• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija publicē:
  • lēmumus par tarifu aprēķināšanas metodiku un lēmumus, ar kuriem noteikts tarifs;
  • noteikumus par Regulatoram regulāri iesniedzamās informācijas veidiem, apjomu un iesniegšanas termiņiem;
  • vispārējās atļaujas noteikumus;
  • ziņojumus par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu un ziņojumus, kuros informē par universālā pakalpojuma saistību tīrajām izmaksām.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2023. gada 23. marta lēmums Nr. 39 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023. gada 1. maija". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 28.03.2023., Nr. 62 https://www.vestnesis.lv/op/2023/62.28

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmums Nr. 40

Par SIA "SALDUS KOMUNĀLSERVISS" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023. gada 1. maija

Vēl šajā numurā

28.03.2023., Nr. 62

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 39

Pieņemts: 23.03.2023.

OP numurs: 2023/62.28

2023/62.28
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 26 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 39

Rīgā 2023. gada 23. martā (prot. Nr. 12, 7. p.)

Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023. gada 1. maija

Sabiedriskos pakalpojumus regulējamās nozarēs regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators).1 Regulators, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk – Likums) 6.panta otro daļu un 9.panta otro daļu, patstāvīgi pilda Regulatoram ar likumu nodotās funkcijas un savas kompetences ietvaros patstāvīgi pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, kas ir saistoši konkrētiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un lietotājiem.

Regulators konstatē

1. Pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk arī – Atbalsta likums) 7.2panta pirmo un otro daļu, Regulators ar 2022.gada 12.oktobra lēmumu Nr.195 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 200.nr.) (turpmāk arī – Lēmums Nr.195) apstiprināja sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Alūksnes enerģija", reģistrācijas numurs: 43203003117, juridiskā adrese: Parka iela 2C, Alūksne, Alūksnes novads, LV-4301 (turpmāk – SIA "Alūksnes enerģija"), siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus un piešķīra SIA "Alūksnes enerģija" atļauju pašai noteikt tarifus, nosakot, ka apstiprinātie tarifi, atļauja un saskaņā ar šo atļauju noteiktie tarifi ir spēkā līdz 2023.gada 30.aprīlim. SIA "Alūksnes enerģija" saskaņā ar atļauju ir noteikusi siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus ar termiņu no 2023.gada 1.aprīļa līdz 2023.gada 30.aprīlim (Latvijas Vēstnesis, 2023, 40.nr.).

2. Pamatojoties uz Atbalsta likuma 7.2panta trešo daļu, Regulators 2022.gada 24.novembrī nosūtīja SIA "Alūksnes enerģija" vēstuli Nr.2-2.41/3496 par jauna siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projekta iesniegšanu un SIA "Alūksnes enerģija" 2022.gada 23.decembrī iesniedza tarifu projektu, kuru Regulators izvērtē Likuma 19.pantā noteiktajā kārtībā.

3. Atbalsta likuma 7.2panta ceturtā daļa noteic, ka no 2023.gada 1.maija ir spēkā tādi siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi, kādus regulēto centralizētās siltumapgādes pakalpojumu sniedzēji, uz kuriem attiecas šā panta pirmajā daļā minētais regulējums, piemērojuši līdz 2022.gada 30.septembrim, ja Regulators nav lēmis citādi.

4. Regulators konstatē, ka, lai objektīvi izvērtētu un apstiprinātu SIA "Alūksnes enerģija" 2022.gada 23.decembrī iesniegto siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projektu, ir nepieciešams iegūt papildu informāciju un pamatojumu par šo tarifu projektu. Tādējādi konstatējams, ka SIA "Alūksnes enerģija" 2022.gada 23.decembrī iesniegtā siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projekta izvērtēšana turpinās atbilstoši Likuma 19.pantā noteiktajai kārtībai un termiņiem2 un šo tarifu projektu nav pamatoti apstiprināt līdz 2023.gada 31.martam, lai šie tarifi stātos spēkā no 2023.gada 1.maija.3

5. No Likuma 9.panta pirmās daļas 2.punkta un 20.panta otrās daļas, kā arī no Regulatora 2010.gada 14.aprīļa lēmuma Nr.1/7 "Siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (turpmāk – Metodika) 43.5punkta izriet Regulatora tiesības noteikt tarifu piemērošanas kārtību.

6. Likuma mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs, nosakot sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas kārtību un tiesiskās attiecības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā (1.pants). Saskaņā ar Likuma 20.panta pirmajā daļā noteikto tarifi nosakāmi tādā apmērā, lai lietotāju izdarītie tarifu maksājumi segtu ekonomiski pamatotas sabiedrisko pakalpojumu izmaksas un nodrošinātu sabiedrisko pakalpojumu rentabilitāti.

7. Metodikas 52.punkts noteic, ka komersants, kuram spēkā esošais tarifs apstiprināts saskaņā ar Atbalsta likuma 7.2pantā noteikto kārtību, tarifu projekta aprēķinā papildus iekļauj neparedzētos ieņēmumus un ir tiesīgs iekļaut neparedzētās izmaksas, kuras radušās periodā no Regulatora saskaņā ar Atbalsta likuma 7.2pantā noteikto kārtību apstiprinātā tarifa spēkā stāšanās dienas. Minētās neparedzētās izmaksas vai ieņēmumus aprēķina kā starpību starp esošajām ekonomiski pamatotajām izmaksām un spēkā esošo tarifu veidojošām izmaksām. Minētās neparedzētās izmaksas vai neparedzētos ieņēmumus, kuri netiek segti saskaņā ar Atbalsta likumā noteikto, komersants sadala uz laika periodu, ne ilgāku par divpadsmit mēnešiem.

8. Regulators 2023.gada 10.martā nosūtīja SIA "Alūksnes enerģija" vēstuli Nr.2-2.41/873, kurā informēja arī par Regulatora tiesībām noteikt ar Lēmumu Nr.195 noteikto siltumapgādes pakalpojumu tarifu un atļaujas piemērošanas kārtību no 2023.gada 1.maija.

9. SIA "Alūksnes enerģija" pilnvarotais pārstāvis attālināti piedalījās Regulatora padomes sēdē un neiebilda pret tarifu piemērošanas kārtības apstiprināšanu.

Regulators secina

1. Ņemot vērā šā lēmuma konstatējuma daļas 1., 2., 3. un 4.punktu, secināms, ka Regulatoram ir nepieciešams lemt par SIA "Alūksnes enerģija" piemērojamiem siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023.gada 1.maija. Regulators secina, ka Atbalsta likuma 7.2panta ceturtā daļa paredz divus iespējamus risinājumus no 2023.gada 1.maija, pirmkārt, SIA "Alūksnes enerģija" atsāk piemērot no 2023.gada 1.maija tādus tarifus, kādus SIA "Alūksnes enerģija" piemērojusi līdz 2022.gada 30.septembrim; otrkārt, Regulatora kompetenci lemt par citu risinājumu no 2023.gada 1.maija. Regulators secina, ka aktuālajos ekonomiskajos apstākļos, kad vairums no siltumenerģijas apgādes pakalpojumu sniegšanas izmaksām ir būtiski pieaugušas, Regulatoram ir jālemj par tādu SIA "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes tarifu piemērošanu no 2023.gada 1.maija, kas pirmšķietami nodrošinās SIA "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu faktisko izmaksu tuvāku atbilstību piemērotajai tarifu vērtībai, nodrošinot komersanta spēju sniegt nepārtrauktus sabiedriskos pakalpojumus.

2. Ar Lēmumu Nr.195 apstiprinātos siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus SIA "Alūksnes enerģija" ir aprēķinājusi4, ņemot vērā Metodikas prasības, atbilstoši SIA "Alūksnes enerģija" aktuālajām pakalpojumu sniegšanas izmaksām. Regulators secina, ka konkrētajos faktiskajos un tiesiskajos apstākļos, lai pēc 2023.gada 30.aprīļa turpinātu SIA "Alūksnes enerģija" finansiālo spēju nodrošināt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par tarifiem, kas tuvāk atbilst siltumenerģijas apgādes pakalpojumu faktiskajām izmaksām, ir lietderīgi noteikt, ka SIA "Alūksnes enerģija" no 2023.gada 1.maija piemēro tarifus, kas noteikti atbilstoši Lēmumā Nr.195 noteiktajai kārtībai, un izmanto Lēmumā Nr.195 piešķirto atļauju.

3. Regulators secina, ka, izvērtējot SIA "Alūksnes enerģija" 2022.gada 23.decembrī iesniegto tarifu projektu, Metodikas 52.punkts piemērojams līdz šā tarifu projekta apstiprināšanas brīdim, tai skaitā arī pēc 2023.gada 1.maija. Metodikas 52.punkts ietver nosacījumu, ka neparedzētās izmaksas vai ieņēmumus (ja tādi ir) aprēķina kā starpību starp SIA "Alūksnes enerģija" 2022.gada 23.decembrī iesniegtajā tarifu projektā visām esošajām ekonomiski pamatotajām izmaksām un ar Lēmumu Nr.195 noteikto tarifu visām veidojošām izmaksām. Tādējādi secināms, ka minētais regulējums ietver tiesisku mehānismu, lai aizsargātu gan sabiedrisko pakalpojumu lietotāju tiesības atgūt pārmaksāto ar Lēmumu Nr.195 noteikto tarifu daļu, ja tāda būs izveidojusies, gan SIA "Alūksnes enerģija" tiesības atgūt pakalpojumu sniegšanas neparedzētās izmaksas, ja tādas būs izveidojušās.

4. Izvērtējot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus attiecībā uz administratīvā akta nepieciešamību, lai sasniegtu tiesisku (leģitīmu) mērķi, un administratīvā akta piemērotību attiecīgā mērķa sasniegšanai, Regulators secina, ka šīs lietas ietvaros konstatētie faktiskie un tiesiskie apstākļi norāda uz administratīvā akta izdošanas nepieciešamību un pamatotību, lai SIA "Alūksnes enerģija" varētu no 2023.gada 1.maija piemērot Regulatora regulētus tarifus, kas nodrošina SIA "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu faktisko izmaksu tuvāku atbilstību piemērotajai tarifu vērtībai. Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots un vajadzīgs attiecīgā mērķa – nodrošināt iespēju sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam sniegt un sabiedrisko pakalpojumu lietotājam saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par Regulatora regulētiem tarifiem – sasniegšanai.

5. Regulators, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa, to samērojot ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem administratīvā procesa principiem, tai skaitā samērīguma principu. Regulatora ieskatā, šā administratīvā akta mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem samērīgiem, ekonomiski un tiesiski pamatotiem līdzekļiem.

Saskaņā ar Metodikas 43.5 un 52.punktu, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantu, 5.pantu, 6.panta pirmo un otro daļu, 7.panta pirmo daļu, 9.panta pirmās daļas 1., 2. un 9.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu, 20.panta pirmo un otro daļu, 25.panta pirmo daļu, Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.2panta pirmo, otro, trešo un ceturto daļu, Administratīvā procesa likuma 8.pantu, 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta trešo daļu, 66.panta pirmo daļu, 68.panta pirmo, otro un trešo daļu,

padome nolemj:

uzdot SIA "Alūksnes enerģija" no 2023.gada 1.maija, līdz stāsies spēkā saskaņā ar Likuma 19.pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti SIA "Alūksnes enerģija" citi siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi, piemērot tarifus, kas noteikti atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022.gada 12.oktobra lēmumā Nr.195 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Alūksnes enerģija" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 200.nr.) noteiktajai kārtībai, un izmantot tajā piešķirto atļauju.

Ja mainās tarifu piemērošanu ietekmējošie faktori vai SIA "Alūksnes enerģija" neievēro normatīvos aktus, Regulators var noteikt tarifu piemērošanai citu kārtību vai atcelt šo lēmumu.

Lēmums stājas spēkā ar tā parakstīšanas dienu.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.


1 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 6.panta pirmā daļa

2 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.panta otrā, piektā, septītā un trīspadsmitā daļa

3 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 21.panta ceturtā un piektā daļa

4 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.panta pirmā daļa

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!