maksa par savienojuma pabeigšanas minūti Eiropas Ekonomiskajā zonā.

27. Saskaņā ar SIA "Latvijas Mobilais Telefons" 2016.gada 8.jūnija vēstulē Nr.905/JN un 2016.gada 29.decembra vēstulē Nr.1928/JN "Par savienojuma pabeigšanu mobilajā tīklā" (turpmāk – Vēstules Nr.2) sniegto informāciju:

27.1. ienākošie savienojumi, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, 2013.gadā – 2015.gadā bija vidēji          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem no ārvalstīm ienākošajiem savienojumiem, kas pabeigti SIA "Latvijas Mobilais Telefons" publiskajā telefonu tīklā;

27.2. ieņēmumi no savienojumu pabeigšanas, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, 2013.–2015.gadā bija vidēji          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem ieņēmumiem no ārvalstīm ienākošo savienojumu pabeigšanas SIA "Latvijas Mobilais Telefons" publiskajā telefonu tīklā;

27.3. no SIA "Latvijas Mobilais Telefons" publiskā telefonu tīkla izejošie savienojumi uz valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.gadā bija          %, 2014.gadā –          % un 2015.gadā –          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem uz ārvalstīm izejošiem savienojumiem, kas uzsākti SIA "Latvijas Mobilais Telefons" publiskajā telefonu tīklā;

27.4. maksājumi par SIA "Latvijas Mobilais Telefons" publiskajā telefonu tīklā izejošo savienojumu pabeigšanu valstīs ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.bija          %, 2014.gadā –          % un 2015.gadā –          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem maksājumiem par izejošajiem savienojumiem, kas uzsākti SIA "Latvijas Mobilais Telefons" publiskajā telefonu tīklā, pabeigšanu ārvalstīs;

27.5. vidējā maksa par savienojuma pabeigšanas minūti ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.gadā bija            reizes lielāka, 2014.gadā            reizes lielāka un 2015.gadā            reizes lielāka, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –            reizes lielāka kā vidējā maksa par savienojuma pabeigšanas minūti Eiropas Ekonomiskajā zonā.

28. Saskaņā ar SIA "Tele2" 2016.gada 10.jūnija vēstulē un 2016.gada 27.decembra vēstulē (turpmāk – Vēstules Nr.3) sniegto informāciju:

28.1. ienākošie savienojumi, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas ekonomiskās zonas, 2013.gadā bija          %, 2014.gadā –          % un 2015.gadā –          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem no ārvalstīm ienākošajiem savienojumiem, kas pabeigti SIA "Tele2" publiskajā telefonu tīklā;

28.2. ieņēmumi no savienojumu pabeigšanas, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, 2013.gadā bija          %, 2014.gadā –          % un 2015.gadā –          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem ieņēmumiem no ārvalstīm ienākošo savienojumu pabeigšanas SIA "Tele2" publiskajā telefonu tīklā;

28.3. no SIA "Tele2" publiskā telefonu tīkla izejošie savienojumi uz valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.gadā bija          %, 2014.gadā –          % un 2015.gadā –          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem uz ārvalstīm izejošiem savienojumiem, kas uzsākti SIA "Tele2" publiskajā telefonu tīklā;

28.4.maksājumi par no SIA "Tele2" publiskā telefonu tīkla izejošo savienojumu pabeigšanu valstīs ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.bija          %, 2014.gadā –          % un 2015.gadā –          %, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –          % no kopējiem maksājumiem par izejošiem savienojumiem, kas uzsākti SIA "Tele2" publiskajā telefonu tīklā, pabeigšanu ārvalstīs;

28.5.vidējā maksa par savienojuma pabeigšanas minūti ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas 2013.gadā bija            reizes lielāka, 2014.gadā –            reizes lielāka un 2015.gadā –            reizes lielāka, bet laikā no 2016.gada 1.jūlija līdz 1.decembrim –            reizes lielāka kā vidējā maksa par savienojuma pabeigšanas minūti Eiropas Ekonomiskajā zonā.

29. Saskaņā ar BEREC 2016.gada 8.decembra ziņojumu Nr.BoR(16)218 "Savienojuma pabeigšanas cenas Eiropas līmenī 2016.gada jūlijā" (turpmāk – BEREC ziņojums) divdesmit viena Eiropas Ekonomiskās zonas valsts – Austrija, Beļģija, Bulgārija, Čehija, Dānija, Grieķija, Spānija, Francija, Horvātija, Ungārija, Itālija, Luksemburga, Malta, Norvēģija, Polija, Portugāle, Rumānija, Zviedrija, Slovēnija, Slovākija, Apvienotā Karaliste – 2016.gada 1.jūlijā ir aprēķinājušas un ieviesušas savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifus atbilstoši Tarifu ieteikumam un vidējais savienojuma pabeigšanas tarifs mobilajā tīklā šajās valstīs bija 0,008868 EUR.

30. Regulators 2016.gada 21.novembrī savā mājaslapā internetā publicēja Konsultāciju dokumentu, kurā veica konsultācijas ar tirgus dalībniekiem par savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējās robežas samazināšanu par 15,5 %, paredzot no 2017.gada 1.jūlija noteikt savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējo robežu – 0,008868 EUR par izsaukuma minūti savienojumiem, kas saņemti no Eiropas Ekonomiskās zonas. Nosakot savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējo robežu, Regulators veica salīdzinošo novērtēšanu, izmantojot BEREC ziņojumā apkopoto informāciju par Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm, kas uz 2016.gada 1.jūliju ir aprēķinājušas un ieviesušas savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifus atbilstoši Tarifu ieteikumam.

31. Regulators saņēma šādus elektronisko sakaru komersantu priekšlikumus un komentārus par Konsultāciju dokumentā minēto:

31.1. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "CSC TELECOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003611196, juridiskā adrese: Cēsu iela 31, Rīga, LV-1012 (turpmāk – SIA "CSC TELECOM") 2016.gada 5.decembra vēstulē Nr.1-07/30 "Par konsultāciju dokumentu par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu no 2017.gada 1.jūlija" izteica priekšlikumu noteikt vienādus savienojuma pabeigšanas tarifus fiksētajā un mobilajā elektronisko sakaru tīklā, noteikt galalietotāju veikto balss savienojumu tarifu augšējo robežu un aizliegt galalietotāju tarifu plānos noteikt atšķirīgus tarifus balss savienojumiem ar lielākajiem elektronisko sakaru komersantu elektronisko sakaru tīkliem;

31.2. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003052786, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 105, Rīga, LV-1011, (turpmāk – SIA "Lattelecom") 2016.gada 22.decembra vēstulē Nr.LTC-K-16_15854 "Par konsultāciju dokumentu" norāda, ka neatbalsta salīdzinošās novērtēšanas metodes izmantošanu savienojuma pabeigšanas tarifu augšējās robežas aprēķināšanai un aicina Regulatoru ieviest un izmantot LRIC modeli;

31.3. SIA "Latvijas Mobilais Telefons" 2016.gada 22.decembra vēstulē Nr.1920/JN "Par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu" lūdz pārskatīt nepieciešamību samazināt savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu, atliekot tās spēkā stāšanos vismaz līdz 2018.gada 1.janvārim.

32. 2017.gada 1.martā Regulators nosūtīja saskaņošanai Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC lēmuma projektu "Par savienojuma pabeigšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu".

33. Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoru un BEREC viedokļi par lēmuma projektu "Par savienojuma pabeigšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" nav saņemti.

34. Regulators 2017.gada 30.martā saņēma Eiropas Komisijas lēmumu C(2017) 2248 final, kurā Eiropas Komisija izsaka piezīmi par nepieciešamību bez liekas kavēšanās piemērot jaunās savienojumu pabeigšanas tarifu augšējās robežas un aicina Regulatoru neatlikt galīgā pasākuma stāšanos spēkā līdz 2018.gada 1.janvārim, bet saglabāt 2017.gada 1.jūliju kā spēkā stāšanās datumu, kā tika ierosināts, veicot apspriešanu valstī.

35. Uz šā lēmuma izskatīšanas Regulatora padomes sēdi tika uzaicināti Komersantu pārstāvji. Regulatora padomes sēdē piedalījās SIA "Tele2" pārstāvis, kurš pauda atbalstu Regulatora sagatavotajam lēmuma projektam.

36. Regulators 2017.gada 26.aprīlī saņēma SIA "Latvijas Mobilais Telefons" elektronisko vēstuli, kurā tā informē, ka atbalsta šā lēmuma pieņemšanu.

Regulators secina

1. Regulators, nosakot savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu, vadās no Elektronisko sakaru likuma 8.panta otrajā daļā, 42.panta trešajā daļā un sestajā daļā noteiktajiem principiem. Regulators, pieņemot šo lēmumu un vadoties no Elektronisko sakaru likuma 8.panta otrās daļas, ņem vērā Eiropas Komisijas Tarifu ieteikumā noteiktos principus savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas noteikšanai. Regulators, nosakot savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu, ir izmantojis Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešajā un sestajā daļā noteiktās metodes, t.i., Regulators ir vērtējis SIA "Bite Latvija", SIA "Latvijas Mobilais Telefons" un SIA "Tele2" Izmaksu ziņojumos sniegtās izmaksas par savienojuma pabeigšanas pakalpojumu, kā arī ir izmantojis citādas metodes, lai izvērtētu izmaksu pamatotību, kā arī informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas (turpmāk – efektīva operatora izmaksas).

2. Eiropas Savienības valstu vidējais savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifs, kas aprēķināts, izmantojot Tarifu ieteikumam atbilstošu izmaksu aprēķināšanas modeli, ir atbilstošs efektīva operatora izmaksām savienojuma pabeigšanas pakalpojuma mobilajā tīklā nodrošināšanai.

3. Eiropas Savienības labākā prakse, ieviešot Tarifu ieteikumam atbilstošus izmaksu aprēķināšanas modeļus, un informācija par efektīva operatora izmaksām savienojuma pabeigšanai mobilajā tīklā ir pieejama un pietiekama, lai pamatojoties uz to, veiktu salīdzinošo novērtēšanu (angļu val. – benchmarking).

4. Tarifu ieteikums pamato simetrisku, uz efektīva operatora izmaksām balstītu tarifu ieviešanu, norādot, ka tirgos, kur elektronisko sakaru komersantu starpā tirgus ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem savienojuma pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstus mazumtirdzniecības tarifus par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi – mazāku lietošanas apjomu, tā mazinot galalietotāju labklājību.

5. Saskaņā ar BEREC ziņojumu vidējais savienojuma pabeigšanas tarifs Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs, kas ir aprēķinājušas un ieviesušas savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifus atbilstoši Tarifu ieteikumam, 2016.gada 1.jūlijā bija 0,008868 EUR.

6. Ņemot vērā iepriekš minēto, efektīva operatora izmaksas savienojuma pabeigšanai mobilajā tīklā ir mainījušās un Regulatora Lēmuma Nr.39 lemjošās daļas 1.punktā un Lēmuma Nr.57 lemjošās daļas 6.1.apakšpunktu noteiktā savienojuma pabeigšanas tarifa augšējā robeža nav tuvināta efektīva operatora izmaksām.

7. Latvijā mobilajā tīklā kopš 2014.gada 1.jūlija piemērotā savienojuma pabeigšanas tarifa augšējā robeža ir 0,0105 EUR par izsaukuma minūti, kas pārsniedz vidējo tarifu Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs, kas ieviesušas Tarifu ieteikumam atbilstošu izmaksu modelī, par 15,5%.

8. Saskaņā ar šo elektronisko sakaru komersantu Izmaksu ziņojumiem, SIA "Bite Latvija", SIA "Latvijas Mobilais Telefons" un SIA "Tele2" savienojuma pabeigšanas pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas 2015.gadā nav tuvinātas efektīva operatora izmaksām attiecīgā pakalpojuma sniegšanai.

9. SIA "Tele2" Izmaksu ziņojumā iesniegtās savienojuma pabeigšanas pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas 2015.gadā būtiski pārsniedza efektīva operatora izmaksas attiecīgā pakalpojuma sniegšanai. Regulatora ieskatā SIA"Tele2" savienojuma pabeigšanas pakalpojuma nesniedz pietiekami efektīvi. Ņemot vērā iepriekš minēto, Regulators secina, ka SIA "Tele2" savienojuma pabeigšanas tarifā iekļautās izmaksas nav pamatotas. Regulators atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešajai daļai izmaksu aprēķināšanai var izmantot arī citādas metodes, nevis tās, kuras izmantojis elektronisko sakaru komersants. Regulators, vērtējot šo situāciju, ņem vērā Tarifu ieteikumā noteiktos principus un metodi, ka savienojuma pabeigšanas pakalpojuma izmaksu vērtēšanā un tarifu augšējās robežas noteikšanā ir jāņem vērā efektīvas operatora izmaksas un to, ka ir jāievēro simetrija, vienlīdzības princips starp Komersantiem, t.i., visiem ir jānosaka vienāda savienojuma pabeigšanas tarifa augšējā robeža. Ņemot vērā iepriekš minēto un Administratīvā procesa likuma 6.pantu, Regulators, pastāvot vienādiem faktiskajiem un tiesiskajiem apstākļiem, pieņem vienādus lēmumus – nosaka Komersantiem vienādu savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu.

10. Regulators ar šo lēmumu uz efektīva operatora izmaksām balstīta savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējo robežu nosaka 0,008868 EUR par izsaukuma minūti – tādā apmērā kā vidējais tarifs Eiropas Savienības valstīs, kas ieviesušas Tarifu ieteikumam atbilstošu izmaksu aprēķināšanas modeli. Simetrisku, uz efektīva operatora izmaksām balstītu savienojuma pabeigšanas tarifu piemērošana starp Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm nodrošina to, ka savstarpējie norēķini par šajās valstīs uzsākto un pabeigto savienojumu nerada papildu izmaksas Komersantiem vai neierobežo konkurenci, kavējot elektronisko sakaru komersantu attīstību un veicinot augstu mazumtirdzniecības tarifu piemērošanu, tā mazinot galalietotāju labklājību.

11. Vairākums Eiropas Ekonomiskās zonas valstu 2016.gada 1.jūlijā bija ieviesušas Tarifu ieteikumam atbilstošus savienojuma pabeigšanas mobilajā telefonu tīklā tarifus, kas atbilst efektīva operatora izmaksām savienojuma pabeigšanas pakalpojuma publiskajā mobilajā telefonu tīklā nodrošināšanai. Valstis, kuras nav Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstis, nepiemēro Tarifu ieteikumu un neveic savienojuma pabeigšanas tarifa aprēķināšanu atbilstoši Tarifu ieteikumam. Līdz ar to rodas nevienlīdzīga situācija starp elektronisko sakaru komersantiem no Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm un elektronisko sakaru komersantiem no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, jo netiek nodrošināta tarifu simetrija un vienlīdzīga savienojuma pabeigšanas tarifu noteikšanas un piemērošanas kārtība.

12. Regulators, pieņemot šo lēmumu, ir izvērtējis arī SIA "Bite Latvija" Vēstulēs Nr.1, SIA "Latvijas Mobilais Telefons" Vēstulēs Nr.2 un SIA "Tele2" Vēstulēs Nr.3 sniegto informāciju par savienojuma pabeigšanas tarifa piemērošanu Tirgū ienākošajiem savienojumiem no Eiropas Ekonomiskās zonas un ienākošajiem savienojumiem no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas. Regulators ir ņēmis vērā apstākli, ka šiem iepriekš minētajiem komersantiem ir ievērojama tirgus daļa Tirgū (šā lēmuma konstatējuma daļas 16.punkts) un tie ir lielākie savienojuma pabeigšanas pakalpojuma mobilajā telefona tīklā sniedzēji Latvijā. Šo komersantu sniegtās informācijas analīze norāda, ka savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas samazināšana 2014.gada 1.jūlijā ir pastiprinājusi negatīvo ietekmi uz Komersantu rentabilitāti norēķinos ar elektronisko sakaru komersantiem, kuri ir valstīs ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas. Lēmums Nr.106 par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas nepiemērošana no 2016.gada 1.jūlija savienojumiem, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, ir uzlabojis pakalpojumu sniegšanas rentabilitāti, tomēr piemērotie vidējie savienojuma pabeigšanas tarifi valstīs, kas neietilpst Eiropas Ekonomiskajā zonā, būtiski pārsniedz tarifus, kas noteikti Eiropas Ekonomiskajā zonā, tādējādi negatīvi iespaidojot Komersantu konkurētspēju un Komersantu galalietotājiem sniegto pakalpojumu tarifus.

13. Savienojuma pabeigšanas tarifu, kas nepārsniedz šiem pakalpojumiem noteikto augšējo robežu, piemērošana savienojuma pabeigšanai, ja savienojums saņemts no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, nenodrošina šī pakalpojuma sniegšanas rentabilitāti, ņemot vērā, ka ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas nepastāv līdzvērtīgas regulēšanas prasības vai arī tās netiek attiecinātas uz savienojumiem, kuras izcelsme ir Eiropas Ekonomiskā zona. Līdz ar to savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas piemērošana savienojumiem, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, neatbilst Tarifu ieteikumā noteiktajiem principiem.

14. Savienojuma pabeigšanas tarifu, kas nepārsniedz šiem pakalpojumiem noteikto augšējo robežu, piemērošana ienākošajiem savienojumiem no valstīm ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas ir pretrunā Tarifu ieteikuma mērķim ar zemākiem mazumtirdzniecības tarifiem veicināt galalietotāju labklājību Eiropas Ekonomiskajā zonā, jo maksājumi par savienojumu pabeigšanu valstīs ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas tiek kompensēti no galalietotāju maksājumiem par mazumtirdzniecības elektronisko sakaru pakalpojumiem, nevis no ārvalstu elektronisko sakaru komersantu maksājumiem par savienojumu pabeigšanu Komersantu publiskojas telefonu tīklos, tādējādi uzturot augstus mazumtirdzniecības pakalpojumu tarifus.

15. Saskaņā ar Tarifu ieteikuma preambulas 1.punktu valsts pārvaldes iestādēm ir jāveicina iekšējā (vienotā) tirgus attīstība. Iekšējais (vienotais) tirgus aptver Eiropas Ekonomiskās zonas telpu. Lēmumiem, kas pieņemti ņemot vērā Tarifu ieteikumus, būtu jānodrošina tas, ka Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstis gūst labumu no tā piemērošanas. Līdz ar to arī sabiedrībai (galalietotāji un elektronisko sakaru komersanti) ir jāgūst labums no tā, ka Komersanti piemēro savienojuma pabeigšanas tarifu ienākošajiem savienojumiem no valstīm, kas ir ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, vai arī šādai saistībai ir jāveicina iekšējā (vienotā) tirgus attīstība. Regulators, izvērtējot visus apstākļus, nav konstatējis, ka šī piemērotā saistība daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu ienākošajiem savienojumiem no valstīm, kas ir ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, dotu labumu galalietotājiem, nodrošinātu elektronisko sakaru komersantu attīstību vai arī veicinātu iekšējā (vienotā) tirgus attīstību. Līdz ar to Komersantiem piemērotā saistība par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu ienākošajiem savienojumiem no valstīm, kas ir ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, ir nesamērīgi liels ierobežojums, kas nenodrošina konkurences attīstību, nedod labumu sabiedrībai (galalietotājiem un elektronisko sakaru komersantiem), kā arī neveicina iekšējā (vienotā) tirgus attīstību.

16. Ņemot vērā Tarifu ieteikumā noteiktos principus, secināms, ka Tarifu ieteikuma piemērošanas mērķis ir vērsts uz savienojuma pabeigšanas tarifa piemērošanas regulēšanu iekšējā (vienotā) tirgū. Piemērojot Tarifu ieteikumu, ir iespējams sakārtot, vienādot, padarīt skaidrus elektronisko sakaru komersantu, kuri darbojas iekšējā (vienotā) tirgū, darbības principus. Tarifu ieteikumā nav sniegtas norādes par savienojuma pabeigšanas tarifa piemērošanu, ja Tirgus dalībnieka valsts nav Eiropas Ekonomiskā zonas sastāvā. Līdz ar to, Regulatora ieskatā, šajā situācijā ir jāvērtē gūtais labums sabiedrībai (galalietotājiem, elektronisko sakaru komersantiem), ietekme uz iekšējo (vienoto) tirgu un saistības smaguma samērošana ar iegūtajiem labumiem.

17. Regulatora ieskatā, lai Tarifu ieteikums varētu būt efektīvs un dotu rezultātu, ir nepieciešams nodrošināt, ka to ievēro visi elektronisko sakaru komersanti, kuri ir iesaistīti savienojuma pabeigšanas pakalpojuma nodrošināšanā un norēķinos. Lai panāktu vislabāko Tarifu ieteikumu rezultātu, ir jānodrošina, ka Tarifu ieteikuma principus ievēro iesaistītās puses un tas ir balstīts uz vienlīdzības principa ievērošanu, t.i., savienojuma pabeigšanas pakalpojuma nodrošināšanā un norēķinos iesaistītie elektronisko sakaru komersanti ievēro Tarifu ieteikumu, un uz tiesiskās paļāvības principu – elektronisko sakaru komersanti var paļauties uz saprotamu, prognozējamu, vienlīdzīgu, tiesisku un konsekventu savienojuma pabeigšanas tarifa noteikšanu un piemērošanu. Ja viena no pusēm, kas ir iesaistīta savienojuma pabeigšanas pakalpojuma nodrošināšanā un norēķinos, neievēro Tarifu ieteikumu, tad tā puse, kura ievēro Tarifu ieteikumu ir nevienlīdzīgākā stāvoklī, tai tiek radīti zaudējumi un tā nevar paļauties uz vienlīdzīgu, prognozējamu un konsekventu savienojuma pabeigšanas tarifu piemērošanu.

18. Ņemot vērā iepriekš minēto, ar šo lēmumu Regulators Lēmumā Nr.106 noteiktos pasākumus padara par pastāvīgiem, t.i, Komersantiem noteiktā saistība par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu savienojuma pabeigšanai katram savā mobilajā tīklā netiek piemērota, ja savienojums saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas.

19. Savienojuma pabeigšanas tarifu augšējās robežas nepiemērošanu ienākošajiem savienojumiem no valstīm, kuras neietilpst Eiropas Ekonomiskajā zonā, neietekmēs iekšējo (vienoto) tirgu Eiropas Ekonomiskajā zonā.

20. Regulators, pieņemot šo lēmumu, nav ņēmis vērā SIA "CSC TELECOM" 2016.gada 5.decembra vēstulē Nr.1-07/30 "Par konsultāciju dokumentu par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu no 2017.gada 1.jūlija" izteikto priekšlikumu noteikt vienādus savienojuma pabeigšanas tarifus fiksētajā un mobilajā elektronisko sakaru tīklā, jo šādi tarifi nebūtu tuvināti efektīva operatora izmaksas attiecīgo pakalpojuma sniegšanai. Regulators arī norāda, ka ar šo lēmumu nosaka savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu saskaņā ar Komersantiem noteiktajām tarifu regulēšanas saistībām attiecībā uz vairumtirdzniecības tarifiem un Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo un sesto daļu. Regulators Komersantiem ir noteicis būtisku ietekmi Tirgū, bet nav piemērojis tarifu regulēšanas saistības attiecībā uz mazumtirdzniecības tarifiem (galalietotājiem piemērojamiem tarifiem). Ņemot vērā iepriekš minēto un Komersantiem piemērotās saistības Tirgū, Regulators ar šo lēmumu nosaka tarifu augšējo robežu vairumtirdzniecības līmenī, nevis mazumtirdzniecības līmenī.

21. Regulators, pieņemot šo lēmumu, nav ņēmis vērā SIA "Lattelecom" 2016.gada 22.decembra vēstulē Nr.LTC-K-16_15854 "Par konsultāciju dokumentu" aicinājumu pirms attiecīgā lēmuma pieņemšanas ieviest LRIC modeli. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu Regulators izmaksu aprēķināšanai var izmantot arī citādas metodes, nevis tās, kuras izmantojis elektronisko sakaru komersants. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 42.panta sesto daļu Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai uzdodot koriģēt tarifu, var izmantot salīdzinošo novērtēšanu un analīzi, informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas, kā arī izmaksu aprēķināšanas modeļus un citas metodes. Ņemot vērā iepriekš minēto un Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu, Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo un sesto daļu, Tarifu ieteikumu, Regulatoram ir tiesības piemērot arī citas metodes (efektīva operatora izmaksas) savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas noteikšanā. Regulatora ieskatā Regulatoram pastāv objektīvi iemesli (lietderība un samērīgums) nepiemērot LRIC modeli, turklāt savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu var noteikt arī ar citām metodēm.

22. Regulators, pieņemot šo lēmumu, ir vērtējis savienojuma pabeigšanas tarifa spēkā stāšanas laiku. Regulators, izvērtējot visus apstākļus (elektronisko sakaru komersantu iespējas sākt piemērot jauno savienojuma pabeigšanas tarifu), ir ņēmis vērā SIA "Latvijas Mobilais Telefons" 2016.gada 22.decembra vēstulē Nr.1920/JN "Par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu" pausto lūgumu atlikt savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas spēkā stāšanos līdz 2018.gada 1.janvārim, tādējādi nodrošinot komercdarbības vides prognozējamību.

23. Šajā lēmumā noteiktā savienojuma pabeigšanas tarifu augšējās robežas samazinājuma rezultātā Komersantiem ir jāveic izmaiņas publicētajos starpsavienojuma pamatpiedāvājumos, jāgroza noslēgtie starpsavienojumu līgumi, jāpārskata galalietotājiem noteiktie elektronisko sakaru pakalpojumu tarifi, jāplāno Komersanta budžets, ņemot vērā izmaiņas ieņēmumos un apgrozījumā. Regulators uzskata, ka šā lēmuma spēkā stāšanās termiņš ir samērīgs, lai Komersanti ieviestu šā lēmuma prasības no 2018.gada 1.janvāra un tiktu nodrošināta komercdarbības vides prognozējamība.

24. Ņemot vēra iepriekš minēto un Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteikto samērīguma principu – labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam – nepieciešams padarīt pastāvīgus Lēmumā Nr.106 noteiktos pasākumus un noteikt Komersantiem savienojuma, kas saņemti no Eiropas Ekonomiskās zonas, pabeigšanas tarifa augšējo robežu atbilstoši efektīva operatora izmaksām. Ar šo lēmumu tiks veicināta konkurence, galalietotājiem noteikto tarifu samazinājums, elektronisko sakaru komersantu un elektronisko sakaru tirgus attīstība, kā arī komercdarbības vides prognozējamība.

25. Izdarot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus attiecībā uz administratīva akta izdošanu, Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots un vajadzīgs attiecīgā mērķa – aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt elektronisko sakaru komersantu attīstību – sasniegšanai. Regulators, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu (šajā gadījumā – visu galalietotāju un elektronisko sakaru komersantu) tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa, to samērojot ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem administratīvā procesa principiem, tajā skaitā samērīguma principu. Regulatora ieskatā, šā administratīvā akta mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem samērīgiem, ekonomiski un tiesiski pamatotiem līdzekļiem.

26. Regulators, lai nodrošinātu Administratīvā procesa likuma 6. un 10.pantā noteikto vienlīdzības un tiesiskās paļāvības principu, ar šo lēmumu nosaka savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu visiem Komersantiem, kuriem ir noteikta būtiska ietekme Tirgū.

27. Ņemot vērā iepriekš minēto, Regulatoram no 2018.gada 1.janvāra ir jānosaka:

27.1. savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējā robeža, kas ir balstīta uz efektīva operatora izmaksām un Eiropas Savienības dalībvalstu labāko praksi;

27.2. Lēmuma Nr.39 lemjošās daļas 1., 2. un 3.punkta un Lēmums Nr.57 lemjošās daļas 6.1., 6.2. un 6.3.apakšpunkta atcelšanu;

27.3. ar Lēmumu Nr.106 noteiktos pasākumus attiecībā uz savienojumiem, kas nav saņemti no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas, padarīt par patstāvīgiem.

Ņemot vērā Tarifu ieteikumu, saskaņā ar Regulatora 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto Kārtību par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.panta 1., 2., 6. un 8.punktu, 8.panta pirmās daļas 2., 5. 12.1, 13. un 19.punktu un otro daļu, 42.panta trešo un sesto daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1. un 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1.,6. un 9.punktu un otro daļu, 20.pantu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 10. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta ceturto daļu, 66.panta pirmo daļu, 85.panta pirmo daļu,

padome nolemj:

1. noteikt no 2018.gada 1.janvāra Komersantiem savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu 0,008868 EUR par savienojuma minūti;

2. apturēt no 2018.gada 1.janvāra Komersantu savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

3. noteikt no 2018.gada 1.janvāra Komersantiem pienākumu piemērot savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifu augšējo robežu;

4. no 2018.gada 1.janvāra atcelt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2014.gada 19.marta lēmuma Nr.39 "Par savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tarifa augšējo robežu" lemjošās daļas 1., 2. un 3.punktu (Latvijas Vēstnesis; 2014, 61.nr.);

5. no 2018.gada 1.janvāra atcelt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2015.gada 5.marta lēmuma Nr.57 "Par būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū" lemjošās daļas 6.1., 6.2. un 6.3.apakšpunktu (Latvijas Vēstnesis, 2015, 49.nr.);

6. no 2018.gada 1.janvāra atcelt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2016.gada 30.jūnija lēmumu Nr.106 "Par savienojuma pabeigšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu".

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes
priekšsēdētāja p.i. padomes loceklis I.Birziņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!