Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Konkurences padome
Konkurences padome publicē pieņemtos lēmumus par tirgus dalībnieku apvienošanos, par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu, par tirgus dalībnieku paziņoto vienošanos, par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu u.c.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2012. gada 24. augusta lēmums Nr. 68 "Par lietas izpētes izbeigšanu". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 26.09.2012., Nr. 152 https://www.vestnesis.lv/op/2012/152.7

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.70

Par lietas izpētes izbeigšanu

Vēl šajā numurā

26.09.2012., Nr. 152

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 68

Pieņemts: 24.08.2012.

OP numurs: 2012/152.7

2012/152.7
RĪKI

Konkurences padomes lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Konkurences padomes lēmums Nr.68

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2012.gada 24.augustā (prot. Nr.41, 2.§)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr.73/11/03.02./5

Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punktā un Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmajā daļā noteikto aizliegumu pārkāpumu SIA "Auto Halle", SIA "Lāde", SIA "LM Auto", SIA "Reifeks" un KW BRUUN BALTIC darbībās

Konkurences padome (turpmāk – KP) 10.01.2011. saņēma 06.01.2011. SIA "Bairons LBC" iesniegumu (turpmāk – 06.01.2011. Iesniegums), kurā iesniedzējs lūdz izskatīt SIA "Auto Halle" virsbūves korozijas garantijas remonta atteikuma pamatojumu uzņēmuma automašīnai Peugeot Expert, v.n.HA3391, šas.nr.VF3XCRHKH64133943, atsaucoties uz tehniskās apkopes neveikšanu Peugeot autorizētā servisā.

KP 17.01.2011. saņēma SIA "Bairons LBC" 12.01.2011. iesniegumu, kurā lūdz izskatīt SIA "Auto Halle" garantijas atteikuma pamatojumu uzņēmuma automašīnai Peugeot 308, v.n.HF8447, š.nr.VF34C9HZC55154186, atsaucoties uz garantijas noteikumu 3.1.punkta – ir jābūt veiktām visām ražotāja noteiktajām apkopēm Peugeot autorizētajos servisos, un par to ir jābūt atzīmei Apkopju grāmatiņā – neievērošanu (turpmāk – 12.01.2011. Iesniegums).

Pamatojoties uz 06.01.2011. Iesniegumā un 12.01.2011. Iesniegumā norādīto, tiem pievienoto informāciju un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu un 23.panta pirmo daļu, KP 09.02.2011. sēdē nolēma ierosināt lietu "Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "Auto Halle" darbībās" uz SIA "Bairons LBC" iesnieguma pamata.

No Iesniegumiem ar papildinājumiem, kā arī no papildus iegūtās informācijas izrietēja, ka pilnvarotais Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu importētājs Latvijā OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildus ražotāja dotajai garantijai pircējiem piedāvā papildus garantiju pēc ražotāja garantijas perioda beigām. Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu ražotāja garantijas noteikumi automašīnas apkopes grāmatiņā ietver neviennozīmīgi saprotamu noteikumu par iespējamu pircēja pienākumu ražotāja garantijas laikā veikt remontu un tehniskās apkopes tikai Peugeot autorizētajos servisos. Arī papildu garantijas noteikumi paredz pienākumus pircējiem remonta un tehniskās apkopes veikt Peugeot autorizētā servisā, kas var būt saprotams gan tādējādi, ka ražotāja garantijas laikā tehniskās apkopes un remonti jāveic pilnvarotajos servisos, gan tādējādi, ka tehniskās apkopes un remonti jāveic pilnvarotajos servisos papildu garantijas laikā saskaņā ar ražotāja noteikumiem. Līdz ar to OÜ "KW BRUUN BALTIC" iespējams rada nepareizu priekšstatu jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu pircējiem par ražotāja garantijas nosacījumiem (ražotāja garantijas laikā tehniskās apkopes veicamas autorizētā Peugeot autoservisā), kas iespējams tika īstenots starp OÜ "KW BRUUN BALTIC" un autorizētajiem Peugeot servisiem Latvijā aizliegtas vienošanās ietvaros.

Tā kā šādas darbības var ierobežot konkurenci, KP, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu un 24.pantu, 2011.gada 20.maijā nolēma ierosināt lietu "Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punktā un Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmajā daļā noteikto aizliegumu pārkāpumu SIA "Auto Halle", SIA "Lāde", SIA "LM Auto", SIA "Reifeks" un OÜ "KW BRUUN BALTIC" darbībās", pamatojoties uz Konkurences likuma 26.panta piekto daļu, apvienojot to vienā lietvedībā ar lietu "Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "Auto Halle" darbībās" (turpmāk – Lieta).

Lietas izpētes gaitā veikti apmeklējumi pie Lietas dalībniekiem atbilstoši Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punktam, vērtētas Lietas dalībnieku līgumiskās attiecības, Lietas dalībnieku, to klientu, kā arī citu tirgus dalībnieku sniegtā informācija un viedokļi par garantijas nosacījumiem. Izvērtējot Lietā esošo un papildus iegūto informāciju, KP

konstatēja:

1.   Lietas dalībnieki

Iesniedzējs

"Bairons LBC" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003676332, tās juridiskā adrese – Piparu iela 4, Iecēni, Cenu pag., Ozolnieku nov., LV–3018, Latvija.

Tirgus dalībnieki, kuru darbībās izvērtējams iespējamais pārkāpums:

"Auto Halle" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003530779, tās juridiskā adrese – Biķernieku iela 145, Rīga, LV–1063. SIA "Auto Halle" ir noslēgts beztermiņa līgums ar OÜ "KW BRUUN BALTIC" 27.04.2009., kas nodrošina SIA "Auto Halle" pilnvarota tālākpārdevēja un pilnvarotas remontdarbnīcas statusu Peugeot markas mehāniskajiem transportlīdzekļiem.

"Reifeks" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.44103008028, tās juridiskā adrese – Lenču iela 21, Cēsis, Cēsu nov., LV–4101. SIA "Reifeks" ir noslēgts beztermiņa līgums ar OÜ "KW BRUUN BALTIC" 12.08.2009., kas nodrošina SIA "Reifeks" pilnvarotas remontdarbnīcas statusu. SIA "Reifeks" saskaņā ar 03.01.2005. noslēgto līgumu ar AS "Lauva Auto" (kurš ir zaudējis spēku) bija pilnvarotais tālākpārdevējs (dīleris).

"Lāde" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.45403002470, tās juridiskā adrese – Airītes iela 8, Liepāja, LV–3407. SIA "Lāde" ir noslēgts beztermiņa līgums ar OÜ "KW BRUUN BALTIC" 29.04.2009., kas nodrošina SIA "Lāde" pilnvarotās remontdarbnīcas statusu Peugeot markas mehāniskajiem transportlīdzekļiem.

"LM Auto" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.41203016344, tās juridiskā adrese – Dundagas iela 61, Talsi, Talsu nov., LV–3201. SIA "LM Auto" ir noslēgts beztermiņa līgums ar OÜ "KW BRUUN BALTIC" 29.04.2009., kas nodrošina SIA "LM Auto" pilnvarotās remontdarbnīcas statusu Peugeot markas mehāniskajiem transportlīdzekļiem.

OÜ "KW BRUUN BALTIC", kas reģistrēta Igaunijas komercreģistrā, ar reģistrācijas Nr.11515090, tās juridiskā adrese – Lõõtsa 8, 11415 Tallina, Igaunija. OÜ "KW BRUUN BALTIC" ir Automobiles Peugeot pilnvarots izplatītājs (importētājs) Latvijā un Igaunijā, kurš ir tiesīgs parakstīt pilnvarojuma līgumus ar tirgus dalībniekiem, kas piešķir tiem Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu tālākpārdevēju (dīleru) un/vai remontdarbnīcu (servisu) statusu minētajā teritorijā.

2. Konkrētais tirgus

Mehānisko transportlīdzekļu tirgū pastāv vairāki segmenti, kas katrā konkrētajā gadījumā tiek izdalīti, ņemot vērā Lietas apstākļu būtību. Lietā iesaistītie dalībnieki nodrošina kā jaunu, tā lietotu Peugeot un citu marku automašīnu tirdzniecību, automašīnu tehnisko apkopi un remontu garantijas ietvaros un ārpus tās, kā garantijas periodā, tā arī pēc tā.

Ņemot vērā Eiropas Komisijas normatīvos aktus1 un to skaidrojumu, kā arī Eiropas Komisijas2 un KP līdzšinējo praksi3, ir nošķirams jaunu un lietotu mehānisko transportlīdzekļu tirdzniecības tirgus, kā arī transportlīdzekļu pēcpārdošanas tirgus, kas ietver remonta un tehniskās apkopes pakalpojumu sniegšanu un rezerves daļu izplatīšanu. Lietā vērtēti tiek mehānisko transportlīdzekļu garantijas nosacījumi, un kā KP atzina tirgus uzraudzībā "Par izmaiņām mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehnisko apkopju tirgos"4, garantijas periodā ir izdalāmi šādi konkrētās preces tirgi:

automobiļu garantijas remonts garantijas periodā katrai automobiļu markai atsevišķi;

Ražotājs ir garantijas remonta pakalpojuma pircējs, bet klients (patērētājs) ir pakalpojuma saņēmējs, kuram ir būtiska pakalpojuma kvalitāte un pēc iespējas tuvāka pakalpojuma saņemšanas vieta. No piedāvājuma puses garantijas remontu, kas tiek veikts par ražotāja līdzekļiem, veic pilnvarotie remontētāji. Līdz ar to par konkrētās preces tirgu ir atzīstams garantijas remonta pakalpojums katrai automobiļa markai atsevišķi; 

automobiļu tehniskā apkope un remonts ārpus garantijas nosacījumiem garantijas perioda laikā.

Automobiļa īpašniekam garantijas laikā ir jāveic regulāras un obligātas mehāniskā transportlīdzekļa tehniskās apkopes, kā to paredz attiecīgā ražotāja garantijas noteikumi, citādi var tikt zaudēta garantija. Tāpat garantijas laikā var būt veicama citu detaļu nomaiņa, remontdarbi, kurus nesedz garantija, bet, tos neveicot, garantija var tikt zaudēta, tāpēc nav pamatoti nodalīt tehniskās apkopes no kopējiem remontdarbiem. Klientam ir tiesības izvēlēties pilnvaroto remontētāju vai neatkarīgo remontētāju, kurš var sniegt atbilstošas kvalitātes pakalpojumus. Attiecīgi konkurenti var būt gan pilnvarotie remontētāji, gan neatkarīgie remontētāji.

Kā no pieprasījuma tā arī piedāvājuma puses remonta un tehniskās apkopes pakalpojumu tirgus parasti tiek izdalīts atbilstoši autotransporta markām5. Atbilstoši Eiropas Komisijas skaidrojumam6, šie tirgi uzskatāmi par valsts tirgiem, tomēr KP norāda, ka atkarībā no nepieciešamā remonta specifikas remonta un tehniskās apkopes pakalpojumu tirgus var būt arī šaurāks. Šajā lietā KP vērtē remonta un tehniskās apkopes pakalpojumus kopumā Latvijas teritorijā un atstāj konkrētā tirgus definīciju atvērtu.

3. SIA "Auto Halle" atteikuma veikt SIA "Bairons LBC" garantijas/papildgarantijas remontu izvērtējums

3.1. SIA "Auto Halle" atteikums SIA "Bairons LBC" veikt garantijas remontu

Attiecībā uz automašīnu Peugeot Expert, v.n.HA3391, šas.nr.VF3XCRHKH64133943:

1) SIA "Bairons LBC" iegādājies automašīnu, noslēdzot trīspusēju pirkuma līgumu Nr.10493F, pirkuma līguma puses SIA "Hipolīzings", SIA "Bairons LBC", AS "Lauva Auto".

2) No garantijas sertifikāta izriet, ka automašīnai garantijas termiņš sākās 31.01.2008. un spēkā līdz 31.01.2011., šajā norādītajā termiņā no 31.01.2008. līdz 31.01.2010. spēkā ražotāja garantija, no 31.01.2010. līdz 31.01.2011. (25. līdz 36. mēnesis) spēkā AS "Lauva Auto" papildus garantija.

3) SIA "Bairons LBC" vērsās ar 29.11.2010. iesniegumu SIA "Auto Halle", lūdzot sniegt paskaidrojumu virsbūves korozijas garantijas remonta atteikumam uzņēmuma automašīnai.

4) SIA "Auto Halle" 01.12.2010. vēstulē, atbildot uz SIA "Bairons LBC" 29.11.2010. iesniegumu, norāda, ka: "SIA "Auto Halle" atsakās veikt jebkuru garantijas remontu automašīnai [KP pasvītrojums] Peugeot Expert, v.n.HA3391, šas.nr.VF3XCRHKH64133943, jo šai automašīnai nav veiktas tehniskās apkopes tādā kārtībā, kādā to paredz Peugeot garantijas noteikumi".

5) SIA "Bairons LBC" 03.12.2010. vērsās ar iesniegumu SIA "Auto Halle", kurā, atsaucoties uz SIA "Auto Halle" 01.12.2010. izziņu, lūdz precizēt, kurš garantijas noteikumu punkts tika pārkāpts, veicot tehnisko apkopi uzņēmuma automašīnai.

6) SIA "Auto Halle" 15.12.2010. izziņā, atbildot uz SIA "Bairons LBC" 03.12.2010. rakstīto iesniegumu, paskaidro, ka: "Garantijas noteikumu atteikums SIA "Auto Halle" 2010.gada 1.decembrī sniegtajā izziņā ir pamatots ar noteikumiem, kuri aprakstīti nodaļas "Garantijas līgums uz diviem gadiem" ievadā, uzlīmē par papildus (3.gada) garantiju, punktā 3.1., un nodaļas "Pretkorozijas garantija" apakšnodaļā "Pretkorozijas garantija sedz"".

Attiecībā uz automašīnu Peugeot 308, v.n. HF8447, š.nr. VF34C9HZC55154186:

1) SIA "Bairons LBC" iegādājies automašīnu, noslēdzot trīspusēju pirkuma līgumu, pirkuma līguma puses SIA "Hipolīzings", SIA "Bairons LBC", AS "Lauva Auto".

2) SIA "Bairons LBC" 06.01.2011. iesniegumā SIA "Auto Halle" lūdz sniegt paskaidrojumu garantijas atteikumam šādām uzņēmuma automašīnas detaļām – radiatoram (artikula Nr.1103L1) un blīvei (artikula Nr.110436).

3) SIA "Auto Halle" 11.01.2011. izziņā SIA "Bairons LBC", atbildot uz 06.01.2011. iesniegumu, paskaidro, ka: "atsakās veikt garantijas remontu automašīnai Peugeot 308, v.n. HF8447, š.nr. VF34C9HZC55154186, jo šai automašīnai nav veiktas tehniskās apkopes tādā kārtībā, kā to paredz Peugeot papildus (3.gada) garantijas noteikumi, punkts 3.1."

4) SIA "Bairons LBC" 12.01.2011. pretenzijā SIA "Auto Halle" norāda, ka uzskata garantijas atteikumu uzņēmuma automašīnai par nepamatotu – visas tehniskās apkopes ir veiktas laikā SIA "Auto Forte Latvia" servisā, pēc tam SIA "Auto Halle" autorizētajā servisā.

3.2. SIA "Auto Halle" argumenti garantijas atteikumam SIA "Bairons LBC"

SIA "Auto Halle" pārstāvis, (*) (sarunu protokols, pielikums 04.03.2011. darbību protokolam) paskaidroja atteikumu SIA "Bairons LBC" veikt "jebkuru garantijas remontu automašīnai Peugeot Expert, v.n. HA3391, šas.nr. VF3XCRHKH64133943, jo automašīnai nav veiktas tehniskās apkopes tādā kārtībā, kādā to paredz Peugeot garantijas noteikumi". (SIA "Auto Halle" 01.12.2010. izziņa) (*).

12.01.2011. papildinājumos pie 06.01.2011. iesnieguma SIA "Bairons LBC" norāda, ka uzņēmuma automašīnai Peugeot 308, v.n. HF 8447, šas.nr. VF34C9HZC55154186, atteikts veikt garantijas remontu, jo tehniskās apkopes minētajai automašīnai nav veiktas Peugeot autorizētā servisā.

04.03.2011. KP pārstāvju apmeklējuma laikā attiecībā uz garantijas remonta atteikumu SIA "Bairons LBC" automašīnai Peugeot 308, v.n. HF 8447, šas.nr. VF34C9HZC55154186, SIA "Auto Halle" pārstāvis paskaidroja, ka (*). Peugeot automašīnu papildus garantijas 3.2.punkts noteica, ka ir jābūt veiktām visām ražotāja noteiktajām apkopēm Peugeot autorizētajos servisos. Apmeklējuma un lēmuma sagatavošanas periodā Peugeot automašīnu papildus garantijas 7.3.punktā noteikts: "Visas nepieciešamās tehniskās apkopes Papildu Garantijas darbības perioda laikā tikušas veiktas Peugeot autorizētā remontdarbnīcā un apkopes grāmatiņā izdarīti attiecīgie ieraksti"7.

SIA "Auto Halle" 25.01.2011. vēstulē norāda, ka AS "Lauva Auto" papildus garantijas būtību un darbības principus raksturot nevar, jo nekādā veidā nav saistīta ar šo uzņēmumu.

SIA "Auto Halle" pārstāvis, (*) (sarunu protokols, pielikums 04.03.2011. darbību protokolam) informē, ka (*).

Izvērtējot iepriekšminēto, secināms, ka SIA "Bairons LBC" iespējamais garantijas remonts ietilpa papildu garantijas laikā, un garantijas atteikums bija balstīts uz SIA "Bairons LBC" papildu garantijas noteikumu nepildīšanu, kā arī radušos bojājumu iespējamu neatbilstību papildu garantijā paredzētajam garantētajam bezmaksas remontam. KP kompetencē neietilpst izvērtēt, vai abu mehānisko transportlīdzekļu bojājumi konkrētajos gadījumos atbilst garantijas remontam. Iepriekšminētā sakarā KP turpmāk izvērtē, vai iemesls garantijas atteikumam nav saistīts ar konkurenci ierobežojošiem garantijas nosacījumiem.

4. Vertikālo vienošanos ierobežojumi un izņēmumi mehānisko transportlīdzekļu nozarē

LESD 101.panta 1.punkts un Konkurences likuma 11.panta pirmā daļa aizliedz vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana. Tomēr uz atsevišķām vienošanām var netikt attiecināts LESD 101.panta 1.punkts un Konkurences likuma 11.panta pirmā daļa, ja tiek izpildīti LESD 101.panta 3.punkta un Konkurences likuma 11.panta otrās daļas nosacījumi. LESD 101.panta 3.punkta piemērošanu vertikālo vienošanos atbrīvojumu mehānisko transportlīdzekļu nozarē attiecībā uz remontu un tehniskajām apkopēm regulē Eiropas Komisijas Regula Nr. 330/20108 un Regula Nr.461/2010,9 ar kuru tiek aizstāta Eiropas Komisijas Regula (EK) Nr.1400/2002.10

Eiropas Komisija ir izdevusi "Pamatnostādnes vertikālo ierobežojumu jomā"11, kurās tiek definēti vertikāli nolīgumi, uz kuriem parasti neattiecas LESD 101.panta 1.punkta nosacījumi. Kā viens no izņēmumiem ir pilnvarojuma līgumi. Lai konkrēts nolīgums tiktu atzīts par pilnvarojuma līgumu ir jāizpildās virknei nosacījumu. Tostarp minētā dokumenta 16.punktā noteikts, ka LESD 101.panta 1.punkta piemērošanas nolūkā konkrēts nolīgums tiek kvalificēts kā pilnvarojuma līgums, ja pilnvarniekam nepieder pirktās vai pārdotās līguma preces vai pilnvarnieks pats nesniedz līguma pakalpojumus un neuzņemas vienu no minētajiem riskiem, tai skaitā:

a)   neuztur līguma preču krājumus uz sava rēķina;

b)   tieši vai netieši nav saņēmis uzdevumu ieguldīt tirdzniecības veicināšanā, piemēram, veicot ieguldījumu pilnvarotāja reklāmas budžetā;

c)   neveic konkrētajam tirgum raksturīgus ieguldījumus iekārtās, telpās vai personāla apmācībā.

OÜ "KW BRUUN BALTIC" pārstāvis 2011.gada 8.oktobra vēstulē norāda, ka vietējie izplatītāji darbojas tikai kā aģenti saistībā ar papildgarantijas pakalpojumu līguma starp OÜ "KW BRUUN BALTIC" un patērētāju izpildi (pilnvarojuma līgums, atbilstoši EK Pamatnostādnēm vertikālo ierobežojumu jomā), papildgarantija tiek ieviesta vienpusēji no OÜ "KW BRUUN BALTIC" puses un visas izplatītāju izmaksas saistībā ar papildgarantijas prasībām sedz importētājs.

Starp OÜ "KW BRUUN BALTIC" un izplatītāja un pilnvaroto remontdarbnīcu noslēgto līgumu nosacījumiem ir tādi, kas paredz (*).

Ņemot vērā līguma nosacījumus, KP secina, ka  uz tiem ir attiecināms Pamatnostādņu vertikālo ierobežojumu jomā 21.punkts, kas nosaka: "Ja pilnvarnieks uzņemas vienu vai vairākus attiecīgos riskus, kas aprakstīti 16.punktā, pilnvarnieka un pilnvarotāja nolīgums nav uzskatāms par pilnvarojuma līgumu 101.panta 1.punkta piemērošanas nolūkā. Šādā situācijā pilnvarnieks tiks uzskatīts par neatkarīgu uzņēmumu, un uz pilnvarnieka un pilnvarotāja nolīgumu 101. panta 1. punkts attieksies tāpat kā jebkuru citu vertikālu nolīgumu gadījumā."

Papildus Komisija ir izdevusi paziņojumu "Papildu pamatnostādnes par vertikālajiem ierobežojumiem nolīgumos par mehānisko transportlīdzekļu pārdošanu un remontu, un par mehānisko transportlīdzekļu rezerves daļu izplatīšanu"12 (turpmāk – Pamatnostādnes), kas skaidro izņēmuma no LESD 101.panta 1.punkta piemērošanas principus, un kas, tāpat kā iepriekšminētās Regulas, uzskatāmi kā vadlīnijas, izvērtējot vienošanās atbilstību Konkurences likuma 11.panta otrajai daļai.

 Regulas Nr.330/2010 preambulas 5.punktā ir norādīts, ka regulā noteiktais grupālais atbrīvojums būtu jāattiecina tikai uz tiem vertikālajiem nolīgumiem, kurus pietiekami droši var uzskatīt par atbilstīgiem LESD 101.panta 3.punkta nosacījumiem. Tas nozīmē, ka automātisks atbrīvojums nav attiecināms uz vienošanām, par kurām pastāv šaubas, ka tās izpilda Līguma 101.panta 3.punkta nosacījumus. Regulas Nr.461/2010 preambulas 14.punktā Komisija ir noteikusi, ka Regulas Nr.330/2010 noteikumi, tai skaitā vienotais 30% tirgus daļas slieksnis, līdz kuram vienošanās ir atbrīvojamas, ir nepieciešami, bet ne pietiekami, lai nodrošinātu, ka grupālā atbrīvojuma piemērošanas jomā ir ietverti tikai tie vertikālie nolīgumi par rezerves daļu izplatīšanu un remonta un tehniskās apkopes pakalpojumu sniegšanu, par kuriem var pietiekami droši uzskatīt, ka tie atbilst Līguma 101.panta 3.punkta nosacījumiem. Tādējādi Regulas Nr.461/2010 4.punktā ir noteikts, ka atbilstīgi Līguma 101.panta 3.punktam un saskaņā ar šīs regulas noteikumiem, Līguma 101. panta 1. punkts neattiecas uz vertikāliem nolīgumiem attiecībā uz nosacījumiem, kādos puses var pirkt, pārdot un tālāk pārdot mehānisko transportlīdzekļu rezerves daļas vai sniegt mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehniskās apkopes pakalpojumus, ja tie atbilst Regulas Nr.330/2010 prasībām par atbrīvojumu un neietver nevienu no stingro ierobežojumu klauzulām, kas iekļautas šīs regulas 5.pantā, tai skaitā, ja vertikālo nolīgumu vienošanās priekšmets tieši vai netieši, atsevišķi vai kopā ar citiem faktoriem, ko kontrolē puses, ir ierobežojumi selektīvās izplatīšanas sistēmas dalībniekiem pārdot mehānisko transportlīdzekļu rezerves daļas neatkarīgiem remontētājiem, kuri izmanto minētās daļas mehānisko transportlīdzekļu remontam un tehniskai apkopei.

Vienlaicīgi Pamatnostādņu 69.punktā Komisija ir norādījusi, ka kvalitatīvas selektīvas izplatīšanas nolīgumi var ietilpt LESD 101.panta 1.punkta piemērošanas jomā, ja piegādātājs un tā pilnvarotā tīkla dalībnieki tieši vai netieši rezervē remontdarbus konkrētu kategoriju mehāniskajiem transportlīdzekļiem pilnvaroto remontētāju tīkla dalībniekiem. Tas, piemēram, tā var notikt, ja ražotāja tiesiskā vai pagarinātā garantija pret pircēju ir atkarīga no tā, vai galalietotājs var veikt remontdarbus un apkopi, uz kuriem garantija neattiecas, tikai pilnvarotu remontētāju tīklā. Ir apšaubāms, vai šādas prakses selektīvie izplatīšanas nolīgumi radīs labumu patērētājiem, kas ļautu attiecībā uz šiem nolīgumiem piemērot LESD 101.panta 3.punktā noteikto izņēmumu. Līdz ar to Komisija ir devusi skaidru norādi par to, ka šādi nolīgumi visticamāk neizpilda LESD 101.panta 3.punkta noteikumus un nav automātiski atbrīvojami no vienošanās aizlieguma. Komisija Pamatnostādņu 180.punktā ir uzsvērusi, ka selektīvās izplatīšanas sistēmas radītie šķēršļi ienākšanai tirgū, galvenokārt, ir jānovērtē tad, ja tiek bloķēta nepilnvarotu tirgotāju piekļuve tirgum. Šādos gadījumos šķēršļi ieiešanai tirgū pārsvarā būs ievērojami, jo selektīvo izplatīšanu parasti izmanto zīmola preču ražotāji. Konkrētajā gadījumā ir pamatoti uzskatīt, ka no tirgus var tikt izstumti neatkarīgie remontētāji, kas rada būtisku konkurences spiedienu, jo to uzņēmējdarbības modelis un saistītās darbības izmaksas atšķiras no modeļiem un izmaksām pilnvarotajos tīklos. Turklāt pretēji pilnvarotajiem remontētājiem, kas lielākoties izmanto automobiļu ražotāju marku rezerves daļas, neatkarīgās remontdarbnīcas biežāk izmanto citas markas, ļaujot transportlīdzekļa īpašniekam izvēlēties starp konkurējošām rezerves daļām.13 Vērtējot situāciju tirgū Latvijā,14 KP ieskatā vienošanās, kad piegādātājs un tā pilnvarotā tīkla dalībnieki tieši vai netieši rezervē remontdarbus konkrētu kategoriju mehāniskajiem transportlīdzekļiem pilnvaroto remontētāju tīkla dalībniekiem, nevarētu saņemt atbrīvojumu no Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vienošanās aizlieguma, jo nav saskatāms labums patērētājiem.

Ievērojot iepriekšminēto, KP turpmāk lēmumā izvērtē Peugeot automobiļu izplatīšanas sistēmu Latvijā un vienošanās noteikumu atbilstību konkurenci regulējošajiem normatīvajiem aktiem.

5. Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu izplatīšanas un pēcpārdošanas apkalpošanas tīkls Latvijā

5.1. Noslēgtie līgumi par Peugeot markas transportlīdzekļu izplatīšanu un pēcpārdošanas apkalpošanu

Lietā konstatēti šādi jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu izplatīšanas līgumi:

1) AS "Lauva Auto" un SIA "Reifeks" (*) .

2) OÜ "KW BRUUN BALTIC" un SIA "Auto Halle" (*).

OÜ "KW BRUUN BALTIC" 05.04.2011. vēstulē Nr.KWBB1130 norāda, ka jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu pilnvarotie dīleri (tālākpārdevēji) ir SIA "Auto Halle" un SIA "Lāde". Pēc publiski pieejamās informācijas OÜ "KW BRUUN BALTIC" noslēgusi līgumu par Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu tālākpārdošanu ar SIA "Amserv Motors".

Līdz ar to secināms, ka Lietas izpētes laikā kopā Latvijā darbojas trīs jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu pilnvarotie dīleri (tālākpārdevēji).

3) OÜ "KW BRUUN BALTIC" 05.04.2011. vēstulē Nr.KWBB1130 norāda, ka ir 4 Peugeot autorizētie remontētāji (servisi) Latvijā: SIA "Auto Halle" (Rīga), SIA "Lāde" (Liepāja), SIA "LM Auto" (Talsi), SIA "Reifeks" (Cēsis). No publiski pieejamās informācijas secināms, ka pēc šīs vēstules saņemšanas, Lietas izpētes laikā OÜ "KW BRUUN BALTIC" noslēdza līgumu par Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu remontdarbnīcas pakalpojumu sniegšanu ar SIA "Amserv Motors".

Līdz ar to secināms, ka Lietas izpētes laikā kopā Latvijā darbojas piecas Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu pilnvarotās remontdarbnīcas (servisi).

5.2. Jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu izplatīšanas un pēcpārdošanas apkalpošanas sistēmas veids

AS "Lauva Auto" un SIA "Reifeks (*).

Automobiles Peugeot un OÜ "KW BRUUN BALTIC" (*).

OÜ "KW BRUUN BALTIC" savā 05.04.2011. vēstulē Nr.KWBB1130 norāda, ka tirgus dalībniekam, kurš ir ieinteresēts jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu tirdzniecībā un/vai Peugeot pilnvarotu remontdarbu veikšanā, jāiesniedz iesniegums OÜ "KW BRUUN BALTIC" ar šādu lūgumu. OÜ "KW BRUUN BALTIC" izvērtē šādu iesniegumu saskaņā ar kritērijiem, kas noteikti Peugeot selektīvajai izplatīšanas sistēmai.

OÜ "KW BRUUN BALTIC" un SIA "Auto Halle" (*).

SIA "Lāde" 28.03.2011. vēstulē norāda, ka jebkuram uzņēmumam ir iespēja kļūt par pilnvaroto remontdarbnīcu Peugeot tīklā. Tas prasa zināmus ieguldījumus servisa aprīkojumā, darbinieku apmācībās, programmatūras iegādē, abonēšanā utt.

SIA "Auto Forte Latvija" 04.03.2011. pārstāvis,(*), norāda (sarunu protokols, pielikums 04.03.2011. darbību protokolam), ka šobrīd garantijas remontu Peugeot markas mehāniskajiem transportlīdzekļiem, ko apmaksā ražotājs, neveic, jo nav pilnvarotais dīleris. SIA "Auto Forte Latvia" līdz 2009.gada maijam esot sniedzis garantijas pakalpojumus Peugeot mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kaut arī oficiāla vienošanās nav bijusi, bet importētājs OÜ "KW BRUUN BALTIC" esot atļāvis sniegt šo pakalpojumu. Līdz tika noslēgts līgums ar oficiālo pārstāvi Rīgā (importētāja un dīlera), SIA "Auto Forte Latvia" sniedza šo pakalpojumu.

Regula Nr.1400/2002 un Regula Nr.461/2010 definē selektīvās izplatīšanas sistēmu.

Regulas Nr.1400/2002 pirmā panta 1.daļas f) apakšpunkts nosaka, ka selektīvā izplatīšanas sistēmā piegādātājs apņemas tieši vai netieši pārdot līguma preces vai pakalpojumus tikai tiem izplatītājiem vai remontētājiem, kas izraudzīti, pamatojoties uz īpašiem kritērijiem, ja šie izplatītāji vai remontētāji apņemas šīs preces vai pakalpojumus nepārdot nepilnvarotiem izplatītājiem vai neatkarīgiem remontētājiem, neierobežo piegādātāja spējas pārdot rezerves daļas neatkarīgiem remontētājiem vai pienākumu nodrošināt neatkarīgiem tirgus dalībniekiem visu tehnisko informāciju, diagnostikas aprīkojumu, rīkus un apmācību mehānisko transportlīdzekļu remontam un tehniskai apkopei vai vides aizsardzības pasākumu īstenošanai.

Regulas Nr.1400/2002 pirmā panta 1.daļas g) apakšpunkts nosaka, ka kvantitatīvā selektīvā izplatīšanas sistēmā piegādātāja noteiktie izplatītāju vai remontētāju izvēles kritēriji tieši ierobežo to skaitu.

Regulas Nr.1400/2002 pirmā panta 1.daļas h) apakšpunkts nosaka, ka kvalitatīvā selektīvā izplatīšanas sistēmā piegādātāja noteiktie izplatītāju vai remontētāju izvēles kritēriji ir kvalitatīvi, ir pieprasīti atbilstīgi līguma precēm vai pakalpojumiem, ir paredzēti vienādi visiem izplatītājiem vai remontētājiem, kas tos piemēro, lai pievienotos izplatīšanas sistēmai, netiek piemēroti diskriminējošā veidā un tieši neierobežo izplatītāju vai remontētāju skaitu.

Regulas 461/2010 pirmā panta 1.daļas i) apakšpunkts nosaka, ka selektīvā izplatīšanas sistēmā piegādātājs apņemas pārdot līguma preces vai pakalpojumus tieši vai netieši tikai izplatītājiem, kas ir izvēlēti, pamatojoties uz īpašiem kritērijiem, un šie izplatītāji apņemas nepārdot šādas preces vai pakalpojumus nepilnvarotiem izplatītājiem teritorijā, ko piegādātājs rezervējis šīs sistēmas darbībai.

Līdz ar to secināms:

1) jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu izplatīšanas sistēma, kuru izveidot ir pilnvarots OÜ "KW BRUUN BALTIC", Latvijā ir balstīta uz kvantitātes un kvalitātes kritērijiem. (*) Līdz ar to secināms, ka ir izveidota jaukta – kvalitatīvā, kvantitatīvā selektīvā automašīnu izplatīšanas sistēma.

2) ar līgumu OÜ "KW BRUUN BALTIC" ir uzdots izveidot un nodrošināt kvalitatīvu selektīvo remontdarbnīcu sistēmu, kurā ir tiesības darboties jebkuram remontētājam, izpildot kvalitatīvos kritērijus.

6. Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu garantijas nosacījumi

6.1. Ražotāja noteiktās Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu garantijas nosacījumi

6.1.1. Iepriekšminētie Peugeot markas automašīnu izplatīšanas līgumi neparedz OÜ "KW BRUUN BALTIC" pienākumu noteikt dīleriem, ka ražotāja garantijas laikā remonts un tehniskās apkopes ir jāveic tikai Peugeot pilnvarotos servisos, kā arī neparedz SIA "Auto Halle" pienākumu pie automašīnas pārdošanas noteikt, ka ražotāja garantijas laikā remonts un tehniskās apkopes ir jāveic tikai Peugeot pilnvarotos servisos.

6.1.2. SIA "Auto Halle" 04.03.2011. iesniedza dokumentu "Jaunu Peugeot M1 (privātās automašīnas) un M2 (furgoni) kategoriju automašīnu garantijas noteikumi no 1/02/2010".

Garantijas noteikumi nosaka, ka Automobiles Peugeot nodrošina garantiju jaunai automašīnai pret jebkuru ražošanas defektu bez nobraukto kilometru ierobežojumiem divu gadu garumā (Līguma Garantija), ja vien netiek konstatēti un pircējam (automašīnas īpašniekam) uzrādīti kādi īpaši apstākļi, kas liek rīkoties pretēji, sākot no jaunas automašīnas pārdošanas brīža.

Minētie garantijas noteikumi paredz, ka papildus Līguma garantijai Peugeot nodrošina automašīnai garantiju pret visiem virsbūves krāsojuma defektiem trīs gadu garumā (Krāsojuma garantija), sākot no "garantijas sertifikātā" norādītā datuma, izņemot Expert un Boxer, kuru krāsojuma garantija ir spēkā visu Līguma Garantijas darbības periodu.

Minētie garantijas noteikumi paredz, ka papildus Līguma Garantijai Peugeot nodrošina automašīnai garantiju pret caurrūsēšanu (virsbūves caurrūsēšana no iekšpuses uz ārpusi) (Pretkorozijas garantija), sākot no "apkopes grāmatiņā" "garantijas sertifikātā" norādītā piegādes datuma divpadsmit gadus, izņemot Expert un Boxer ar piecu gadu Pretkorozijas garantiju.

Identiska satura dokumentu KP saņēma no SIA "Reifeks", SIA "Lāde", kā arī no aptaujātajiem tirgus dalībniekiem, kas iegādājušies Peugeot markas mehāniskos transportlīdzekļus.

KP konstatē, ka iepriekšminētie garantijas noteikumi neparedz automašīnas pircējam pienākumu ražotāja garantijas laikā remontu un tehniskās apkopes veikt tikai Peugeot pilnvarotajos servisos, lai saglabātu garantiju.

6.2. Importētāja noteiktās Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu garantijas (papildusgarantijas) nosacījumi

SIA "Reifeks" KP apmeklējuma laikā 11.03.2011. iesniedza dokumentu Peugeot automašīnas garantijas noteikumi, kas ir spēkā no 2004.gada maija ar labojumiem no 2007.gada 2.aprīļa (noteikumu 18.punkts), kas papildināta ar AS "Lauva Auto" papildus garantiju, kas ir spēkā no 2007.gada 1.jūlija (iesniegtajā dokumentā tekstuāli ir apvienotas abas garantijas). Papildus garantijas nosacījumi paredz, ka AS "Lauva Auto" papildus divu gadu ražotāja garantijai sniedz vienu gadu papildus garantiju (19.punkts). Papildus garantija ir spēkā 12 mēnešus (25. līdz 36.mēnesis) pēc ražotāja garantijas beigām (20.punkts). Papildus garantija ir spēkā un tiek realizēta tikai Latvijas Republikas teritorijā un tikai Peugeot tirdzniecības tīklā (21.punkts). Papildus garantijas pielietojuma noteikumi (23.punkts) paredz, ka ir jābūt veiktām visām ražotāja noteiktajām apkopēm Peugeot autorizētajos servisos un par to ir jābūt atzīmei apkopju grāmatiņā; visi remonti (iekļaujot arī CSN gūtos bojājumus) ir jāveic Peugeot autorizētajos servisos; visi remontdarbi jāveic un apkopes jāveic, izmantojot Peugeot oriģinālās detaļas vai aksesuārus vai arī AS "Lauva Auto" sertificētos.

SIA "Auto Halle" KP apmeklējuma laikā 04.03.2011. iesniegtajā dokumentā Jaunu Peugeot M1 (privātās automašīnas) un M2 (furgoni) kategoriju automašīnu garantijas noteikumi no 1/02/2010 paredzēta OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildus garantija. OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildus divu gadu ražotāja garantijai privātajām automašīnām un furgoniem (M1, M2) sniedz vienu gadu papildus garantiju ar šādiem noteikumiem:

"1. Papildus garantija ir spēkā 12 mēnešus (25. līdz 36. mēnesis) pēc ražotāja garantijas beigām, nepārsniedzot 150 000 km nobraukumu. Automašīnas pārdošanas gadījumā papildu garantija netiek attiecināta uz nākamo transportlīdzekļa īpašnieku.

Papildus garantija ir spēkā un tiek realizēta tikai Latvijas Republikas teritorijā un tikai Peugeot tirdzniecības tīklā. Papildus garantijas mērķis ir bez maksas novērst iespējamos materiālu un ražošanas defektus.(..)

3. Papildus garantijas noteikumi:

3.1. Ir jābūt veiktām visām ražotāja noteiktajām apkopēm Peugeot autorizētajos servisos, un par to ir jābūt atzīmei Apkopju grāmatiņā (+/- 1 mēneša vai 2000 km novirze no apkopju grafika).

3.2. Visi remontdarbi Papildus Garantijas laikā (iekļaujot arī CSN gūtos bojājumus) ir jāveic Peugeot autorizētajos servisos.

3.3. Visi remontdarbi un apkopes jāveic, izmantojot Peugeot oriģinālās vai KWBB [OÜ "KW BRUUN BALTIC"] sertificētas rezerves daļas vai aksesuārus."

Minētie garantijas noteikumi nosaka, ka OÜ "KW BRUUN BALTIC" Papildus garantija sedz 24h bezmaksas tehnisko palīdzību.

Identiska satura dokumentu Jaunu Peugeot M1 (privātās automašīnas) un M2 (furgoni) kategoriju automašīnu garantijas noteikumi no 1/02/2010 SIA "Reifeks" iesniedza KP 11.03.2011. apmeklējuma laikā; SIA "Lāde" – ar 28.03.2011. vēstuli, OÜ "KW BRUUN BALTIC" – ar 05.04.2011. vēstuli Nr.KWBB1130; kā arī vairāki aptaujātie tirgus dalībnieki, kas iegādājušies Peugeot markas mehāniskos transportlīdzekļus.

Tā kā garantijas noteikumu 3.1.punktā nav norādīts, kuras garantijas periodā – ražotāja vai importētāja Papildus garantijas laikā visām ražotāja noteiktajām apkopēm ir jābūt veiktām pilnvarotajos servisos, tad noteikums var būt saprotams gan tādējādi, ka ražotāja garantijas laikā tehniskās apkopes un remonti jāveic pilnvarotajos servisos, gan tādējādi, ka tehniskās apkopes un remonti jāveic pilnvarotajos servisos papildu garantijas laikā saskaņā ar ražotāja noteikumiem.

OÜ "KW BRUUN BALTIC" ar 05.04.2011. vēstuli Nr.KWBB1130 iesniedza "PEUGEOT DRIVELINE" garantijas apdrošināšanas noteikumus. PEUGEOT DRIVELINE ir OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildus ražotāja 2 gadu līguma garantijai piedāvātā papildus garantija PEUGEOT kravas automašīnām (N1)15.

"PEUGEOT DRIVELINE" garantijas apdrošināšanas noteikumi nosaka, ka OÜ "KW BRUUN BALTIC" ir apdrošinājuma ņēmējs, apdrošināšanas sabiedrība ir If "P&C Insurance" AS – Igaunijas Republikas Komercreģistrā reģistrēta ar reģistrācijas Nr.10100168, kuras vārdā Latvijas Republikā darbojas "If P&C Insurance AS" Latvijas filiāle, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40103201449. Saskaņā ar "PEUGEOT DRIVELINE" garantijas apdrošināšanas noteikumu 2.punktu apdrošināšanas sabiedrība atlīdzina tehnisku darbības traucējumu rezultātā radušos pēkšņus un neparedzētus zaudējumus vai bojājumus konkrētām uzskaitītām apdrošinātā transportlīdzekļa detaļām (neattiecas uz korozijas vai krāsojumu defektiem). Noteikumu 3.punkts nosaka, ka apdrošināšanas gadījums ir negaidīts un neparedzēts minēto transportlīdzekļa detaļu bojājums attiecīgā transportlīdzekļa garantijas perioda laikā. Garantijas periods šo noteikumu izpratnē (4.punkts) sākas 25. (divdesmit piektā) mēneša pirmajā datumā pēc tam, kad transportlīdzeklis, uz kuru attiecas šī apdrošināšana, pirmo reizi ir reģistrēts Latvijas Republikas Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Garantijas periods transportlīdzeklim beidzas 60.(sešdesmitajā) mēnesī pēc tam, kad transportlīdzeklis, uz kuru attiecas šī apdrošināšana, pirmo reizi ir reģistrēts Latvijas Republikas Ceļu satiksmes drošības direkcijā, pēdējā dienā. Neatkarīgi no minētajiem termiņiem garantijas periods beidzas, ja transportlīdzekļa nobraukums pārsniedz 200 000 kilometrus. Garantijas noteikumos izvirzītas prasības transportlīdzeklim, tehniskajām apkopēm un remontdarbiem:

"7.1.2. transportlīdzekļa pirmreizējā reģistrācija ir bijusi Latvijas Republikas Ceļu satiksmes drošības direkcijā 2010. gada 01. februārī vai vēlāk. (..)

7.1.4. transportlīdzeklis ir izgājis visas nepieciešamās tehniskās apkopes saskaņā ar Peugeot prasībām. Driveline garantijas darbības laikā visas nepieciešamās tehniskās apkopes ir notikušas Peugeot pilnvarotā servisā un par tām ir veiktas atzīmes servisa apkalpošanas grāmatiņā;

7.1.5. visi transportlīdzekļa remontdarbi Driveline garantijas darbības perioda laikā (tai skaitā avārijā radušos bojājumu novēršana) ir veikti Peugeot pilnvarotā servisā;

7.1.6. Driveline garantijas darbības perioda laikā veikto remontdarbu un tehniskās apkopes laikā izmantojamas tikai OÜ "KW BRUUN BALTIC" apstiprinātās Peugeot oriģinālās rezerves daļas un piederumi."

Atbilstoši "PEUGEOT DRIVELINE" garantijas apdrošināšanas noteikumu 11.1.punktam apdrošināšanas atlīdzība ir zaudējumu summa, kuru saskaņā ar Apdrošināšanas līgumu atlīdzina apdrošināšanas sabiedrība. Apdrošināšanas atlīdzības saņēmējs ir apdrošinājuma ņēmējs (OÜ "KW BRUUN BALTIC"), kuram ir pienākums izmantot apdrošināšanas atlīdzību, lai segtu zaudējumus un izdevumus, kas radušies apdrošināšanas gadījuma rezultātā.

OÜ "KW BRUUN BALTIC" 05.04.2011. vēstulē Nr.KWBB1130 norāda, ka remontdarbu izmaksas, kas ietilpst ražotāja garantijā, sedz tikai ražotājs. Savukārt remontdarbu izmaksas, kas ietilpst papildus garantijā, sedz OÜ "KW BRUUN BALTIC" vai apdrošināšanas sabiedrība.

Minētajā vēstulē OÜ "KW BRUUN BALTIC" norāda, ka ražotāja garantijas nosacījumus izstrādā ražotājs, savukārt papildus garantijas nosacījumus izstrādāja OÜ "KW BRUUN BALTIC". Papildus tam OÜ "KW BRUUN BALTIC" norāda, ka ražotāja garantija ir vienāda visās ES valstīs ar iespējamām atkāpēm dažās valstīs, nacionālajos normatīvajos aktos noteikto prasību dēļ. Papildus importētāja garantija, ja tāda ir, atšķiras no valsts uz valsti.

Ņemot vērā OÜ "KW BRUUN BALTIC" sniegto informāciju par garantijas nosacījumu izstrādi un remontdarbu izmaksu segšanu, KP secina, ka importētāja papildu garantija ir neatkarīga no ražotāja garantijas un klientam nav obligāta.

6.3. Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu apkopes grāmatiņā ietvertie garantijas nosacījumi

KP veica tirgus dalībnieku, kuri iegādājušies Peugeot markas mehāniskos transportlīdzekļus laika periodā no 2009.gada līdz 2011.gada martam, aptauju un lūdza iesniegt tiem izsniegtās Peugeot markas automašīnu apkopes grāmatiņas.

Apkopes grāmatiņu, kas izsniegtas jaunu Peugeot mehānisko transportlīdzekļu pircējiem sākot no 2009.gada (lietā jaunākā izdotā grāmatiņa ar šādu nosacījumu fiksēta 19.02.2009.), 3.lapa – satur informāciju ar virsrakstu Jūsu automašīnas Peugeot garantijas īss apraksts. Zem apakšvirsraksta Dažādu PEUGEOT garantiju kopējie noteikumi otrajā apakšpunktā noteikts, ka "Lai Jūsu automašīna saņemtu bezmaksas pakalpojumus dažādu PEUGEOT garantiju ietvaros, jums sava automašīna jāuztic tikai un vienīgi PEUGEOT pilnvarotajam servisa centram." Līdz ar to secināms, ka Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu ražotāja garantijas noteikumi automašīnas apkopes grāmatiņā ietver neviennozīmīgi saprotamu noteikumu par iespējamu pircēja pienākumu ražotāja garantijas laikā veikt remontu un tehniskās apkopes tikai Peugeot autorizētajos servisos. Arī papildu garantijas noteikumi paredz neviennozīmīgi saprotamus pienākumus pircējiem remonta un tehniskās apkopes veikt Peugeot autorizētā servisā, kas var būt saprotams gan tādējādi, ka ražotāja garantijas laikā tehniskās apkopes un remonti jāveic pilnvarotajos servisos, gan tādējādi, ka tehniskās apkopes un remonti jāveic pilnvarotajos servisos papildu garantijas laikā saskaņā ar ražotāja noteikumiem.

KP secina, ka garantijas noteikumi apkopes grāmatiņā un lēmuma 6.2.punktā konstatētie papildu garantijas noteikumi saprotami arī tādējādi, ka, ja automašīnas pircējs vēlas saglabāt ražotāja garantiju vai pēc ražotāja garantijas beigām saņemt papildu garantiju, tam ražotāja garantijas laikā remonts un tehniskās apkopes jāveic Peugeot autorizētā servisā.

6.4. Pilnvaroto izplatītāju un remontdarbnīcu viedoklis attiecībā uz pamatgarantijas (līguma garantijas) un papildgarantijas (importētāja papildus pamatgarantijai noteiktās) nosacījumiem

Ievērojot, ka iepriekš norādītais garantijas noteikumos un apkopes grāmatiņā minētie nosacījumi kā katrs atsevišķi tā arī abi kopā nav saprotami viennozīmīgi, KP noskaidroja remontētāju un Peugeot markas autotransporta pircēju izpratni par neskaidrajiem noteikumiem.

1) SIA "Auto Halle" 25.01.2011. vēstulē norādīts, ka tas kā oficiālais Peugeot pārstāvis Latvijā neatsaka klientam veikt garantijas remontu, ja klients ir veicis automašīnai visas tehniskās apkopes un virsbūves pārbaudes saskaņā ar Automobiles Peugeot nosacījumiem. Ja klients veicis apkopes citā servisā, tad viņam ir dokumentāli jāuzrāda, kas ir darīts, kādas rezerves daļas izmantotas un vai viss ir veikts saskaņā ar Peugeot ražotāja ieteikumiem. SIA "Auto Halle" vēstulē norāda, ka nosacījumi attiecībā uz to, kā klientam jārīkojas, lai pilnībā saglabātu garantijas nosacījumus, kā arī gadījumi, kad klients zaudē garantiju ir aprakstīti automašīnas servisa apkopes grāmatiņā, kuru klients saņem un tiek iepazīstināts ar šiem nosacījumiem pie automašīnas pirkšanas/ saņemšanas brīža.

2) 04.03.2011. KP un SIA "Auto Halle" tikšanās laikā SIA "Auto Halle" pārstāvis (sarunu protokols, pielikums 04.03.2011. darbību protokolam, ar piezīmēm pie protokola) skaidro procedūru: (*).

KP 04.03.2011. darbību protokolam (SIA "Auto Halle" apmeklējums) pievienotas izdrukas no (*) datora. Starp tām elektroniskā vēstule, kuras saņēmējs ir (*), satur  (*).

3) KP 11.03.2011. darbību protokolam (SIA "Reifeks" apmeklējums) pievienotas elektroniskās sarakstes izdrukas no SIA "Reifeks" (*) datora. Elektroniskā vēstule ar tematu (*) nosūtīta no (*) vairākiem adresātiem ar lūgumu iepazīties ar elektroniskajai vēstulei pievienoto dokumentu un ievērot to. (*). Minētajai elektroniskajai vēstulei pielikumā ir fails ar nosaukumu (*).

4) SIA "Lāde" 28.03.2011. vēstulē skaidro garantijas nosacījumus. Vēstulē esošais apraksts lielā mērā atbilst KP 11.03.2011. darbību protokolam (SIA "Reifeks" apmeklējums) pievienotajā elektroniskās sarakstes izdrukā no SIA "Reifeks" (*) datora (*).

5) SIA "LM AUTO" 28.03.2011. vēstulē norāda, ka laikā, kamēr darbojas ražotāja dotā garantija, tehniskās apkopes var veikt jebkurā servisā. Papildus garantijas remontu veic Automobiles Peugeot autorizētie servisi un šo remontu apmaksā importētājs OÜ "KW BRUUN BALTIC". Laikā, kamēr ir spēkā papildus (importētāja) dotā garantija, servisa pakalpojumus, t.sk. tehniskās apkopes nevar veikt jebkurā servisā.

6) SIA "Auto Forte Latvija" [nepilnvarotais serviss] 04.03.2011. pārstāvis, (*), norāda (sarunu protokols, pielikums 04.03.2011. darbību protokolam), ka neatkarīgi no nepilnvarotā servisa pieredzes un kvalitātes, auto īpašnieks, kurš garantijas laikā ir veicis remontu pie cita servisa, nevis pie pilnvarotā dīlera, automašīnai zaudē garantijas remontu, neatkarīgi no tā, kādas manipulācijas ir veiktas. SIA "Auto Forte Latvia" norāda, ka pat situācijā, ja ar čeku var pierādīt veiktās nepilnvarotā remontētāja manipulācijas mehāniskajam transportlīdzeklim, tad garantija tik un tā tiek zaudēta, jo nav skaidrs [pārbaudāms] tehniskais izpildījums. Pie SIA "Auto Forte Latvia" ir vērsušies klienti, kuri ir informējuši par garantijas zaudēšanu, sakarā ar to, ka ir veikuši tehnisko apkopi neatkarīgajā servisā.

7) SIA "Reifeks" (*) norāda (sarunu protokols, pielikums 11.03.2011. darbību protokolam), ka (*).

Izvērtējot iepriekšminētos skaidrojumus, kā arī ievērojot Peugeot interneta vietnē uz lēmuma pieņemšanas brīdi pieejamos papildu garantijas noteikumus "OÜ KW BRUUN BALTIC papildu garantija pasažieru automašīnām PEUGEOT"16, secināms, ka pienākums remontu un tehniskās apkopes veikt Peugeot autorizētos servisos ir papildu garantijas laikā un klientam nav pienākums veikt remontu un tehniskās apkopes tikai Peugeot autorizētos servisos ražotāja garantijas laikā, lai saglabātu ražotāja garantiju vai pēc tās beigām saņemtu papildu garantiju.

6.5. Jaunu Peugeot markas mehānisko transportlīdzekļu ieguvēju viedoklis attiecībā uz pamatgarantijas (līguma garantijas) un papildgarantijas (importētāja papildus pamatgarantijai noteiktās) nosacījumiem

KP veica juridisko personu, kas iegādājušās jaunus Peugeot markas mehāniskos transportlīdzekļus, vai ieguvušas tos valdījumā, izmantojot līzinga pakalpojumu (turpmāk – Peugeot transportlīdzekļu turētāji), aptauju, lai noskaidrotu to viedokli attiecībā uz piešķirto pamatgarantijas un papildu garantijas nosacījumiem un pienākumiem, lai nezaudētu attiecīgās garantijas.

Peugeot transportlīdzekļi 2009.gadā, 2010.gadā un 2011.gadā (uz informācijas pieprasījuma brīdi)17 tika pārdoti 113 transportlīdzekļu turētājiem (skatīt tabulu Nr.1).

Tabula Nr.1

Aptaujā izmantotie un iegūtie dati par Peugeot transportlīdzekļu turētājiem un to iegādāto transportlīdzekļu skaitu

 

2009

2010

2011 *)

Kopā

Peugeot transportlīdzekļu turētāji, kas iegādājušies Peugeot automašīnas

26

59

28

113

Pārdoto Peugeot transportlīdzekļu skaits (1.rindā norādītajiem turētājiem)

42

269

48

359

tai skaitā:

       

SIA "Auto Halle" iegādātās automašīnas

1

5

4

10

SIA "Auto Forte Latvia" iegādātās automašīnas

9

1

0

10

Uz aptaujas analīzi attiecināmais pārdotais jaunu Peugeot transportlīdzekļu skaits

32

263

44

339

Aptaujāto Peugeot transportlīdzekļu turētāju iegādāto automašīnu skaits

14

195

15

224

* – uz informācijas pieprasījuma brīdi 2011.gada aprīlī

 KP nosūtīja informācijas pieprasījumus 41 Peugeot transportlīdzekļu īpašniekam. Lietā saņemtas atbildes no 28 respondentiem. Līdz ar to atbildes ir snieguši 25% no transportlīdzekļu turētājiem, kas iegādājušies Peugeot transportlīdzekļus. Ņemot vērā, ka šajā skaitā ietilpst arī esošie un bijušie Peugeot transportlīdzekļu izplatīšanas sistēmas dalībnieki SIA "Auto Halle" un SIA "Auto Forte Latvija", kopējais skaits, kas ņemams vērā, analizējot aptauju, ir attiecīgi samazināms. Tas pamatojams ar to, ka izplatīšanas sistēmas dalībnieku viedoklis par garantijas nosacījumiem nedrīkst ietekmēt aptaujas rezultātus, tā kā tās mērķis ir aptaujāt neatkarīgus, ar izplatīšanas sistēmu nesaistītus tirgus dalībniekus. Līdz ar to salīdzināmais tirgus dalībnieku skaits, kas iegādājās jaunus mehāniskos transportlīdzekļus, samazināms par 2, tas ir 26 respondenti, aptaujas attiecīgi aptver 23% no tirgus dalībniekiem, kas ieguva Peugeot transportlīdzekļus valdījumā.

Taču, lai objektīvi novērtētu atbildes un izvērtētu, kā Peugeot transportlīdzekļu izplatīšanas un remontdarbnīcas sistēmas dalībnieku klientu izpratne par garantijas nosacījumiem spēj ietekmēt tirgu, dati tika salīdzināti, arī vadoties pēc respondentu iegādāto transportlīdzekļu skaita. Pārdoto transportlīdzekļu skaits ir viens no kritērijiem, pēc kā var novērtēt izplatīšanas sistēmas, t.sk. remontdarbnīcu varu tirgū. Pārdoto Peugeot transportlīdzekļu skaits 2009.gadā, 2010.gadā un 2011.gadā (uz informācijas pieprasījuma brīdi 2011.gada aprīlī), kopā veido – 359 (skatīt tabulu Nr.1). Ņemot vērā, ka šajā skaitā ietilpst arī esošo un bijušo Peugeot transportlīdzekļu izplatīšanas sistēmas dalībnieku iegādātie transportlīdzekļi, tad pārdoto transportlīdzekļu skaits, kas ņemams vērā, analizējot aptauju, ir attiecīgi samazināms. Līdz ar to no kopējā skaita ir atņemams SIA "Auto Halle" un SIA "Auto Forte Latvia" iegādātās automašīnas, – kopā 20 mehāniskie transportlīdzekļi. Līdz ar to uz aptaujas analīzi attiecināmais pārdotais jaunu Peugeot transportlīdzekļu skaits ir 339. Savukārt aptaujātie Peugeot transportlīdzekļu turētāji ir iegādājušies 224 Peugeot transportlīdzekļus. Līdz ar to aptauja aptver 66% jaunu Peugeot transportlīdzekļu tirgu analīzes periodā.

Peugeot transportlīdzekļu turētāji norāda, ka papildus garantija sāk darboties ar 25.mēnesi. Neviens aptaujātais tirgus dalībnieks nenorāda, ka nav bijusi iespēja atteikties no papildus garantijas. Trīs aptaujātie norādīja, ka tiem papildus garantija nav piedāvāta. Divi tirgus dalībnieki norāda, ka papildus garantiju savai automašīnai nav izvēlējušies.

Liela daļa aptaujāto tirgus dalībnieku (18) norāda, ka savu transportlīdzekļu tehniskās apkopes veic pilnvarotajos servisos. Vērtējot pēc valdījumā esošo transportlīdzekļu skaita, atbilde attiecas uz 50 mehāniskajiem transportlīdzekļiem – 23% no kopējā aptaujas dalībniekiem pārdotā Peugeot transportlīdzekļu skaita. Visu aptaujas dalībnieku sniegtā informācija par tehniskās apkopes veikšanu pilnvarotajos un nepilnvarotajos servisos sniegta attēlā Nr.1.

Attēls Nr.1

Aptaujāto Peugeot transportlīdzekļu īpašnieku viedoklis par to, vai garantijas saglabāšanai, apkope ražotāja garantijas laikā jāveic tikai autorizētā servisā, apkopots attēlā Nr.2.

 Attēls Nr.2

Valsts aģentūra "Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra" 28.03.2011. vēstulē Nr.1-04/154, atbildot uz KP jautājumu (Kādi mehāniskā transportlīdzekļa ražotāja garantiju apliecinoši dokumenti un papildus garantija tiek izsniegti, iegādājoties mehānisko transportlīdzekli? Vai laikā, kamēr darbojas ražotāja dotā garantija, tehniskās apkopes var veikt jebkurā servisā?), norāda, ka saskaņā ar Automašīnas apkopes grāmatiņas 3.lpp. minēto informāciju, lai saņemtu bezmaksas dažādu Peugeot automašīnu garantiju pakalpojumus, automašīnas ir jāuztic tikai un vienīgi Peugeot pilnvarotajiem servisa centriem.

IK "Vi Lis" 08.04.2011. vēstulē Nr.856, atbildot uz to pašu KP jautājumu norāda: "iegādājoties automašīnu mums tika izsniegti sekojoši garantiju apliecinošie dokumenti – Servisa grāmatiņa; "Peugeot Driveline" garantijas apdrošināšanas noteikumi, no punkta 7.1.4. un 7.1.5. izriet, ka laika posmā, kamēr darbojas garantija, apkopes un jebkādus remontdarbus var veikt tikai Peugeot servisā".

Aptaujas rezultāti liecina, ka ne visi transportlīdzekļu turētāji izprot tiesības izmantot neatkarīgo servisu pakalpojumus, tomēr neviens no klientiem nav norādījis, ka garantijas remonts būtu atteikts, pamatojoties uz tehniskās apkopes veikšanu neautorizētajā servisā.

7. Secinājumi par garantijas nosacījumu atbilstību vienošanās aizliegumam

Izvērtējot visu iepriekšminēto kopsakarā, secināms, ka SIA "Bairons LBC" automašīnu iespējamais garantijas remonts ietilpa papildu garantijas laikā. Vienai automašīnai radušies bojājumi neatbilda papildu garantijā paredzētajam garantētajam bezmaksas remontam. KP kompetencē neietilpst izvērtēt, vai mehānisko transportlīdzekļu bojājumi konkrētajā gadījumā atbilst garantijas remontam. Otras automašīnas garantijas remonta atteikums bija balstīts uz SIA "Bairons LBC" papildu garantijas noteikumu nepildīšanu, kā arī AS "Lauva Auto" (autorizētais Peugeot importētājs Latvijā pirms KW BRUUN BALTIC) dotā papildus garantija SIA "Auto Halle" nebija saistoša. Neatkarīgi no tā, SIA "Auto Halle" veica papildu garantijas remontu (lēmuma 3.2.punkts), izbeidzot strīdu par garantijas piemērošanu konkrētajā gadījumā.

Lietā esošie OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildu garantijas noteikumi un apkopes grāmatiņas satur neviennozīmīgi saprotamus garantijas noteikumus, ko var saprast kā pienākumu ražotāja garantijas laikā veikt remontu un tehniskās apkopes tikai Peugeot autorizētos servisos, lai saglabātu ražotāja garantiju. Tomēr no Lietā sniegtajiem skaidrojumiem un pierādījumiem saprotams, ka remonts un tehniskās apkopes autorizētos servisos jāveic papildu garantijas laikā. SIA "Auto Halle" (*) apliecina, ka faktiski šī OÜ "KW BRUUN BALTIC" prasība papildus garantijā tiek piemērota papildus garantijas laikā – no 25. līdz 36. nedēļai. Arī SIA "Reifeks" pārstāvis KP 11.03.2011. apmeklējuma laikā norāda, ka (*). Minēto papildus apliecina Peugeot interneta vietnē uz lēmuma pieņemšanas brīdi pieejamie precizētie papildu garantijas noteikumi "OÜ KW BRUUN BALTIC papildu garantija pasažieru automašīnām PEUGEOT".

Lietā esošajās automašīnu apkopes grāmatiņās attiecībā uz garantiju ietverts neviennozīmīgi saprotams garantijas nosacījums "Lai Jūsu automašīna saņemtu bezmaksas pakalpojumus dažādu PEUGEOT garantiju ietvaros, jums sava automašīna jāuztic tikai un vienīgi PEUGEOT pilnvarotajam servisa centram", ko iespējams saprast kā pienākumu remontu un tehniskās apkopes ražotāja garantijas periodā veikt Peugeot autorizētā servisā, lai nezaudētu ražotāja garantiju. Remontētāju un klientu aptauja apliecina, ka netiek atteikts ražotāja garantijas remonts, ja remonts vai tehniskās apkopes, kas neietilpst garantijā, nav veikti Peugeot autorizētā servisā. Neatkarīgais serviss SIA "Auto Forte Latvia" (*) norāda uz praksi, ka transportlīdzekļu īpašnieki zaudē garantiju, ja tehniskās apkopes tiek veiktas neatkarīgajos servisos. Taču SIA "Auto Forte Latvia" nekonkretizē ne konkrētus gadījumus (personas, kurām atņemta garantija), ne pilnvarotos tālākpārdevējus. KP izmeklēšanas darbību laikā netika gūts apstiprinājums SIA "Auto Forte Latvia" apgalvojumam attiecībā uz garantijas zaudēšanu.

Peugeot automašīnu īpašnieku aptauja apliecina, ka tie automašīnu turētāji, kuri ir iegādājušies salīdzinoši lielu skaitu jaunu Peugeot transportlīdzekļu, izprot savas tiesības izmantot arī neatkarīgos servisus, tomēr tādi, kas iegādājušies pa vienai automašīnai, noteikumus nav izpratuši. Aptaujājot Peugeot transportlīdzekļu turētājus, kas iegādājušies jaunus transportlīdzekļus 2009., 2010., un 2011.gadā secināms, to Peugeot transportlīdzekļu turētāju skaits, kas nepareizi izprot tiesības izmantot neatkarīgo servisu pakalpojumus veido 1/3 no aptaujātajiem, kuru valdījumā ir 15% no aptaujas dalībniekiem pārdoto transportlīdzekļu skaita, kas veido 10% pēc pārdoto Peugeot transportlīdzekļu skaita aptaujas periodā kopā. Līdz ar to secināms, ka noteikumi nav saprotami viennozīmīgi.

OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildu garantija ir neatkarīga no ražotāja garantijas un nav obligāta. Peugeot transportlīdzekļu pilnvarotā izplatīšanas tīkla pārstāvji norāda, ka izdevumus, kas saistīti ar papildus garantiju sedz importētājs. OÜ "KW BRUUN BALTIC" slēdz arī apdrošināšanas līgumus attiecībā uz papildus garantijas iestāšanās riskiem (lēmuma 6.2.punkts).

Ņemot vērā, ka OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildu garantija ir neatkarīga no ražotāja garantijas, izvērtējot OÜ "KW BRUUN BALTIC" prasību papildu garantijas laikā veikt remontu un tehniskās apkopes Peugeot autorizētos servisos, secināms, ka šāda prasība neierobežo konkurenci starp pilnvarotajiem un neatkarīgajiem servisiem, tā kā pēc ražotāja garantijas perioda neatkarīgiem servisiem nav saskatāmi šķēršļi piedāvāt automašīnu īpašniekiem līdzīga veida pakalpojumu.

Peugeot automašīnu izplatīšanas sistēmas Latvijā dalībnieku savstarpējie vertikālie līgumi nenosaka pienākumu dīleriem pie automašīnas pārdošanas noteikt, ka ražotāja garantijas laikā remonts un tehniskās apkopes ir jāveic tikai Peugeot pilnvarotos servisos (lēmuma 6.1.1.punkts).

Neatkarīgi no iepriekšminētā, garantijas nosacījumi, tostarp apkopes grāmatiņā ietvertie, vērtējami kā daļa no līguma (vertikālām vienošanām) starp dīleriem, remontētājiem un ražotāju vai importētāju. Tādējādi savstarpēji noslēgtie līgumi uzskatāmi par vienošanos garantijas apkalpošanas nosacījumu piemērošanā un īstenošanā. Garantijas noteikumos ietverto prasību neviennozīmīga interpretācija var radīt šķēršļus neatkarīgo servisu piekļuvei remonta un tehniskās apkopes tirgum. Būtiski, ka transportlīdzeklis nav ikdienas patēriņa prece, tā prasa liela apmēra ieguldījumus iegādei un uzturēšanai, tādējādi jebkurš pircējs ir ieinteresēts garantijas saglabāšanā un neskaidrība prasībās var atturēt to no nepilnvaroto servisu pakalpojumu izmantošanas, ierobežojot konkurenci tirgū. Tādējādi Peugeot ražotāja garantijas noteikumiem ir jābūt skaidri un viennozīmīgi saprotamiem kā arī skaidri nodalītiem no importētāja OÜ "KW BRUUN BALTIC" papildu garantijas, un ne tikai garantijas noteikumos, piemēram, interneta vietnē, bet arī apkopes grāmatiņās.

Izvērtējot Lietas materiālus, KP secina, ka Lietā nav iegūti pierādījumi tam, ka Peugeot garantijas noteikumi uzliek pienākumu ražotāja garantijas laikā remontu un tehniskās apkopes veikt Peugeot autorizētā servisā. KP nav konstatējusi arī gadījumus, kad ražotāja garantijas remonts būtu atteikts. Tādējādi KP nekonstatē Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punktā un LESD 101.panta pirmajā daļā noteikto aizliegumu pārkāpumu tiesiskā sastāva pazīmes SIA "Auto Halle", SIA "Lāde", SIA "LM Auto", SIA "Reifeks" un OÜ "KW BRUUN BALTIC" darbībās.

Izvērtējot iepriekšminēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 4.punktu, 11.panta pirmās daļas 7.punktu, LESD 101.panta pirmo daļu, KP

nolēma:

izbeigt izpēti lietā Nr. 73/11/03.02./5 par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punktā un Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmajā daļā noteikto aizliegumu pārkāpumu SIA "Auto Halle", SIA "Lāde", SIA "LM Auto", SIA "Reifeks" un OÜ "KW BRUUN BALTIC" darbībās.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.


(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 Eiropas Komisijas Regulas Nr.461/2010, 9. un 11.punkts; http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:129:0052:0057:LV:PDF

2 Eiropas Komisijas 22.07.2002. lēmums apvienošanās lietā Nr.COMP/M.2832 - GENERAL MOTORS / DAEWOO MOTORS; http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions/m2832_en.pdf

3 Konkurences padomes 11.11.2011. lēmums Nr.74 "Par Moller Auto Baltic AS, Moller Real Estate Baltic AS un SIA "Motors Latvia", SIA "Miera auto" un SIA "Venta Motors" apvienošanos"; http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/2011/A074_1111.pdf

4 http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/KPPP064AutotirgusUzraudziba.pdf

5 Komisijas paziņojuma Papildu pamatnostādnes par vertikālajiem ierobežojumiem nolīgumos par mehānisko transportlīdzekļu pārdošanu un remontu, un par mehānisko transportlīdzekļu rezerves daļu izplatīšanu 15.paragrāfs; http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:138:0016:0027:LV:PDF

6 Paskaidrojošā brošūra Eiropas Komisijas Regulai Nr 1400/2002, 78.lpp.; http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/legislation/explanatory_brochure_lv.pdf

7 http://www.peugeot.lv/content/files/KWBB_Additional_Warranty_PC_www_072011_lv(1).pdf

8 Komisijas Regula (2010. gada 20. aprīlis) par LESD 101. panta 3. punkta piemērošanu vertikālu nolīgumu un saskaņotu darbību kategorijām, pieejama:http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/ES_norm_akti/regulas_pazinojumi/Reg2790_1999.pdf

9 Komisijas Regula (2010. gada 27. maijs) par LESD 101. panta 3.punkta piemērošanu vertikālu nolīgumu un saskaņotu darbību kategorijām mehānisko transportlīdzekļu nozarē, pieejama: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:129:0052:0057:LV:PDF

10 Komisijas Regula par Līguma 81. panta 3. punkta piemērošanu vertikālu vienošanos un saskaņotu darbību kategorijām mehānisko transportlīdzekļu nozarē (zaudējusi spēku ar 2010. gada 1. jūniju). Atbilstoši tās 12.panta 3.punktam tā spēku zaudēja 31.05.2010., tomēr atbilstoši regulas Nr.461/2010 2.pantam no 01.06.2010. līdz 31.05.2013. turpina piemērot regulas Nr.1400/2002 nosacījumus vertikālajiem nolīgumiem attiecībā uz nosacījumiem, kādos puses var pirkt, pārdot un tālāk pārdot jaunus mehāniskos transportlīdzekļus, jo īpaši attiecībā uz vertikālajiem nolīgumiem par jaunu mehānisko transportlīdzekļu pirkšanu, pārdošanu vai tālākpārdošanu pieejama: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:08:02:32002R1400:LV:PDF

11 Komisijas paziņojums Pamatnostādnes vertikālo ierobežojumu jomā, 2010/C 130/01, pieejams: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:130:0001:0046:LV:PDF

12 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:138:0016:0027:LV:PDF

13 Komisijas paziņojuma Papildu pamatnostādnes par vertikālajiem ierobežojumiem nolīgumos par mehānisko transportlīdzekļu pārdošanu un remontu, un par mehānisko transportlīdzekļu rezerves daļu izplatīšanu 65 paragrāfs: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:138:0016:0027:LV:PDF

14 KP 2010.gadā veiktajā tirgus uzraudzībā Par izmaiņām mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehnisko apkopju tirgos secināja, ka vērojama nepietiekama konkurence starp neatkarīgajiem servisiem un pilnvarotajiem servisiem tehniskās apkopes un remontdarbu tirgū automašīnas garantijas laikā. Rezultātā tiek liegta iespēja gala pircējam gūt labumu no esošas un potenciālas konkurences cīņas.

15 http://www.peugeot.lv/content/files/KWBB%20Driveline%20Warranty%20Vehicles_may2011_lv.pdf  

16 http://www.peugeot.lv/content/files/KWBB_Additional_Warranty_PC_www_072011_lv(1).pdf

17 Ceļu satiksmes drošības direkcijas 05.04.2011. vēstule Nr. 11.11-8/719

Konkurences padomes priekšsēdētāja S.Ābrama

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!