
Izglītības un zinātnes ministra padomnieks Pēteris Cimdiņš:
Skolas ir rītdienas sabiedrība
Runa Latvijas izglītības vadītāju forumā Rīgā 2000.gada 9.augustā
Sabiedrības intereses
pieaugums par valsts izglītības sistēmā notiekošo un iespējām
nākotnē ir gan apliecinājums atklātuma un demokratizācijas
procesu attīstībai, gan pamats bažām. Politiķi un sabiedrība
pieprasa kvalitāti, izglītības darbinieki – attieksmi, arī
kvantitatīvu — ar naudu. Līdz ar visai trūcīgo finansējumu skolas
un augstskolas vairāk nekā jebkad agrāk izjūt arī sabiedrības un
politiķu neuzticēšanos to darbībai un sniegtajai kvalitātei.
Arvien pamatotāka kļūst politiķu un sabiedrības prasība pēc
izglītībai piešķirto budžeta līdzekļu efektīvāka un caurskatāmāka
izlietojuma, jo izlietota taču tiek nodokļu maksātāju nauda —
ministrijas tikai vairāk vai mazāk sekmīgi vada šo izlietošanu
valstiski akceptētu izglītības mērķu sasniegšanai. Pat tad, ja
valdībā vēl nav akceptētas izglītības stratēģijas, tikai nosakot
vien valdības deklarācijā izglītību kā prioritāti, tiek pausts
atbalsts valsts mēroga inovatīvām akcijām tādu zināšanu, spēju un
prasmju apgūšanai, kas veidotu vispusīgi informētu un attīstītu
pilsoni, uzlabotu viņa iespējas nodarbinātībā. Ko tad īsti mācīt
mūsu bērniem, lai viņi būtu konkurētspējīgi darba tirgū, un vai
tas atbilst vecāku, skolotāju un darba devēju interesēm? Var
atkal aizbildināties, ka Latvijā nav pietiekamu pētījumu, taču
neesam arī citplanētieši, un Eiropas pieredze mums ir brīvi
pieejama. Skolotāji un augstskolu mācību spēki aizstāv izglītības
sistēmas iekšējās prioritātes — izglītības kvalitāti un
konkurētspēju, mazāku vērību veltījot izglītības programmu
organizēšanas veidam un pievilcīgas vides veidošanai, tās
īstenojot. Konkurence darba tirgū savukārt nosaka tirgus
saimniecībai nepieciešamo studiju mērķi, atstājot otrajā plānā
neskaidrās cerības par akadēmiskās izglītības ideāliem. Studiju
programmas saistībā ar augstskolu autonomiju daudz vairāk nekā
skolu izglītības programmas atspoguļo mācību spēku profesionālo
orientāciju un intereses un visai nosacīti mērķorientētu un
pabeigtu akadēmisko studiju prasības. Tātad jau te iezīmējas
iespējamo pretrunu mezgli, un to risināšana būtiski ietekmēs
tuvināšanos izvirzītajiem mērķiem — kvalitātei un konkurētspējai.
Vienprātība līdz šim pastāvējusi tikai krīzes simptomu
konstatācijā, tālāk jau — cēloņu diagnozē un terapijas
piedāvājumos — valda krasas uzskatu atšķirības. Kā zināms,
kvalitāti var nodrošināt, ja procesā iesaistītie turas pie
vienotas pārliecības par darāmo. Ne jau izmaksu analīze vien,
proporcijas un citi kvantitatīvie rādītāji, bet gan adekvāta
izpratne par skolu un augstskolu uzdevumiem un pienākumiem ir
veids, kā vadīt kvalitātes sasniegšanu. Vispārinātu atbildi uz
jautājumu, ko tad īsti mācīt mūsu bērniem, izteicis Jānis Vaivads
1999.gada "Izglītības" žurnāla 1. numurā, norādot, ka izglītotam
cilvēkam vidējās izglītības līmenī vajadzētu izprast un
argumentēti pieņemt savai dzīvei nozīmīgus lēmumus un patstāvīgi
izdarīt arī politisku izvēli. Nav noslēpums, ka arī izglītības
politiku ietekmē sabiedrības neticība valdībai (kā to ikdienas
apliecina dažādas aptaujas masu saziņas līdzekļos, un nav no
svara, cik es tām ticu, tās, tāpat kā izlasīto horoskopu dažādās
versijas, mani psiholoģiski noskaņo, pat manipulē ar manu
apziņu). Startā atpalikuši, jo starts līdz ar neatkarības
atjaunošanu nozīmēja radikālas pārmaiņas cita ceļa uzsākšanai,
virzoties uz atklātu, demokrātisku sabiedrību un tirgus
ekonomiku, sākam iedzīšanu. Bet ar kādu noskaņojumu? Neticību
apvienot ar reformām "no apakšas", ar niecīgākiem resursiem
uzrādīt straujākus attīstības tempus un starptautiskam līmenim
atbilstošu kvalitāti — paradoksu jau te vien ir pietiekami daudz,
un pašiem vien tie būs jāpārvar. Brīvību un autonomiju arī
pieprasa gan augstskolas un zinātne, gan skolas. Jau Vilhelms
Humbolts atzīmēja, ka zinātnes brīvībai mazāk jābaidās no
valdības iespējamiem ierobežojumiem, jo akadēmisko aprindu rutīnā
iedibinātais valdošais gars daudz vairāk var nosmacēt jauno asnu
dzīšanu un gara atjaunotni nekā valdības ietekme. Pagājušā gada
"Spiegel " numurā atradu interesantu aptauju par lielāko vācu
uzņēmēju priekšstatiem jeb prasībām, kādas viņi kā darba devēji
izvirza topošajiem absolventiem. Kā darba nozares bija
izraudzītas mašīnbūve, autoindustrija, banku un apdrošināšanas
sabiedrības, līdz pat masu saziņas līdzekļiem, zinātnei un
modernajām informācijas tehnoloģijām. Maksimālais punktu skaits
pieprasītākajām kvalifikācijām bija pieci. Pieprasītāko
kvalifikāciju skaitā visās nozarēs bija angļu valoda, prakse
uzņēmumā vai ārzemēs, četrus punktus saņēma spēja strādāt
komandā, sociālā kompetence, personība, komunikācijas spēja.
Tikai pa vienam vai diviem punktiem saņēma bakalaura grādi,
metodiskās spējas, retorika, šaura profila izglītība, darbošanās
studējošo pašpārvaldē. Tātad visai skaidri tiek nošķirtas tās
spējas un prasmes, kuras ir jāapgūst pirms starta darba dzīvē, no
tām, kuras nāksies apgūt turpmāk — darba dzīves jeb mūžizglītības
laikā. Skolās un augstskolās būtu pietiekami jāapgūst amatu
prasmes un spēja pilnveidoties. Un vēl jāatceras, ka tiek
pieprasītas personības.
Par attieksmi un naudu. Es nezinu nevienu valsti, kurā izglītības darbinieki teiktu, ka viņiem naudas izglītībai ir pietiekami un vairāk nevajag. Arī Latvija, kurā budžeta finansējums uz vienu skolēnu vai studentu ir vismaz 5–6 reizes zemāks nekā Vācijā, atkārto to pašu, ko Vācija — naudas izglītībai nepietiek. Te lietderīgi padomāt par naudu un motivāciju labākam darbam. Minsteres universitātes profesors jurists Pēters Šīrens vienā no šā gada izglītības forumiem Vācijā atzīmēja, ka viņš nezinot nevienu politisku sistēmu, nevienu uzņēmumu un arī nevienu gangsteru bandu, kurā cilvēku darbs, attiecības, hierarhijas struktūras tiktu vadītas tikai ar naudu. Tur, kur cilvēka veikumam ilgstoši ir tikai preces vērtība un tā regulē attiecības starp kolēģiem, ir vai nu ārkārtējs naudas trūkums tās saņēmējam, vai arī tam ir jāmaksā ārkārtēji lielas summas. Latvijā pastāv abi varianti. No tā izriet divi secinājumi par kļūdainu domāšanu: pirmais — pārspīlējam mazas algas ietekmi — tam ir jābūt galīgam nabadziņam, lai par 200 latiem mēnesī vadītu dekanātu vai fakultāti; otrais — vēl lielāka kļūda ir nepamanīt, ka nauda kā atalgojums var pat kaitēt. Attiecībās ir svarīgi, kā tiek samaksāts. Maksāt mazu algu nozīmē nenovērtēt, atzīt tevi par necilu būtni. Skolotāji, mācību spēki un zinātnieki palīdz tikt mums galā ar savu lielāko ienaidnieku, ar to, kas sēž mūsu galvās, — ar nezinātniskumu un neizglītotību. Viņi nav nekādas necilas būtnes un normālos apstākļos arī nespēj tādas būt. Tie ir cilvēki, kas savā nozarē spēj un zina ko īpašu, un viņiem patīk, ka to arī atzīst. Ne tikai nauda rada motivāciju labākam darbam un rezultātā kvalitātei, daudz vairāk to rada darba apstākļi, atzīšana un respekts. Ja to dara tikai nauda, tad tās vajag ļoti, ļoti daudz, lai nopietni strādātu. Ja nebūs cilvēciskās atzīšanas un motivācijas, arī Latvija var kļūt par "amatieru republiku", kur pat valsts pārvaldē nav atbilstoši izglītotu pilsoņu — Eiropa šādus piemērus savā vēsturē atceras. Cik tālu individuālās un sociālās dzīves nosacījumi, kas ir reģionāli stipri atšķirīgi, ietekmē izglītības kvalitāti — par to attīstības aspektā vēl nav pētījumu, bet spriest vajag. Kā savienot pētījumus, analīzi, koncepcijas un rīcību — tas ir politiķu uzdevums. Pats būtiskākais, ja forumā izdotos veidot kopīgus nākotnes priekšstatus, lai mēs, kas sevi esam pieteikuši izglītības un apgaismības misijai, spētu izdarīt secinājumus par kopīgiem rīcības soļiem un tādējādi nodrošinātu savas nākotnes realizāciju. "Šodienas skolas un augstskolas ir rītdienas sabiedrība" — to jāatzīst arī Latvijā. Pārāk daudz ir diskusiju un nesagatavotu sarunu, kuras joprojām dēvējam par dialogu, pārāk daudz ir nekonstruktīvas kritikas par atšķirībām uzskatos un darbos. Par maz ir kopējas bāzes un kopējas nākotnes vīzijas — tās arī iesaku meklēt vispirms sevī un savā izglītības iestādē.
Kristīne Valdniece,
"LV" nozares redaktore
Pēc ieraksta "LV"diktofonā
Foruma laikā: Apvienoto Nāciju komisijas izglītības, zinātnes un
kultūras jautājumos ( United Nations Educational, Scientific
and Cultural Organization — UNESCO) Starptautiskās izglītības
plānošanas institūta direktors Gudmunds Herness, Latvijas
Universitātes rektors Ivars Lācis; Latvijas Zinātņu akadēmijas
prezidents Jānis Stradiņš un Latvijas Lauksaimniecības un meža
zinātņu akadēmijas prezidente Baiba Rivža Foto: Arnis Blumbergs,
"LV"