• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2005. gada 16. augusta noteikumi Nr. 613 "Kārtība, kādā akreditē profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centrus un atestē profesionālās izglītības iestāžu vadītājus". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.08.2005., Nr. 132 https://www.vestnesis.lv/ta/id/114801

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Satversmes tiesas dienesta informācija Nr.1-4/726

Par lietas Nr.2005-20-01 ierosināšanu

Vēl šajā numurā

23.08.2005., Nr. 132

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 613

Pieņemts: 16.08.2005.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta noteikumi Nr.613

Rīgā 2005.gada 16.augustā (prot. Nr.46 46.§)

Kārtība, kādā akreditē profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centrus un atestē profesionālās izglītības iestāžu vadītājus

Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14.panta 8., 9. un 11.punktu, 15.panta 5.punktu, 27.pantu, 30.panta ceturto daļu un 33.panta trešo daļu, Profesionālās izglītības likuma 7.panta 7.punktu, 8.panta 7.punktu un 29.panta ceturto daļu

 

I. Vispārīgais jautājums

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā:

1.1. akreditē profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un vidējās izglītības izlīdzinošās programmas, profesionālās pamatizglītības un profesionālās tālākizglītības programmas pirmā, otrā un trešā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvei (turpmāk – programmas);

1.2. akreditē izglītības iestādes, kas īsteno šo noteikumu 1.1.apakšpunktā minētās programmas un profesionālās pilnveides vai profesionālās ievirzes izglītības programmas, izņemot vispārējās izglītības iestādes, koledžas un augstskolas;

1.3. akreditē eksaminācijas centrus, kuros tiek kārtoti profesionālās kvalifikācijas eksāmeni;

1.4. atestē valsts vai pašvaldību dibināto profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un profesionālās pamatizglītības iestāžu vadītājus (turpmāk – vadītājs).

II. Akreditācijas un atestācijas organizēšana

2. Programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centra akreditēšanu un vadītāja atestēšanu organizē Profesionālās izglītības centrs (turpmāk – centrs).

3. Programmu, izglītības iestādi vai eksaminācijas centru akreditē un vadītāju atestē, pamatojoties uz izglītības iestādes vai eksaminācijas centra vadītāja iesniegumu vai tās ministrijas vai pašvaldības iesniegumu, kuras padotībā ir attiecīgā izglītības iestāde vai eksaminācijas centrs.

4. Akreditācijas iesniegumu centrā iesniedz ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms akreditēšanas vai iepriekšējās akreditācijas termiņa beigām, izņemot izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas.

5. Izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas, akreditācijas iesniegumu iesniedz ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms akreditēšanas vai iepriekšējās akreditācijas termiņa beigām.

6. Akreditācijas iesniegumā norāda:

6.1. izglītības iestādes vai eksaminācijas centra nosaukumu;

6.2. izglītības iestādes reģistrācijas apliecības numuru vai eksaminācijas centra uzņēmuma reģistrācijas numuru;

6.3. izglītības iestādes vai eksaminācijas centra juridisko adresi un tālruņa numuru;

6.4. personu, kas sedz ar akreditāciju saistītos izdevumus (nosaukums, bankas nosaukums, norēķinu konta numurs);

6.5. izglītības iestādes vai eksaminācijas centra vadītāja vārdu un uzvārdu;

6.6. programmas nosaukumu un kodu;

6.7. piešķiramās kvalifikācijas nosaukumu un līmeni;

6.8. programmas īstenošanas ilgumu;

6.9. programmas īstenošanas vietas adresi un īstenošanas laiku;

6.10. programmas licences numuru un tās derīguma termiņu;

6.11. vēlamo akreditēšanas laiku;

6.12. tās personas vārdu, uzvārdu un amatu, kura pilnvarota kārtot ar akreditāciju saistītos jautājumus.

7. Vadītāju atestē vienu reizi – ne ātrāk kā gadu un ne vēlāk kā trīs gadus pēc darba sākšanas izglītības iestādē, pamatojoties uz vadītāja iesniegumu vai tās ministrijas vai pašvaldības institūcijas ierosinājumu, kuras padotībā ir attiecīgā izglītības iestāde.

8. Iesniegumu vadītāja atestācijai iesniedz centrā ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms atestēšanas. Iesniegumā norāda:

8.1. izglītības iestādes nosaukumu un reģistrācijas apliecības numuru;

8.2. izglītības iestādes juridisko adresi;

8.3. vadītāja vārdu, uzvārdu un personas kodu;

8.4. vēlamo atestēšanas laiku.

9. Centrs:

9.1. pamatojoties uz iesniegumu, izstrādā akreditēšanas un atestēšanas grafiku un izveido ekspertu komisiju ne mazāk kā triju cilvēku sastāvā. Komisijā iekļauj centra, Izglītības un zinātnes ministrijas, citu ministriju, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, profesionālo organizāciju vai mākslas, mūzikas un kultūras nozaru vai sporta federāciju pilnvarotus pārstāvjus atbilstoši programmas veidam, kopai un profesionālajai kvalifikācijai (turpmāk – ekspertu komisija);

9.2. ne vēlāk kā 10 dienas pirms akreditēšanas un atestēšanas sākuma informē par to iesnieguma iesniedzēju;

9.3. sagatavo ekspertu komisijas darbam nepieciešamās vērtēšanas veidlapas;

9.4. sagatavo akreditēšanas un atestēšanas procesa izdevumu tāmi;

9.5. sagatavo un izsniedz Izglītības un zinātnes ministrijas izdoto izglītības iestādes un izglītības programmas akreditācijas lapu (1.pielikums), tās izglītības iestādes akreditācijas lapu, kas īsteno profesionālās pilnveides vai profesionālās ievirzes izglītības programmu (2.pielikums), eksaminācijas centra akreditācijas lapu (3.pielikums) vai izglītības programmas akreditācijas lapu (4.pielikums), vai Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumu par akreditācijas atteikumu;

9.6. sagatavo un izsniedz Izglītības un zinātnes ministrijas izdoto atestācijas apliecību (5.pielikums) vai Izglītības un zinātnes ministrijas pieņemto lēmumu par atteikumu atestēt vadītāju.

10. Izglītības iestādes vai eksaminācijas centra vadītājs ne vēlāk kā piecas dienas pirms noteiktā akreditēšanas un atestēšanas sākuma iesniedz centrā informāciju par veikto izglītības iestādes darbības un/vai vadītāja darbības pašvērtējumu atbilstoši šo noteikumu IV un V nodaļā noteiktajiem kritērijiem.

III. Akreditācijas un atestācijas kārtība

11. Lēmumu par programmas, izglītības iestādes vai eksaminācijas centra akreditāciju un vadītāja atestāciju Izglītības un zinātnes ministrija pieņem pēc Profesionālās izglītības akreditācijas un atestācijas komisijas (turpmāk – komisija) priekšlikuma izvērtēšanas.

12. Komisiju izveido ar izglītības un zinātnes ministra rīkojumu, un tajā iekļauj:

12.1. Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvjus;

12.2. centra pārstāvjus;

12.3. Izglītības valsts inspekcijas pārstāvjus;

12.4. Kultūras ministrijas pārstāvi;

12.5. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvi;

12.6. Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvi.

13. Komisijas darbu vada priekšsēdētājs. Komisijas priekšsēdētāja prombūtnē viņa pienākumus veic komisijas priekšsēdētāja vietnieks.

14. Komisija ir lemttiesīga, ja sēdē piedalās ne mazāk kā puse balsstiesīgo komisijas locekļu. Komisijas sēdes ir atklātas. Lēmumus sēdē pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja balsu skaits ir vienāds, izšķirošā ir priekšsēdētāja balss.

15. Komisijas sekretariāta funkcijas nodrošina centrs.

16. Lemjot par izglītības iestādes vai programmas akreditāciju vai vadītāja atestāciju, vai atestācijas atteikumu, komisija izvērtē ekspertu komisijas atzinumu.

17. Ja izglītības iestādes vai eksaminācijas centra vadītājs nepiekrīt ekspertu komisijas atzinumam, viņš ne vēlāk kā septiņas dienas pēc ekspertu komisijas atzinuma saņemšanas var iesniegt komisijai pamatotu rakstisku iesniegumu ar lūgumu noteikt citu ekspertu komisijas sastāvu un atkārtoti novērtēt programmas īstenošanu, izglītības iestādes vai eksaminācijas centra, vai vadītāja darbību.

18. Komisija izskata iebildumus par ekspertu komisijas atzinumu un, ja nepieciešams, ierosina centram izveidot citu ekspertu komisiju un ne vēlāk kā divu mēnešu laikā atkārtoti veikt akreditāciju vai atestāciju.

19. Komisija bez ekspertu komisijas atzinuma jautājumu par izglītības iestādes akreditāciju un akreditētai profesionālās izglītības programmu kopai piederošas programmas akreditāciju izskata šādos gadījumos:

19.1. akreditē arodizglītības programmu un izglītības iestādi, ja ir akreditēta profesionālās vidējās izglītības programma un izglītības iestāde;

19.2. akreditē profesionālās pamatizglītības programmu un izglītības iestādi, ja ir akreditēta profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programma un izglītības iestāde;

19.3. akreditē profesionālās tālākizglītības programmu un izglītības iestādi, ja ir akreditēta profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības, profesionālās pamatizglītības vai augstāka profesionālās kvalifikācijas līmeņa tālākizglītības programma un izglītības iestāde;

19.4. akreditē izglītības iestādi, kas īsteno profesionālās pilnveides vai profesionālās ievirzes izglītības programmu, ja akreditēta profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības, profesionālās pamatizglītības vai profesionālās tālākizglītības programma un izglītības iestāde.

20. Komisija ir tiesīga iesniegt izglītības iestādes dibinātājam priekšlikumu:

20.1. par izglītības iestādes vai eksaminācijas centra reorganizēšanu vai slēgšanu;

20.2. uzteikt darba līgumu ar vadītāju.

21. Lēmums par programmas, izglītības iestādes vai eksaminācijas centra akreditāciju un vadītāja atestāciju stājas spēkā tā pieņemšanas dienā. Izglītības iestādei ir tiesības turpināt pieteikto programmu īstenošanu, bet eksaminācijas centram – turpināt darbību centralizēto profesionālās kvalifikācijas eksāmenu jomā, ja pēc iesnieguma izskatīšanas termiņa beigām lēmums par izglītības iestādes, eksaminācijas centra vai programmas akreditāciju vai attiecīgs motivēts atteikums nav pieņemts.

22. Akreditēšanai un atestēšanai iesniegtos dokumentus, akreditācijas lapu un atestācijas apliecību kopijas un komisijas lēmumus glabā centrā.

IV. Akreditācijas kritēriji

23. Izglītības programmas īstenošanas kvalitāti vērtē, ņemot vērā šādus kritērijus:

23.1. atbilstība valsts izglītības standartam;

23.2. teorētisko, praktisko mācību un kvalifikācijas prakses satura atbilstība apgūstamajai profesijai;

23.3. izglītības programmas īstenošanas organizēšana;

23.4. teorētisko un praktisko mācību materiāltehniskais nodrošinājums un jaunāko tehnoloģiju apgūšana;

23.5. teorētisko un praktisko mācību un prakses metodiskais nodrošinājums;

23.6. metodiskā darba organizēšana;

23.7. mācību metožu daudzveidība un atbilstība mācību priekšmeta saturam;

23.8. izglītojamo mācību sasniegumu analīze;

23.9. nodrošinājums ar atbilstošas kvalifikācijas pedagogiem un personāla attīstības plānošana;

23.10. pedagogu profesionālā pilnveide attiecīgajā profesijā.

24. Izglītības iestādes darbības kvalitāti vērtē, ņemot vērā šādus kritērijus:

24.1. telpu nodrošinājums teorētiskajām un praktiskajām mācībām;

24.2. vides sakoptība;

24.3. vides un izglītības pieejamības nodrošināšana izglītojamiem ar īpašām vajadzībām;

24.4. izglītības iestādes darbības organizēšana;

24.5. kvalitātes vadības sistēma iestādē;

24.6. iestādes darba un attīstības plānošana;

24.7. vadības darba plānošana, struktūrvienību darba organizācija un koordinācija;

24.8. izglītības iestādes dokumentācijas kvalitāte;

24.9. kompetento iestāžu atzinumi (vai to kopijas) par izglītības iestādes atbilstību higiēnas prasībām, civilās aizsardzības, ugunsdrošības un darba aizsardzības normām;

24.10. mācību procesa organizēšana;

24.11. izglītojamo uzņemšanas, uzskaites un atskaitīšanas sistēma;

24.12. izglītojamo sasniegumu vērtēšanas sistēma;

24.13. prakses norises pārraudzība;

24.14. mācību satura informatīvais nodrošinājums;

24.15. normatīvo dokumentu pieejamība;

24.16. interneta pieslēguma izmantošana;

24.17. sadarbība ar darba devējiem izglītības satura jautājumos un prakses īstenošanā;

24.18. sadarbība ar darba devējiem izglītības procesa kvalitātes novērtēšanā;

24.19. sadarbība ar darba devējiem izglītojamo sasniegumu vērtēšanā;

24.20. izglītības iestādes resursu atbilstība profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizēšanai attiecīgās kvalifikācijas ieguvei un izglītojamo sagatavošanai eksāmenu teorētisko un praktisko uzdevumu izpildei eksaminācijas procesā atbilstoši šo noteikumu 27.1., 27.2., 27.3. un 27.4.apakšpunktā minētajām prasībām.

25. Ja izglītības iestāde īsteno profesionālās vidējās izglītības programmu, arodizglītības un vidējās izglītības izlīdzinošo programmu vai profesionālās pamatizglītības programmu, tās darbības kvalitāti vērtē papildus, ņemot vērā šādus kritērijus:

25.1. absolventu darbā iekārtošanās analīze;

25.2. sadarbība ar absolventiem;

25.3. sadarbība ar vecākiem;

25.4. sadarbība ar sabiedriskajām organizācijām;

25.5. sadarbība ar izglītojamo pašpārvaldi;

25.6. audzināšanas darbs;

25.7. profesionālās orientācijas organizēšana;

25.8. kultūras pasākumu organizēšana;

25.9. sporta pasākumu organizēšana;

25.10. interešu izglītības organizēšana;

25.11. dalība projektos.

26. Akreditējot izglītības iestādi, kas īsteno profesionālās pilnveides vai profesionālās ievirzes izglītības programmu, papildus šo noteikumu 24.punktā minētajiem kritērijiem vērtē izglītības iestādes atbilstību arī šo noteikumu 23.3., 23.4., 23.5., 23.6., 23.7., 23.8., 23.9. un 23.10.apakšpunktā minētajiem kritērijiem.

27. Eksaminācijas centra darbības kvalitāti un tā resursus profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizēšanai, lai nodrošinātu attiecīgās kvalifikācijas ieguvi un sagatavotu eksaminējamās personas eksāmenu teorētisko un praktisko uzdevumu izpildei, vērtē, ņemot vērā šādus kritērijus:

27.1. eksāmenu organizēšanu reglamentējošie dokumenti;

27.2. metodiskais nodrošinājums;

27.3. eksāmenu satura datu bāzes nodrošinājums;

27.4. atbilstošas kvalifikācijas eksāmenu komisiju sastāva nodrošinājums;

27.5. eksaminācijai nepieciešamais materiāltehniskais nodrošinājums, kas ir eksaminācijas centra īpašumā (un to apliecina attiecīgi dokumenti);

27.6. telpu nodrošinājums eksaminācijai;

27.7. vides sakoptība;

27.8. vides pieejamības nodrošināšana personām ar īpašām vajadzībām;

27.9. darbību reglamentējošo normatīvo dokumentu kvalitāte (piemēram, nolikums, darba kārtības noteikumi);

27.10. darba un attīstības plānošana;

27.11. vadības darba plānošana.

28. Novērtējot programmas īstenošanas, izglītības iestādes un eksaminācijas centra darba kvalitātes atbilstību noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem, izmanto vienu no trijiem kvalitātes līmeņa vērtējumiem – labi, pietiekami vai nepietiekami.

29. Ja atbilstība šo noteikumu 23.4., 23.9., 24.1., 24.11. un 24.20.apakšpunktā minētajiem kritērijiem novērtēta ar “nepietiekami”, tas uzskatāms par pamatu programmas un izglītības iestādes akreditācijas atteikumam. Uz sešiem gadiem izglītības iestādi un programmu akreditē, ja ne mazāk kā divās trešdaļās kritēriju saņemts novērtējums “labi” un neviens kritērijs nav novērtēts ar “nepietiekami”; neizpildot šo prasību, izglītības iestādi un programmu akreditē uz diviem gadiem.

30. Ja atbilstība šo noteikumu 27.3., 27.5. un 27.6.apakšpunktā minētajiem kritērijiem ir novērtēta ar “nepietiekami”, tas uzskatāms par pamatu eksaminācijas centra akreditācijas atteikumam. Eksaminācijas centru akreditē uz sešiem gadiem, ja ne mazāk kā divās trešdaļās kritēriju saņemts novērtējums “labi” un neviens kritērijs nav novērtēts ar “nepietiekami”. Ja eksaminācijas centra vērtējums neatbilst minētajām prasībām, to akreditē uz diviem gadiem.

V. Atestācijas kritēriji

31. Vadītāja profesionālās darbības kvalitāti novērtē, ņemot vērā šādus kritērijus:

31.1. vadītāja izglītība, tālākizglītība skolvadībā vai profesionālā pilnveide izglītības iestādes vadības jomās ne mazāk kā 72stundu apjomā (profesionālās pilnveides temati – normatīvie akti izglītībā, darba tiesisko attiecību jomā, personāla vadība, saskarsmes psiholoģija, izglītības kvalitāte, izglītības iestādes attīstības plānošana un vadīšana, izglītības iestādes finanšu resursu plānošana) atbilstoši izglītību apliecinošiem dokumentiem;

31.2. darbība izglītības iestādes darba plānošanā un organizēšanā atbilstoši šo noteikumu 24.4., 24.5., 24.6., 24.7. un 24.8.apakšpunktā minētajiem kritērijiem;

31.3. personāla vadība;

31.4. darbības motivācija un vadības stils;

31.5. sadarbība ar izglītojamo pašpārvaldi;

31.6. sadarbība ar darba devējiem, pašvaldību, sabiedriskajām organizācijām;

31.7. sabiedriskā darbība;

31.8. darbs izglītības iestādes saimnieciskās darbības nodrošināšanā;

31.9. darba pašvērtējums.

32. Novērtējot vadītāja profesionālās darbības kvalitātes atbilstību noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem, izmanto vienu no trijiem kvalitātes līmeņa vērtējumiem – labi, pietiekami vai nepietiekami.

33. Ja darbības atbilstība kādam šo noteikumu 31.punktā minētajam kritērijam novērtēta ar “nepietiekami”, tas uzskatāms par pamatu atestācijas atteikumam.

VI. Akreditācijas un atestācijas finansēšana

34. Ar akreditācijas un atestācijas organizēšanu saistītās izmaksas, kā arī ar akreditācijas lapu un atestācijas apliecību noformēšanu saistītās izmaksas sedz no Izglītības un zinātnes ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

35. Ekspertu ceļa izdevumus no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei (eksaminācijas centram) un atpakaļ, dienas naudu, kā arī izdevumus par viesnīcu (naktsmītni) sedz atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi.

36. Ekspertu (izņemot ministriju darbiniekus) darba samaksu nosaka proporcionāli pienākumu pildīšanas laikam atbilstoši normatīvajos aktos par ierēdņu un tiešās pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksu noteiktajām tiešās pārvaldes iestāžu 2.kvalifikācijas pakāpes vecākā eksperta (darbinieka) darba samaksas normām.

37. Šo noteikumu 35. un 36.punktā minētos izdevumus sedz attiecīgā izglītības iestāde (eksaminācijas centrs) ne vēlāk kā mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par akreditāciju, atestāciju vai atteikumu.

VII. Noslēguma jautājumi

38. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2002.gada 20.augusta noteikumus Nr.371 “Profesionālās izglītības iestāžu vadītāju atestācijas kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 2002, 119.nr.).

39. Akreditācijas lapas, kas izsniegtas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir spēkā līdz tajās noteiktā akreditācijas termiņa beigām.

40. Vadītāji, kuri jau ir atestēti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai vai stājas darbā par vadītāju citā profesionālās izglītības iestādē, atkārtoti nav jāatestē. Iepriekš izsniegto atestācijas apliecību anulē un izsniedz atestācijas apliecību bez derīguma termiņa ierobežojuma.

41. Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.septembri.

Ministru prezidents A.Kalvītis

Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete

Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.septembri.

 

1.pielikums

Ministru kabineta

2005.gada 16.augusta noteikumiem Nr.613

01.JPG (33398 bytes)

Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete

 

2.pielikums

Ministru kabineta

2005.gada 16.augusta noteikumiem Nr.613

02.JPG (35691 bytes)

Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete

 

3.pielikums

Ministru kabineta

2005.gada 16.augusta noteikumiem Nr.613

03.JPG (36833 bytes)

Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete

 

4.pielikums

Ministru kabineta

2005.gada 16.augusta noteikumiem Nr.613

04.JPG (41525 bytes)

Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete

 

5.pielikums

Ministru kabineta

2005.gada 16.augusta noteikumiem Nr.613

05.JPG (24860 bytes)

Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!