• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Vispārējie darījumu noteikumi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 29.11.2000., Nr. 430/431 https://www.vestnesis.lv/ta/id/13170

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Slovākijas aizsardzības ministru pie Latvijas parlamentāriešiem

Vēl šajā numurā

29.11.2000., Nr. 430/431

PAR DOKUMENTU

Veids: noteikumi

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Banka a/s "Hansabanka",

reģ.Nr.000307476,
juridiskā adrese: Rīga, Kaļķu iela 26, LV1050

Vispārējie darījumu noteikumi

Šajos noteikumos lietotie termini:

Bankas operācijas — Kredītiestāžu likumā lietotā termina "banku operācijas (darījumi)" izpratnē (Kredītiestāžu likuma 1.panta 4.punkts), tai skaitā individuālo seifu noma, kā arī likumā "Par vērtspapīriem" lietoto terminu "starpniekdarbība" un "brokeru starpniecības darījumi" izpratnē (likuma "Par vērtspapīriem" 54.pants)

Klients — fiziskā vai juridiskā persona, kuru ar Banku saista Bankas operācija(-as)

Līdzēji — Banka un Klients, abi kopā

Noteikumi — Bankas Vispārējie darījumu noteikumi

LR — Latvijas Republika

Preambula

Noteikumi ir vispārējs, Bankas un Klienta savstarpējās attiecības reglamentējošs dokuments, kas nosaka Līdzēju tiesības un pienākumus, kas rodas no Bankas operācijām, ciktāl tos nenosaka starp Līdzējiem noslēgtie līgumi vai attiecīgie Bankas operāciju noteikumi.

Noteikumi piemērojami gadījumos, kad atsevišķi jautājumi nav atrunāti starp Līdzējiem noslēgtajos līgumos vai attiecīgajos Bankas operāciju noteikumos, vai arī tie ir atrunāti neskaidri, kas ir par iemeslu strīdam starp Līdzējiem par darījumu saturu, formu un izpildīšanu.

Noteikumi ir jebkura starp Līdzējiem noslēgta tiesiska darījuma neatņemama sastāvdaļa un tie ir saistoši Līdzējiem.

Klienta paraksts uz jebkura Bankas dokumenta (līguma, vienošanās, attiecīgi noformētas veidlapas u.c.) apliecina, ka viņš ir pilnīgi iepazinies ar Noteikumiem, piekrīt tiem un atzīst tos par sev saistoöiem.

1. Klienta identifikācija un rīcības pilnvaras. Parakstu pārbaude.

Banka veic Klienta identifikāciju atbilstoši Bankas noteiktajai kārtībai un saskaņā ar spēkā esošajiem Latvijas Republikas tiesību aktiem. Klientam ir pienākums iesniegt identifikācijas dokumentus, kurus pieprasa Banka. Bankas operāciju veikšanai Klients iesniedz Bankai sava vai tā pilnvarotā pārstāvja parakstu paraugus.

Veicot Bankas operācijas, Banka salīdzina Klienta vai tā pārstāvja parakstus uz darījumu dokumenta ar tai iesniegtajiem Klienta vai tā pārstāvja parakstu paraugiem. Pēc Klienta ieskatiem parakstu paraugiem var tikt pievienots Klienta zīmoga nospieduma paraugs. Tādā gadījumā Banka, veicot Bankas operācijas, salīdzina Klienta zīmoga nospiedumu uz darījumu dokumenta ar tai iesniegto Klienta zīmoga nospieduma paraugu. Bankai nav pienākums ņemt vērā zīmoga krāsu.

Bankas operācijās, kas izpildāmas vai par kurām Klients dod uzdevumu, izmantojot telefonu, faksimilu vai citus sakaru līdzekļus, Klientam tiek piešķirti pieejas kodi, PIN kodi, paroles, testatslēgas, kuru statusu un lietošanas kārtību nosaka starp Līdzējiem noslēgtais līgums.

Naudas līdzekļu izmaksas gadījumā Banka pieprasa Klientam vai tā pārstāvim personu apliecinošu dokumentu, bet nepārbauda Klienta vai tā pārstāvja identitāti.

Klients uzņemas pilnu atbildību par zaudējumiem, kas radušies, Klientam maldinot Banku, vai arī Klienta neuzmanības dēļ, kā arī trešo personu darbības rezultātā, ja Banka Klienta vai tā pārstāvja parakstus un zīmoga nospiedumus ir identificējusi nepareizi un tās darbībā nav konstatēta rupja neuzmanība.

Bankai nav pienākums veikt identifikāciju personai, kura veic naudas līdzekļu iemaksu vai pārskaitījumu Klienta kontā, izņemot LR tiesību aktos paredzētos gadījumus.

Klients var izsniegt pilnvarojumu trešajai personai Bankas operāciju veikšanai.

Pilnvarojumam jābūt noformētam rakstveidā, Klientam pilnvarojumu izdarot Bankas darbinieka klātbūtnē uz Bankas veidlapas vai arī iesniedzot notariāli apstiprinātu pilnvaru.

Bankai iesniegtais pilnvarojums ir uzskatāms par spēkā esošu, kamēr Klients nav to atsaucis. Pilnvarojums ir jāatsauc rakstiski.

Ja pilnvarojums ir izsniegts uz noteiktu termiņu, tas zaudē spēku ar brīdi, kad ir notecējis pilnvarojuma termiņš, ja vien pilnvarojums nav iepriekö atsaukts.

Bankai nav pienākums pārbaudīt pilnvarojuma spēkā esamību. Tas attiecas arī uz pilnvarojumiem, kas ir reģistrējami LR Uzņēmumu reģistrā. Ja dokumenta parakstītājs parakstīšanas brīdī nav tiesīgs pārstāvēt Klientu, par kura pārstāvi viņš uzdodas, viņš pats kā fiziska persona uzņemas visas no parakstītā dokumenta izrietošās saistības pilnā apmērā un atbild par to izpildi.Klienta pienākums ir nekavējoties rakstiski paziņot par visām viņa darījumiem ar Banku nozīmīgu apstākļu (faktu) izmaiņām, it īpaši - vārda, uzvārda vai nosaukuma, dzīves vietas, juridiskās adreses vai kontaktadreses, zīmoga nospieduma, paraksta tiesīgās personas (vai tās paraksta), rīcībspējas vai statusa izmaiņām (rīcībspējas zaudēšana1, aizgādnības nodibināšana2, reorganizācija, privatizācija, aresta uzlikšana īpašumam, maksātnespēja, bankrots u.tml.).

1 - ziņo bāriņtiesa vai tās uzdevumu pagaidu izpildītāja institūcija.

2 - ziņo bāriņtiesa vai tās uzdevumu pagaidu izpildītāja institūcija, vai aizgādnis.

Klients atlīdzina visus Bankai radušos zaudējumus, ja Klients vai tā pārstāvis Bankas operāciju veikšanas brīdī ir rīcībnespējīgas personas vai to rīcībspēja ir ierobežota.

 

2. Dokumentu sagatavošana, saņemšana un nosūtīšana

Klients atbild Bankai par visu Bankai sniegto ziņu un dokumentu patiesumu, pilnību, precizitāti un iesniegšanas savlaicīgumu.

Jebkuru pieprasījumu, rīkojumu, pieteikumu, paziņojumu, informāciju, norādījumu vai sūtījumu, kas starp Banku un Klientu nogādājams sakarā ar Bankas operācijām, Banka attiecīgajai personai (iesniedzējam) ir tiesīga pieprasīt iesniegt rakstveidā, latviešu valodā, ja vien attiecīgās Bankas operācijas noteikumi vai noslēgtā līguma noteikumi nenosaka citādi.

Visus ar Bankas operācijām saistītus pieprasījumus, rīkojumus, pieteikumus, paziņojumus, informāciju, norādījumus vai sūtījumus Banka nosūta uz Klienta adresi, kas norādīta starp Līdzējiem noslēgtajos līgumos, vai uz Klienta iesniegumā norādīto adresi, vai arī kādā citā Bankas noteiktā kārtībā.

Visi paziņojumi vai dokumenti uzskatāmi par nosūtītiem Klientam vai par saņemtiem Bankā ar brīdi, kad attiecīgais paziņojums vai dokuments ir reģistrēts Bankas lietvedības reģistros, ja vien attiecīgie Bankas operāciju noteikumi neparedz citu kārtību. Paziņojumi un dokumenti, kas pēc Klienta rīkojuma tiek uzglabāti Bankā, tiek uzskatīti par nosūtītiem datumā, kuru Banka ir norādījusi uz šiem sūtījumiem.

Saņemto uzdevumu un dokumentu izpilde notiek saskaņā ar attiecīgo Bankas operāciju reglamentējošiem noteikumiem.

 

3. Saņemto dokumentu, maksājumu un uzdevumu pārbaude

Ja Bankai saskaņā ar Noteikumiem vai Bankas operāciju noteikumiem ir jāpārbauda dokumentu īstums, pilnīgums, patiesums vai spēkā esamība, vai arī ir jāiztulko to saturs, tā atbild tikai par rupju neuzmanību. Ja iepriekš minēto darbību veikšana ir nepieciešama Klienta Bankai dotā uzdevuma izpildei, Banka ir tiesīga uz Klienta rēķina izmantot trešo personu pakalpojumus.

Ja Bankas operāciju dokumentos summa vai skaitļi ir uzrakstīti gan burtiem, gan cipariem un ja tie ir uzrakstīti atšķirīgi, Bankai ir tiesības neizpildīt tādu operāciju vai arī izpildīt operāciju, par pamatu ņemot summu vai skaitļus, kas izteikti ar burtiem. Lietojot elektronisko norēķinu sistēmas, par pamatu tiek ņemta summa vai skaitļi, kas izteikti ar cipariem.

Veicot maksājumu uz akreditīva, inkaso, izpildraksta vai cita prasījuma vai izpildu dokumenta pamata, kā arī, ja Bankai tiek iesniegti legalizēti, notariāli vai ar apostilu apstiprināti ārvalstu dokumenti, Bankas pienākums ir pārbaudīt šo dokumentu formālo atbilstību standartam vai vispārpieņemtai formai, ja tāda ir noteikta.

Visiem Bankā iesniegtajiem un Bankai nosūtītajiem dokumentiem ir jābūt skaidri salasāmiem un pareizi aizpildītiem, un parakstītiem ar rakstāmlīdzekļiem, kuru rakstītais teksts saglabājas neierobežoti ilgi un nav izdzēšams citādāk kā, acīmredzami sabojājot dokumenta materiālu. Bankai nav pienākuma, bet ir tiesības pārbaudīt, vai ir lietoti minētie rakstāmlīdzekļi. Par zaudējumiem, kas radušies citu rakstāmlīdzekļu lietošanas rezultātā, kā arī nesalasāmu vai nepareizi aizpildītu dokumentu iesniegšanas rezultātā, atbild attiecīgā dokumenta iesniedzējs. Bankai ir tiesības nepieņemt nepareizi aizpildītus, skaidri nesalasāmus maksājumu dokumentus.

Bankai ir tiesības pieprasīt apstiprinājumu uzdevumam, kuru Klients vai tā pārstāvis nav iesniedzis Bankā personīgi un Bankai ir radušās pamatotas šaubas par iesniegtā uzdevuma īstumu. Bankai ir tiesības neizpildīt doto uzdevumu līdz brīdim, kamēr tiek iegūts Klienta apstiprinājums dotajam uzdevumam. Šādā gadījumā Banka neatbild par zaudējumiem, kas radušies Klientam sakarā ar uzdevuma novēlotu izpildi.

Visus Bankas operāciju dokumentus no Bankas puses paraksta Bankas pilnvarotās personas.

 

4. Sakaru (pārraides) kļūdas, aizkavējumi un citi apstākļi

Līdzējiem Bankas operācijās izmantojot sakaru līdzekļus, Banka nav atbildīga par zaudējumiem, kas radušies pasta, faksimila, elektronisko, tehnisko iekārtu, kas nodrošina attiecīgos Bankas pakalpojumus, vai citu sakaru līdzekļu lietošanas traucējumu dēļ.

Banka nav atbildīga par aizkavējumiem uzdevuma nodošanā, sūtījumu nozušanu, pārraides kļūdām vai izkropļojumiem, kas radušies sakaru iekārtu trūkuma vai bojājuma dēļ, laika zonu starpību, valūtas kursu svārstību vai jebkādu citu apstākļu dēļ, kas ir ārpus Bankas gribas un kontroles.

Ja kāda darbība, veicot Bankas operāciju, ir jāizpilda noteiktā termiņā, Klientam ir pienākums katrā atsevišķā gadījumā norādīt konkrētu izpildes termiņu. Izpildes termiņš ir jānorāda rakstveidā, ja vien starp Līdzējiem noslēgtais darījums neparedz citu kārtību. Banka patur sev tiesības neievērot Klienta norādīto uzdevuma izpildes termiņu, ja uzdevuma izpilde saskaņā ar pastāvošo banku praksi šādā termiņā nav iespējama. Šādos gadījumos Banka nav atbildīga par zaudējumiem, kas radušies Klientam sakarā ar uzdevuma novēlotu izpildi.

Ja Klients attiecīgajā darījuma dokumentā vai uzdevumā nenorāda izpildes termiņu, Banka nav atbildīga par zaudējumiem, kas Klientam radušies no attiecīgās darbības vai attiecīgā uzdevuma novēlotas izpildes.

Bankai ir tiesības uz Klienta rēķina pieprasīt apstiprinājumu uzdevumiem, ko tā saņēmusi no Klienta, izmantojot pastu, faksimilu, telefonu, elektroniskos un citus sakaru līdzekļus. Ja Banka nodod Klientam rakstisku uzdevuma apstiprinājumu, Klienta pienākums ir nekavējoties parakstīt šo apstiprinājumu un nodot to Bankai, ja Klients piekrīt uzdevuma apstiprinājuma saturam, vai apstrīdēt šī uzdevuma apstiprinājuma saturu, ja Bankas apstiprinājuma saturs atšķiras no Klienta uzdevuma. Klients apliecina, ka persona, kura paraksta uzdevuma apstiprinājumu, ir tiesīga dot attiecīgu uzdevumu un rīkoties ar Kontu uzdevuma ietvaros.

Naudas un citu vērtību nosūtīšanu (nogādāšanu, transportēšanu) Banka veic uz Klienta riska un rēķina, ja nav citas vienošanās.

 

5. Ieskaits, cesija

Bankai ir tiesības izmantot jebkura Klienta konta atlikumu ieskaitam Klienta saistībām pret Banku bez Klienta atsevišķas piekrišanas. Klients var veikt savu prasījumu pret Banku ieskaitu ar pretprasījumiem tikai gadījumos, ja prasījumi ir neapstrīdami un tiesas ceļā atzīti par pastāvošiem (spēkā esošiem), un tikai tajā pašā valūtā vai arī, ja Banka tam piekrīt, citā valūtā, veicot konvertāciju uz Klienta rēķina atbilstoši Bankas noteiktajam attiecīgās dienas valūtu kursam. Bankai ir tiesības izlietot jebkuru Klienta prasījumu pret Banku jebkuru Līdzēju saistību ieskaitam.

Bankai ir tiesības savu prasījuma tiesību pret Klientu aizsardzībai izmantot aizturējuma tiesību un Klients piekrīt Bankas aizturējuma tiesībai uz jebkuru Klienta lietu, kas tiesiskā kārtā nokļuvusi Bankas valdījumā vai turējumā, ciktāl tā nepieciešama Klienta saistību pret Banku izpildes nodrošināšanai.

Bankai ir tiesības cedēt (nodot) savas prasījuma tiesības pret Klientu trešajām personām. Klients savas prasījuma tiesības pret Banku var cedēt (nodot) trešajām personām tikai ar Bankas rakstveida piekrišanu.

Banka ir tiesīga savā vārdā, uz Klienta rēķina dot uzdevumu trešajām personām veikt Klienta Bankai doto uzdevumu, ja Banka uzskata, ka tas ir Klienta interesēs. Šajā gadījumā Bankas atbildība ir ierobežota ar trešās personas rūpīgu izvēli un uzdevuma satura izskaidrošanu. Ja Banka trešās personas izvēlē vai uzdevuma satura izskaidrošanā seko Klienta norādījumiem, tad par uzdevuma izpildi atbild tikai Klients. Taču šajā gadījumā Bankas pienākums ir cedēt Klientam visus tās prasījumus pret trešo personu.

 

6. Konts

6.1. Konta atvēršana

Konta atvēršanai Klientam starp Līdzējiem tiek noslēgts Bankas piedāvātais līgums par konta atvēršanu.

Klienta konti Bankā ir multivalūtu konti. Klients ir tiesīgs noteikt kontam konta pamatvalūtu un konta atļautās valūtas. Konta pamatvalūta ir Klienta noteikta konta bāzes valūta, uz kuru maksājuma ieskaitīšanas dienas beigās pēc Bankas noteiktā attiecīgās dienas valūtas kursa tiek konvertētas valūtas, kuras Klients nav norādījis kā konta atļautās valūtas. Ar kontā ieskaitīto nedefinēto konta valūtu Klients ir tiesīgs rīkoties maksājuma ieskaitīšanas dienas ietvaros. Atļautās konta valūtas ir Klienta noteiktas valūtas, kuras kontā var atrasties neierobežotu laika periodu. Visas pārējās valūtas ir nedefinētās valūtas. Konta pamatvalūtu un konta atļauto valūtu atlikumi tiek atspoguļoti Klienta konta izrakstā.

Ja Klients papildus vēlas atvērt citu kontu, tad Līdzēji noslēdz jaunu līgumu par konta atvēršanu. Grozījumi iepriekš minētajos līgumos veicami saskaņā ar Noteikumiem un attiecīgā līguma noteikumiem. Par Bankā atvērtā konta īpašnieku uzskatāma tā fiziskā vai juridiskā persona, ar kuru Banka ir noslēgusi līgumu par konta atvēršanu un apkalpošanu, ja vien minētais līgums nenosaka citādi.

Klienta līdzekļi ārvalstu valūtā tiek izvietoti Bankas vārdā, bet uz Klienta atbildības un riska Bankas korespondentkontos. Klienta īpašumā esošie ārvalstu emitentu vērtspapīri tiek turēti pie attiecīgo valstu apakšturētājiem, depozitārijiem un reģistriem. Klients uzņemas atbildību par savu ieguldījumu ārvalstu vērtspapīros un no tiem izrietošo saistību izpildes atbilstību attiecīgās valsts likumdošanai. Klients uzņemas visu risku, kas izriet no valūtas maiņas ierobežojumiem, vērtspapīru atsavināšanas vai nodošanas ierobežojumiem, nodokļiem, nodevām un citiem maksājumiem, kas ir spēkā attiecīgajā valstī.

6.2. Konta izmantošana

Ar fiziskas personas kontu rīkojas pati fiziskā persona vai tās pilnvarotā persona.

Juridiskā persona ar savu kontu rīkojas caur saviem pārstāvjiem, kuriem Bankā ir reģistrētas (noformētas) paraksta tiesības rīkoties ar attiecīgās juridiskās personas kontu. Banka ir tiesīga attiecīgā konta īpašnieka pārstāvja paraksta tiesības attiecināt uz visiem attiecīgajam konta īpašniekam esošajiem kontiem Bankā, ja starp Banku un Klientu noslēgtajos līgumos par kontu atvēršanu un apkalpošanu nav noteikts citādi vai arī nav nekādu citu konta īpašnieka rakstveidā izteiktu norādījumu Bankai. Izmaiņas Klienta paraksta paraugu kartiņā Bankā tiek veiktas uz Klienta rakstiska rīkojuma pamata, kurš nav pretrunā ar piemērojamiem tiesību aktiem un Klienta-juridiskās personas statūtiem vai citiem saistošiem dokumentiem.

Banka Klienta uzdevumā izpilda Bankas operācijas tikai tad, kad Klienta iesniegtie dokumenti par parakstu tiesībām ir izskatīti un Banka tos ir apstiprinājusi. Banka patur sev tiesības izskatīt Klienta iesniegtos dokumentus par parakstu tiesībām 2 (divas) Bankas darba dienas.

Klients uzņemas visu atbildību par saviem uzdevumiem un rīkojumiem Bankai, kā arī par uzdevumu un rīkojumu pilnīgumu un precizitāti.

6.3. Maksājumi un pārskaitījumi kontā

Banka ir tiesīga bez Klienta piekrišanas pieņemt jebkuru iemaksu Klienta kontā.

Banka ir tiesīga ieskaitīt Klientam naudas līdzekļus, pamatojoties uz maksājuma rīkojumā norādīto konta numuru. Saskaņā ar Latvijas Bankas noteikumiem jebkura LR kredītiestāde, veicot kredītpārvedumus LR, ir tiesīga ieskaitīt naudas līdzekļus Klientam, pamatojoties tikai uz maksājuma rīkojumā norādīto saņēmēja konta numuru, neņemot vērā maksājuma rīkojumā norādīto saņēmēja nosaukumu. Banka patur sev tiesības neizpildīt maksājuma rīkojumu, ja tai ir radušās pamatotas šaubas par maksājuma rīkojumā norādīto saņēmēja nosaukuma un saņēmēja konta atbilstību.

Naudas summu ieskaitījumus un vērtspapīru pārskaitījumus Klientu kontos izpilda saskaņā ar norādījumiem, kas izteikti Klienta maksājuma rīkojumā vai uzdevumā. Ja Klienta maksājuma rīkojumā vai uzdevumā konta numura vietā ir norādīts tikai Klienta numurs, tad ieskaitījums tiek veikts maksājuma rīkojumā vai uzdevumā norādītās valūtas vai norādīto vērtspapīru Klienta kontā.

Ja

Klienta maksājuma rīkojumā norādītā valūta nav norādīta kā konta atļautā valūta, tad Banka ieraksta maksājuma summu maksājuma rīkojumā norādītajā kontā un maksājuma ieskaitīšanas dienas beigās konvertē to uz konta pamatvalūtu pēc Bankas noteiktā attiecīgās dienas valūtu konvertācijas kursa.

Iemaksas Klienta kontā, kas veiktas maldības, pārrakstīšanās vai cita tiesiska pamata trūkuma dēļ, Banka var atmaksāt atpakaļ, veicot vienkāršu izmaksas ierakstu kontā.

Ja maksājuma rīkojums neparedz naudas līdzekļu ieskaitīšanu saņēmēja kontā un Bankai ir pietiekama informācija par saņēmēju, lai nosūtītu paziņojumu par saņēmējam pienākošos summu, Banka nosūta saņēmējam paziņojumu ne vēlāk kā nākamajā Bankas darba dienā pēc maksājuma rīkojuma akcepta. Ja maksājuma rīkojumā ir norādīts vēlāks maksāšanas datums, paziņojums tiek nosūtīts ne vēlāk kā norādītajā datumā.

Naudas līdzekļu izmaksu, naudas līdzekļu vai vērtspapīru pārskaitījumu no Klienta konta Banka izpilda saskaņā ar Klienta norādījumiem, kas izteikti Klienta maksājuma rīkojumā vai uzdevumā.

Klienta pienākums ir norādīt visus kredīta pārvedumam nepieciešamos rekvizītus: Klienta nosaukumu un konta numuru Bankā, kredīta pārveduma summu, saņēmēja bankas un korespondentbankas attiecīgajā valūtā pilnus nosaukumus, adreses un banku kodus (S.W.I.F.T., BLZ, ABA, Sort Code uc.), saņēmēja nosaukumu un saņēmēja konta numuru un pārveduma rekvizītus, ja to pieprasa saņēmēja banka vai saņēmēja bankas valsts likumdošana.

Ja Klients nav norādījis visus nepieciešamos rekvizītus, Bankai ir tiesības, bet nav pienākums vērsties pie Klienta pēc papildus informācijas. Ja Bankai neizdodas sazināties ar Klientu, lai precizētu maksājuma rīkojuma rekvizītus, Bankai ir tiesības kredīta pārvedumu neakceptēt. Klientam ir tiesības vērsties Bankā pēc palīdzības, lai noskaidrotu kredīta pārvedumam nepieciešamos rekvizītus un Banka apņemas savu iespēju robežās sniegt Klientam nepieciešamo informāciju.

Ja izejošajā kredīta pārvedumā Klients nav minējis saņēmēja bankas korespondentbanku attiecīgajā valūtā, Bankai, vadoties no pieejamās informācijas, ir tiesības patstāvīgi izvēlēties korespondentbanku, nesaskaņojot šo izvēli ar Klientu. Ja korespondentbankas izvēle, izmantojot Bankai pieejamo informāciju, ir bijusi nekorekta un kredīta pārvedums ir atgriezts Bankai, Banka veic atkārtotu kredīta pārvedumu uz sava rēķina. Ja atkārtotais kredīta pārvedums nav izpildīts, Klientam tiek atgrāmatota atgrieztā pārveduma summa bez komisijas par pārskaitījumu kompensācijas.

Ja klients ir norādījis visus kredīta pārvedumam nepieciešamos rekvizītus, bet pārvedums Bankas vai jebkādu citu apstākļu rezultātā nav laikā sasniedzis saņēmēja banku, Banka atbild tikai Latvijas Bankas "Bezskaidras naudas līdzekļu kredīta pārvedumu noteikumos" noteiktajā apmērā.

Bankai ir tiesības patstāvīgi izvēlēties kredīta pārvedumu maršrutēšanu līdz saņēmēja bankai.

Banka nav atbildīga par Bankai doto maksājumu rīkojumu vai uzdevumu izpildi, ja Klienta kontos ir nepietiekami daudz vērtspapīru vai naudas.

Ja Klients iesniedzis maksājumu rīkojumu vai uzdevumu kādā noteiktā valūtā par summu, kas pārsniedz tam pieejamos līdzekļus šajā valūtā, Banka, lai izpildītu šādu maksājumu vai uzdevumu, ir tiesīga pēc saviem ieskatiem izmantot Klienta naudas līdzekļus citās valūtās, tomēr tas nav Bankas pienākums. Šajā gadījumā tiek piemērots Bankas noteiktais attiecīgās dienas valūtu konvertācijas kurss.

Banka neizpilda Klienta maksājumu rīkojumu vai uzdevumu, ja tajā norādīto vērtspapīru skaits pārsniedz Klienta kontā esošo vērtspapīru skaitu. Ja Klients iesniedzis vairākus maksājumu dokumentus vai devis vairākus maksājumu rīkojumus vai uzdevumus par kopējo summu vai skaitu, kas pārsniedz Klientam pieejamos naudas līdzekļus vai Klienta kontā esošo vērtspapīru skaitu, un Klients nelūdz Banku tos izpildīt noteiktā secībā, Banka ir tiesīga šos maksājumu rīkojumus vai uzdevumus izpildīt brīvā secībā pēc saviem ieskatiem .

Klients ir tiesīgs iesniegt maksājumu rīkojuma atsaukumu, kas izpildīts uz Bankas veidlapas vai atbilstoša iesnieguma formā. Tomēr Banka negarantē, ka maksājuma rīkojums netiks izpildīts. Banka savu iespēju robežās kontaktējas ar saņēmēja banku vai ar tiešo saņēmēju, lai atgūtu pārskaitītos naudas līdzekļus. Ja maksājuma rīkojums vēl nav izsūtīts no Bankas, bet ir uzsākta tā apstrāde, Banka veic visas nepieciešamās darbības, lai šādu maksājuma rīkojumu neizpildītu. Banka atmaksā līdzekļus Klienta kontā tikai pēc tam, kad Banka ir pārliecinājusies par to, ka maksājuma rīkojums netiks izpildīts nevienā maksājuma rīkojuma apstrādes ķēdes posmā (ne Bankā, ne ārpus tās) un pēc tam, kad Banka ir atguvusi līdzekļus no saņēmēja vai starpniekbankas .

Naudas summu izmaksas vai iemaksas gadījumā par naudas summas samaksas pietiekošu pierādījumu ir uzskatāms Bankas izsniegtais izraksts no Bankā esošo kontu reģistra vai Bankas kases izmaksas vai iemaksas dokuments.

Vērtspapīru pārskaitījuma gadījumā par pietiekošu pierādījumu ir uzskatāms Bankas izsniegtais izraksts no Bankā esošo kontu reģistra.

Bankas darbinieka paraksts uz Bankas operācijas dokumenta nozīmē, ka šis dokuments ir pieņemts izpildei.

Klienta dotais uzdevums par vērtspapīru darījumiem, kurā ir iesaistīta nauda, ir uzskatāms arī par Klienta uzdevumu attiecībā uz Klienta norēķinu kontu vai privātkontu darījuma ietvaros.

Starpbanku pārskaitījumos Banka ir izpildījusi savas no iesniegtā maksājuma dokumenta vai saņemtā uzdevuma izrietošās saistības, ievērojot Noteikumus un Latvijas Bankas "Bezskaidras naudas līdzekļu kredīta pārvedumu noteikumus", ar brīdi, kad attiecīgais pārvedums ir ieskaitīts saņēmēja bankas attiecīgās valūtas korespondējošajā kontā. Banka nav atbildīga par attiecīgās summas izmaksu maksājuma dokumentā vai uzdevumā norādītajam saņēmējam.

Klientam iesniedzot maksājuma rīkojumu ar norādi, ka ārzemju bankas komisijas sedz saņēmējs, nozīmē, ka visas ar maksājuma pārraidi saistītās starpniekbanku un saņēmējbankas komisijas sedz saņēmējs. Banka nosūta maksājumu korespondentbankai vai saņēmējbankai ar norādi "BEN" attiecīgajā S.W.I.F.T. ziņojuma laukā "Details of charges". Starpniekbankas vai saņēmējbanka ietur komisijas no pārveduma summas, pēc kā līdzekļi tiek ieskaitīti saņēmēja kontā.

Klientam iesniedzot maksājuma rīkojumu ar norādi, ka ārzemju bankas komisijas sedz maksātājs, nozīmē, ka visas ar maksājuma pārraidi saistītās starpniekbanku un saņēmējbankas komisijas sedz Klients. Banka nosūta maksājumu korespondentbankai vai saņēmējbankai ar norādi "OUR" attiecīgajā S.W.I.F.T. ziņojuma laukā "Details of charges", uzdodot saņēmējbankai izmaksāt saņēmējam pilnu pārveduma summu. Ar šo noteikumu Bankas atbildība ir ierobežota. Banka nav atbildīga par to, ka starpniekbanka vai saņēmējbanka nav izpildījusi Bankas instrukcijas, vai arī kredīta pārvedums nav saņemts pilnā apmērā citu no Bankas neatkarīgu iemeslu dēļ.

Iekšbankas vērtspapīru pārskaitījumos Banka ir izpildījusi savas no iesniegtā uzdevuma izrietošās saistības, ievērojot šos Noteikumus, ar brīdi, kad vērtspapīri ir iegrāmatoti saņēmēja vērtspapīru kontā.

Latvijā emitēto vērtspapīru starpbanku pārskaitījumos Banka ir izpildījusi savas no iesniegtā uzdevuma izrietošās saistības, ievērojot šos Noteikumus, ar brīdi, kad vērtspapīri ir norakstīti no Bankas Klientu konta Latvijas Centrālajā depozitārijā.

Ārvalstīs emitēto vērtspapīru starpbanku pārskaitījumos Banka ir izpildījusi savas no iesniegtā uzdevuma izrietošās saistības, ievērojot šos Noteikumus, ar brīdi, kad vērtspapīri ir norakstīti no Bankas Klientu konta pie apakšturētāja.

Ja pret Banku tiek celta prasība, kas izriet no Bankas galvojuma vai garantijas par Klienta saistībām, Banka ir tiesīga izmaksāt prasības summu no Klienta (parādnieka) konta bez tiesas sprieduma uz kreditora vienpusēja pieprasījuma pamata, ja pastāv iepriekšēja vienošanās starp Banku, kreditoru un Klientu (parādnieku) un ja Klients neiesniedz savu saistību izpildi apliecinošus dokumentus.

6.4. Konta slēgšana

Bankai ir tiesības slēgt Klienta kontu, saņemot Klienta rakstveida rīkojumu par konta slēgšanu, kā arī citos gadījumos, kurus paredz attiecīgais līgums un Noteikumi.

Banka ir tiesīga slēgt Klienta kontus, par to nebrīdinot Klientu, ja Klients ilgāk nekā 12 (divpadsmit) mēnešus nav veicis operācijas ar kontu un konta atlikums nav pozitīvs vai ir vienāds ar 0 (nulli), ja Klients pieļauj juridiski sodāmu, negodīgu vai neētisku rīcību attiecībā uz Banku, kā arī gadījumā, ja Klients kaut kādā veidā kompromitē Banku, pieļauj aizskarošu, apvainojošu vai apmelojošu darbību pret Banku vai tās darbiniekiem, vai arī kā citādi dod Bankai pamatu uzskatīt turpmāko sadarbību ar Klientu par (potenciāli) necienīgu, nelietderīgu, Bankas godu, labo vārdu, slavu un reputāciju aizskarošu vai pat graujošu.

Arī pēc konta slēgšanas attiecībā uz Bankas un Klienta savstarpējiem prasījumiem ir spēkā Noteikumi un Bankas izcenojumi.

Klienta pienākums ir atbrīvot Banku no visām saistībām, ko tā uzņēmusies, izpildot Klienta dotos uzdevumus, un līdz konta slēgšanai atlīdzināt Bankai visus tās izdevumus un zaudējumus, un nepieciešamības gadījumā iesniegt atbilstošu nodrošinājumu.

Dokumenti, kurus Klients ir iesniedzis konta atvēršanai un Bankas operāciju veikšanai, Klientam netiek atdoti.

 

7. Bankas operāciju valūta

Bankas operācijas ir jāizpilda tajā valūtā, par kuru Līdzēji ir vienojušies attiecīgajā līgumā. Ja līgumā valūta nav norādīta, pieņemams, ka domāti Latvijas lati. Tomēr Banka ir tiesīga noteikt Bankas operācijas izpildi citā valūtā, ja tās pienācīga izpilde attiecīgajā valūtā nevar notikt tādu apstākļu dēļ, par kuriem Banka nav atbildīga un pie kuru iestāšanos Banka nav vainojama.

 

8. Maksājumi par pakalpojumiem, izdevumu atlīdzība

Pakalpojumi, kurus Banka sniedz Klientam Bankas operāciju ietvaros, ir Bankas maksas pakalpojumi, samaksa par kuriem var tikt noteikta kā pakalpojumu komisijas atlīdzība, procenti u.c. Samaksas apmēru un kārtību par Klientam sniegtajiem pakalpojumiem nosaka attiecīgā pakalpojuma sniegšanas brīdī spēkā esošais Bankas cenrādis, izņemot gadījumus, kad samaksas apmērs un kārtība par Klientam sniegtajiem pakalpojumiem noteikts starp Līdzējiem noslēgtajos līgumos. Ja Klients nav nomaksājis Bankai pienākošos pakalpojumu komisijas atlīdzību, Bankai ir tiesības pārtraukt pakalpojumu sniegšanu Klientam, par to nebrīdinot Klientu. Ar Bankas cenrādi Klients var iepazīties Bankas telpās Bankas darba laikā. Par Bankas pakalpojumiem, kuri nav iekļauti Bankas cenrādī, bet ir bijuši nepieciešami, lai izpildītu Klienta uzdevumu, Banka ir tiesīga noteikt atbilstošu un taisnīgu atlīdzību, ja nav citas vienošanās ar Klientu. Ja Banka ar Klientu ir vienojušies par sniedzamo pakalpojumu un Bankai pienākošos atlīdzību par tā izpildi jau pirms attiecīgā pakalpojuma izpildes, Klients vairs nav tiesīgs apstrīdēt šīs atlīdzības apmēru.

Bankai uz Klienta rēķina izmantojot trešo personu pakalpojumus, Banka iesniedz Klientam apmaksai visus izdevumus apliecinošus dokumentus, un Klientam ir pienākums apmaksāt Bankai visus Klientam iesniegtajos dokumentos norādītos izdevumus.

Klients atlīdzina Bankai arī visus izdevumus, kas saistīti ar Bankas operāciju veikšanai nepieciešamo darbību izpildi, kā arī visas jebkāda veida blakus izmaksas, kā piemēram, nodevas, nodokļus utt.

Banka ir tiesīga uz Klienta rēķina iegūt nepieciešamo informāciju, dokumentus un citus pierādījumus, kuri nepieciešami Bankas operāciju izpildei, informācijas iegūšanai par Klientu, Klienta sniegtās informācijas pārbaudei, Klienta piedāvātā nodrošinājuma pārbaudei, pārvaldīšanai vai atsavināšanai, kā arī izrakstu no reģistriem, iestāžu apliecinājumu, apdrošināšanas dokumentu, lietisko pierādījumu u.c. iegūšanai. Visus izdevumus par informācijas iegūšanu Banka ir tiesīga norakstīt no Klienta kontiem bez Klienta piekrišanas.

Par iepriekš noteiktajām samaksām un izdevumu atlīdzību tiek izdarīts atbilstošs izmaksas vai iemaksas ieraksts Klienta kontā.

 

9. Nodrošinājums

9.1. Nodrošinājuma priekšmets

Klientam jāveic visi nepieciešamie pasākumi, lai pasargātu Banku no atbildības par Bankai dotajiem Klienta uzdevumiem, un pēc Bankas pieprasījuma jāapmaksā Bankai visus tās zaudējumus, izdevumus un saistības, kas radušies no Klienta rupjas neuzmanības, ļauna nodoma vai saistību neizpildes.

Visi Klienta līdzekļi, vērtspapīri, depozīti, ienākumi no tiem, ar līguma par konta atvēršanu un apkalpošanu parakstīšanas brīdi uzskatāmi par Klienta saistību nodrošinājumu par labu Bankai. Nodrošinājums attiecas uz visām Klienta saistībām pret Banku, tai skaitā, samaksu par Bankai sniegtajiem pakalpojumiem, Bankas izdevumiem, izmaksām, procentiem un zaudējumiem, kas varētu būt maksājami par labu Bankai. Banka ir tiesīga (ja Banka to uzskata par nepieciešamu) pieprasīt Klientam tā saistību pret Banku nodrošinājumu vai (ja saistību nodrošinājums Bankai jau ir iesniegts) tā palielināšanu, arī gadījumos, ja saistība ir nosacīta.

Lietas, kuras ir nokļuvušas Bankas valdījumā, turējumā vai lietošanā, uzskatāmas par nodrošinājumu Klienta saistību izpildei pret Banku līdz šo saistību izpildes brīdim. Klienta pienākums ir rūpēties par nodrošinājuma priekšmetu uzturēšanu, kā arī par augļu gūšanu no tiem un attiecīgu ziņu sniegšanu Bankai saskaņā ar tās rakstisku pieprasījumu.

9.2. Nodrošinājuma priekšmeta atsavināšana

Ja Klients neizpilda vai nepienācīgi izpilda savas saistības pret Banku, Bankai ir tiesības vērst piedziņu uz jebkuru no iepriekš minētajiem, kā arī citiem Klienta piedāvātajiem vai Bankai pieejamiem nodrošinājuma priekšmetiem (lietām vai tiesībām), pārņemot tos savā valdījumā, un atsavināt vai izlietot tos bez iepriekšēja paziņojuma vai sevišķa atgādinājuma Klientam, ja Līdzēji nav vienojušies par citu. Banka ir tiesīga vērst piedziņu uz nodrošinājuma priekšmetu arī pirms nodrošinātās saistības izpildes termiņa notecējuma, ja Klients neizpilda Bankas pieprasījumu iesniegt vai palielināt Klienta saistību izpildes nodrošinājumu Bankas noteiktajā laikā vai kārtībā.

Ar attiecīgā Bankas operācijas dokumenta parakstīšanas vai uzdevuma došanas brīdi, no kura izrietošo saistību izpildei tiek atsavināts nodrošinājums, Klients uzdod Bankai attiecīgos nodrošinājuma priekšmetus pārdot par brīvu cenu. Šajā gadījumā (ja Banka izlieto augstākminētās Klienta piešķirtās tiesības, vēršot piedziņu uz nodrošinājuma priekšmetu (lietām vai tiesībām) bez tiesas un izsoles starpniecības), Banka rīkojas kā Klienta pilnvarnieks. Bankai ir tiesības izvēlēties atsavināšanas secību.

No nodrošinājuma atsavināšanas vai izlietošanas iegūtos ienākumus Banka sadala, ievērojot šādu secīgumu: pirmkārt tiek dzēsti visi izdevumi, kas ir saistīti ar Klientam atsavināmās lietas(-u) glabāšanu, pārvadāšanu, sludinājumu publicēšanu (ja tādi ir nepieciešami), samaksu ekspertiem (speciālistiem) un lietas(-u) atsavināšanu/tiesību izlietošanu; otrkārt, Bankai no Klienta pienākošos nesamaksāto procentu dzēšanai; treškārt, soda sankciju un/vai citu pienākumu pret Banku, kas rodas Klienta saistību izpildes nokavējuma un/vai neizpildes rezultātā (līgumsoda, rokas naudas samaksa), izpildei; ceturtkārt, pamatsummas atmaksai. Pēc nodrošinājuma priekšmeta atsavināšanas vai tiesību izlietošanas un ienākumu sadales atlikušos līdzekļus Banka atdod Klientam, paziņojot viņam par to piecu dienu laikā. Ja Klients, viņa tiesību un saistību pārņēmēji vai mantinieki nav atrodami, tad šie līdzekļi glabājas Bankā. Banka no Klienta ietur maksu par šo līdzekļu glabāšanu, ieturot to no Bankā esošo Klienta naudas līdzekļu summas.

Bankai ir tiesības saņemt un izlietot nodrošinājuma priekšmeta augļus.

 

10. Atkāpšanās no līguma

Banka ir tiesīga atkāpties no starp Līdzējiem parakstītā līguma, neatlīdzinot Klientam nekādus zaudējumus, ja Klients ir sniedzis nepatiesas, neprecīzas vai nepilnīgas ziņas par savu personu vai mantisko stāvokli, vai arī, ja Klients nav izpildījis pamatotu Bankas pieprasījumu iesniegt vai palielināt Klienta saistību izpildes nodrošinājumu Bankas noteiktajā termiņā vai kārtībā, kā arī citos konkrētā Līdzēju vienošanās norādītajos gadījumos.

Bankai ir tiesības neapkalpot Klientu, ja Klients atrodas alkohola reibumā, toksisko vielu iedarbības stāvoklī, un citos gadījumos, kad tas nespēj apzināties savu rīcību, kā arī gadījumos, kad Klienta uzvedība ir nepiedienīga un tā traucē Bankas darbu.

 

11. Mantošana

Klienta nāves gadījumā Banka ir tiesīga pieprasīt no personām, kas iesniedz Bankā prasības uz Klienta mantu, un šīm personām ir pienākums iesniegt Bankā, dokumentu (-s), kas apliecina viņu kā mantinieku tiesības uz Klienta atstāto mantojumu un pēc formas un satura atbilst LR tiesību aktu prasībām. Bankai ir tiesības uz šo personu rēķina veikt iesniegto dokumentu īstuma, spēkā esamības un pilnīguma pārbaudi.

 

12. Informācijas sniegšana

Banka apstiprina, ka jebkura informācija par Klientu Bankas operāciju sakarā uzskatāma par konfidenciālu. Informāciju par Klientu Banka sniedz saskaņā ar LR tiesību aktiem un tikai noteiktām personām, noteiktā kārtībā un apjomā. Bankai ir tiesības nodot citām bankām ziņas par Klientu, kas nav pienācīgi pildījis ar Banku noslēgtos līgumus. Bankai ir tiesības sniegt informāciju par Klientu un veiktajiem darījumiem Hansabank grupas uzņēmumiem ( Hansapank, kas reģistrēta Igaunijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar Nr.10060701, koncerna/grupas uzņēmumiem/uzņēmējsabiedrībām) .

 

13. Atbildība. Nepārvarama vara

Bankai ir pienākums Klienta dotos uzdevumus izpildīt ar krietna saimnieka rūpību un sargāt Klienta intereses, ciktāl Bankai tas ir iespējams un ir pienākums to darīt.

Banka nav atbildīga par savu no noslēgtajiem līgumiem izrietošo saistību neizpildi vai daļēju izpildi, ja neizpildes cēlonis ir nepārvarama vara (piemēram, saistošo tiesību aktu grozījumi, papildinājumi vai jaunu šādu aktu pieņemšana un/vai spēkā stāšanās, dabas katastrofas un stihijas, kara darbības, streiki, traucējumi saziņas līdzekļos, informācijas sistēmās) un citi apstākļi, kuri atrodas ārpus Bankas kontroles iespējām.

Par savu darbinieku veiktajām darbībām Banka ir atbildīga tiktāl, ciktāl tie ir rīkojušies Bankas darba laikā, izpildot savus darba pienākumus un Bankas vadības dotos norādījumus.

 

14. Savlaicīgas iebildumu celšanas pienākums

Klienta pienākums ir sekot viņa veikto Bankas operāciju atspoguļojumam viņa kontos un ne retāk kā reizi mēnesī pārbaudīt tā atbilstību faktiski veiktajām Bankas operācijām.

Pretenzijas par viņa kontā atspoguļoto Bankas operāciju Klients var iesniegt rakstiski ne vēlāk kā 60 (sešdesmit ) dienu laikā no konkrētās Bankas operācijas veikšanas brīža, ja starp Līdzējiem noslēgtie līgumi nenosaka citu termiņu. Naudas summu izmaksas gadījumā saņemtā naudas summa ir jāpārbauda nekavējoties tā Bankas darbinieka klātbūtnē, kurš izsniedz naudu. Vēlākas Klienta pretenzijas netiek izskatītas. Iebildumu necelšana iepriekš noteiktajos termiņos tiek uzskatīta par klusuciešot izteiktu piekrišanu.

Klienta pienākums ir nekavējoties paziņot par nesaņemto maksājumu, pārskaitījumu, sūtījumu vai nepieciešamo apstiprinājumu par izpildīto uzdevumu. Banka nepieņem iebildumus par skaidras naudas iemaksām, kuras apliecina Klienta vai tā pārstāvju paraksts uz maksājuma dokumenta.

 

15. Strīdi

Visi strīdi un nesaskaņas, kas var rasties starp Banku un Klientu, tiek risināti sarunu veidā. Ja vienošanās netiek panākta, strīdi tiek risināti tiesā LR tiesību aktos paredzētajā kārtībā vai arī šķīrējtiesā, ja tas norādīts starp Līdzējiem noslēgtajā līgumā.

 

16. Citi noteikumi

Par Bankas un Klienta starpā veicamo Bankas operāciju izpildes vietu uzskatāmas Bankas telpas.

Tiesiskās attiecības starp Banku un Klientu apspriežamas pēc Latvijas Republikas tiesību aktiem.

Lingvistisku vai interpretācijas strīdu, nesaskaņu vai prasību gadījumā priekšroka dodama Noteikumu, citu Bankā esošo noteikumu un attiecīgo Bankas operāciju dokumentu tekstam latviešu valodā, LR tiesību doktrīnai un tiesu praksei, ja konkrētās Bankas operācijas noteikumi nenosaka citādi. Ja šie vai citi Bankas dokumenti ir pieejami dažādās valodās, tad par noteicošo tekstu uzskatāms to teksts latviešu valodā, bet to teksti citās valodās ir uzskatāmi tikai par teksta latviešu valodā tulkojumu.

Noteikumu grozījumus un papildinājumus Banka ir tiesīga izdarīt vienpusējā kārtībā pēc saviem ieskatiem. Klientam ir tiesības iepazīties ar Noteikumiem Bankas telpās Bankas darba laikā, kā arī Bankas mājas lapā internetā: www.hansabanka.lv.

Ikviena Noteikumu daļa tiks iztulkota kā atsevišķi spēkā esoša, bet tomēr, ja kāda no Noteikumu daļām (punkts vai rindkopa) kļūst nelikumīga vai zaudē spēku un, ja tam par iemeslu ir grozījumi LR tiesību aktos, Noteikumu daļa nav spēkā tikai minētā aizlieguma ietvaros un tas nemazina Noteikumu citu daļu saistošo spēku.

Virsraksti Noteikumos iekļauti tikai uzskatāmības un ērtības labad, tie nav izmantojami Noteikumu teksta vai jēgas skaidrošanai.

Noteikumi ir saistoši un attiecas ne tikai uz Klientu, bet arī uz ikvienu Klienta tiesību pēcteci, neatkarīgi no jebkādām izmaiņām Klienta personālsastāvā vai izmaiņām Klienta pilnvarotajās personās.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!