• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta sēdē: 2011.gada 1.martā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.03.2011., Nr. 35 https://www.vestnesis.lv/ta/id/226651

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Igaunijas ārlietu ministra darba vizīti Latvijā

Vēl šajā numurā

03.03.2011., Nr. 35

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta sēdē: 2011.gada 1.martā


MK: Par izmaiņām Ministru kabineta Apbalvošanas padomes sastāvā

1.martā Ministru kabinets akceptēja rīkojumu “Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 8.decembra rīkojumā Nr.710 “Par Ministru kabineta Apbalvošanas padomi”” .

Grozījums minētajā rīkojumā precizē Apbalvošanas padomes priekšsēdētāja Raimonda Vējoņa amata nosaukumu – vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, kā arī Apbalvošanas padomes sastāvā tiek iekļauta Valsts kancelejas direktore, Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes vadītāja Elita Dreimane.

Aivis Freidenfelds,
Ministru kabineta preses sekretārs

ĀM: Par vietējās pierobežas satiksmes atļauju noteikumiem

1.martā Ministru kabineta sēdē tika apstiprināts Ārlietu ministrijas izstrādātais noteikumu projekts “Vietējās pierobežas satiksmes atļauju noteikumi”.

Noteikumi nosaka kārtību, kādā reģistrējama, anulējama un atceļama vietējās pierobežas satiksmes atļauja, atļaujā iekļaujamās ziņas, elektroniskās informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu un tās izmantošanas kārtību.

Vietējās pierobežas satiksmes atļauju izsniegšanu paredz ar Baltkrievijas Republiku un Krievijas Federāciju noslēgtās vienošanās par pierobežas teritoriju iedzīvotāju savstarpējo braucienu vienkāršošanu.

Ārlietu ministrija atgādina, ka minētās vienošanās stāsies spēkā dienā, kad būs saņemts pēdējais rakstveida paziņojums par to, ka puses ir izpildījušas iekšējās procedūras, kas nepieciešamas, lai šī vienošanās stātos spēkā.

Ārlietu ministrijas
Preses un informācijas nodaļa

EM: Par grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā

1.martā Ministru kabinets apstiprināja Ekonomikas ministrijas izstrādātos grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā, ar kuriem tiks ieviesti vairāki jauni nosacījumi turpmākai Latvijas elektroenerģijas tirgus attīstībai un iekļaušanai vienotajā Baltijas un Ziemeļvalstu elektroenerģijas tirgū.

Lai sekmētu Latvijas elektroenerģijas tirgus iekļaušanos vienotajā Baltijas un Ziemeļvalstu elektroenerģijas tirgū, īstenotu jaunu starpsavienojumu būvniecību, kā arī uzlabotu Baltijas valstu elektroapgādes drošumu un veicinātu konkurētspējīgu cenu veidošanos brīvajā tirgū, ar likumprojektā iekļautajām normām tiek radīti tiesiski apstākļi, lai Latvijā varētu darboties elektroenerģijas birža. Elektroenerģijas birža ir elektroenerģijas tirdzniecības vietne, kuras ietvaros biržas dalībnieki ar piedāvājumu un pieprasījumu starpniecību pērk un pārdod elektroenerģiju. Likumprojekts nosaka būtiskākos elementus elektroenerģijas biržas un elektroenerģijas tirgus operatora statusam un darbībai. Vienlaikus likumprojekts nosaka biržas operatora izvēles kritējus, izskaidro tirgus apgabala jēdzienu, nosaka darījumu veidus, kuri veicami tikai biržā, uzliek elektroenerģijas biržas operatoram pienākumu uzraudzīt elektroenerģijas tirdzniecību biržā u.c. nosacījumus dalībai biržā. Likumprojekts arī nosaka regulatora tiesības pieprasīt informāciju no elektroenerģijas tirgus operatora.

Likumprojekts attieksies uz potenciālo elektroenerģijas tirgus operatoru, kas elektroenerģijas biržu veidos, pamatojoties uz līgumu, ko tas slēgs ar pārvades sistēmas operatoru, kas biržai nodrošinās elektroenerģijas plūsmu vadību un elektroenerģijas biržas dalībniekiem.

Elektroenerģijas tirdzniecība biržā nodrošinās patiesu un pārskatāmu elektroenerģijas cenu veidošanās procesu, turklāt visi elektrības ražotāji un patērētāji, kas noslēgs līgumu ar biržu un ievēros tirdzniecības noteikumus, varēs tirgot elektrību biržā, kas sekmēs konkurenci ražotāju starpā un palielinās izvēles iespējas elektroenerģijas patērētājiem.

Saskaņā ar ES vienotās enerģētikas politikas mērķiem dalībvalstīm jāpabeidz elektroenerģijas iekšējā tirgus izveide, liberalizējot dalībvalstu enerģētikas tirgu, kas radītu vienādus noteikumus visiem ES elektroenerģijas uzņēmumiem, sekmētu drošu energoapgādi un efektīva iekšējā tirgus izveidi. Veiksmīgai šā mērķa sasniegšanai vēl vairāk jānodala elektroenerģijas ražošana un tirdzniecība no darbībām, kas saistītas ar elektroenerģijas pārvades sistēmu, nodrošinot pārvades sistēmas operatora (PSO) neatkarīgu darbību un nodalot PSO īpašumtiesības no elektroenerģijas ražošanas, tirdzniecības vai sadales. Lai īstenotu šos pasākumus, Ministru kabinets 2011.gada 4.janvārī atbalstīja Eiropas Komisijas direktīvā iekļauto otro modeli PSO nodalīšanā, kas paredz iecelt neatkarīgu sistēmas operatoru.

Likumprojekta mērķis ir radīt tiesisku vidi, lai no 2012.gada 3.marta Latvijā tiktu izveidots neatkarības prasībām atbilstošs pārvaldes sistēmas operators. Likumprojektā iekļautas normas, kas nosaka prasības attiecībā uz pārvades sistēmas īpašnieka neatkarības nodrošināšanu, kā arī pārvades sistēmas īpašnieka juridisko statusu, tā uzraudzību un attiecības ar PSO. Tāpat tiek noteikta kārtība un nosacījumi, kurus izvērtējot regulators sertificē PSO. Vienlaikus likumprojektā iekļauti arī vairāki grozījumi, kas precizē vai nosaka jaunus pienākumus regulatoram.

Likumprojekts ir izskatāms kopā ar Atjaunojamās enerģijas likumprojektu, kas jau ir iesniegts izskatīšanai Saeimā.

Lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem, likumprojekts paredz, ka turpmāk vairs nebūs jāsaņem Ekonomikas ministrijas atļauja ražošanas jaudu palielināšanai un jaunas ražošanas iekārtas ieviešanai.

Tāpat likumprojekts paredz izslēgt elektroenerģijas ražošanu un elektroenerģijas tirdzniecību no to regulējamo sabiedrisko pakalpojumu vidus, kuru sniegšanai ir nepieciešama licence, un paredzēt šo pakalpojumu sniedzēju reģistra izveidi. Tādējādi tiks mazināts elektroenerģijas ražotājiem un elektroenerģijas tirgotājiem uzliktais administratīvais slogs un vienkāršots, paātrināts administratīvais process, kā arī tiks sekmēta elektroenerģijas tirgus attīstība un novērsta Ekonomikas ministrijas un regulatora funkciju pārklāšanās.

Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļa

IeM: Par finansējuma piešķiršanu ēku renovācijai Ventspilī

1.martā Ministru kabineta sēdē pieņemts rīkojums par finansējuma piešķiršanu ēku renovācijai Ventspilī, Osta ielā 33.

Rīkojums paredz samazināt nomas maksas apmēru, kas 2011.gadā Iekšlietu ministrijai ir jāmaksā valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” par nekustamo īpašumu Rīgā, Čiekurkalna 1.līnijā 1, par 266 804 latiem, kompensējot to 2012.gadā no Iekšlietu ministrijas ilgtermiņa saistībās 2012.gadam paredzētajiem finanšu resursiem “Administratīvā ēku kompleksa Ventspilī, Rūpniecības ielā 2, nomas maksas un citu izdevumu segšanai”.

Minētais 266 804 latu finansējums tiks novirzīts nekustamā īpašuma Ventspilī, Ostas ielā 33, renovācijai.

4.februārī Ventspilī, Ostas ielā 33, tika atklāta Valsts policijas Kurzemes reģiona Ventspils iecirkņa jauno telpu pirmā kārta.

1.martā Ministru kabineta atbalstītais priekšlikums paātrinās iespēju Ventspils policistiem pilnībā pārcelties uz mūsdienīgām, renovētām un darbam piemērotākām telpām.

Iekšlietu ministrijas
Administratīvā departaments

IZM: Par Eiropas Sociālā fonda līdzekļu izlietojuma nosacījumiem sociālās atstumtības mazināšanai bērnu un jauniešu vidū

1.martā valdība apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotos grozījumus noteikumu projektā, kas paredz organizēt atklāta projektu iesniegumu konkursa otro kārtu Eiropas Sociālā fonda (ESF) atbalstītā aktivitātē, kuras mērķis ir sniegt iespēju skolām, pašvaldībām un sabiedriskajām organizācijām nodrošināt dažādus atbalsta un integrējošus pasākumus bērniem no sociālās atstumtības riska grupām.

Projektu 2.atlases kārtai pieejamais finansējums ir 2 074 854 lati. Minimālā projektu summa ir, sākot no 35 140 latiem, maksimālā summa – 150 000 latu. Ņemot vērā sociālā atbalsta raksturu, šīs aktivitātes projektiem ir nodrošināts 100% ESF finansējums.

Projektus varēs iesniegt izglītības iestādes, pašvaldības un Latvijas Republikā reģistrētas juridiskas personas, kuras savā darbībā nodrošina mācību atbalstu bērniem ar mācīšanās problēmām, palīdz atrast piemērotu izglītības un tālākizglītības piedāvājumu jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiem vai arī palīdz jauniešiem, kuri mācās sociālās korekcijas izglītības iestādēs, iekļauties sabiedrībā.

Lai nodrošinātu plašāku labuma saņēmēju loku visos plānošanas reģionos, 2.atlases kārtā tiks atbalstīti tikai tie projektu iesniedzēji, kuri nesaņēma atbalstu 1.kārtā.

Primāri atbalsts atklāta konkursā tiks nodrošināts praktiskas ievirzes projektiem, kas ne tikai palīdz apzināties problēmas, ar kurām ikdienā nākas sadzīvot bērniem un jauniešiem sociālās atstumtības riska grupās, bet arī piedāvā tās risināt. Projektu īstenotājiem būs jāsniedz praktiska palīdzība tiem daudzajiem Latvijas bērniem, kuru vecāki devušies peļņā uz ārzemēm, bērniem un jauniešiem no nabadzīgām ģimenēm, bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām vai funkcionāliem traucējumiem.

Atbalstāmo darbu un pasākumu loks ir ļoti plašs – sākot no individuālās papildu pedagoģiskās palīdzības kādā atsevišķā mācību priekšmetā, kuru bērns ir iekavējis vai nespēj stundās sekmīgi apgūt, psihologa vai logopēda pakalpojumu nodrošināšanas, līdz pat piemērotas pedagoģiskās korekcijas, izlīdzinošās un profesionālās izglītības programmas vai sociālās korekcijas programmas atvēršanai. Projektu ietvaros varēs finansēt pagarinātās dienas grupas darbību, dažādu vasaras nometņu organizēšanu, atbalstīt jauniešu klubu un vietējo kopienu pasākumus, ja tajos tiek veicināta darba un sadzīves prasmju apguve, nodrošināta jauniešu līdzdalība no nabadzīgām ģimenēm, kā arī nodrošināta bērnu un jauniešu ar īpašām vajadzībām iesaistīšanās kopējos pasākumos.

1.martā valdības apstiprinātie Ministru kabineta noteikumu grozījumi paredz, ka projektos, kuru mērķis ir atbalstīt bērnus un jauniešus ar speciālām vajadzībām, varēs segt arī šiem jauniešiem nepieciešamo asistenta darbu, lai bērns invalīds vispār varētu nokļūt līdz izglītības iestādei, pārvietotos izglītības iestādē, kā arī veiktu pašaprūpi. Šāds atbalsts iepriekš – 1.atlases kārtas projektos – netika paredzēts.

Ņemot vērā, ka Invaliditātes likumā paredzētais asistenta pakalpojums no valsts budžeta līdzekļiem tiks ieviests no 2012.gada 1.septembra, 1.martā pieņemtie MK noteikumu grozījumi paredz, ka apakšaktivitātes ietvaros sniedzamais asistenta pakalpojums ir atbalstāms līdz 2012.gada 31.augustam.

Lai visi interesenti varētu iepazīties ar 2.projektu atlases kārtas nosacījumiem, atbilstoši ES fondu vadības likumam pēc 1.martā apstiprināto noteikumu stāšanās spēkā tiks ievērots tā sauktais klusuma periods. Noteikumi paredz, ka 2.atlases kārta tiks izsludināta ne vēlāk kā līdz 2011.gada 2.maijam, nodrošinot projektu sākšanu 2011./2012.mācību gadā. Atklāto konkursu organizēs Valsts izglītības attīstības aģentūra.

Izglītības un zinātnes ministrijas
Komunikācijas nodaļa

LM: Par darba vietu veidošanu jauniešiem bezdarbniekiem ar Eiropas Savienības struktūrfondu atbalstu

Lai ar Eiropas Sociālā fonda (ESF) atbalstu sekmētu jauniešu bezdarbnieku ilgtspējīgu nodarbinātību, valdība 1.martā atbalstīja Labklājības ministrijas (LM) izstrādātu jaunu pasākumu jauniešiem bezdarbniekiem “Darba vieta jaunietim”.

LM, pārskatot aktīvo nodarbinātības pasākumu “Kompleksie atbalsta pasākumi” saturu, to papildināja ar jaunu aktivitāti “Darba vieta jaunietim”, lai atbalstītu jauniešu sekmīgu un ilgstošu iekārtošanos darbā.

Plānots, ka pasākumā piedalīties un pie darba devēja izveidotā darba vietā iesaistīties varēs nelabvēlīgākā situācijā esoši jaunieši bezdarbnieki vecumā no 18 līdz 24 gadiem, kas kā bezdarbnieki reģistrēti vismaz sešus mēnešus vai ir atgriezušies pēc bērna kopšanas atvaļinājuma, vai arī ir cilvēki ar invaliditāti.

Iesaistīties pasākumā un pakāpeniski apgūt darba pieredzi, prasmes un iemaņas pie darba devēja varēs līdz deviņiem mēnešiem. Pasākuma ietvaros konkrētais darba devējs slēgs darba līgumu ar jaunieti, tādējādi veicinot pastāvīgas darba vietas izveidi un jaunieša nodarbinātību arī pēc pasākuma beigšanās. Līdz ar to paredzams, ka darba vietas pieteiks tieši tie darba devēji, kam ir lielāka motivācija arī pēc pasākuma beigām atbalstīt jaunieti un attīstīt viņa spējas konkrētās profesijas apguvē, nodrošinot darba vietu.

Pasākuma ietvaros darba devējs varēs saņemt ESF dotāciju algas nodrošināšanai jaunietim bezdarbniekam, proti, 100 latus pirmo sešu mēnešu laikā (par jaunieti ar invaliditāti – 150 latus mēnesī), bet 50 latus atlikušo trīs mēnešu laikā (par jaunieti ar invaliditāti – 100 latus mēnesī). Savukārt darba devējam būs jānodrošina papildu finansējums jaunieša darba algas nodrošināšanai vismaz valstī noteiktās minimālās algas apmērā, kā arī sociālās apdrošināšanas izmaksu segšanai. Līdz ar to jaunietis, strādājot izveidotajā darba vietā, saņems ne mazāk kā minimālo algu jeb 200 latus mēnesī. 50% dotāciju no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas varēs saņemt arī darba vadītājs, ja pie darba devēja būs nodarbināti pieci jaunieši bezdarbnieki.

Komplekso atbalsta pasākumu īstenošanā kopumā tiks ieguldīti aptuveni 13 miljoni latu ESF un valsts līdzekļu, līdz 2013.gadam sniedzot atbalstu ap 30 tūkstošiem personu. Pasākuma īstenošanu sadarbībā ar darba devējiem nodrošinās Nodarbinātības valsts aģentūra.

To paredz 1.martā valdībā pieņemtie grozījumi ESF aktivitātē “Kompleksie atbalsta pasākumi”.

Labklājības ministrijas
Komunikācijas departaments

SM: Par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību

Lai sakārtotu un atvieglotu elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības procesus, tie tiks nodalīti.

Turpmāk ierīkošanu varēs sākt pēc projekta reģistrēšanas un akceptēšanas VAS “Elektronisko sakaru direkcija” (ESD). Ierīkošanas projekta realizācijai būvatļauja nebūs nepieciešama, līdz ar to tiks samazināts administratīvais slogs komersantiem.

Tāpat tiks saīsināts ierīkošanas projektu akceptēšanas termiņš ESD – 10 darbadienas līdzšinējo 30 vietā.

Būvprojektiem, kuru realizācijai saskaņā ar būvniecību regulējošajiem normatīvajiem aktiem ir jāsaņem būvvaldes izsniegtā būvatļauja, ESD projekta saskaņošanu veiks tikai daļā, kas attiecas uz elektronisko sakaru tīkliem.

ESD speciālisti, piedaloties projektu izvērtēšanā, jau iepriekš novērsīs iespējamos pārkāpumus un veicinās elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības normu ievērošanu.

Minētās izmaiņas paredz Satiksmes ministrijas izstrādātie noteikumi “Elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības kārtība”, ko 1.martā apstiprināja valdība.

Minētā kārtība ir izstrādāta sadarbībā ar Latvijas Telekomunikāciju asociāciju, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociāciju, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociāciju un Latvijas Interneta asociāciju.

Satiksmes ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļa

VesM: Par medicīnas ierīču sarakstu, kurām tiks piemērota pazeminātā PVN likme

1.martā Ministru kabineta sēdē apstiprināti Veselības ministrijas izstrādātie noteikumi, kas nosaka medicīnas ierīču sarakstu, kurām piemēros samazināto pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi 12% apmērā. Noteikumi stāsies spēkā 2011.gada 1.jūlijā.

Noteikumi nosaka medicīniskās ierīces, palīgierīces, to komplektējošās daļas, rezerves daļas un piederumus, kuru piegādēm piemēro samazinātu PVN likmi. Samazinātu pievienotās vērtības nodokļa procentu likmi piemēros tām medicīniskajām ierīcēm, kuras parasti izmanto, lai atvieglotu vai ārstētu personas ar organisma funkciju traucējumiem, un kuras tiek izmantotas tikai individuālai lietošanai.

Līdz šim samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme medicīnas ierīcēm un precēm bija piemērota plašākam sabiedrības lokam, ne tikai tām, kas paredzētas individuālai lietošanai. Ņemot vērā, ka šāda kārtība ir pretrunā ar Eiropas Padomes 2006.gada 28.novembra direktīvā Nr.2006/112/EK pausto, bija jāprecizē medicīnas ierīču saraksts.

 

VesM: Par valsts kompensāciju palielināšanu C hepatīta ārstēšanai

1.martā Ministru kabineta sēdē apstiprināti Veselības ministrijas izstrādātie grozījumi Ministru kabineta noteikumos par kompensējamo medikamentu apmaksas kārtību, kuri paredz palielināt valsts kompensāciju C hepatīta ārstēšanai nepieciešamajiem medikamentiem no 50% uz 75%.

Šādi grozījumi atvieglos finansiālo slogu C hepatīta pacientiem, jo pacienta līdzmaksājums šīs slimības ārstēšanai ir viens no augstākajiem šajā medikamentu grupā. Šobrīd ne visi pacienti var nodrošināt šādu līdzmaksājumu, lai arī pārsvarā no šīs slimības cilvēki cieš darba spējīgā vecumā. Ņemot vērā, ka zāļu nelietošana vai lietošanas pārtraukumi apdraud pacienta mūža ilgumu un dzīves kvalitāti, Veselības ministrija turpinās meklēt risinājumus C hepatīta terapijas pieejamības uzlabošanai.

Šobrīd C hepatīta ārstēšanu Latvijā saņem 1250 pacienti, un, lai realizētu valsts kompensācijas pieaugumu, papildus nepieciešami 502 tūkstoši latu, kuri tiks nodrošināti, ņemot vērā šogad ieviesto kompensējamo medikamentu apmaksas kārtības regulējumu, kad zāļu ražotāji proporcionāli sedz finanšu deficītu, ja tāds radies. Līdz ar to šādas izmaiņas valsts budžetu neietekmēs.

Atgādinām, ka, pacienti, kuru ienākumi ir mazāki par 120 latiem mēnesī, uzrādot pašvaldības sociālo dienestu izziņu, ir atbrīvoti no līdzmaksājumiem par kompensējamajām zālēm un nemaksā pacienta iemaksu.

Veselības ministrijas lēmumu palielināt valsts kompensācijas apmēru atbalsta gan Latvijas Infektologu asociācija, gan pacientu organizācijas.

 

VesM: Par valsts nekustamo īpašumu iekļaušanu valsts kapitālsabiedrību pamatkapitālā

1.martā Ministru kabinets pieņēma Veselības ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu un konceptuāli atbalstīja situācijas sakārtošanu jautājumā par valsts nekustamo īpašumu iekļaušanu valsts kapitālsabiedrību (slimnīcu) pamatkapitālā.

Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka pēdējos gados veikto ārstniecības iestāžu pārveides procesu no bezpeļņas organizācijām/uzņēmumiem par valsts kapitālsabiedrībām rezultātā izveidojās situācija, kurā uzrādītais pamatkapitāls neatbilst reālajam to īpašumu apjomam, jo nekustamie īpašumi netika atbilstošā veidā iekļauti pamatkapitālā.

Veselības ministrijai uzdots normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai atsevišķus rīkojuma projektus par katru šādu valsts kapitālsabiedrību, kurai veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamo valsts nekustamo īpašumu paredzēts ieguldīt pamatkapitālā, katrā gadījumā individuāli izvērtējot lietderības apsvērumus (t.sk. noteiktās kapitālsabiedrību attīstības perspektīvas un plānotās funkcijas ārstniecības jomā).

Veselības ministrijas
Komunikācijas nodaļa

VARAM: Par valsts mērķdotāciju piešķiršanu pašvaldībām bezmaksas interneta un datoru izmantošanai bibliotēkās

1.martā Ministru kabinets akceptēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādāto noteikumu projektu “Kārtība, kādā piešķir valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldībām, lai nodrošinātu iespēju pašvaldību publiskajās bibliotēkās bez maksas izmantot internetu un datorus”.

Noteikumu projekts paredz mērķdotācijas piešķiršanu pašvaldībām, lai tās segtu interneta abonēšanas un palīdzības dienesta pakalpojumu izmaksas, kas radušās Valsts vienotajā bibliotēku informācijas sistēmā no 2011.gada 1.janvāra līdz 2011.gada 31.decembrim.

Kopumā pašvaldībām piešķirs 316 975 latus. Mērķdotācijas apmērs tiks aprēķināts proporcionāli katras pašvaldības interneta abonēšanas izmaksām publiskajās bibliotēkās, izveidotās infrastruktūras pirmā līmeņa palīdzības dienesta pakalpojumu izmaksām un atbilstoši valsts budžetā paredzētajam finansējumam.

Mērķdotāciju apmēru aprēķina valsts aģentūra “Kultūras informācijas sistēmas”, kas šo informāciju iesniegs VARAM līdz 2011.gada 15.martam.

Ministru kabineta rīkojuma projektu par pašvaldībām piešķiramo mērķdotāciju apjomu VARAM izstrādās līdz 2011.gada 1.maijam.

Saskaņā ar Bibliotēku likumu valsts un pašvaldību bibliotēku lietotājiem ir tiesības bez maksas izmantot publiski pieejamos datorus, internetu un vispārpieejamos elektroniskās informācijas resursus.

Vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministrijas
Sabiedrības informēšanas nodaļa

ZM: Par grozījumiem trakumsērgas profilakses un apkarošanas kārtībā

1.martā valdība apstiprināja Zemkopības ministrijas (ZM) izstrādātos grozījumus Ministru kabineta (MK) 2010.gada 23.februāra noteikumos Nr.178 “Trakumsērgas profilakses un apkarošanas kārtība”. Noteikumos paredzēti vairāki tehniski un redakcionāli grozījumi, kas precizē un papildina trakumsērgas profilakses un apkarošanas nosacījumus. Grozījumi noteikumos paredz, ka turpmāk aizdomu gadījumā par dzīvnieka inficēšanos vai saslimšanu ar trakumsērgu Pārtikas un veterinārajam dienestam (PVD) varēs ziņot ne tikai darba dienās, bet arī brīvdienās.

Dzīvnieku aizsardzības likumā ir noteikts, ka par klaiņojošiem dzīvniekiem nav uzskatāmi sterilizēti kaķi, kas uzturas pilsētās un lauku apdzīvotās vietās dzīvojamo māju tuvumā, līdz ar to izmaiņas noteikumos paredz rīcību ar sterilizētu, apzīmētu kaķi, ja pastāv aizdomas par šāda kaķa inficēšanos vai saslimšanu ar trakumsērgu.

Izmaiņas noteikumos paredz, ka turpmāk laboratorisko izmeklējumu rezultātus par iespējamo trakumsērgu nosūtīs ne tikai PVD un pilnvarotajam veterinārārstam, bet arī dzīvnieka īpašniekam vai turētājam.

Šobrīd ir noteikts, ka, pastāvot aizdomām par lauksaimniecības dzīvnieka vai cita dzīvnieka inficēšanos ar trakumsērgu, ir jāveic sešu mēnešu novērošana, dzīvnieku nepārvietojot. Lai atvieglotu šo dzīvnieka īpašnieka vai turētāja slogu, grozījumi noteikumos paredz, ka turpmāk būs iespēja veikt lauksaimniecības dzīvnieka vakcināciju, atceļot dzīvnieka sešu mēnešu novērošanu un to nepārvietošanu.

Tāpat izmaiņas nosaka suņa, kaķa vai mājas (istabas) seska īpašnieka vai turētāja rīcību gadījumā, ja tas atsakās no dzīvnieka eitanāzijas. Tiek arī samazināts dzīvnieka novērošanas laika periods, ja pastāv aizdomas par inficēšanos vai saslimšanu ar trakumsērgu.

Izmaiņas noteikumos stāsies spēkā pēc to publicēšanas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

 

ZM: Par kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmās

1.martā valdība apstiprināja Zemkopības ministrijas (ZM) izstrādāto Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu “Kārtība, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmās”, kas aizstās šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta (MK) 2007.gada 17.aprīļa noteikumus Nr.269 “Kārtība, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros”.

Jaunie noteikumi paredz kārtību jaunajam atdalītajam papildu valsts tiešajam maksājumam (PVTM) par liellopiem, sākot no 2011.gada. Šobrīd Latvijā atdalīto PVTM par nokautiem vai eksportētiem liellopiem maksā par liellopu skaitu jeb 2006.gada references dzīvniekiem. Zemkopības ministrija ir konsultējusies ar Eiropas Komisiju par iespēju uzlabot situāciju liellopu nozarē un vienojusies, ka atdalītais PVTM par nokautiem vai eksportētiem liellopiem no 2011.gada tiks aizstāts ar jaunu atdalītā PVTM shēmu liellopu sektorā.

Sākot ar šo gadu, lauksaimnieki, kas nodarbojas ar kaņepju audzēšanu, arī varēs pretendēt uz vienoto platības maksājumu (VPM). Tā kā VPM atbalstu par kaņepju platībām var saņemt tikai, ja kaņepju audzēšanā izmanto sertificētas kaņepju sēklas un audzētajās kaņepēs tetrahidrokanabinola (THC) saturs nepārsniedz 0,2%, tad uz VPM varēs pretendēt tie lauksaimnieki, kas piedalās kaņepju THC monitoringā, bet par dalību būs jāveic ikgadēja dalības maksa saskaņā ar Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.

Noteikumu projektā precizēta kārtība, kādā notiek atdalītā PVTM par platībām, atdalītā PVTM par laukaugu platībām, atdalītā PVTM par pienu un atdalītā PVTM par liellopiem saņemšana, ja mainās saimniecības īpašnieks vai valdītājs, kā arī noteikta kārtība, kādā var saņemt atdalīto PVTM par platībām un atdalīto PVTM par laukaugu platībām gadījumā, ja saimniecība tiek daļēji pārņemta.

2011.gadā, pretendējot uz atbalstu, lauksaimniekam arī jāņem vērā, ka noteikumu projektā ir precizēta redakcija dažiem spēkā esošiem laba lauksaimniecības un vides stāvokļa nosacījumiem, piemēram, lauksaimniecībā izmantojamās zemes apstrādi būs jāveic ar augsnes mitruma režīmam atbilstošu lauksaimniecības tehniku, nodrošinot, ka lauksaimniecības tehnikas riepu dziļums nepārsniedz 30 cm un to nospiedumu garums vienlaidus nepārsniedz 40 metrus. Tāpat ir aizliegta rugaines vai sausās zāles dedzināšana uz lauka.

Valdība apstiprināja arī ZM izstrādātos grozījumus MK 2009.gada 17.jūnija noteikumos Nr.573 “Kārtība, kādā administrē Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fondu, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai”, kas paredz atbildīgās iestādes un to funkcijas kaņepju THC kontroles sistēmas izveidei.

Zemkopības ministrija sagatavojusi grozījumus noteikumos, ņemot vērā, ka Latvijā ir sākta kaņepju audzēšana rūpnieciskām vajadzībām un ir jārod iespēja, ka attiecīgās platības var tikt pieteiktas VPM atbalstam. Grozījumi izstrādāti saskaņā ar Padomes 2009.gada 19.janvāra regulas (EK) Nr.73/2009 39.pantā noteikto, ka katrai dalībvalstij ir jāizveido kontroles sistēma kaņepju THC satura kontrolei, lai nodrošinātu VPM piešķiršanas nosacījumu izpildi.

Jaunais noteikumu projekts un izmaiņas noteikumos stāsies spēkā pēc to publicēšanas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

 

ZM: Par valsts un Eiropas Savienības lauku attīstības atbalsta piešķiršanu un uzraudzību vides un lauku ainavas uzlabošanai

1.martā valdība apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādātos Ministru kabineta noteikumus “Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 23.marta noteikumos Nr.295 “Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības lauku attīstības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību vides un lauku ainavas uzlabošanai””, kas arī turpmāk nodrošinās iespēju lauksaimniekiem saņemt valsts un Eiropas Savienības atbalstu par lauksaimniecībā izmantojamās zemes apsaimniekošanu, gan arī saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās, tai skaitā par meža zemes apsaimniekošanas ierobežojumiem.

Grozījumi paredz, ka turpmāk ne tikai apakšpasākumos bioloģiskās lauksaimniecības attīstībā (BLA) vai integrētās dārzkopības ieviešanā un veicināšanā, bet arī piesakoties uz atbalstu apakšpasākumos bioloģiskās daudzveidības uzturēšania zālājos (BDUZ) vai rugāju laukam ziemas periodā, atbalsta pretendentam ir jāizveido un jāuztur lauku vēsture par katru atbalsttiesīgo saimniecības lauku. Atkarībā no atbalsta veida ir noteikta minimālā informācija, kas obligāti jāiekļauj lauku vēsturē, piemēram, BDUZ atbalstā – pļaušanas datums. Ja atbalsta pretendents nebūs izveidojies un nepildīs lauku vēsturi, tam tiks piemērota sankcija – atbalsta summas samazinājums kārtējā gadā par 1%.

Tāpat noteikumi paredz, ka atsevišķos agrovides maksājumu apakšpasākumos, sākot ar 2011.gadu, atbalstam var pieteikt arī to lauksaimniecībā izmantojamo zemi, kura nav bijusi labā lauksaimniecības stāvoklī 2003.gada 30.jūnijā un par kuru nav tiesības saņemt vienoto platības maksājumu, bet šobrīd tā ir labā lauksaimniecības stāvoklī un tiek izmantota lauksaimniecībā, kā arī produkcijas iegūšanā. Lai šādas platības pieteiktu atbalstam, līdz kārtējā gada 1.maijam atbalsta pretendentam ir personiski jāiesniedz Lauku atbalsta dienesta Reģionālajā lauksaimniecības pārvaldē iesniegums par lauksaimniecībā izmantojamās zemes kartes precizēšanu un karti.

Noteikumi arī paredz, kādi nosacījumi ir jāizpilda katrā no atbalsta veidiem, lai pretendents varētu uzņemties jaunas piecu gadu saistības 2011.gadā.

Tāpat ir noteikti jauni kritēriji attiecībā uz atbalsta saņemšanu pasākumā “Maksājumi lauksaimniekiem par nelabvēlīgiem dabas apstākļiem teritorijās, kas nav kalnu teritorijas”. Gadījumos, ja atbalsta pretendents vēlas saņemt atbalstu par pastāvīgajām pļavām un ganībām vai aramzemē sētiem ilggadīgajiem zālājiem vai nektāraugiem un ja viņš ir biškopis, kuram nav citu lauksaimniecības dzīvnieku kā tikai bites, tad atbalsta pretendentam līdz kārtējā gada 1.jūlijam ir jāreģistrējas Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā kā biškopības produktu primārajam ražotājam vai medus iepakošanas uzņēmumam. Tāpat atbalsta pretendentam jānodrošina vismaz viena bišu saime uz trim hektāriem atbalsttiesīgās platības, kā arī jānodrošina, lai bišu saimju skaits ir nemainīgs laika posmā no kārtējā gada 15.maija līdz 30.septembrim atbilstoši Lauksaimniecības datu centra datiem pēc stāvokļa saimniecībā kārtējā gada 1.jūlijā. Līdzīga prasība par minimālo bišu saimju skaitu ir jāievēro, piesakoties arī uz agrovides apakšpasākumu BLA.

Normatīvais akts stāsies spēkā pēc tā publicēšanas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

Zemkopības ministrijas
Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa

ZM: Par kaņepēs esošās narkotiskās vielas THC monitoringu

1.martā valdība apstiprināja Zemkopības ministrijas sagatavotos Ministru kabineta noteikumus “Grozījums Ministru kabineta 2006.gada 21.marta noteikumos Nr.215 “Noteikumi par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi””, nosakot Valsts augu aizsardzības dienestam (VAAD) jaunu maksas pakalpojumu, kas nodrošinās kaņepju tetrahidrokanabinola THC (marihuānas galvenās aktīvās vielas) monitoringu.

Paredzēts, ka lauksaimniekiem, kas pretendē uz vienoto platības maksājumu (VPM) par kaņepju platībām, dalība kaņepju THC monitoringā ir obligāta. Kaņepju THC monitoringu veiks VAAD, lai lauksaimniekiem nodrošinātu audzētās kaņepju šķirnes pārbaudi. Tā kā regula VPM saņemšanai izvirza nosacījumu, ka atbalsttiesīgas ir kaņepju šķirnes, kuru THC saturs nepārsniedz 0,2%, tad monitoringa rezultāti būs attiecināmi uz visiem lauksaimniekiem, kas audzēs attiecīgo kaņepju šķirni.

Maksas pakalpojums par THC monitoringu izveidots kā solidāra ikgadēja iemaksa, kas jāiemaksā ikvienam lauksaimniekam, kurš audzē kaņepes un ir pieteicies uz VPM. Dalības maksa noteikta astoņi lati par katru VPM pieteikto kaņepju hektāru.

Valsts augu aizsardzības dienests, īstenojot šo monitoringu, noņems kaņepju augu paraugus, sagatavos paraugus nosūtīšanai uz laboratoriju, segs laboratorijas izdevumus, sagatavos kontroles ziņojumu par konstatēto THC saturu, kā arī uzglabās datus.

Izdevumi, kas dienestam radīsies saistībā ar kaņepju THC satura noteikšanu, tiks segti no finanšu resursiem, kas iegūti no lauksaimnieku maksājumiem par dalību kaņepju THC monitoringā.

Normatīvais akts precizē arī esošos pakalpojumu veidus, diferencē izcenojumus fitosanitārām pārbaudēm noteiktam pārbaudāmās augu un augu produktu kravas daudzumam, dzīvotspējas analīzēm atkarībā no analizējamo sugu sēklas lieluma, kā arī paredz maksu par apmācību, kurā tiktu apgūtas laboratorijas testēšanas metodes, kvalitātes nodrošināšana un jaunas agroķīmiskās analīzes.

Dokuments stāsies spēkā pēc tā publicēšanas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

Zemkopības ministrijas
Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!