• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Konkurences padome
Konkurences padome publicē pieņemtos lēmumus par tirgus dalībnieku apvienošanos, par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu, par tirgus dalībnieku paziņoto vienošanos, par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu u.c.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2014. gada 7. maija lēmums Nr. 27 "Par lietas neierosināšanu". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 2.07.2014., Nr. 127 https://www.vestnesis.lv/op/2014/127.6

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.31A

Par paziņoto vienošanos

Vēl šajā numurā

02.07.2014., Nr. 127

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 27

Pieņemts: 07.05.2014.

OP numurs: 2014/127.6

2014/127.6
RĪKI

Konkurences padomes lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Konkurences padomes lēmums Nr.27

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2014.gada 7.maijā (prot. Nr.22, 2.§)

Par lietas neierosināšanu

Par SIA "Lattelecom" iesniegumiem

Konkurences padome (turpmāk – KP) 07.03.2014. saņēma SIA "Lattelecom" (turpmāk – LTC) 06.03.2014. iesniegumu Nr.3506 "Par SIA "TV3 Latvija" (turpmāk – TV3L) programmu cenu noteikšanu retranslācijai". Iesniegumā LTC norāda uz TV3L iespējamo dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, piedāvājot programmu TV3. Proti, tuvojoties līguma termiņa beigām programmas TV3 retranslācijai interaktīvajā televīzijā, LTC saņēma no TV3L komercpiedāvājumu nākamajam sadarbības periodam ar bāzes cenu (*) euro par katru abonentu mēnesī. Tai pat laikā saskaņā ar līguma par licences tiesībām uz programmu TV3 retranslāciju virszemes televīzijā, kas ir spēkā līdz 31.12.2014., maksa par vienu abonentu mēnesī ir (*) euro. LTC saskata diskriminējošu noteikumu piemērošanu dažādām televīzijas platformām, t.i., Konkurences likuma (turpmāk – KL) 13.panta pirmās daļas pārkāpuma pazīmes, kā arī KP 11.05.2012. lēmuma Nr.42 nolemjošās daļas 1.5.punkta (turpmāk – Saistošais noteikums) pārkāpuma pazīmes. LTC lūdz izvērtēt TV3L darbību atbilstību KL.

14.03.2014. KP saņēma no LTC 14.03.2014. iesniegumu Nr.3863 "Par SIA "TV3 Latvija" programmu cenu noteikšanu retranslācijai un iespējamajiem Komerclikuma pārkāpumiem", kurā LTC atkārtoti norāda uz nepamatotu cenas paaugstinājumu par 64% par programmas TV3 licences tiesībām uz retranslāciju interaktīvajā televīzijā un uz nekorektu TV3L rīcību, sarunu laikā izplatot informāciju par sarunu gaitu un maldinot LTC interaktīvās televīzijas abonentus. LTC atkārtoti norādīja, ka saskata šajā rīcībā KL 13. un 18.panta pārkāpuma pazīmes, un lūdza izvērtēt TV3L darbības atbilstību minētajām tiesību normām.

17.03.2014. KP saņēma no LTC 17.03.2014. iesniegumu Nr.3927 "Par SIA "TV3 Latvija programmu cenu noteikšanu retranslācijai un iespējamajiem Komerclikuma pārkāpumiem", kurā LTC informē par koncernā Modern Times Group Broadcasting AB (turpmāk – MTG) ietilpstošo TV3L un Viasat AS Latvia filiāle (turpmāk – Viasat) maldinošo komercpraksi. LTC uzskata, ka iesniegumā minētie fakti liecina par "saskaņotām darbībām MTG koncerna uzņēmumu starpā, lai prettiesiskā veidā deformētu konkurenci maksas televīzijas pakalpojumu tirgū, kur SIA "TV3 Latvija" bez ekonomiskā pamatojuma paaugstinot programmas TV3 cenu no 01.04.2014., kas pats par sevi (..) atbilst Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktajam pārkāpumam, maldinošo un uz faktiem nebalstīto paziņojumu ietekmē Lattelecom abonenti tiek ietekmēti izvēlēties cita grupas uzņēmuma – VIASAT AS sniegtos maksas TV pakalpojumus, kas kopumā veido ne vien Konkurences likuma 18.panta pirmajā daļā noteikto pārkāpumu, bet arī atbilst 13.panta ģenerālklauzulā noteiktā aizlieguma pazīmēm". LTC lūdz ierosināt lietu un izmeklēt visu MTG koncerna uzņēmumu, t.sk. TV3L un Viasat, rīcību programmas TV3 cenu noteikšanas no 01.04.2014. procesā un izvērtēt, vai nav pārkāpti KL 13.pantā un 18.pantā noteiktie aizliegumi. LTC turklāt norādīja, ka TV3L un Viasat darbības rada tūlītēju ietekmi uz patērētājiem un paliekošas sekas konkurencei maksas televīzijas tirgū.

26.03.2014. KP saņēma no LTC 25.03.2014. iesniegumu Nr.4416 "Par izplatītajiem paziņojumiem informatīvajā telpā". LTC iesniegumā lūdz KP pārliecināties, "vai uz TV3 Latvia publiskā paziņojuma izplatīšanas dienu (13.03.2014.) un šobrīd programmas TV3 retranslācijas tiesības tiek nodrošinātas visiem maksas TV operatoriem (tajā skaitā, VIASAT AS) vienlīdzīgi un nediskriminējot, un vai minētajiem principiem atbilst arī TV3 Latvia iesniegtais TV3 retranslācijas cenas piedāvājums laika periodam no 01.04.2014." un "vai uz TV3 Latvia publiskā paziņojuma izplatīšanas dienu Lattelecom, pret kuru vērsts publiskais paziņojums, bija vienīgais televīzijas pakalpojuma sniedzējs Latvijā, kuram vēl nebija noslēgts līgums par programmas TV3 retranslāciju, sākot ar 01.04.2014."

28.03.2014. KP saņēma no LTC 27.03.2014. iesniegumu Nr.4568 "Par nevienlīdzīgu attieksmi pret kabeļoperatoriem". LTC norāda, ka TV3L un SIA "Baltcom TV" līguma par licences tiesībām retranslēt programmu TV3 termiņš beidzās, bet puses pagarināja līguma un sarunu termiņu līdz 2014.gada maija beigām. LTC saskatīja TV3L īpašu attieksmi pret SIA "Baltcom TV" un uzskatīja, ka tā TV3L izturas nevienlīdzīgi pret darījumu partneriem, kas liecina par Saistošā noteikuma pārkāpumu. LTC lūdza izvērtēt TV3L darbību atbilstību LR normatīvajiem aktiem.

Situācijas izvērtēšanai KP izmantoja tās rīcībā esošo informāciju par TV3L un LTC sadarbību no uzraudzības lietas par MTG saistošo noteikumu ievērošanu, ieguva informāciju no SIA "Baltcom TV", TV3L, MTG, ieguva papildu informāciju no LTC, kā arī organizēja tikšanās ar TV3L un LTC.

Izvērtējot LTC iesniegumos sniegto un papildus iegūto informāciju, KP

konstatēja:

1. LTC IEBILDUMI PRET TV3L/MTG

Izvērtējot LTC iesniegumu būtību, KP konstatē, ka LTC ir sekojošas pretenzijas pret TV3L:

1.1. Nepamatoti augstas cenas pieprasīšana par programmas TV3 retranslācijas tiesībām LTC interaktīvajā televīzijā (KL 13.panta pirmā daļas);

1.2. Interaktīvās televīzijas platformas diskriminācija, piemērojot tai augstāku cenu, un LTC diskriminācija, piemērojot citus/atšķirīgus darījuma noteikumus (KL 13.panta pirmā daļa un Saistošais noteikums).

Saskaņā ar KL 18.1 pantu tirgus dalībnieku darbību atbilstības KL 18.pantam izvērtēšana ir tiesas kompetencē. Tāpēc KP nav tiesiska pamata veikt TV3L, Viasat un MTG kopumā darbību atbilstību KL 18.pantam izvērtēšanu attiecībā uz informācijas izplatīšanu par līguma slēgšanas procesu ar LTC.

2. KL 13.PANTA PIRMĀS DAĻAS UN SAISTOŠĀ NOTEIKUMA PĀRKĀPUMU PIRMŠĶIETAMS NOVĒRTĒJUMS

2.1. Novērtējums attiecībā uz konkrēto tirgu un iespējamo TV3L dominējošo stāvokli

 Tirgus dalībnieka darbību atbilstības KL 13.panta pirmās daļas sastāvam izvērtēšana ir iespējama tikai tad, ja attiecīgais tirgus dalībnieks atrodas dominējošajā stāvoklī konkrētajā tirgū.

KP 18.06.2009. lēmumā Nr.E02-19 lietā Nr.2164/08/10/8 "Par Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 3. un 5.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu "VIASAT AS" (Igaunija) un SIA "TV3 Latvia" darbībās" konstatēja, ka programmas TV3 vairumtirdzniecība Latvijā veido atsevišķu konkrēto tirgu un TV3L atrodas dominējošajā stāvoklī šajā konkrētajā tirgū. Vērtējot apstākļus augstāk minētā lietā, tika ņemti vērā būtiski atšķirīgi apstākļi, kas attiecas uz konkrētā tirgus noteikšanu (t.sk. tādi, kas attiecas uz TV3 esamību bezmaksas TV apraidē, normatīvo aktu noteikumi, kas attiecas uz maksas TV operatoru pienākumu pārraidīt nacionālās apraides kanālu).

KP secina, ka kopš minētā lēmuma pieņemšanas notikušas būtiskas izmaiņas televīzijas izplatīšanas tirgū kopumā un arī konkrēti attiecībā uz TV3 kanāla izplatīšanu, kā arī tehnoloģiju attīstības rezultātā tādas varētu būt prognozējamas arī nākotnē, kas pamatoti varētu ietekmēt gan konkrētā tirgus noteikšanu, gan dominējošā stāvokļa konkrētajā tirgū novērtēšanu:

1) ir izmainījušies konkurences apstākļi TV kanālu izplatīšanā mazumtirdzniecības līmenī un kanālu pieejamība galapatērētājam, attīstoties gan interaktīvās televīzijas, gan virszemes maksas televīzijas platformām, gan attīstoties TV programmu pieejamībai interneta vidē, gan bezmaksas (piemēram, TV3Play, kurā ir pieejama gan TV3, gan citos MTG grupas izplatītos kanālos demonstrētie atsevišķi TV raidījumi un filmas), gan par maksu;

2) ir izmainījusies koncentrācija TV kanālu izplatīšanā mazumtirdzniecības līmenī. Saskaņā ar LTC sniegto informāciju LTC abonentu skaits pēdējā pusgadā ir būtiski palielinājies un sasniedz 343 0001 abonentu, kas padara LTC par lielāko maksas televīzijas mazumtirgotāju Latvijā;

3) TV3 programma kopš 2014.gada ir pieejama tikai maksas televīzijas ietvaros;

4) notikušas izmaiņas nozari regulējošajos normatīvajos aktos2.

Tādējādi konkrētā tirgus un TV3L dominējošā stāvokļa noteikšanu, ņemot vērā minētās izmaiņas un šī brīža apstākļus, nav pietiekami balstīt uz KP 18.06.2009. lēmumā Nr.E02-19 konstatēto. Pirmšķietami vērtējot LTC sniegto informāciju (t.sk. par LTC klientu atteikšanos no tās sniegtā interaktīvās televīzijas pakalpojuma TV3 nepieejamības dēļ, par ietekmi uz LTC IPTV pakalpojuma galacenu vairumtirdzniecības cenas pieauguma TV3 un iespējams citām MTG programmām dēļ) un papildu KP iegūto informāciju, secināms, ka programma TV3 varētu nebūt vērtējama atsevišķa konkrētā tirgus ietvaros.

Tāpēc jautājums par to, vai šaurāka tirgus noteikšana ir pamatota, pašlaik ir atstājams atvērts. KP uzskata, ka, ievērojot straujās izmaiņas tirgū, tendenču nenoteiktību ilgākā laika posmā, kā arī LTC straujo izaugsmi un koncentrāciju televīzijas mazumtirdzniecības tirgū, nav iespējams sniegt viennozīmīgu atbildi uz šiem jautājumiem. Vienlaicīgi KP uzskata, ka MTG, ievērojot tās TV3 programmas popularitāti un pārējo tās rīcībā esošo kanālu portfeli, vietējām gaumēm atbilstošu saturu, ievērojamu skatīšanas daļu gan atsevišķi TV3, gan kopā ar citiem MTG maksas kanāliem, piemīt ievērojama tirgus vara pret maksas televīzijas operatoriem (turpmāk – MTO).

Ņemot vērā minēto, KP, izvērtējot LTC sūdzības, analizēja TV3L darbības, pamatojoties galvenokārt uz LTC un citu tirgus dalībnieku sniegto argumentu pamatotību, kā arī pirmšķietami izvērtējot TV3L tirgus varu attiecībā pret LTC.

2.2. TV3L piedāvātās cenas izvērtējums

KP rīcībā esošā informācija3 liecina, ka maksa par programmas TV3 retranslācijas tiesībām interaktīvajā televīzijā līdz šim bija (*) LVL jeb (*) euro par abonentu mēnesī. TV3L piedāvāja jaunu cenu (*) euro 4 par katru abonentu mēnesī. Šajās cenās nav iekļauta maksa (*) par 03.04.2013. līguma starp LTC un TV3L (turpmāk – Līgums) 1.7.punktā noteikto tiesību izmantošanu5. Tādējādi TV3L piedāvātais cenas paaugstinājums ir (*) euro jeb (*) apmērā6.

2.2.1. Cenas paaugstināšanas pamatojums

Tā kā LTC savu sūdzību par nepamatoti paaugstinātu cenu interaktīvajā televīzijā pamatoja, t.sk. ar cenu atšķirību TV3 programmas licences tiesībām interaktīvajā un virszemes televīzijā, KP pieprasīja TV3L sniegt skaidrojumu cenu atšķirībām. No TV3L atbildes izriet, ka interaktīvā televīzija un virszemes televīzija ir tehnoloģiski dažādi tirgi un televīzijas skatītājiem pastāv atšķirīgas tehniskās iespējas skatīties vienu un to pašu programmu interaktīvajā un virszemes televīzijā. Galvenā atšķirība ir programmu arhīva iespējas interaktīvajā televīzijā, t.i., abonentu iespējas skatīties programmas TV3 raidījumus, kas tika demonstrēta pēdējo septiņu dienu laikā. Turklāt interaktīvā televīzija atšķirībā no virszemes televīzijas nodrošina iespējas veikt jebkuras pārraides ierakstus un tos skatīties septiņu dienu laikā pēc tiešraides, kā arī pārtīt reklāmas pauzes un attiecīgi samazināt reklāmas skatīšanas laiku. Minēto iespēju izmantošana samazina auditorijas, kas noskatās TV3 ietvaros radīto reklāmu, lielumu, kas savukārt negatīvi ietekmē TV3 programmas reitingus un samazina ieņēmumus no reklāmas izvietošanas. Turklāt interaktīvās televīzijas abonentiem ir pieejamas arī mājas tiesības skatīties programmu tiešraidē mājās vidē, lietojot citas ierīces (mobilos telefonus, datorus un planšetdatorus)7.

KP, izvērtējot šo argumentu, ņēma vērā arī Līguma 1.7.punktā noteikto. Proti, 1.7.punkts paredz, ka par abonentu papildu iespējām (ierakstīšana un arhīva iespējas), ko nodrošina interaktīvā televīzija, Līguma 1.5.punkts paredz papildu maksu (*) apmērā pie Līguma cenas (*) LVL jeb (*) euro. Tas nozīmē, ka (*) pie minētās cenas ir interaktīvās televīzijas tehnoloģisko priekšrocību (Līguma 1.7.punktā aprakstīto papildu iespēju) ekvivalents naudas izteiksmē. Līdz ar to KP secina, ka TV3L sniegtais pamatojums par cenu atšķirību ir noraidāms.

Vienlaicīgi ir pamatota TV3L norāde, ka tā kā laiks, ko interaktīvās televīzijas abonenti pavada, skatoties arhīva ierakstus, televīzijas skatīšanas mērījumos netiek ieskaitīts, tādējādi reālā TV3 skatīšanas daļa ir lielākā nekā uzskaitītā, kā rezultātā TV3L reklāmas ieņēmumi ir mazāki nekā varēja būt, ja norādītās tehniskās iespējas nebūtu.

KP arī secina, ka TV3L licences maksas paaugstināšanas interaktīvajai televīzijai iemesls ir saistīts ar uzskatu, ka programma TV3 kā produkts ir vērtējams augstāk nekā tas bija līdz šim. MTG savā 28.04.2014. vēstulē Nr.APR14/124 sniedz argumentus, kāpēc nepieciešams maksas paaugstinājums par programmas TV3 retranslācijas licences tiesībām, proti, ilgstoši nebija iespējas piedāvāt programmas TV3 un LNT par maksu, kas kopsakarā ar izmaksām, kas radušās pārējas uz ciparu televīziju dēļ (ievērojami palielinājās izmaksas par infrastruktūras izmantošanu programmu TV3 u.c. apraidei) un must carry principa eksistēšanas dēļ, noveda pie būtiskiem zaudējumiem.

KP kopumā atzīst, ka ražotājam ir tiesības realizēt savu produkciju par cenām, kas nodrošina pašizmaksas segšanu un samērīgu peļņas procentu. Tāpat KP secina, ka nav pierādījumu par to, ka cena, kura bija noteikta par programmas TV3 licences tiesībām interaktīvajā televīzijā līdz šim, kā arī virszemes televīzijā, bija pamatota no pašizmaksas viedokļa.

Vienlaicīgi KP secina, ka LTC sniegto informāciju par programmas TV3 retranslācijas tiesību cenas pieauguma ietekmi uz LTC interaktīvās televīzijas pakalpojuma cenu abonentam nav iespējams pārbaudīt, turklāt pašlaik nav iespējams novērtēt citu TV3L programmu retranslācijas tiesību cenas pieaugumu.

2.2.2. Salīdzinājums ar citu televīzijas programmu cenām

KP izvērtēja LTC un MTG sniegto u.c. rīcībā esošo informāciju8 par citu salīdzinoši populāru televīzijas programmu (Discovery Channel, Animal Planet, Eurosport, Eurosport2, PBK, REN TV u.c. Krievijas programmas, kā arī TV3 Lietuvā un TV3 Igaunijā) retranslācijas tiesību cenām. KP konstatēja, ka programmas būtiski atšķiras pēc finansējuma modeļa un izplatīšanas teritorijas (nacionālās un starptautiskās programmas), auditorijas lieluma Latvijā, turklāt Baltijas valstīs atšķiras maksas televīzijas tirgus apstākļi. Tāpat arī piegādātāju cenas var būt atšķirīgas dažādiem operatoriem. Tāpēc KP secina, ka minēto programmu cenu vispārējs salīdzinājums nebūtu objektīvs, ņemot vērā to atšķirības.

2.2.3. LTC iepirkuma vara un programmas TV3 alternatīvās skatīšanās iespējas patērētājiem

Izvērtējot LTC un TV3L sniegto informāciju par sarunu gaitu un turpmākos notikumus, t.sk. LTC atteikšanos pārraidīt TV3 piedāvātās augstākas cenas, kā arī alternatīvu iespēju piedāvājumu skatītājiem KP secina, ka LTC varētu būt kompensējoša iepirkuma vara. Tas nozīmē, ka LTC ir salīdzinoši tik spēcīgs tirgus spēlētājs, ka TV3L nav iespējams uzspiest LTC cenas paaugstinājumu sev vēlamajā apjomā.

Līguma darbības laikā LTC bija vislielākais TV3L pircējs (ar vislielāko abonentu skaitu), LTC darbojas divās televīzijas platformās, neskaitot internetu, aptverot vairāk nekā vienu trešdaļu tirgus. LTC neakceptēja TV3L piedāvājumu par cenas paaugstinājumu, un KP rīcībā esošā informācija liecina, ka LTC šis piedāvājums vēl aizvien nav pieņemams.

LTC programmas TV3 vietā piedāvāja abonentiem citu programmu, kā arī papildus piedāvāja bezmaksas vairāku filmu noskatīšanas iespējas. Jāņem vērā, ka interaktīvās televīzijas abonenti, kuriem ir pieejams arī internets, var noskatīties lielu daļu TV3 programmas raidījumu, izmantojot TVPlay bezmaksas.

LTC sniedza šādu informāciju par LTC interaktīvās televīzijas abonentu skaita izmaiņām, sākot ar 13.02.2014. (saistībā ar TV3L paziņojumiem medijos par programmu TV3 iespējamo nepieejamību LTC interaktīvajā televīzijā un turpmāko tās atslēgšanu): "Pēc Lattlecom datiem nav saskatāmas būtiskas izmaiņas abonentu platformas izvēlē un katrā platformā abonentu loks saglabājas aptuveni vienā līmenī." LTC sniegtie dati par abonentu plūsmu liecina, ka programmas TV3 atslēgšana no interaktīvās televīzijas neietekmēja LTC interaktīvās televīzijas abonentu skaitu (sk. tabulu 1 un attēlu 1).

Tabula Nr.1. LTC abonentu skaita dinamika 13.02.-03.04.2014.

(*)

Attēls Nr.1. LTC abonentu skaita dinamika 03.02.-03.04.2014.

(*)

Saskaņā ar LTC 03.04.2014. izplatīto informāciju (materiāli, kas tika prezentēti 03.04.2014. LR Saeimas Cilvēktiesību komisijas ārkārtas sēdē) par TV3 aizvietošanas iespējām programmas TV3 saturs ir aizvietojams ar citu programmu saturu. Turklāt negatīvas ietekmes konstatēšanu uz LTC konkurētspēju tirgū mazina LTC iespēja piedāvāt patērētājiem pāreju uz virszemes televīzijas platformu, kurā tā izplata TV3 programmu.

Veicot sākotnējo novērtēšanu, KP secina, ka TV3L argumenti par cenu pieaugumu ir vērtējami kā daļēji pamatoti, vienlaikus nav konstatēts pietiekošs pamatojums LTC argumentiem par to, ka konkrētās cenas izmaiņas varētu ietekmēt galacenu patērētājiem (t.sk. arī LTC pozīcijas tirgū un spējas akumulēt šādas papildu izmaksas dēļ). LTC tirgus pozīcijas nodrošina tam iespēju piedāvāt patērētājiem alternatīvas iespējas, atsakoties no TV3, tāpat patērētājiem pastāv alternatīvas iespējas skatīties TV3 internetā. LTC sniegtā informācija nesatur pietiekamus pierādījumus par KL 13.panta pirmās daļas pārkāpumu TV3L darbībās. Turklāt sarunu procesā apspriestās cenas izvērtēšana ir apgrūtināta, jo vēl nav piemērota un nav zināmi līgumattiecību kopējie nosacījumi.

2.3. Novērtējums attiecībā uz LTC diskrimināciju dēļ atšķirīgas cenas un attieksmes

LTC uzskata, ka TV3L a) diskriminē interaktīvās televīzijas platformu, nosakot retranslācijas tiesību maksu tajā augstāk nekā citās platformās un b) diskriminē LTC ar citiem noteikumiem, jo sarunās ar SIA "Baltcom TV" esošā līguma darbības termiņš tika pagarināts par diviem mēnešiem. Šādas darbības var tikt vērtētas kā KL 13.panta pirmās daļas pārkāpums vai kā Saistošā noteikuma pārkāpums.

2.3.1. Diskriminācija cenas dēļ

LTC savos iesniegumos norādījis uz būtiskām atšķirībām starp TV3L pieprasīto cenu par programmas TV3 izplatīšanu LTC interaktīvās televīzijas ietvaros un programmas TV3 izplatīšanas tiesību cenu, kas noteikta TV3L un LTC noslēgtā līgumā par šīs programmas izplatīšanu maksas virszemes televīzijā.

KL 13.panta pirmās daļas 5.punktā ir noteikts, ka ir aizliegta nevienādu noteikumu piemērošana ekvivalentos darījumos ar citu tirgus dalībnieku, radot tam konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus. No minētā izriet, ka šis pārkāpums var izpausties tikai situācijā, kad ir vismaz divi konkurējošie tirgus dalībnieki, pret kuriem trešais (dominējošais) tirgus dalībnieks īsteno dažādu tirdzniecības praksi. Situācijā, kad LTC ir abu platformu operators, nav pamata vērtēt diskrimināciju attiecībā uz LTC pašu. Vienlaikus nav konstatēts, ka citiem operatoriem tiktu piedāvātas cenas (nosacījumi), kuri varētu būt diskriminējoši attiecībā uz LTC konkurenci.

Attiecīgi, ņemot vērā minēto un citu sākotnēji iegūto informāciju, KP konstatē, ka nav pamata vērtēt LTC norādītās TV3L darbības atbilstoši KL 13.panta pirmās daļas 5.punkta sastāvam.

2.3.2. LTC diskriminācija atšķirīgas attieksmes attiecībā pret SIA "Baltcom TV" dēļ

No KL 13.panta pirmās daļas 5.punktā minētā izriet, ka tirgus dalībnieka diskriminācija notiek, ja atšķirīgi nosacījumi tiek piemēroti ekvivalentajos darījumos ar citu tirgus dalībnieku, turklāt tie rada konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus. KP uzskata, ka , pirmkārt, šobrīd nav pamata secinājumam par to, ka darījumi ar LTC un SIA "Baltcom TV" var ir ekvivalenti, jo darījums ar LTC nav noslēgts, nav zināmi tā nosacījumi. SIA "Baltcom TV" sniedza informāciju9, ka "ņemot vērā to, ka Baltcom nepiekrita SIA "TV3 Latvija" noteiktajām cenām par tiesībām retranslēt programmu "TV3" un to, ka starp Baltcom un SIA "TV3 Latvija" netika panākta vienošanās par programmas "TV3" turpmākās retranslācijas noteikumiem, pēc Baltcom iniciatīvas Retranslācijas līgums elektronisko sakaru tīklos Latvijā par programmas "TV3" retranslāciju tika pagarināts uz 2 mēnešiem, t.i., līdz 2014.gada 31.maijam." SIA "Baltcom TV" savai vēstulei pievienoja arī jaunā retranslācijas līguma ar TV3L projektu, saskaņā ar kuru TV3L piedāvātā licences maksa par programmu TV3 (arī interaktīvajā televīzijā) ir (*) euro par abonentu mēnesī.

 Tā kā TV3L un SIA "Baltcom TV" vienojās par līguma pagarinājumu, bet LTC kopš 02.04.2014. programmu TV3 interaktīvajā televīzijā neretranslē, jo netika panākta vienošanās par līguma nosacījumiem, un tādējādi TV3L, iespējams, izveidoja SIA "Baltcom TV" konkurences priekšrocības, salīdzinot ar LTC, KP izvērtēja LTC sniegto informāciju par abonentu reakciju uz programmas TV3 izslēgšanu no LTC interaktīvās televīzijas piedāvājuma. Nelabvēlīgāki konkurences apstākļi LTC būtu konstatējami, ja tiktu ievērojami ietekmēta konkurence starp LTC un citiem MTO, kas galvenokārt izpaustos kā abonentu aizplūšana no LTC TV3 izplatīšanas pārtraukšanas rezultātā. Tabulā Nr.1 un attēlā Nr.1 atspoguļotie dati liecina, ka norādītajā laika periodā LTC abonentu skaits gan interaktīvajā, gan virszemes televīzijā ir pat palielinājies.

LTC sniedza arī informāciju par abonentu noturēšanas rādītājiem 2014.gada 7.-15.nedēļā (10.02.-13.04.). Izvilkums no šiem datiem sniegts tabulā Nr.2.

Tabula Nr.2. LTC interaktīvās televīzijas abonentu noturēšanas rādītāji 2014.gada 11.-15.nedēļā

(*)

No minētajiem datiem KP secina, ka programmas TV3 lojālo abonentu skaits starp LTC interaktīvās televīzijas abonentiem ir (*) abonenti jeb mazāk par (*) no visiem interaktīvās TV abonentiem. KP uzskata, ka šāds TV3 programmas lojālo abonentu īpatsvars ir niecīgs.

Ņemot vērā apkopotos rādītājus, nav pamata secinājumam, ka līguma pagarināšana ar SIA "Baltcom TV" ievērojami ietekmēja LTC konkurētspēju, radot SIA "Baltcom" konkurences priekšrocības. Tā kā ir pagājis pārāk īss termiņš no programmas TV3 atslēgšanas LTC interaktīvajā televīzijā, nav iespējams novērtēt šī notikuma ietekmi uz konkurenci. TV3 programmas izslēgšana no LTC interaktīvās televīzijas automātiski nenozīmē LTC kā tirgus dalībnieka konkurētspējas samazināšanu, jo ir jāizvērtē faktiskā situācija ar tirgus pārdali (analizējot LTC rādītājus kopumā) un jābūt skaidrai cēloniskai saiknei starp abonentu aizplūšanu no LTC un faktu, ka SIA "Baltcom TV" par diviem mēnešiem pagarināts sarunu laiks.

Attiecībā par Saistošā noteikuma iespējamo pārkāpumu TV3L darbībās KP, pamatojoties uz KP viedokli, kas izteikts KP 14.12.2012. vēstulē Nr.2088 LEKA, norāda, ka dažādu nosacījumu piemērošana dažādiem maksas televīzijas operatoriem no TV3L (MTG) puses ir jābūt objektīvi pamatotai. Pēc savas būtības līdzīgs skaidrojums tika sniegts SIA "Ostkom" 20.02.2013. vēstulē Nr.257. Ņemot vērā, ka LTC retranslē programmu TV3 virszemes televīzijā saskaņā ar 2013.gada beigās noslēgtā līguma noteikumiem, un SIA "Baltcom" varēja retranslēt programmu TV3 kabeļtīklā saskaņā ar 2013.gada pavasarī noslēgtā līguma noteikumiem, kas bija pagarināts līdz 2014.gada maija beigām, un abi MTO sākotnēji nav akceptējuši TV3L piedāvāto cenas pieaugumu, nav lietderīgi izvērtēt TV3L darbību atbilstību KL 13.panta pirmās daļas 5.punktam. Turklāt savā 01.02.2013. vēstulē Nr.181 TV3L, LTC, LEKA un ESKA KP skaidro Saistošā noteikuma mērķi – novērst risku, ka programma TV3 var tikt piedāvāta Viasat ar labvēlīgākiem nosacījumiem nekā citu platformu operatoriem. Ņemot vērā minēto, KP uzskata, ka šobrīd nav pamata uzsākt padziļinātu pārbaudi par TV3L darbību atbilstību KL 13.panta pirmās daļas 5.punktam vai Saistošam noteikumam. Vienlaikus jāņem vērā, ka LTC nav subjektīvu tiesību10 lūgt KP ierosināt lietu par iespējamu MTG pienākumu neizpildi, kas izriet no citai personai adresēta administratīvā akta un tajā ietvertā Saistošā noteikuma.

KP, vērtējot lietas ierosināšanas lietderību, tāpat ņem vērā arī, ka paralēli tiek veikta uzraudzība par KP 11.05.2012. lēmuma Nr.42 noteikto saistošo noteikumu izpildi.

Vienlaikus KP var atjaunot iesnieguma izskatīšanu, ja tiktu konstatēti jauni faktiskie apstākļi par būtiski ietekmētu konkurenci konkrētajos tirgos.

Ņemot vērā augstāk minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu un 23.panta pirmo un ceturto prim daļu, Konkurences padome

nolēma:

neierosināt lietu pēc SIA "Lattelecom" iesniegumiem (06.03.2014. Nr.3506, 14.03.2014. Nr.3863, 17.03.2014. Nr.3927, 25.03.2014. Nr.4416, 27.03.2014. Nr.4568).

Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanas dienas.


(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 LTC 06.03.2014. iesniegums Nr.3506

2 18.04.2013. pieņemtais likums Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, 19.panta papildinājumi

3 03.04.2013. līgums starp TV3L un LTC

4 TV3L 24.02.2014. vēstule Nr.2/14-25 un LTC 17.04.2014. vēstule Nr.5337-1

5 (*)

6 (*)

7 TV3L 21.03.2014. vēstule KP

8 Lietas Nr.607/13/03.01./9 "Par Konkurences likuma 13.panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma pārkāpumu EUROSPORT SA, MTV Networks Europe un Discovery Communications Europe Limited darbībās un par Līguma par Eiropas Savienības darbību 102.panta d) apakšpunkta pārkāpumu Discovery Communications Europe Limited darbībās" materiāli, līgumi starp MTO un televīzijas programmu piegādātājiem, kā arī LTC papildu sniegtā informācija 17.04.2014. vēstulē Nr.5337-1

9 10.04.2014. vēstule Nr.61

10 Augstākās tiesas Senāta 17.12.2012. sprieduma Nr.SKA-369/2012 PKL Flote 13.punkts

Konkurences padomes priekšsēdētāja S.Ābrama

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!