Ministru kabineta noteikumi Nr.427
Rīgā 2008.gada 10.jūnijā (prot. Nr.38 18.§)
Tiesu eksperta sertifikācijas un resertifikācijas kārtība
Izdoti saskaņā ar Tiesu ekspertu likuma 6.panta sesto daļu, 7.panta piekto un septīto daļu, 8.panta pirmo un otro daļu un 26.panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. Tiesu ekspertu sertifikācijas komisijas (turpmāk – komisija) darbību un kompetenci;
1.2. tiesu eksperta kandidāta pieteikšanās kārtību sertifikācijai;
1.3. tiesu ekspertu sertifikācijas kārtību;
1.4. tiesu ekspertu sertifikācijai nepieciešamo minimālo zināšanu apjomu;
1.5. tiesu ekspertu sertifikācijas pārbaudījuma maksu un maksas iekasēšanas kārtību;
1.6. tiesu ekspertu resertifikācijas kārtību;
1.7. tiesu ekspertu resertifikācijai nepieciešamo zināšanu apjomu;
1.8. tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanas kārtību;
1.9. tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņu;
1.10. tiesu eksperta sertifikāta paraugu (1.pielikums);
1.11. tiesu eksperta sertifikāta darbības apturēšanas un sertifikāta atņemšanas kārtību.
2. Tiesu ekspertu padome (turpmāk – padome) atbild par tiesu eksperta kandidātiem noteiktā sertifikācijas pārbaudījuma (turpmāk – pārbaudījums) organizēšanu, tā tehnisko nodrošinājumu, nodrošina pārbaudījuma testu un biļešu izstrādāšanu, pārbaudījuma darbu glabāšanu, kā arī apstiprina pārbaudījuma testu un biļetes.
3. Pārbaudījumu pieņem komisija, kas izveidota saskaņā ar Tiesu ekspertu likuma 6.pantu. Komisijas priekšsēdētājs vada komisijas darbu un ir atbildīgs par pārbaudījuma norises gaitu un vērtēšanas atbilstību šo noteikumu prasībām.
4. Lēmumu par tiesu eksperta kvalifikācijas piešķiršanu un sertifikāta izsniegšanu pieņem padome.
5. Maksa par tiesu eksperta kvalifikācijas pārbaudījuma kārtošanu ir 100 latu.
6. Pirms attiecīga pieteikuma iesniegšanas padomē tiesu eksperta kandidāts (turpmāk – kandidāts) vai tiesu eksperts samaksā kredītiestādē šo noteikumu 5.punktā minēto maksu.
II. Pārbaudījuma organizēšana
7. Pārbaudījumu var kārtot kandidāts, kurš ir apguvis padomes apstiprināto apmācību programmu izvēlētajā tiesu eksperta specialitātē, kā arī tiesu eksperts, kurš vēlas iegūt tiesības veikt tiesu ekspertīzi citā tiesu eksperta specialitātē.
8. Kandidāta minimālo zināšanu apjomu un zināšanu ieguvei nepieciešamo laiku (akadēmiskās stundas) nosaka apmācību programma. Apmācību programmā ir divas daļas:
8.1. vispārīgā daļa (nosaka tiesu ekspertam nepieciešamās juridiskās un vispārīgās tiesu ekspertīžu teorētiskās zināšanas un ir vienāda visās specialitāšu programmās);
8.2. speciālā daļa (nosaka apmācību laikā apgūstamās tēmas izvēlētajā ekspertīžu specialitātē, obligāti veicamo mācību ekspertīžu minimālo skaitu, recenzēšanai iesniedzamo mācību ekspertīžu eksperta atzinumu (turpmāk – atzinumi) skaitu un kandidātu praktisko iemaņu apjomu un līmeni).
9. Kandidāta apmācību programmas apguvi apliecina tiesu ekspertīžu iestādes vai apmācību vadītāja (ja apmācības nenotiek tiesu ekspertīžu iestādē) izsniegts apliecinājums (2.pielikums). Tiesu medicīnas un tiesu psihiatrijas eksperta kandidāta profesionālo apmācību apliecina dokuments par pēcdiploma izglītības (rezidentūras) iegūšanu.
10. Par apmācību uzsākšanu kandidāts rakstiski divu nedēļu laikā paziņo padomei, norādot apmācību termiņu, apmācību vietu un vadītāju. Mainot apmācību termiņu, kandidāts ne vēlāk kā divus mēnešus pirms iepriekš noteiktā termiņa beigām rakstiski par to paziņo padomei.
11. Pamatojoties uz informāciju par apmācāmo kandidātu skaitu un apmācību beigu termiņiem, padome ne retāk kā reizi gadā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” izsludina dokumentu iesniegšanas termiņu pārbaudījumu kārtošanai noteiktās tiesu eksperta specialitātēs, kā arī ievieto attiecīgu informāciju Tieslietu ministrijas mājaslapā internetā.
12. Lai kārtotu pārbaudījumu, kandidāts padomei iesniedz pieteikumu (3.pielikums). Pieteikumam pievieno:
12.1. kandidāta izglītību apliecinošu dokumentu kopijas;
12.2. darba pieredzes aprakstu;
12.3. apliecinājumu par apmācību pabeigšanu vai profesionālās kvalifikācijas sertifikāta kopiju profesijās, kurās normatīvie akti paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu;
12.4. dokumenta kopiju, kas apliecina valsts valodas prasmi augstākajā pakāpē atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām (ja vispārējās izglītības programma nav apgūta latviešu valodā);
12.5. apmācību programmā noteiktos atzinumus;
12.6. apliecinājumu, ka uz kandidātu neattiecas Tiesu ekspertu likuma 5.panta otrajā daļā minētie ierobežojumi;
12.7. maksājumu apliecinošu dokumentu kopijas par pārbaudījuma kārtošanu.
13. Pieteikumam pievieno normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecinātas dokumentu kopijas vai uzrāda šo dokumentu oriģinālus. Iesniegtos dokumentus kandidātam atpakaļ neizsniedz.
14. Padome izskata šo noteikumu 12.punktā minētos dokumentus un mēneša laikā pēc dokumentu iesniegšanas termiņa beigām rakstiski nosūta kandidātam paziņojumu par atļauju kārtot pārbaudījumu, norādot pārbaudījuma laiku un vietu, vai atteikumu kārtot pārbaudījumu.
15. Padome pārbaudījumu nosaka ne agrāk kā mēnesi pēc šo noteikumu 14.punktā minētā paziņojuma nosūtīšanas kandidātam.
16. Padome mēneša laikā pēc šo noteikumu 12.punktā minēto dokumentu saņemšanas recenzē iesniegtos atzinumus. Recenzentus izvēlas no tiesu ekspertu reģistrā iekļauto ekspertu vidus. Ja kandidāta izvēlētajā specialitātē sertificētu ekspertu valstī nav, atzinumu recenzēšanai uzaicina atbilstošas specialitātes augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvi.
17. Recenzents recenzijā norāda:
17.1. atzinumu atbilstību eksperta atzinuma noformēšanas prasībām;
17.2. izmantoto izpētes metožu atbilstību apstiprinātajām metodikām;
17.3. secinājumu pamatotību;
17.4. jautājumus, uz kuriem kandidātam jāsniedz atbildes pārbaudījuma laikā;
17.5. vērtējumu 10 ballu sistēmā.
18. Recenzents atzinumus recenzē 10 darbdienu laikā pēc to saņemšanas. Recenzijas iesniedz padomei divos eksemplāros kopā ar recenzētajiem atzinumiem. Padome atzinumu recenzijas vienu eksemplāru kandidātam nosūta kopā ar paziņojumu par atļauju kārtot pārbaudījumu.
19. Padome kandidātam atsaka pārbaudījuma kārtošanu un nerecenzē iesniegtos atzinumus, ja kandidāts nav iesniedzis visus šo noteikumu 12.punktā minētos dokumentus vai konstatēta neatbilstība Tiesu ekspertu likumā noteiktajām kandidātam izvirzītajām prasībām.
III. Pārbaudījuma vērtēšanas kārtība
20. Pārbaudījums var notikt, ja komisijas darbā piedalās komisijas priekšsēdētājs, ne mazāk kā četri komisijas locekļi un vismaz divi pieaicinātie tiesu eksperti.
21. Pirms pārbaudījuma kandidāts uzrāda komisijas sekretāram personu apliecinošu dokumentu. Komisijas sekretārs reģistrē kandidāta vārdu, uzvārdu un personas kodu kandidātu kvalifikācijas pārbaudījuma reģistrācijas žurnālā (4.pielikums) (turpmāk – reģistrācijas žurnāls).
22. Pirms pārbaudījuma komisijas priekšsēdētājs informē kandidātus par pārbaudījuma norises kārtību un komisijas sastāvu.
23. Ja kandidāts nokavē pārbaudījuma sākumu, viņam ar komisijas priekšsēdētāja atļauju ir tiesības kārtot pārbaudījumu, bet darba izpildes laiks netiek pagarināts.
24. Ja kandidāts attaisnojošu iemeslu dēļ neierodas uz pārbaudījumu, viņam ir tiesības kārtot pārbaudījumu citā padomes norādītajā laikā. Pārbaudījuma maksa atkārtoti nav jāmaksā. Par to, vai neierašanās iemesli atzīstami par attaisnojošiem, lemj padome.
25. Ja kandidāts neierodas uz pārbaudījumu bez attaisnojuma, maksa par pārbaudījumu viņam netiek atmaksāta.
26. Komisijas sekretārs protokolē pārbaudījuma gaitu. Protokolā norāda pārbaudījuma norises vietu, laiku, komisijas sastāvu, komisijas apspriežu laiku un pieņemtos lēmumus, kandidāta vārdu un uzvārdu, kandidāta izvēlētās biļetes numuru, uzdotos jautājumus un vērtējumu. Protokolu paraksta komisijas priekšsēdētājs, visi klātesošie komisijas locekļi, pieaicinātie tiesu eksperti un komisijas sekretārs. Protokola pielikumā pievieno komisijas locekļu aizpildītas pārbaudījuma vērtējuma veidlapas (5.pielikums), kandidāta pārbaudījuma testa veidlapas un otrās daļas atbilžu melnrakstus.
27. Pārbaudījuma laikā nav atļauts:
27.1. palīdzēt citiem kandidātiem vai sarunāties ar tiem;
27.2. lietot palīgmateriālus, tai skaitā sakaru līdzekļus, portatīvos datorus, piezīmju datorus un literatūru;
27.3. atstāt pārbaudījuma telpu bez komisijas priekšsēdētāja atļaujas.
28. Ja kandidāts neievēro šo noteikumu 27.punktā minētos nosacījumus, komisijas priekšsēdētājs viņu brīdina un pārbaudījuma darba izpildes pirmajā lapā (ailē “piezīmes”) un reģistrācijas žurnālā izdara atzīmi par izteikto brīdinājumu. Ja kandidāts pēc brīdinājuma saņemšanas pārkāpumu izdara atkārtoti, komisijas priekšsēdētājs pārbaudījuma darba izpildes lapā un reģistrācijas žurnālā izdara ierakstu par to, ka pārbaudījums nav nokārtots, un attiecīgo kandidātu izraida no pārbaudījuma telpas.
29. Pārbaudījumam ir divas daļas:
29.1. pirmajā daļā kandidāts sniedz rakstiskas atbildes uz 60 testa jautājumiem par apmācību programmas vispārīgo daļu;
29.2. otrajā daļā kandidāts mutiski sniedz atbildes uz biļetē norādītajiem trijiem jautājumiem par apmācību programmas speciālo daļu un aizstāv recenzētos atzinumus.
30. Pārbaudījuma pirmajā daļā kandidāts stundas laikā rakstiski aizpilda testu.
31. Kandidāts, kas aizpildījis testu, iesniedz to komisijas priekšsēdētājam un atstāj pārbaudījuma telpu. Pēc pārbaudījuma pirmās daļas komisijas priekšsēdētājs izsludina pārtraukumu.
32. Pārtraukuma laikā komisija izvērtē aizpildītos testus. Tests ir nokārtots, ja kandidāts ir pareizi atbildējis uz vismaz 45 jautājumiem. Negatīva vērtējuma saņemšana pārbaudījuma pirmajā daļā liedz kandidātam tiesības piedalīties pārbaudījuma otrajā daļā. Testa rezultātu ieraksta protokolā un paziņo kandidātiem.
33. Pārbaudījuma otrajā daļā kandidātus alfabēta secībā (pēc uzvārdiem) aicina pārbaudījuma norises telpā, lai izvēlētos vienu pārbaudījuma biļeti. Izvēlētās biļetes numuru kandidāts uzrāda komisijas priekšsēdētājam, un komisijas sekretārs to ieraksta protokolā.
34. Telpā, kurā notiek pārbaudījuma otrā daļa, vienlaikus drīkst atrasties ne vairāk kā pieci kandidāti.
35. Atbilžu sagatavošanas laiks uz biļetē norādītajiem otrās pārbaudījuma daļas jautājumiem ir 30 minūtes. Kandidātam ir tiesības atbildēt ātrāk. Mutiskai atbildei uz katru jautājumu ir paredzētas ne vairāk kā 10 minūtes.
36. Komisija noklausās kandidāta sniegtās atbildes uz visiem biļetē norādītajiem jautājumiem. Komisijas locekļiem un pieaicinātajiem tiesu ekspertiem ir tiesības uzdot jautājumus, lai precizētu atbildes.
37. Pēc tam, kad kandidāts atbildējis uz biļetē norādītajiem jautājumiem, tas aizstāv recenzētos atzinumus, atbildot uz recenzijā izvirzītajiem un komisijas locekļu un pieaicināto tiesu ekspertu jautājumiem un iebildumiem.
38. Kandidāts, kas pabeidzis pārbaudījuma otro daļu, iesniedz atbilžu melnrakstu komisijas priekšsēdētājam un atstāj pārbaudījuma telpu.
39. Pēc kandidātu noklausīšanās komisijas priekšsēdētājs atklāj pārbaudījuma otrās daļas un galīgā vērtējuma apspriedi. Apspriedes laikā katrs komisijas loceklis novērtē kandidāta sniegtās atbildes uz biļetē norādītajiem jautājumiem, iesniegtos atzinumus, to recenzijas un atzinumu aizstāvēšanu un iesniedz komisijas sekretāram pārbaudījuma vērtēšanas veidlapu. Kandidātu atbildes vērtē 10 ballu sistēmā atbilstoši šo noteikumu 6.pielikumā norādītajiem kritērijiem.
40. Vērtējumu ieraksta protokolā. Komisijas loceklim un pieaicinātajam tiesu ekspertam ir tiesības lūgt ierakstīt protokolā viņa atsevišķo viedokli par vērtējumu vai pārbaudījuma norisi.
41. Pēc pārbaudījuma vērtēšanas apspriedes komisijas priekšsēdētājs pārbaudījuma norises telpā aicina kandidātus rezultātu paziņošanai.
42. Pēc pārbaudījuma norises komisijas sekretārs reģistrācijas žurnālu, kandidātu pārbaudījuma materiālus un protokolu nodod padomei.
43. Komisijas sēdes ir slēgtas. Informāciju, kas saistīta ar pārbaudes darbu novērtēšanu, var izsniegt tikai ar padomes priekšsēdētāja rakstisku atļauju.
44. Padome, pamatojoties uz kandidāta rakstisku lūgumu, izsniedz viņa pārbaudījuma darba vērtēšanas lapas atzīmju daļas izrakstu, nenorādot vērtētāju.
45. Padome, pamatojoties uz komisijas locekļu iesniegtajiem vērtējumiem, viedokļiem un piezīmēm, 10 darbdienu laikā pieņem lēmumu par tiesu eksperta kvalifikācijas piešķiršanu un sertifikāta izsniegšanu vai par atteikumu piešķirt tiesu eksperta kvalifikāciju un izsniegt sertifikātu. Tiesu eksperta kvalifikāciju piešķir, ja kandidāta saņemtais vidējais vērtējums par atbildēm uz biļetēs norādītajiem jautājumiem un par recenzētajiem atzinumiem un to aizstāvēšanu ir vismaz piecas balles. Padome lemj nepiešķirt tiesu eksperta kvalifikāciju, ja komisijas darbā pieaicinātā tiesu eksperta vai recenzenta vērtējums ir bijis zemāks par piecām ballēm. Lēmumu kandidātam nosūta piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas dienas.
46. Kandidāts, kurš nav nokārtojis pārbaudījumu, atkārtoti to var kārtot ne agrāk kā pēc pusgada no pārbaudījuma rezultātu paziņošanas dienas, bet ne vēlāk kā divu gadu laikā no apliecinājuma saņemšanas par apmācību pabeigšanu vai profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanas profesijās, kurās normatīvie akti paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu.
IV. Resertifikācija
47. Tiesu eksperts ne vēlāk kā divus mēnešus pirms sertifikāta darbības termiņa beigām iesniedz padomē pieteikumu tiesu eksperta resertifikācijai (7.pielikums).
48. Tiesu eksperts, kurš ir sertificēts vairākās savstarpēji saistītās ekspertu specialitātēs un kurš iepriekšējo sertifikātu darbības laikā ir veicis šajos noteikumos noteikto eksperta kvalifikācijas nodrošināšanai nepieciešamo minimālo ekspertīžu skaitu (8.pielikums), var pieteikties kompleksai resertifikācijai.
49. Pieteikumam pievieno:
49.1. pārskatu par darbību iepriekšējā sertifikāta darbības laikā;
49.2. tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāja, tiesas, prokuratūras vai izmeklēšanas iestādes ieteikuma vēstuli.
50. Tiesu medicīnas eksperti, tiesu psihiatrijas eksperti un narkologi papildus šo noteikumu 49.punktā minētajiem dokumentiem pieteikumam pievieno ārstniecības personas sertifikāta kopiju.
51. Lēmumu par tiesu eksperta resertifikāciju padome pieņem mēneša laikā no pieteikuma iesniegšanas dienas.
52. Tiesu eksperta darbību padome vērtē atbilstoši šo noteikumu 9.pielikumā minētajiem tiesu eksperta darbības vērtēšanas kritērijiem. Iegūtos punktus summē.
53. Lēmumu par resertifikāciju pieņem, ja tiesu eksperts saņēmis ne mazāk par 120 punktiem, no kuriem vismaz 25 punkti ir piešķirti par minimālo ekspertīžu skaitu. Atkārtoti izsniegtajam sertifikātam piešķir jaunu numuru.
54. Ja tiesu ekspertu sertificē kompleksajā resertifikācijā, šo noteikumu 9.pielikumā minētie punkti tiek summēti visās saistītajās eksperta specialitātēs, un padome pieņem lēmumu par resertifikāciju katrā no eksperta specialitātēm.
55. Padome pieņem lēmumu atteikt resertifikāciju, ja:
55.1. tiesu ekspertam sertifikāts anulēts saskaņā ar Tiesu eksperta likuma 26.panta otrās daļas pirmo un otro punktu;
55.2. eksperts nav saņēmis šo noteikumu 53.punktā minēto punktu skaitu;
55.3. tiesu eksperts sniedzis nepatiesas ziņas ar profesionālo darbību saistītos jautājumos;
55.4. tiesu medicīnas eksperta ārstniecības personas sertifikāts ir zaudējis spēku.
56. Ja tiesu ekspertam atsaka resertifikāciju, viņš sertifikātu iegūst šo noteikumu III nodaļā noteiktajā kārtībā.
57. Šo noteikumu 53. un 55.punktā minēto lēmumu padome nosūta tiesu ekspertam piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas dienas.
V. Sertifikāta izsniegšana, tā darbības apturēšana un sertifikāta atņemšana
58. Lēmumu par sertifikāta piešķiršanu vai resertifikāciju padome rakstiski paziņo kandidātam vai tiesu ekspertam. Lēmumam pievieno rēķinu par sertifikāta izsniegšanu, norādot sertifikāta saņemšanas laiku un vietu.
59. Tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņš ir pieci gadi.
60. Izsniegtos sertifikātus padome reģistrē – reģistrācijas numurā norāda sertifikāta izsniegšanas gada pēdējos divus ciparus, specialitātes klasifikatora kodu un sertifikāta kārtas numuru attiecīgajā gadā (piemēram, 0701010001).
61. Tieslietu ministrija 10 darbdienu laikā pēc Tiesu ekspertu likuma 14.panta pirmajā daļā un 19.panta pirmajā daļā minētās informācijas saņemšanas iekļauj tiesu ekspertu reģistrā Tiesu ekspertu likuma 4.panta otrajā daļā paredzēto informāciju par visiem sertificētajiem tiesu ekspertiem. Informācija par tiesu ekspertu reģistru atrodama Tieslietu ministrijas mājaslapā internetā.
62. Padome lēmumu par sertifikāta darbības apturēšanu vai atņemšanu pieņem Tiesu ekspertu likumā noteiktajos gadījumos.
63. Izskatot jautājumu par sertifikāta apturēšanu vai atņemšanu, padomei ir tiesības pieprasīt nepieciešamo informāciju no tiesu eksperta.
64. Izskatot jautājumu par sertifikāta apturēšanu vai atņemšanu, padome uzaicina tiesu ekspertu ierasties attiecīgajā sēdē, paziņojot viņam sēdes vietu un laiku. Tiesu eksperta neierašanās nav pamats jautājuma neizskatīšanai.
65. Ja padome sertifikātu atzinusi par nederīgu (sertifikāts ir nozagts, nozaudēts vai kļuvis lietošanai nederīgs), tiesu ekspertam izsniedz sertifikāta dublikātu.
66. Sertifikātu anulē, ja:
66.1. sertifikāts ir atzīts par nederīgu;
66.2. padome ir pieņēmusi lēmumu par sertifikāta atņemšanu;
66.3. tiesu eksperts ir miris.
67. Ja sertifikāts anulēts, padome nekavējoties:
67.1. paziņo lēmumu tiesu ekspertam un attiecīgajai tiesu ekspertu iestādei;
67.2. maina informāciju tiesu ekspertu reģistrā;
67.3. piecu darbdienu laikā lēmumu nosūta tiesu ekspertam un attiecīgajai tiesu ekspertu iestādei.
68. Tiesu ekspertam, kuram sertifikāts ir atņemts, atkārtota sertifikācija atļauta saskaņā ar padomes lēmumu, bet ne agrāk kā pēc gada no dienas, kad pieņemts lēmums par sertifikāta atņemšanu.
VI. Pārbaudījumu rezultātu un lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
69. Tiesu eksperts vai tiesu eksperta kandidāts mēneša laikā no padomes lēmuma pieņemšanas dienas to var apstrīdēt, iesniedzot pamatotu iesniegumu Tieslietu ministrijā.
70. Tieslietu ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
VII. Noslēguma jautājumi
71. Personai, kura Tiesu ekspertu likuma spēkā stāšanās dienā veic eksperta pienākumus valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā un ir saņēmusi tiesu eksperta tiesības apliecinošu dokumentu, padome izsniedz sertifikātu, pamatojoties uz tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli. Vēstulē norāda veikto ekspertīžu skaitu sertifikāta termiņa darbības laikā šo noteikumu 8.pielikumā minētajās specialitātēs.
72. Ja eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā tiesu eksperta specialitātes nosaukums atšķiras no šo noteikumu 8.pielikumā noteiktā, tiesu ekspertam sertifikātu izdod tajā specialitātē, kurā, pamatojoties uz tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli, viņš ir veicis ekspertīzes, un specialitātes nosaukumu pielīdzina šo noteikumu 7.pielikumā noteiktajiem nosaukumiem.
Ministru prezidents I.Godmanis
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
1.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
2.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
3.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
4.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
5.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
6.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tiesu eksperta sertifikācijas pārbaudījuma otrās daļas vērtēšanas kritēriji
|
Novērtējums 10 ballu sistēmā
|
Vārdiskais apzīmējums
|
Skaidrojums
|
|
10
|
izcili
|
Tiesu eksperta kandidāta (turpmāk – kandidāts)
zināšanas pārsniedz apmācību programmas prasības un liecina
par patstāvīgu padziļinātu zināšanu apguvi un problēmu
dziļu izpratni
|
|
9
|
teicami
|
Kandidāts apmācību programmu ir apguvis
pilnībā, spēj iegūtās zināšanas brīvi lietot
problēmjautājumu risināšanai
|
|
8
|
ļoti labi
|
Kandidāts apmācību programmu ir apguvis
pilnībā, orientējas teorētiskajās nostādnēs, bet reizēm
trūkst dziļākas izpratnes un spējas šīs zināšanas lietot
problēmjautājumu risināšanai
|
|
7
|
labi
|
Kandidāts apmācību programmu ir apguvis gandrīz
pilnībā, orientējas teorētiskajās nostādnēs, taču ir
konstatējami mazāk svarīgi trūkumi dažu tēmu izpratnē
|
|
6
|
gandrīz labi
|
Kandidāts visumā ir apguvis apmācību programmu,
orientējas teorētiskajās nostādnēs, taču ir trūkumi
atsevišķu tēmu izpratnē
|
|
5
|
viduvēji
|
Kandidāts visumā ir apguvis apmācību programmu,
bet ir konstatējama vairāku svarīgu problēmu nepietiekama
izpratne
|
|
4
|
gandrīz viduvēji
|
Kandidāts apmācību programmu ir apguvis
virspusēji, daudzas problēmas nepietiekami dziļi izprot,
iegūtās zināšanas nespēj lietot problēmu risināšanai
|
|
3
|
vāji
|
Kandidāts apmācību programmu ir apguvis
virspusēji, nav spējīgs patstāvīgi risināt problēmas
|
|
2
|
ļoti vāji
|
Kandidāts ir virspusēji apguvis tikai dažas
programmas tēmas, citās pilnīgi trūkst orientācijas
|
|
1
|
neapmierinoši
|
Kandidātam nav izpratnes par pamatproblemātiku
nevienā no apmācību programmas tēmām
|
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
7.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
8.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tiesu eksperta kvalifikācijas nodrošināšanai nepieciešamais minimālais ekspertīžu skaits
|
Nr.
p.k.
|
Tiesu eksperta specialitātes kods
|
Tiesu eksperta specialitātes veids
|
Tiesu ekspertīžu skaits (līdz sertifikāta
derīguma termiņa beigām) profesionālās kvalifikācijas
nodrošināšanai
|
Tiesu ekspertīžu skaits saistītajās
specialitātēs (līdz sertifikāta derīguma termiņa beigām)
profesionālās kvalifikācijas nodrošināšanai
|
|
1.
|
Audioierakstu un videoierakstu tehniskā
ekspertīze
|
|
01.01
|
Skaņas ierakstu un aparatūras tehniska
izpēte
|
5
|
|
|
01.02
|
Videoierakstu un aparatūras tehniska izpēte
|
5
|
|
|
2.
|
Augsnes ekspertīze
|
|
02.01
|
Augsnes izpēte
|
25
|
|
|
3.
|
Autotehniskā ekspertīze
|
Kopā 120
|
|
03.01
|
Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa
izpēte
|
60
|
Ne mazāk par 10
|
|
03.02
|
Uzbraukuma gājējam mehānisma izpēte
|
60
|
Ne mazāk par 10
|
|
03.03
|
Transportlīdzekļu sadursmes mehānisma
izpēte
|
60
|
Ne mazāk par 10
|
|
4.
|
Auksto ieroču ekspertīze
|
|
04.01
|
Auksto ieroču izpēte
|
10
|
|
|
5.
|
Ballistiskā ekspertīze
|
Kopā 75
|
|
05.01
|
Ieroču identifikācija, šāvienu pēdu un
apstākļu izpēte
|
30
|
Ne mazāk par 10
|
|
05.02
|
Ieroču, speciālo pašaizsardzības līdzekļu un
to munīcijas diagnostiskā izpēte
|
60
|
Ne mazāk par 10
|
|
6.
|
Bioloģiskā ekspertīze
|
|
|
06.01
|
Cilvēka matu morfoloģiskā izpēte
|
10
|
|
|
06.02
|
Dzīvnieku matu izpēte
|
10
|
|
|
06.03
|
Cilvēka bioloģiskā materiāla DNS genotipa
noteikšana
|
50
|
|
|
7.
|
Botāniskā ekspertīze
|
|
|
07.01
|
Augu valsts objektu izpēte
|
10
|
|
|
8.
|
Daktiloskopiskā ekspertīze
|
Kopā 90
|
|
08.01
|
Daktiloskopiskā identifikācija
|
60
|
Ne mazāk par 10
|
|
08.02
|
Papillārlīniju pēdu vizualizēšana
|
50
|
Ne mazāk par 10
|
|
9.
|
Dokumentu tehniskā ekspertīze
|
|
|
09.01
|
Dokumentu tehniskā izpēte
|
50
|
|
|
10.
|
Fonoskopiskā ekspertīze
|
|
|
10.01
|
Personu identifikācija ar lingvistisko metodi
|
25
|
|
|
10.02
|
Personu identifikācija ar elektroakustisko
metodi
|
25
|
|
|
11.
|
Grāmatvedības ekspertīze
|
Kopā 15
|
|
11.01
|
Dokumentu revīzija
|
10
|
Ne mazāk par 5
|
|
11.02
|
Grāmatvedības dokumentu izpēte
|
10
|
Ne mazāk par 5
|
|
12.
|
Habitoloģiskā ekspertīze
|
|
|
12.01
|
Personas identifikācija pēc ārienes
pazīmēm
|
10
|
|
|
13.
|
Reljefo identifikācijas zīmju
ekspertīze
|
|
|
13.01
|
Reljefo identifikācijas zīmju izpēte
|
60
|
|
|
14.
|
Informācijas tehnoloģiju
ekspertīze
|
|
|
14.01
|
Informācijas tehnoloģiju izpēte
|
20
|
|
|
15.
|
Ķīmiskā ekspertīze
|
|
|
15.01
|
Dokumentu materiālu izpēte
|
30
|
|
|
15.02
|
Krāsu materiālu un pārklājumu izpēte
|
30
|
|
|
15.03
|
Metālu un sakausējumu izpēte
|
30
|
|
|
15.04
|
Narkotisko un psihotropo vielu izpēte
|
30
|
|
|
15.05
|
Naftas produktu un viegli uzliesmojošo vielu
izpēte
|
30
|
|
|
15.06
|
Operatīvajās darbībās lietojamo vielu
ķīmiskā izpēte
|
30
|
|
|
15.07
|
Pirotehnisko izstrādājumu ķīmiskā izpēte
|
30
|
|
|
15.08
|
Polimēru izstrādājumu izpēte
|
30
|
|
|
15.09
|
Speciālo pašaizsardzības līdzekļu un to
munīcijas ķīmiskā izpēte
|
30
|
|
|
15.10
|
Spirta un alkohola izpēte
|
25
|
|
|
15.11
|
Sprāgstvielu un sprādzienu produktu ķīmiskā
izpēte
|
30
|
|
|
15.12
|
Stikla, keramikas un to izstrādājumu izpēte
|
30
|
|
|
15.13
|
Šķiedru materiālu un to izstrādājumu
izpēte
|
30
|
|
|
15.14
|
Šāviena pēdu ķīmiskā izpēte
|
30
|
|
|
16.
|
Ķīmiski toksikoloģiskā
ekspertīze
|
|
|
16.01
|
Ķīmiski toksikoloģiskā izpēte narkotisko,
psihotropo, toksisko vielu, spirta, tā homologu un aizvietotāju
noteikšanai
|
25
|
|
|
17.
|
Narkoloģiskā ekspertīze
|
|
|
17.01
|
Alkohola, narkotisko, psihotropo un toksisko vielu
ietekmes uz
personu narkoloģiskā izpēte
|
25
|
|
|
18.
|
Lingvistiskā ekspertīze
|
|
|
18.01
|
Rakstīta teksta lingvistiskā izpēte
|
10
|
|
|
19.
|
Naudas zīmju un monētu ekspertīze
|
Kopā 40
|
|
19.01
|
Papīra naudas zīmju izpēte
|
30
|
Ne mazāk par 10
|
|
19.02
|
Monētu izpēte
|
30
|
Ne mazāk par 10
|
|
20.
|
Odoroloģiskā ekspertīze
|
|
|
20.01
|
Odoroloģiskā izpēte
|
5
|
|
|
21.
|
Psihodiagnostiskā poligrāfa
ekspertīze
|
|
|
21.01
|
Psihodiagnostiskā poligrāfa ekspertīze
|
24
|
|
|
22.
|
Rokrakstu ekspertīze
|
|
|
22.01
|
Grafiskā izpēte
|
100
|
|
|
23.
|
Sprādzientehniskā ekspertīze
|
|
|
23.01
|
Sprādzientehniskā izpēte
|
30
|
|
|
24.
|
Tiesu medicīniskā ekspertīze
|
|
|
24.01
|
Dzīvo un mirušo personu tiesu medicīniskā
izpēte
|
60
|
|
|
24.02
|
Līķu bioloģiskā materiāla ķīmiski
toksikoloģiskā izpēte narkotisko, psihotropo, toksisko vielu,
spirta, tā homologu un aizvietotāju noteikšanai
|
25
|
|
|
24.03
|
Cilvēka bioloģiskā materiāla noteikšana un
seroloģiskā izpēte
|
60
|
|
|
25.
|
Tiesu psihiatriskā ekspertīze
|
|
|
25.01
|
Personas psihiskā stāvokļa izpēte
|
6
|
|
|
26.
|
Tiesu psiholoģiskā ekspertīze
|
|
|
26.01
|
Personas psiholoģiskā stāvokļa izpēte
|
6
|
|
|
27.
|
Trasoloģiskā ekspertīze
|
Kopā 50
|
|
27.01
|
Apavu un apģērba mehānisko bojājumu un atstāto
pēdu izpēte
|
30
|
Ne mazāk par 5
|
|
27.02
|
Homoskopisko pēdu izpēte
|
15
|
Ne mazāk par 5
|
|
27.03
|
Mehanoskopisko pēdu izpēte
|
30
|
Ne mazāk par 5
|
|
27.04
|
Transportlīdzekļu atstāto pēdu izpēte
|
15
|
Ne mazāk par 5
|
|
27.05
|
Asins pēdu trasoloģiskā izpēte
|
15
|
Ne mazāk par 5
|
|
28.
|
Ugunsgrēku tehniskā ekspertīze
|
|
|
28.01
|
Ugunsgrēku tehniskā izpēte
|
30
|
|
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
9.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 10.jūnija noteikumiem Nr.427
Tiesu eksperta darbības vērtēšanas kritēriji
|
Nr.
p.k.
|
Kritērijs
|
Punkti
|
|
1.
|
Tiesu eksperta kvalifikācijas nodrošināšanai
nepieciešamā ekspertīžu skaita izpilde:
|
|
|
1.1.
|
100 procentu apjomā
|
+100 punkti
|
|
1.2.
|
75–99 procentu apjomā
|
+75 punkti
|
|
1.3.
|
50–74 procentu apjomā
|
+50 punkti
|
|
1.4.
|
25–49 procentu apjomā
|
+25 punkti
|
|
2.
|
Piedalīšanās ar tiesu eksperta specialitāti
saistītā seminārā vai konferencē:
|
|
|
2.1.
|
bez aktīvas dalības
|
+3 punkti
|
|
2.2.
|
stenda ziņojums
|
+10 punkti
|
|
2.3.
|
stenda ziņojums (līdzautors)
|
+7 punkti
|
|
2.4.
|
mutisks ziņojums vai publikācija
|
+15 punkti
|
|
2.5.
|
mutisks ziņojums vai publikācija
(līdzautors)
|
+12 punkti
|
|
3.
|
Tiesu eksperta kvalifikācijas
paaugstināšana:
|
|
|
3.1.
|
vienas dienas kursi (ne mazāk kā septiņas
stundas)
|
+3 punkti
|
|
3.2.
|
divu dienu kursi (ne mazāk kā 14 stundas)
|
+6 punkti
|
|
3.3.
|
triju un vairāk dienu kursi (ne mazāk kā
20 stundu)
|
+10 punkti
|
|
4.
|
Akreditētas metodikas izstrāde vai Tiesu ekspertu
padomes apstiprinātas metodes izstrāde
|
+10 punkti
|
|
5.
|
Dalība akreditētas vai Tiesu ekspertu padomes
apstiprinātas metodes izstrādē
|
+5 punkti
|
|
6.
|
Publicēta recenzēta mācību metodiskā
līdzekļa izstrāde
|
+10 punkti
|
|
7.
|
Līdzdarbība publicēta recenzēta mācību
metodiskā līdzekļa izstrādē
|
+5 punkti
|
|
8.
|
Lekciju kursa izstrāde vai vadīšana ar tiesu
eksperta specialitāti saistītā jomā
|
+1 punkts par katru akadēmisko stundu
|
|
9.
|
Tiesu eksperta atzinuma recenzēšana
|
+1 punkts par katru atzinumu
|
|
10.
|
Viena tiesu ekspertu kandidāta apmācības
vadīšana
|
+15 punkti
|
|
11.
|
Zinātniski praktiskais pētījums, kura rezultāti
ir noformēts kā zinātniskais pārskats vai kura rezultāti
publicēti kādā no recenzētajiem (citējamiem) izdevumiem
|
+20 punkti
|
|
12.
|
Līdzdarbība zinātniski praktiskā pētījumā,
kura rezultāti ir noformēti kā zinātniskais pārskats vai
publicēti kādā no recenzētajiem (citējamiem) izdevumiem
|
+13 punkti
|
|
13.
|
Darbība profesionālā asociācijā vai darba
grupā
|
+10 punkti
|
|
14.
|
Darbība profesionālās asociācijas vēlētā
institūcijā
|
+15 punkti
|
|
15.
|
Darbība Tiesu ekspertu sertifikācijas komisijā
vai Tiesu ekspertu padomē
|
+15 punkti
|
|
16.
|
Kļūdainu tiesu eksperta atzinumu sagatavošana,
par ko saņemts attiecīgs Tiesu ekspertu padomes lēmums
|
–25 punkti
|
|
17.
|
Disciplinārsods, kas saņemts par pārkāpumu, kas
saistīts ar tiesu eksperta profesionālo darbību
|
–20 punkti
|
|
18.
|
Sūdzība vai blakuslēmums, kuru izskatot ir
konstatēti normatīvo aktu pārkāpumi
|
–15 punkti
|
|
19.
|
Tiesu ekspertu ētikas kodeksa normas
pārkāpums
|
–10 punkti
|
Tieslietu ministrs G.Bērziņš