• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija: Par diskrimināciju darbā - reliģijas, pārliecības, vecuma, invaliditātes un dzimumorientācijas dēļ. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.02.2008., Nr. 22 https://www.vestnesis.lv/ta/id/170598

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Eiropas Komisija: Par tirgus izpētes sistēmu patērētāju interešu aizsardzībai

Vēl šajā numurā

08.02.2008., Nr. 22

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Eiropas Komisija: Par diskrimināciju darbā – reliģijas, pārliecības, vecuma, invaliditātes un dzimumorientācijas dēļ

 

Eiropas Komisija 31.janvārī nosūtīja argumentētu atzinumu 11 dalībvalstīm, aicinot pilnībā īstenot ES tiesību aktus, kas aizliedz diskrimināciju darbā reliģijas, pārliecības, vecuma, invaliditātes un dzimumorientācijas dēļ. Attiecīgajām valstīm – Čehijai, Igaunijai, Īrijai, Grieķijai, Francijai, Itālijai, Ungārijai, Maltai, Nīderlandei, Somijai un Zviedrijai – divu mēnešu laikā jāsniedz atbilde; ja tas netiks izdarīts, Komisija var nolemt iesniegt attiecīgu sūdzību Eiropas Kopienu tiesā. Turklāt Komisija nosūtīja formālā paziņojuma vēstuli Vācijai un divas formālā paziņojuma papildu vēstules Latvijai un Lietuvai. Direktīva par nodarbinātības vienlīdzību, kuru pieņēma 2000.gadā, bija līdz 2003.gada decembrim jātransponē valsts tiesību aktos.

 “Dalībvalstis jau daudz izdarījušas, lai nodrošinātu, ka cilvēkiem ir tiesības uz vienlīdzīgu attieksmi darbā. Tomēr dažos gadījumos tiesību akti vēl jāpilnveido, jo īpaši attiecībā uz minēto tiesību īstenošanu dzīvē,” teica ES nodarbinātības, sociālo lietu un vienādu iespēju komisārs Vladimirs Špidla. “Cilvēkiem ir ļoti svarīga vienlīdzīga attieksme darbā, lai tiem būtu iespēja veicināt ekonomikas attīstību un piedalīties sociālajā dzīvē. Taču ES direktīvu iespējas nevar pilnvērtīgi izmantot, ja tās nav pilnībā un pareizi transponētas valsts tiesību aktos.”

Šobrīd tās 11 dalībvalstis, kuras nebija pareizi īstenojušas direktīvu, saņēma argumentētu atzinumu. Tas ir pārkāpuma procedūras otrais posms.

Galvenie konstatētie trūkumi ir šādi:

• salīdzinājumā ar direktīvu valsts tiesību akti ir nepilnīgi gan to personu, gan jomu ziņā, uz kurām tie attiecas (piemēram, nepietiekami aizsargāti ierēdņi vai nepietiekama aizsardzība saistībā ar piekļuvi pašnodarbinātībai);

• diskriminācijas definīcija atšķiras no tās, kas sniegta direktīvā (jo īpaši attiecībā uz netiešu diskrimināciju, uzmākšanos un pamudinājumiem uz diskrimināciju);

• nav noteikts darba devēju pienākums veikt pienācīgus pasākumus saistībā ar darba ņēmējiem invalīdiem;

• konstatētas pretrunas noteikumos par palīdzības sniegšanu diskriminācijas upuriem (piemēram, pierādīšanas pienākuma novirzīšana, tiesības asociācijām sniegt atbalstu upuriem, ja tie vēršas pēc tiesiskās palīdzības, un aizsardzība pret viktimizāciju).

Vācija 31.janvārī saņēma formālā paziņojuma vēstuli, kas ir pārkāpuma procedūras pirmais posms. Divu mēnešu laikā Vācijai jāsniedz atbilde. Komisija pauž bažas par šādiem jautājumiem:

• valsts tiesību aktos nav noteikumu par atlaišanu;

• invalīdu aizsardzība no darba devēja puses ir nepietiekama;

• divu mēnešu termiņš, kas paredzēts sūdzības iesniegšanai, ir pārāk īss laiks.

Turklāt Komisija nolēma nosūtīt formālā paziņojuma papildu vēstules Latvijai un Lietuvai par vienlīdzīgas nodarbinātības direktīvas transponēšanu jo īpaši attiecībā uz pārāk šauro diskriminācijas definīciju (Latvija) un pārāk plašajiem izņēmumiem saistībā ar diskrimināciju vecuma dēļ (Latvija un Lietuva).

Pirmās formālā paziņojuma vēstules 2006.gada decembrī nosūtīja 17 dalībvalstīm. 2007.gada decembrī pabeidza procedūru, kas direktīvas nepareizas transponēšanas dēļ tika sākta pret Slovēniju un Kipru; tas notika pēc tam, kad attiecīgajās valstīs tika pieņemti jauni tiesību akti, kas kliedēja Komisijas bažas.

Pirmo pārkāpuma procedūras posmu sāka arī pret Beļģiju un Slovākiju (kas nesen pieņēma jaunus tiesību aktus), Dāniju, Poliju, Portugāli, Spāniju un Apvienoto Karalisti, bet šie gadījumi vēl tiek pārbaudīti.

Komisija joprojām analizē arī tiesību aktus, ar kuriem šī direktīva transponēta Austrijā, Luksemburgā, Bulgārijā un Rumānijā.

Komisija gatavo ziņojumu par to, kā tiek īstenota direktīva par nodarbinātības vienlīdzību Eiropas Savienībā (ES); tas jāpublicē 2008.gada pirmajā pusē.

 

Priekšvēsture

1997.gadā Amsterdamas Eiropadomē dalībvalstis uzticēja Eiropas Savienībai uzdevumu apkarot diskrimināciju. Visas 27 ES dalībvalstis ir pieņēmušas jaunus tiesību aktus, lai īstenotu direktīvu par nodarbinātības vienlīdzību, kuru vienbalsīgi pieņēma 2000.gadā. Tomēr ne visu valstu tiesību akti pilnībā atbilst šīm prasībām. Komisija ir apņēmusies turpināt dialogu ar dalībvalstīm, lai noskaidrotu visus sarežģītos jautājumus un nodrošinātu, ka gan direktīva par nodarbinātības vienlīdzību, gan direktīva par rasu vienlīdzību tiktu pilnībā un pareizi īstenota visās dalībvalstīs.

Pārkāpumu procedūrai ir trīs posmi. Pirmajā posmā dalībvalsts saņem formālā paziņojuma vēstuli; valstij ir divi mēneši laika, lai sniegtu atbildi. Ja nav nodrošināta pilnīga atbilstība Eiropas Savienības tiesību aktiem, Komisija nosūta argumentētu atzinumu. Dalībvalstīm atkal ir divi mēneši laika, lai sniegtu atbildi. Ja atbilde nav apmierinoša, Komisija var nodot lietu Eiropas Kopienu tiesai Luksemburgā. Komisija var arī pieprasīt, lai tiesa attiecīgajai dalībvalstij nosaka naudas sodu, ja tā nepilda tiesas nolēmumu.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!