• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2009. gada 7. jūlija noteikumi Nr. 746 "Lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas kārtība". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 14.07.2009., Nr. 110 https://www.vestnesis.lv/ta/id/194748-lauksaimniecibas-un-lauku-attistibas-kreditu-garantesanas-kartiba

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.747

Kārtība, kādā, izstrādājot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam, tiek paredzētas valsts saistības par garantijām, kas sniegtas atbilstoši lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas programmām, kā arī izsniegto garantiju uzraudzības kārtība

Vēl šajā numurā

14.07.2009., Nr. 110

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 746

Pieņemts: 07.07.2009.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.
Ministru kabineta noteikumi Nr.746

Rīgā 2009.gada 7.jūlijā (prot. Nr.47 30.§)
Lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta desmito daļu
1. Noteikumi nosaka lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas kārtību.
2. Valsts akciju sabiedrība “Lauku attīstības fonds” (turpmāk – fonds) piešķir garantijas:

2.1. par kredītiestādes līdzekļiem piešķirtiem kredītiem, ja tiem nav pietiekama kredīta nodrošinājuma, lauksaimniecības un lauku attīstības pasākumu projektiem (1.pielikums), kas saistīti ar lauksaimniecisko darbību bez produkcijas pārstrādes un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 1.pielikumā iekļauto lauksaimniecības produktu ražošanu un pārstrādi, ja pārstrādātājs ievēro likumā “Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem” noteikto norēķinu kārtību un par to iesniedz fondam apliecinājumu:

2.1.1. lauku saimniecību modernizācija (atbilstoši Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulai (EK) Nr.1857/2006 par Līguma 87. un 88.panta piemērošanu attiecībā uz maziem un vidējiem uzņēmumiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu ražošanu, un grozījumiem Regulā (EK) Nr.70/2001 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 16.decembris, Nr.L358) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1857/2006));

2.1.2. lauksaimniecības produktu pievienotās vērtības radīšana (atbilstoši Padomes 2005.gada 20.septembra Regulai (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2005.gada 21.oktobris, Nr.L277), Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulai (EK) Nr.1974/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 23.decembris, Nr.L368));

2.1.3. atbalsts jaunajiem lauksaimniekiem (atbilstoši Komisijas regulas Nr.1857/2006 7.pantam);

2.1.4. arodapmācības un informācijas pakalpojumi (atbilstoši Komisijas regulas Nr.1857/2006 15.pantam);

2.1.5. lauksaimniecības un mežsaimniecības infrastruktūras attīstība un pielāgošana (atbilstoši Komisijas regulas Nr.1857/2006 4.panta 2.punktam);

2.1.6. zveja un akvakultūras pasākumi (atbilstoši Komisijas 2007.gada 24.jūlija Regulai (EK) Nr.875/2007 par EK līguma 87. un 88.panta piemērošanu de minimis atbalstam zivsaimniecības nozarē un par Regulas (EK) 1860/2004 grozīšanu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2007.gada 25.jūlijs, Nr.L193) (turpmāk – Komisijas regula Nr.875/2007));

2.1.7. citi pasākumi lauku un lauksaimniecības attīstībai (atbilstoši Komisijas regulai Nr.1857/2006, Komisijas 2007.gada 20.decembra Regulai (EK) Nr.1535/2007 par EK līguma 87. un 88.panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības produktu ražošanas nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2007.gada 21.decembris, Nr.L337) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1535/2007) un atbilstoši Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulai (EK) Nr.1998/2006 par Līguma 87. un 88.panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 28.decembris, Nr.L379) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1998/2006));

2.2. galvinieka sniegtam galvojumam par komersantiem, kuri Lauku atbalsta dienestā pieteikušies atbalstam Kopējās lauksaimniecības politikas īstenošanas pasākumos un saņēmuši avansa maksājumu atbilstoši Komisijas 1999.gada 15.aprīļa Regulai (EK) Nr.800/1999, ar kuru nosaka kopējus sīki izstrādātus noteikumus eksporta kompensāciju sistēmas piemērošanai lauksaimniecības produktiem (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 1999.gada 17.aprīlis, Nr.L102) un atbilstoši Komisijas 2008.gada 20.augusta Regulai (EK) Nr.826/2008, ar ko paredz kopīgus noteikumus par atbalsta piešķiršanu dažu lauksaimniecības produktu privātai uzglabāšanai (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2008.gada 21.augusts, Nr.L223).
3. Garantijas šo noteikumu izpratnē ir fonda saistības kompensēt kredītiestādei neatmaksāto kredīta vai galvojuma ņēmēja kredīta, vai galvojuma pamatsummas daļu saskaņā ar šiem noteikumiem, sadarbības līgumu un garantijas līgumu.
4. Fonds garantijas piešķir kredītiem vai galvojumiem, kurus izsniedz kredīt­iestāde, kas ir noslēgusi sadarbības līgumu ar fondu. Sadarbības līgumā nosaka ierobežotas pieejamības informāciju, strīdu izskatīšanas kārtību un iespējamās sankcijas, ja saistības netiek pildītas.
5. Fonds piešķir garantijas, ja:

5.1. persona, kas pretendē uz garantēto kredītu vai galvojumu par tās saistībām, ir:

5.1.1. zemnieka vai zvejnieka saimniecība;

5.1.2. komersants;

5.1.3. biedrība vai nodibinājums, kas darbojas pārtikas un lauksaim­niecības nozarē un īsteno Eiropas Savienības līdzfinansētus projektus;

5.1.4. lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kuru fonds atzīst par atbilstīgu atbalsta saņemšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības reģistrācijai nepieciešamajiem dokumentiem un šīs sabiedrības atbilstības izvērtēšanu atbalsta saņemšanai;

5.1.5. fiziska persona – saimnieciskās darbības veicējs;

5.2. persona ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātāja un tai nav nodokļu parādu;

5.3. kredīts netiek ņemts patēriņa vajadzībām;

5.4. kredīta vai galvojuma ņēmējs neatbilst grūtībās nonākuša saimnie­ciskās darbības veicēja statusam:

5.4.1. tam ar tiesas lēmumu pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas lēmumu īstenots tiesiskās aizsardzības process, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai saskaņā ar komercreģistra informāciju tas atrodas likvidācijas procesā;

5.4.2. tā pamatkapitāls ir samazinājies vairāk nekā par pusi, no kura vairāk nekā ceturtdaļa ir samazinājusies pēdējos 12 mēnešos. Šo nosacījumu nepiemēro kredīta vai galvojuma ņēmējam, kas ir reģistrēts pirms mazāk nekā trim gadiem.
6. Fonds garantiju var piešķirt līdz 70 % no kredītiestādes izsniegtā kredīta vai galvojuma apmēra. Garantiju minimālais apmērs viena lauku attīstības pasākuma aktivitātei ir 1000 latu. Garantiju maksimālo apmēru viena lauku attīstības pasākuma aktivitātei fonds piešķir saskaņā ar šo noteikumu 1.pielikumu. Kredītus vai galvojumus citā valūtā denominē latos pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa datumā, kas norādīts iesniegumā par garantijas saņemšanu (turpmāk – iesniegums) (2.pielikums), un garantijas apmēru nosaka latos. Garantiju nesniedz aizdevuma procentu, soda naudas un līgumsodu segšanai.
7. Spēkā esošo garantiju apmērs nepārsniedz:

7.1. 500 000 latu – vienam kredīta vai galvojuma ņēmējam;

7.2. 600 000 latu – savstarpēji saistītu kredīta vai galvojuma ņēmēju grupai Kredītiestāžu likuma 1.panta 18.punkta izpratnē vai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai;

7.3. 1 054 206 latus – apgrozāmo līdzekļu papildināšanai lauksaim­niecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai, kuru fonds atzīst par atbilstīgu atbalsta saņemšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības reģistrācijai nepieciešamajiem dokumentiem un šīs sabiedrības atbilstības izvērtēšanu atbalsta saņemšanai un kuras neto apgrozījums iepriekšējā gadā pārsniedz 5 000 000 latu, kā arī biedru skaits lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā iesnieguma iesniegšanas dienā ir ne mazāks kā 70 lauksaimnieciskās produkcijas ražotāju saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1998/2006;

7.4. 3 500 000 latu – garantijas galvinieka sniegtam galvojumam par komersantu, kas Lauku atbalsta dienestā pieteicies atbalstam Kopējās lauksaimniecības politikas īstenošanas pasākumā “Eiropas Komisijas programma – pārtikas produktu piegāde vistrūcīgākajām personām”.
8. Garantijas termiņš nav ilgāks par 10 gadiem pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu spēkā stāšanās. Pēc kredītiestādes pieprasījuma garantijas termiņu var pagarināt, ja tas nepalielina fonda darbības risku.
9. Lai saņemtu garantiju, kredīta vai galvojuma ņēmējs ar kredītiestādi vienojas, ka kredītiestāde iesniegs fondā iesniegumu.
10. Kredītiestāde iesniegumam pievieno:

10.1. kredītiestādes lēmumu par kredīta vai galvojuma piešķiršanu kredīta vai galvojuma ņēmējam, tai skaitā nodrošinājumu;

10.2. kredīta vai galvojuma izsniegšanas pamatojumu;

10.3. kredīta vai galvojuma ņēmēja finanšu pārskatus par iepriekšējo gadu, kā arī operatīvos finanšu pārskatus par pārskata gada periodu (bilance, peļņas vai zaudējumu aprēķins un naudas plūsmas pārskats);

10.4. kredīta vai galvojuma ņēmēja biznesa plānu vai pēc satura līdzvērtīgu dokumentu;

10.5. kredīta vai galvojuma ņēmēja līgumu kopijas par Eiropas Savienības līdzekļu izmantošanu, ja kredīts ņemts Eiropas Savienības līdzfinansēta projekta īstenošanai;

10.6. kredīta vai galvojuma ņēmēja aizpildītu uzskaites veidlapu par pasākuma īstenošanai saņemto valsts vai Eiropas Savienības atbalstu (3.pielikums);

10.7. kredīta ņēmēja aizpildītu uzskaites veidlapu par saņemto de minimis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, un de minimis atbalsta uzskaites veidlapas paraugiem, kā arī uzskaites veidlapas par saņemto de minimis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga valsts atbalstu, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1535/2007 un Komisijas regulu Nr.875/2007;

10.8. informāciju par kredīta vai galvojuma ņēmēja apgrūtinātajiem īpašumiem, kas saistīti ar kredītu;

10.9. fiziskai personai – personu apliecinoša dokumenta kopiju;

10.10. kredīta vai galvojuma ņēmēja rakstisku piekrišanu par garantijas pieprasījumu un par to, ka kredīta devējs fondam drīkst izpaust informāciju par kredīta vai galvojuma ņēmēja kredītvēsturi (ietver informāciju par izsniegtajiem, dzēstajiem kredītiem un to atlikumiem) un maksājumu disciplīnu (ietver informāciju par maksājumu veikšanu un kavēšanu).
11. Fonds izvērtē kredīta vai galvojuma ņēmēja:

11.1. kredīta vai galvojuma nodrošinājumu, papildu nodrošinājuma nepieciešamību un tā apmēru;

11.2. saimnieciskās darbības vēsturi;

11.3. biznesa plāna pamatotību;

11.4. finanšu plānojumu un naudas plūsmu;

11.5. faktisko un plānoto maksātspēju;

11.6. kredītvēsturi, maksājumu disciplīnu;

11.7. kredīta vai galvojuma garantijas atbalsta intensitātes apmēru (atbalsta ekvivalenta attiecība pret garantētā kredīta kopējām atbalstāmajām izmaksām, kas izteikta procentos), ko fonds aprēķina saskaņā ar metodiku (4.pielikums).
12. Fonds 10 darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas izskata iesniegumu un tam pievienotos dokumentus un pieņem lēmumu par garantijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt garantiju (turpmāk – garantijas lēmums). Fondam ir tiesības atteikt garantijas vai galvojuma piešķiršanu, ja:

12.1. garantijas pieprasījums neatbilst šo noteikumu 2., 5. un 6.punktā minētajām prasībām;

12.2. iesniegums vai tam pievienotie dokumenti neatbilst šo noteikumu 10.punktā minētajām prasībām;

12.3. iesniegumā ir minēta nepatiesa informācija;

12.4. garantijas piešķiršanas risks pārsniedz 2 %;

12.5. piešķirot garantiju, tiktu pārsniegta maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte, kas noteikta normatīvajos aktos par prasībām attiecīgajam pasākumam;

12.6. piešķirot garantiju, tiktu pārsniegts Komisijas regulas Nr.1998/2006 2.panta 2.punktā noteiktais de minimis atbalsta slieksnis;

12.7. piešķirot garantiju, tiktu pārsniegts Komisijas regulas Nr.1535/2007 3.panta 2.punktā noteiktais de minimis atbalsta slieksnis.
13. Ja nepieciešams, fonds pieprasa kredīta vai galvojuma ņēmējam iesniegt papildu informāciju, kas precizē šo noteikumu 10.punktā minētajos dokumentos ietverto informāciju, uzrādīt attiecīgos dokumentus, kā arī iepazīties ar kredīta vai galvojuma ņēmēja saimniecisko darbību tās veikšanas vietā. Papildu informāciju kredīta vai galvojuma ņēmējs iesniedz fondam piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Ja nepieciešama papildu informācija, fonds pieņem garantijas lēmumu piecu darbdienu laikā pēc pieprasītās papildu informācijas saņemšanas.
14. Triju darbdienu laikā pēc garantijas lēmuma pieņemšanas fonds rakstiski informē kredītiestādi, kā arī paziņo vienreizējās maksas apmēru par garantijas izsniegšanu, ko nosaka procentos no garantējamās summas.
15. Maksa par garantijas piešķiršanu kredītiem vai galvojumiem (turpmāk – maksa) ir no 0,5 % līdz 2 % no garantējamās summas. Procentuālo maksas apmēru nosaka atbilstoši fonda garantijas riskam. Maksu nosaka, bāzes procentu likmei 0,5 % no garantijas apmēra pieskaitot garantijas svarīgāko piecu riska faktoru novērtējumu procentos saskaņā ar šo noteikumu 5.pielikumu. Fonda valdei ir tiesības šādi noteikto procentu likmi koriģēt par 0,3 %, ja iesniegumā ir ietverta informācija par papildu riskiem vai ir izstrādāts risku vadības plāns projekta īstenošanas pasākumiem.
16. Ne vēlāk kā 30 darbdienu laikā pēc garantijas lēmuma pieņemšanas un šo noteikumu 15.punktā minētās maksas par garantijas piešķiršanu ieskaitīšanas fonda norādītajā kontā, fonds un kredītiestāde paraksta garantijas līgumu. Garantijas līgumā norāda:

16.1. fonda, kredītiestādes un kredīta vai galvojuma ņēmēja juridiskos rekvizītus vai personas datus;

16.2. kredīta vai galvojuma summu latos;

16.3. riska sadalījumu starp kredīt­iestādi un fondu, nosakot garantijas procentu no kredīta vai galvojuma pamatsummas, tā apmēru latos kredīta vai galvojuma izsniegšanas brīdī;

16.4. kredīta vai galvojuma izmantošanas mērķi;

16.5. garantijas termiņu.
17. Fonds piecu darbdienu laikā pēc garantijas līguma parakstīšanas fonda mājaslapā internetā ievieto informāciju par kredīta vai galvojuma saņēmēju, kredīta vai galvojuma izlietojuma mērķi, garantijas summu tā piešķiršanas brīdī un garantijas piešķiršanas laiku.
18. Ja 30 darbdienu laikā pēc garantijas lēmuma pieņemšanas fonda un kredīt­iestādes garantijas līgums nav noslēgts, tas zaudē spēku. Kredītiestādei ir tiesības iesniegt fondam jaunu iesniegumu.
19. Garantijas līgums tiek izbeigts, ja kredītiestāde:

19.1. sniegusi fondam nepatiesu informāciju, kas ietekmējusi garantijas lēmuma pieņemšanu;

19.2. radījusi no kredīta vai galvojuma izrietošas prasījuma tiesības trešajai personai;

19.3. bez fonda piekrišanas ir izdarījusi izmaiņas kredīta vai galvojuma līgumā vai kredīta vai galvojuma nodrošinājuma līgumā.
20. Garantijas līguma darbības laikā kredītiestāde katru ceturksni līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam rakstiski sniedz fondam informāciju par kredīta pamatsummas atlikumu vai galvoto saistību izpildi, kā arī līdz katra nākamā mēneša astotajam datumam informē fondu par kredīta maksājumu vai galvoto saistību izpildes kavējumiem, kas pārsniedz:

20.1. 30 kalendāra dienas;

20.2. 60 kalendāra dienas.
21. Fonds sedz kredīta ņēmēja neatmaksāto kredīta vai galvojuma pamatsummas daļu saskaņā ar garantijas līgumu (turpmāk – kompensācija) pēc kredītiestādes rakstiska pieprasījuma kādā no šādiem gadījumiem:

21.1. kredīta vai galvojuma ņēmējs kavējis kredīta vai galvojuma līgumā noteikto saistību izpildi 180 dienu, un kredītiestāde ir nolēmusi pieprasīt visa kredīta vai galvojuma atmaksu;

21.2. kredītiestāde ir iesniegusi prasību tiesā par kredīta vai galvojuma līgumā noteikto kredīta vai galvojuma ņēmēja saistību izpildi;

21.3. pret kredīta vai galvojuma ņēmēju ir uzsākts maksātnespējas process.
22. Kredītiestāde ne vēlāk kā divas darbdienas pirms kredītiestādes kredītkomitejas sēdes paziņo fondam un uzaicina tā pārstāvi piedalīties kredītiestādes kredītkomitejas sēdē, kurā tiek lemts jautājums par fonda garantēto kredītu vai galvojumu.
23. Kredītiestāde piecu darbdienu laikā pēc kredītkomitejas sēdes iesniedz fondā iesniegumu par kompensācijas saņemšanu (turpmāk – kompensācijas iesniegums) (6.pielikums). Kompensācijas iesniegumam pievieno:

23.1. kompensācijas apmēra aprēķinu apliecinošu dokumentu;

23.2. kredītiestādes lēmumu par fonda garantētā kredīta vai galvojuma līguma atmaksas pieprasījumu;

23.3. informāciju par kredīta vai galvojuma nodrošinājuma realizācijas iespējām;

23.4. prasības pieteikuma kopiju vai tiesas lēmuma kopiju, ja kredīt­iestāde ir iesniegusi prasību tiesā par parāda piedziņu vai kredīta vai galvojuma ņēmēja maksātnespēju.
24. Ja kompensācijas iesniegumā sniegtā informācija nav pietiekama, lai pieņemtu lēmumu par kompensācijas izmaksu (turpmāk – kompensācijas lēmums), fonds pieprasa kredītiestādei papildu informāciju, kas precizē šo noteikumu 23.punktā minētajos dokumentos ietverto informāciju. Papildu informāciju kredītiestāde sniedz piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas.
25. Fonds 10 darbdienu laikā pēc kompensācijas iesnieguma saņemšanas pieņem kompensācijas lēmumu. Ja nepieciešama papildu informācija, fonds pieņem kompensācijas lēmumu piecu darbdienu laikā pēc pieprasītās informācijas saņemšanas.
26. Fonds nosaka kompensācijas apmēru atbilstoši garantijas līgumam, aprēķinot to pēc garantijas līgumā noteiktā garantijas procenta no neatmaksātās kredīta vai galvojuma pamatsummas daļas kompensācijas aprēķināšanas dienā.
27. Fonds izmaksā kompensāciju kredītiestādei piecu darbdienu laikā pēc kompensācijas lēmuma pieņemšanas un pirms kredīta vai galvojuma nodrošinā­juma realizācijas. Fonds izmaksā visu summu uzreiz vai pa daļām pēc saskaņošanas ar kredītiestādi.
28. Pēc kompensācijas izmaksas kredītiestāde rakstiski informē fondu par fonda garantēto kredītu vai galvojuma atgūšanu. Jebkuri ienākumi, tai skaitā ienākumi par realizēto kredīta vai galvojuma nodrošinājumu, kas iegūti pēc kompensācijas izmaksas, tiek sadalīti starp kredītiestādi un fondu proporcionāli garantijas līgumā noteiktajam garantijas procentam.
Ministru prezidents V.Dombrovskis

Zemkopības ministrs J.Dūklavs
1.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 7.jūlija noteikumiem Nr.746
Garantiju maksimālais apmērs un maksimālā atbalsta intensitāte vienam pasākumam

Nr.
p.k.

Pasākumi

Atbalstāmās aktivitātes

Garantijas maksimālais apmērs vienai aktivitātei

Maksimālā atbalsta intensitāte vai maksimālais de minimis atbalsts (tūkst. Ls)

tūkst. Ls

% no kredīta

1.

Lauku saimniecību modernizācija

1.1. investīcijas lauksaimniecības produktu ražošanai paredzētu jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmnodrošinājuma iegādei un uzstādīšanai

120

60

40–60 %

1.2. lauksaimniecības produktu ražošanas būvju būvniecība, rekonstrukcija un nepieciešamo būvmateriālu iegāde

300

70

40–60 %

2.

Lauksaimniecības produktu pievienotās vērtības radīšana

2.1. investīcijas lauksaimniecības produktu ražošanai paredzētu jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmnodrošinājuma iegādei un uzstādīšanai, kas paredzētas lauksaimniecības produktu pārstrādei

120

50

25–40 %

2.2. lauksaimniecības produktu pārstrādes būvju būvniecība un rekonstrukcija

120

60

25–40 %

2.3. investīcijas vides aizsardzības jomā, lai uzlabotu uzņēmuma vispārējo darbību

100

50

25–40 %

3.

Atbalsts jaunajiem lauksaimniekiem

3.1. jaunas saimniecības dibināšana

100

50

80–100 %

3.2. esošās saimniecības pārņemšana īpašumā

50

50

80–100 %

4.

Arodapmācības un informācijas pakalpojumi

apmācības un informācijas aktivitātes atbilstoši nozaru vajadzībām (lauksaimniecība, mežsaimniecība un pārtikas pārstrāde), ietverot mācību kursus, seminārus, demonstrāciju projektus, mācību materiāla sagatavošanu un izplatīšanu, kā arī citas aktivitātes

70

70

100 %

5.

Lauksaimniecības un mežsaimniecības infrastruktūras attīstība un pielāgošana

5.1. meliorācijas sistēmu būvniecība un rekonstrukcija

30

50

40–60 %

5.2. saimniecības pievadceļu būvniecība vai rekonstrukcija uz lauksaimniecības ražošanas objektu

50

50

40–60 %

5.3. laukumu būvniecība vai rekonstrukcija pie lauksaimniecības ražošanas būvēm

30

50

40–60 %

5.4. ārējo ūdensapgādes un elektroapgādes sistēmu izveidošana vai rekonstrukcija

40

50

40–60 %

5.5. meliorācijas sistēmu rekonstrukcija un renovācija meža zemēs

30

50

40–60 %

6.

Zvejas un akvakultūras pasākumi

6.1. zvejas un akvakultūras pasākumi

50

50

21*

6.2. apgrozāmo līdzekļu papildināšana

158

80

21*

7.

Citi pasākumi lauku un lauksaimniecības attīstībai

7.1. ražojošu lauku saimniecību iegāde (izņemot dzīvnieku un lauksaimniecības zemes iegāde)

100

50

40–60 %

7.2. lauksaimniecības zemes iegāde

100

50

10 %

7.3. augstražīgu dzīvnieku iegāde

30

50

5,3*

7.4. ilggadīgo stādījumu ierīkošana

30

50

40–60 %

7.5. apgrozāmo līdzekļu papildināšana primārās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem

50

60

140,5* vai 5,3*

7.6. apgrozāmo līdzekļu papildināšana lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei

500

80

140,5*

7.7. apgrozāmo līdzekļu papildināšana lauksaimniecības pakal­pojumu kooperatīvajām sabiedrībām, kas atzītas par atbilstīgām saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 13.novembra noteikumiem Nr.777 “Noteikumi par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības reģistrācijai nepieciešamajiem dokumentiem un šīs sabiedrības atbilstības izvērtēšanu atbalsta saņemšanai” un kuru neto apgrozījums iepriekšējā gadā pārsniedz 5 000 000 latu, kā arī biedru skaits lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā pieteikuma iesniegšanas brīdī nav mazāks kā 70 lauksaimnieciskās produkcijas ražotāju

1 054

80

140,5*

7.8. garantijas par aizņēmumiem lauku un lauksaimniecības attīstības pasākumu ieviešanas veicināšanai un pārstrukturēšanai

500**

70**

140,5*

7.9. lauku tūrisma un amatniecības aktivitāšu veicināšana

50

50

140,5*

7.10. citi pasākumi un aktivitātes, kas saistītas ar lauku un lauksaimniecības attīstības aktivitāšu dažādošanu

70

50

140,5* vai 5,3*

8.

Garantijas galvinieka sniegtam galvojumam par komersantiem, kas Lauku atbalsta dienes­tā pieteikušies atbal­stam Kopējās lauk­saimniecības politikas īstenošanas pasākumos

8.1. Eiropas Komisijas programma – pārtikas produktu piegāde vistrūcīgākajām personām

3 500

80

***

8.2. eksporta kompensācijas (tikai tad, ja komersants pieteicies kompensācijas izmaksai avansā atbilstoši Komisijas 1999.gada 15.aprīļa Regulai (EK) Nr.800/1999, ar kuru nosaka kopējus sīki izstrādātus noteikumus eksporta kompensāciju sistēmas piemērošanai lauksaimniecības produktiem)

500

80

***

8.3. sviesta iepirkšanas tirgus intervence

500

80

***

8.4. vājpiena pulvera iepirkšanas tirgus intervence

500

80

***

8.5. privātā uzglabāšana (tikai tad, ja komersants pieteicies kompensācijas izmaksai avansā atbilstoši Komisijas 2008.gada 20.augusta Regulai (EK) Nr.826/2008, ar ko paredz kopīgus noteikumus par atbalsta piešķiršanu dažu lauksaimniecības produktu privātai uzglabāšanai)

500

80

***

Piezīmes.

1. * Maksimālais de minimis atbalsts vienam saņēmējam trijos gados.

2. ** Garantijas maksimālais apmērs kopā ar iepriekš izsniegtajām garantijām.

3. *** Atbalstāmās aktivitātes, kuras neietver valsts atbalstu.

4. Īpaši atbalstāmo reģionu attīstībai ņemtajiem kredītiem garantijas maksimālo apmēru var palielināt par 10 %.

5. Ja ir piešķirts viens kredīts vairāku aktivitāšu īstenošanai, garantijas apmēru nosaka, summējot noteiktos visu aktivitāšu garantiju apmērus un aprēķinot atbilstošo garantijas procentu no kredīta.

Zemkopības ministrs J.Dūklavs
2.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 7.jūlija noteikumiem Nr.746
Iesniegums par garantijas saņemšanu

KN746P2_PAGE_1.JPG (98055 bytes)

KN746P2_PAGE_2.JPG (17799 bytes)

Zemkopības ministrs J.Dūklavs
3.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 7.jūlija noteikumiem Nr.746
KN746P3.JPG (91935 bytes)
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
4.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 7.jūlija noteikumiem Nr.746
Atbalsta intensitātes aprēķina metodika

Atbilstoši atbalsta intensitātes metodikai izmanto šādu formulu:

atbalsta intensitāte % ** = ((((x × y × r) : (1 + a)t-1) – m) : x) × 100, kur

x – kredīta vai galvojuma apmērs, kam piesaista garantiju;

y – garantija % no aizdevuma summas;

r – riska faktors, ko nosaka saskaņā ar šo noteikumu 5.pielikumu;

a – atsauces likme*;

t – garantijas darbības periods (gadi);

m – maksa par garantijas izsniegšanu.

Piezīmes.

1 * Atsauces likmi piemēro saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojumu par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2008.gada 19.janvārī, Nr.C14) (http://ec.europa. eu/comm/ competition/state_aid/ legislation/reference_rates.html).

2. ** Ja atbalsta intensitāte ir mazāka par 1, atbalsta apmērs pielīdzināms nullei.

Zemkopības ministrs J.Dūklavs
5.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 7.jūlija noteikumiem Nr.746
Maksas noteikšana par garantijas piešķiršanu

Nr.
p.k.

Riska faktori

Raksturojums un novērtējums

1.

Garantijas termiņš

1.1. gadu skaits

līdz 1 gadam

no 1 gada līdz 3 gadiem

no 3 līdz 5 gadiem

no 5 līdz 8 gadiem

vairāk nekā 8 gadi

1.2. procenti

0

0,1

0,2

0,3

0,4

2.

Kopējais fonda garantiju apmērs

(tūkst. Ls)

2.1. klientam

līdz 20

no 20 līdz 50

no 50 līdz 100

no 100 līdz 200

vairāk nekā 200

2.2. saistīto kredīta vai galvojuma ņēmēju grupai

līdz 40

no 40 līdz 100

no 100 līdz 200

no 200 līdz 400

vairāk nekā 400

2.3. procenti

0

0,05

0,1

0,15

0,2

3.

Pašu kapitāla īpatsvars bilancē

3.1. īpatsvars (%)

lielāks par 60 %

mazāks par 60 %, bet lielāks par 50 %

mazāks par 50 %, bet lielāks par 40 %

mazāks par 40 %, bet lielāks par 30 %

mazāks par 30 %

3.2. procenti

0

0,1

0,2

0,3

0,4

4.

Naudas plūsma

4.1. naudas plūsmas raksturojums

pietiekama naudas plūsma ar rezervi vairāk nekā 20 % neparedzētiem gadījumiem

pietiekama naudas plūsma ar rezervi vairāk nekā 10 % neparedzētiem gadījumiem

pietiekama naudas plūsma ar rezervi vairāk nekā 5 % neparedzētiem gadījumiem

plānotā naudas plūsma ticama, bet nav rezerves neparedzētiem gadījumiem

plānotā naudas plūsma ir nepietiekami pamatota. Iespējami maksājumu kavējumi

4.2. procenti

0

0,05

0,1

0,15

0,2

5.

Vadība un reputācija

5.1. raksturojums

ilgstoša pieredze nozarē un nevainojama reputācija

ilgstoša pieredze saimnieciskajā darbībā, bet nozarē nav laba reputācija

pietiekama pieredze, bet neapmierinoša kredītvēsture

saimnieciskā darbība nenotiek plānveidīgi, neprecīza uzskaite

nav pieredzes saimnieciskajā darbībā

5.2. procenti

0

0,05

0,15

0,2

0,3

Zemkopības ministrs J.Dūklavs
6.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 7.jūlija noteikumiem Nr.746

KN746P6_PAGE_1.JPG (90607 bytes)

KN746P6_PAGE_2.JPG (27943 bytes)

Zemkopības ministrs J.Dūklavs

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!