• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija publicē:
  • lēmumus par tarifu aprēķināšanas metodiku un lēmumus, ar kuriem noteikts tarifs;
  • noteikumus par Regulatoram regulāri iesniedzamās informācijas veidiem, apjomu un iesniegšanas termiņiem;
  • vispārējās atļaujas noteikumus;
  • ziņojumus par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu un ziņojumus, kuros informē par universālā pakalpojuma saistību tīrajām izmaksām.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2023. gada 14. augusta lēmums Nr. 88 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 16.08.2023., Nr. 157 https://www.vestnesis.lv/op/2023/157.15

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts meža dienesta rīkojums Nr. 142

Par grozījumiem Valsts meža dienesta 30.06.2023. rīkojumā Nr. 116 "Par egļu astoņzobu mizgrauža masveida savairošanās ierobežošanas pasākumiem"

Vēl šajā numurā

16.08.2023., Nr. 157

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 88

Pieņemts: 14.08.2023.

OP numurs: 2023/157.15

2023/157.15
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 88

Rīgā 2023. gada 14. augustā (prot. Nr. 32, 5. p.)

Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) 2023.gada 6.janvārī saņēma sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums", reģistrācijas numurs: 40003007778, juridiskā adrese: Nameja iela 4A, Jēkabpils, Jēkabpils novads, LV-5201 (turpmāk – SIA "Jēkabpils siltums"), 2023.gada 6.janvāra iesniegumu Nr.1-4/6 ar tam pievienotu siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projektu, 2023.gada 22.februārī, 9.martā, 9.maijā, 25.maijā, 28.jūnijā, 25. un 28.jūlijā – papildu informāciju, izmaksu pamatojošos dokumentus un precizētu tarifu projektu (2023.gada 22.februāris Nr.1-4/42, 2023.gada 9.marts Nr.1-4/50, 2023.gada 25.maijs Nr.1-4/108, 2023.gada 28.jūnijs Nr.1-4/125, 2023.gada 25.jūlijs Nr.1-4/136, 2023.gada 28.jūlijs Nr.1-4/141) (turpmāk – tarifu projekts), kā arī 2023.gada 7.jūlija iesniegumu Nr.1-4/127 ar lūgumu iekļaut siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projektā Valsts kases aizdevuma kurināmā iegādei aprēķinātos kredīta procentu maksājumus.

Regulators konstatē

1. Tarifu projekts ir aprēķināts saskaņā ar Regulatora 2010.gada 14.aprīļa lēmumu Nr.1/7 "Siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (turpmāk – Metodika) un atbilst likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk – Likums) 19.panta pirmajai daļai un 20.panta pirmajai daļai.

2. SIA "Jēkabpils siltums" paziņojumu par tarifu projekta iesniegšanu Regulatoram publicēja 2023.gada 9.janvārī (Latvijas Vēstnesis, 2023, 6.nr.). Priekšlikumi un ieteikumi par iesniegto tarifu projektu Regulatorā un SIA "Jēkabpils siltums" nav saņemti.

3. SIA "Jēkabpils siltums" ir iesniegusi tarifu projektu, kurā tarifu veidojošajās izmaksās iekļautas saskaņā ar Metodikas 43.14punktu iepriekšējā perioda neparedzētās izmaksas kurināmā cenu, iepirktās siltumenerģijas un iepirktās elektroenerģijas cenu izmaiņu rezultātā un saskaņā ar Metodikas 52.punktu neparedzētie ieņēmumi, kas radušies periodā no 2022.gada 15.oktobra, vienlaicīgi aprēķinot tarifu projektu bez neparedzētajām izmaksām.

4. Atbilstoši Metodikas 43.19punktam, ja kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir izsludinājusi enerģētisko krīzi vai citu pielīdzināmu ārpuskārtas stāvokli siltumapgādes vai ar siltumapgādi saistītā nozarē un radušos apstākļu rezultātā ir pamats uzskatīt, ka komersantam īslaicīgi nepieciešams veikt papildu pasākumus kurināmā pieejamības nodrošināšanai, komersantam ir tiesības, sniedzot atbilstošu risku un izmaksu izvērtējumu, lūgt Regulatoram par neparedzētām izmaksām šīs metodikas 43.14punkta izpratnē atzīt tādas ekonomiski pamatotas izmaksas, kas radušās, veicot kurināmā pieejamības nodrošināšanu.

5. Enerģētikas likuma 6.panta 3.1daļa noteic, ka energoapgādes komersants, kas piegādā siltumenerģiju enerģijas lietotājiem, pārdod siltumenerģiju tiem nepieciešamajā vai noteiktajā kvalitātē un pieprasītajā daudzumā par Regulatora noteiktajiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar Regulatora noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta Regulatora atļauja, izņemot Enerģētikas likuma 49.panta pirmajā un 1.1daļā minētos gadījumus.

6. No Metodikas 43.8punkta izriet, ka Regulators pēc savas iniciatīvas vai komersanta pieprasījuma atbilstoši Enerģētikas likuma 6.panta 3.1daļai var dot uz noteiktu termiņu atļauju komersantam pašam noteikt tarifus saskaņā ar Metodiku, ja ir mainījusies iepirktā kurināmā cena (turpmāk – kurināmā cena), iepirktās siltumenerģijas cena vai komersantam ir izveidojušies neparedzētie ieņēmumi vai izmaksas. Atļaujā Regulators nosaka atskaites periodu komersanta iesniedzamajai informācijai par izmaksu un ieņēmumu izmaiņām.

7. Metodikas 43.9punkts noteic, ja komersants ir saņēmis 43.8punktā minēto atļauju un komersants pieņem lēmumu par jauniem tarifiem, tad ne vēlāk kā 30 dienas pirms jauno tarifu spēkā stāšanās brīža komersants publicē tarifus oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", nosūta attiecīgajai pašvaldībai iedzīvotāju informēšanai un ievietošanai tās tīmekļvietnē un publicē savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un vienlaikus iesniedz Regulatoram pamatojumu jaunajiem tarifiem, iesniedzot Metodikas 43.91. līdz 43.94.apakšpunktā noteikto informāciju.

8. Metodikas 43.151. līdz 43.154.apakšpunkts noteic kārtību, kā komersantam, kas ir saņēmis Metodikas 43.8punktā minēto atļauju pašam noteikt tarifus saskaņā ar Metodiku, gadījumā, ja komersantam ir izveidojušās neparedzētās izmaksas vai ieņēmumi, jārīkojas, lai realizētu tiesības iesniegt Regulatoram siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķinu, kas ietver neparedzēto izmaksu komponenti. 

9. SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu veidojošajās izmaksās ir iekļautas dabasgāzes, šķeldas un zāģskaidu kā kurināmā izmaksas, iepirktās siltumenerģijas izmaksas un pārdotās elektroenerģijas ieņēmumi.

10. SIA "Jēkabpils siltums" pilnvarotais pārstāvis piedalījās Regulatora padomes sēdē attālināti un uzturēja lūgumu apstiprināt SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus.

Regulators secina

1. Regulators ir izvērtējis tarifu projektu un tarifu veidojošo izmaksu pamatojumu un secina, ka tarifu projekts ir pamatots un aprēķināts tādā apmērā, lai segtu SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu izmaksas.

2. Ņemot vērā SIA "Jēkabpils siltums" saskaņā ar Metodikas 43.19punktu iesniegto risku un izmaksu izvērtējumu, Regulators secina, ka SIA "Jēkabpils siltums" saņemtā Valsts kases aizdevuma kurināmā iegādei (līgums Nr.A1/1/22/328) aprēķinātie kredīta procentu maksājumi ir ekonomiski pamatotas izmaksas, kas radušās, veicot kurināmā pieejamības nodrošināšanu un tādējādi atzīstamas par neparedzētām izmaksām Metodikas 43.14punkta izpratnē.

3. Regulators secina, ka SIA "Jēkabpils siltums", sniedzot siltumenerģijas apgādes pakalpojumus, ir iespējamas kurināmā, iepirktās siltumenerģijas un pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņas. Tādējādi, lai SIA "Jēkabpils siltums" būtu tiesiska iespēja savlaicīgāk reaģēt uz kurināmā, iepirktās siltumenerģijas un pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņām un noteikt tarifus, kas atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, ir pamatoti izdot Regulatora atļauju SIA "Jēkabpils siltums" pašai noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus kurināmā, iepirktās siltumenerģijas un pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņu gadījumā un gadījumā, ja iepriekšējā finanšu gadā komersantam ir izveidojušās neparedzētās izmaksas vai ieņēmumi saskaņā ar Metodikas 43.14punktā minētajām izmaksu pozīcijām.

4. Regulators secina, ka būtisks nosacījums atļaujas izdošanai ir šis lēmums par SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu apstiprināšanu, kuru pieņemot Regulators izvērtēja visas SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu izmaksas. Ņemot vērā minēto, atļaujas termiņš nosakāms, līdz stājas spēkā citi saskaņā ar Likuma 19.pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi SIA "Jēkabpils siltums".

5. Pēc atļaujas piešķiršanas SIA "Jēkabpils siltums" pašai noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus Likuma un enerģētikas nozares speciālo normatīvo aktu tiesību normas nodrošina Regulatora tiesības uzraudzīt SIA "Jēkabpils siltums" darbību un aizstāvēt lietotāju tiesības saņemt siltumenerģijas apgādes pakalpojumus par tarifiem, kuri atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām.

6. Atļauja SIA "Jēkabpils siltums" pašai noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus kurināmā, iepirktās siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņu gadījumā vai, ja ir izveidojušies neparedzētie ieņēmumi vai izmaksas, nozīmē SIA "Jēkabpils siltums" tiesības izvēlēties, vai un kad atļauju izmantot.

Vienlaicīgi, lai nodrošinātu lietotāju interešu aizstāvību, nosakāmi atļaujas nosacījumi:

- SIA "Jēkabpils siltums" pienākums pašai saskaņā ar Metodiku savlaicīgi noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus gadījumā, ja kurināmā, iepirktās siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas cenas būs zemākas nekā atbilstošās cenas piemērotajā siltumenerģijas gala tarifā un ja kurināmā, iepirktās siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņas ietekmē siltumenerģijas apgādes pakalpojumu izmaksu samazinājumu, kas rada vismaz 0,50 EUR ietekmi uz gala tarifu;

- SIA "Jēkabpils siltums" pienākums pašai saskaņā ar Metodiku (Metodikas 43.153.punktā noteiktajā termiņā) noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus gadījumā, ja iepriekšējā finanšu gadā radušies neparedzētie ieņēmumi, pieskaitot siltumenerģijas apgādes pakalpojumu gala tarifam neparedzēto ieņēmumu komponenti (EUR/MWh).

Šādi nosacījumi nodrošinās šā lēmuma atbilstību Likuma 1., 5.pantam un 20.panta pirmajai daļai, nosacījumi ir samērīgi ar SIA "Jēkabpils siltums" noteiktajām tiesībām līdz ar atļaujas piešķiršanu un atbilst šā lēmuma mērķim – piešķirt tiesības SIA "Jēkabpils siltums" saskaņā ar Metodiku savlaicīgi noteikt tarifus, kas atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām.

7. Saņemot no SIA "Jēkabpils siltums" Metodikas 43.91. līdz 43.94.apakšpunktā noteikto informāciju saistībā ar aprēķinātajiem tarifiem, Regulators 21 dienas laikā pēc jauno tarifu un pamatojuma saņemšanas izvērtēs iesniegto tarifu atbilstību Metodikai un iesniegto tarifu pamatojumu, kas nodrošinās Regulatora uzraudzību pār SIA "Jēkabpils siltums" aprēķinātajiem tarifiem. Ja Regulators 21 dienas laikā pēc jauno tarifu un pamatojuma saņemšanas pieņems lēmumu par SIA "Jēkabpils siltums" iesniegto tarifu neatbilstību Metodikai vai noraidīs iesniegto tarifu pamatojumu vai tarifus, ja SIA "Jēkabpils siltums" nebūs ievērojusi Metodikā noteikto procedūru vai termiņus, tarifi nestāsies spēkā SIA "Jēkabpils siltums" noteiktajā termiņā un Regulators rīkosies atbilstoši Metodikas 43.12punktā noteiktajam.

Saskaņā ar Metodikas 5., 7., 11., 14.punktu, 31.22., 33.17., 34.14. un 41.2.apakšpunktu, 43.8, 43.14, 43.15, 43.16, 43.19punktu un 52.punktu, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantu, 5.pantu, 7.panta pirmo daļu, 9.panta pirmās daļas 1., 3. un 9.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu, 19.panta pirmo, septīto un trīspadsmito daļu, 20.panta pirmo daļu, 21.panta piekto daļu un 25.panta pirmo daļu, Enerģētikas likuma 6.panta 3.1daļu, Administratīvā procesa likuma 13.pantu, 55.panta 1.punktu, 56.panta pirmo daļu, 63.panta pirmās daļas 1.punktu, 65.panta pirmo un trešo daļu, 66.panta pirmo daļu un 68.panta pirmo, otro un trešo daļu,

padome nolemj:

1. apstiprināt SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus (bez pievienotās vērtības nodokļa):

1.1. siltumenerģijas ražošanas tarifu 46,41 EUR/MWh;

1.2. siltumenerģijas pārvades un sadales tarifu 16,63 EUR/MWh;

1.3. siltumenerģijas tirdzniecības tarifu 0,09 EUR/MWh;

1.4. siltumenerģijas gala tarifu 63,61 EUR/MWh (ar dabasgāzes akcīzes nodokļa komponenti 0,48 EUR/MWh);

2. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā apstiprinātie tarifi ir spēkā no 2023.gada 1.oktobra līdz 2024.gada 30.septembrim;

3. apstiprināt SIA "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus (bez pievienotās vērtības nodokļa):

3.1. siltumenerģijas ražošanas tarifu 53,56 EUR/MWh;

3.2. siltumenerģijas pārvades un sadales tarifu 24,14 EUR/MWh;

3.3. siltumenerģijas tirdzniecības tarifu 0,69 EUR/MWh;

3.4. siltumenerģijas gala tarifu 78,87 EUR/MWh (ar dabasgāzes akcīzes nodokļa komponenti 0,48 EUR/MWh);

4. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 3.punktā apstiprinātie tarifi ir spēkā no 2024.gada 1.oktobra;

5. piešķirt SIA "Jēkabpils siltums" atļauju pašai saskaņā ar Metodiku noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus kurināmā, iepirktās siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņu gadījumā un gadījumā, ja iepriekšējā finanšu gadā komersantam ir izveidojušās neparedzētās izmaksas vai ieņēmumi saskaņā ar Metodikas 43.14punktā minētajām izmaksu pozīcijām;

6. noteikt atļaujas termiņu – līdz stāsies spēkā citi saskaņā ar Likuma 19.pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi SIA "Jēkabpils siltums";

7. noteikt atļaujas nosacījumus:

7.1. SIA "Jēkabpils siltums" pienākumu turpmāk pašai saskaņā ar Metodiku savlaicīgi noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus gadījumā, ja kurināmā, iepirktās siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas cenas būs zemākas nekā atbilstošās cenas piemērotajā siltumenerģijas gala tarifā un ja kurināmā, iepirktās siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas cenu izmaiņas ietekmē siltumenerģijas apgādes pakalpojumu izmaksu samazinājumu, kas rada vismaz 0,50 EUR ietekmi uz gala tarifu;

7.2. SIA "Jēkabpils siltums" pienākumu pašai saskaņā ar Metodiku (Metodikas 43.153.punktā noteiktajā termiņā) noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus gadījumā, ja iepriekšējā finanšu gadā radušies neparedzētie ieņēmumi, pieskaitot siltumenerģijas apgādes pakalpojumu gala tarifam neparedzēto ieņēmumu komponenti (EUR/MWh);

8. uzdot SIA "Jēkabpils siltums" iesniegt Regulatoram neparedzēto izmaksu vai ieņēmumu aprēķinus atbilstoši Metodikas 43.151.apakšpunktam;

9. uzdot SIA "Jēkabpils siltums" iesniegt Regulatoram informāciju par kurināmā vai iepirktās siltumenerģijas cenu izmaiņām trīs darbdienu laikā;

10. uzdot SIA "Jēkabpils siltums" vienlaicīgi ar šā lēmuma lemjošās daļas 9.punktā noteiktās informācijas iesniegšanu informēt Regulatoru par jauniem noslēgtajiem kurināmā piegādes vai iepirktās siltumenerģijas piegādes līgumiem vai grozījumiem līgumos, iesniedzot kopijas, kā arī sniegt informāciju, kas pamato saimnieciski izdevīgākā kurināmā cenas vai iepirktās siltumenerģijas cenas piedāvājuma izvēli;

11. atcelt no 2023.gada 1.oktobra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas:

11.1. 2018.gada 26.jūlija lēmumu Nr.87 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 149.nr.);

11.2. 2021.gada 28.oktobra lēmumu Nr.121 "Par tiesībām sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums" noteikt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 211.nr.);

11.3. 2022.gada 12.oktobra lēmumu Nr.218 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 200.nr.);

11.4. 2023.gada 23.marta lēmumu Nr.37 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Jēkabpils siltums" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023.gada 1.maija" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 62.nr.).

Ja mainās tarifus ietekmējošie faktori vai SIA "Jēkabpils siltums" neievēro normatīvos aktus vai šajā lēmumā noteikto, Regulators var ierosināt tarifu pārskatīšanu vai atcelt šo lēmumu.

Lēmums stājas spēkā ar tā parakstīšanas dienu.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!