• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ludzas novada domes 2023. gada 26. janvāra saistošie noteikumi Nr. 1/2023 "Par Ludzas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 9.06.2023., Nr. 111 https://www.vestnesis.lv/op/2023/111.33

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ludzas novada domes saistošie noteikumi Nr. 7/2023

Grozījumi Ludzas novada domes 2023. gada 26. janvāra saistošajos noteikumos Nr. 1/2023 "Par Ludzas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam"

Vēl šajā numurā

09.06.2023., Nr. 111

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ludzas novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 1/2023

Pieņemts: 26.01.2023.

OP numurs: 2023/111.33

2023/111.33
RĪKI

Ludzas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Ludzas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 1/2023

Ludzā 2023. gada 26. janvārī

Par Ludzas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam

APSTIPRINĀTI
ar Ludzas novada pašvaldības domes
26.01.2023. sēdes lēmumu Nr. 45
(prot. Nr. 1, 45. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 46. pantu
un likumu "Par pašvaldību budžetiem"

1. Saistošie noteikumi nosaka Ludzas novada pašvaldības 2023. gada pamatbudžeta ieņēmumu, izdevumu, saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados, kā arī budžeta izpildītāja pienākumus un atbildību.

2. Apstiprināt Ludzas novada pašvaldības pamatbudžetu 2023. gadam šādā apmērā (1. pielikums):

2.1. kārtējā gada ieņēmumi – 30 371 954 EUR,

2.2. kārtējā gada izdevumi – 34 576 570 EUR,

2.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 5 773 935 EUR,

2.4. naudas līdzekļu atlikums uz gada beigām – 892 959 EUR,

2.5. saņemtie aizņēmumi – 822 838 EUR,

2.6. saņemto aizņēmumu atmaksa – 1 502 349 EUR.

3. Apstiprināt Ludzas novada pašvaldības budžeta iestāžu, pasākumu un īstenojamo projektu izdevumus 2023. gadam (2. pielikums).

4. Apstiprināt Ludzas novada pašvaldības saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados (aizņēmumus, galvojumus) 2023. gadam šādā apmērā – 2 352 500 EUR (3. pielikums).

5. Apstiprināt Ludzas novada pašvaldības ziedojumu budžetu 2023. gadam šādā apmērā (4. pielikums):

5.1. kārtējā gada ieņēmumi – 190 EUR,

5.2. kārtējā gada izdevumi – 6 086 EUR,

5.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 5 896 EUR.

6. Apstiprināt Ludzas novada pašvaldības rīcības plāna aktivitātes 2023. gadam (5. pielikums).

7. Ludzas novada dome lemj par grozījumiem Ludzas novada pašvaldības 2023. gada budžeta ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas apmērā.

8. Ludzas novada pašvaldības izpilddirektors tiesīgs neparedzētiem gadījumiem no pašvaldības budžeta rezerves fonda ar rīkojumu piešķirt finanšu līdzekļus, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu:

8.1. ārkārtas situācijās,

8.2. gadījumos, kad preču, pakalpojumu vai būvdarbu līguma noslēgšanai līdzekļu nepietiekamība ir līdz 10 % no pašvaldības iepirkuma rezultātā veiktā apmēra.

9. Ludzas novada Finanšu un grāmatvedības nodaļai ir tiesības apstiprināt grozījumus pašvaldības budžeta iestāžu budžeta programmu, apakšprogrammu un pasākumu izdevumu tāmēs saistošajos noteikumos paredzētās apropriācijas ietvaros.

10. Ludzas novada pašvaldības finanšu un grāmatvedības nodaļai budžeta ieņēmumu neizpildes gadījumā ir tiesības finansēt budžeta iestādes un pasākumus proporcionāli budžeta ieņēmumu izpildei.

11. Finanšu un grāmatvedības nodaļai gadījumos, kad saņemts papildus finansējums noteiktiem mērķiem (mērķdotācijas, valsts iestāžu transferti, projektu finanšu līdzekļi un citi konkrētam mērķim paredzēti līdzekļi), atļauts līdz budžeta grozījumu apstiprināšanai veikt nepieciešamos maksājumus.

12. Ludzas novada pašvaldība 2023. gadā nodrošina pašvaldības aizņēmumu pamatsummas atmaksu un kredītu procentu samaksu, saskaņā ar noslēgtajiem aizņēmumu līgumiem un budžetā šim mērķim plānotajiem līdzekļiem.

13. Budžeta izpildītāji ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu efektīvu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu un, lai izdevumi pēc naudas plūsmas nepārsniedz attiecīgajam mērķim tāmē plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām, izņemot noteikumu 11. punktā minētos gadījumus.

14. Saistošie noteikumi stājas spēkā ar 2023. gada 1. janvāri.

Ludzas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Mekšs

 

1. pielikums

2. pielikums

3. pielikums

4. pielikums

5. pielikums

 

Ludzas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja ievadziņojums un paskaidrojuma raksts par Ludzas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam

Ludzas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja ievadziņojums

Ludzas novada pašvaldības darbs notiek saskaņā ar Pašvaldību likumu, kas stājies spēkā 2023. gada 1. janvārī un nosaka pašvaldību darbības vispārīgos noteikumus, ekonomisko pamatu un pašvaldību kompetenci. Pašvaldības uzdevums ir nodrošināt demokrātisku, tiesisku, efektīvu, ilgtspējīgu, atklātu un sabiedrībai pieejamu pārvaldi un pakalpojumus pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī līdzsvarotu pašvaldības pakalpojumu pieejamību.

Pašvaldības darbs tiks organizēts saskaņā ar Ludzas novada Attīstības programmu 2021.–2027. gadam, Rīcības plānu un Investīciju plānu 2021.–2027. gadam, īstenojot ilgtermiņa finanšu politiku, nodrošinot pašvaldības funkciju izpildei nepieciešamos finanšu resursus.

Ludzas novada ilgtspējīgas attīstības stratēģijā 2021.–2037. gadam ir noteikts novada ilgtermiņa attīstības redzējums, stratēģiskie mērķi, attīstības prioritātes un telpiskās attīstības perspektīva. Ludzas novada attīstības programmā 2021.–2027. gadam ir ietverts pašreizējās situācijas analīzes kopsavilkums, kā arī noteikts rīcību kopums novada ilgtermiņa stratēģisko mērķu un prioritāšu īstenošanai un Attīstības programmas īstenošanas uzraudzības kārtība.

Ludzas novada pašvaldības ilgtermiņa un vidēja termiņa mērķu un uzdevumu sasniegšanu turpmākajos gados būtiski var ietekmēt Eiropas Savienības struktūrfondu un citu fondu finansējuma pieejamība pašvaldībai un pašvaldības līdzfinansējuma nodrošināšana plānošanas periodā 2021.–2027. gadam.

Ludzas novada pašvaldība, prognozējot nākotnes darījumus – investīcijas un kapitālieguldījumus, piesaistot ES un citus finanšu instrumentus, regulāri pārskata finanšu politikas prognozes un kontrolē situāciju, norobežojot finanšu riskus, izvērtējot katras savas iestādes, struktūrvienības un kapitālsabiedrības maksātspēju un ieguldījumu efektivitāti.

Pašvaldība arī turpmāk realizēs mērķtiecīgu un stingru finanšu politiku, nodrošinot gan budžeta izstrādes procesa pārskatāmību, gan savlaicīgu tā plānošanu, gan arī precīzu savu finanšu uzskaiti. Domes finanšu politika ir vērsta uz stabilitātes un ekonomiskās attīstības nodrošināšanas, attīstības plānu pēctecības un budžeta līdzekļu efektīvas izmantošanas principu, konsekvenci pašvaldības saimnieciskajā darbībā.

Ludzas novada pašvaldības budžets 2023. gadam tika sastādīts, lai nodrošinātu optimālu finanšu resursu izmantošanu un svarīgi bija nodrošināt pašvaldības budžetā iespējami stabilus ieņēmumus, lai iespēju robežās budžeta līdzekļus varētu turpināt novirzīt novada attīstībai.

Pašvaldības darbība, lai panāktu pamatfunkciju izpildi, arī turpmāk būs vērsta uz novada iedzīvotāju interešu ievērošanu, tādējādi nodrošinot viņu ekonomiskās, sociālās un kultūras vajadzības. Budžeta līdzekļi, iespēju robežās, tiks novirzīti novada attīstības projektiem, tādējādi uzlabojot uzņēmējdarbības vidi, kas savukārt nozīmē darbavietas iedzīvotājiem.

Lai veicinātu Ludzas novada attīstību, pašvaldība arī turpmāk aktīvi darbosies dažādu attīstības un investīciju projektu sagatavošanā un īstenošanā, piesaistot finansējumu no nacionālajiem, Eiropas Savienības un citiem fondiem un programmām.

Projektu izstrādē lielāka uzmanība tiks pievērsta energoefektīva apgaismojuma uzstādīšanai, izglītības, sporta, ceļu un publiskās ārtelpas infrastruktūras sakārtošanai un attīstībai. Tiks turpināti iesāktie projekti sociālās infrastruktūras uzlabošanā, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanā, transporta infrastruktūras un uzņēmējdarbības vides sakārtošanā.

Pārskata gadā īpaša uzmanība tiks pievērsta pašvaldības darba un sniegto pakalpojumu efektivitātes un kvalitātes paaugstināšanai, izmaksu samazināšanai, optimizējot pašvaldības iestāžu un struktūrvienību darbību. Lai nodrošinātu pašvaldību funkciju izpildi un uzlabotu cilvēkresursu pārvaldību pašvaldībā, pēc administratīvi teritoriālās reformas, ir izstrādāta pašvaldības institūciju darbinieku darba izpildes novērtēšanas sistēma, jo budžeta līdzekļu nepietiekamība visu vajadzību apmierināšanai ir viens no būtiskākajiem izaicinājumiem, tādēļ īpaši svarīgi, lai funkciju izpildei atvēlētie ierobežotie finanšu līdzekļi tiktu izlietoti jēgpilni, kas lielā mērā ir atkarīgs arī no darbiniekiem.

Sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai 2022. gada nogalē darbu uzsāka Ludzas novada Pašvaldības policija, divu darbinieku sastāvā, 2023. gadā plānota darbinieku paplašināšanās.

Pašvaldība turpinās īstenot ilgtermiņa finanšu vadības, regulāras pašvaldības budžeta izdevumu pārraudzības politiku, tādējādi nodrošinot pašvaldības finanšu resursu pietiekamību noteikto pašvaldības funkciju realizācijai. Tiks nodrošināta pašvaldības budžeta un finanšu sistēmas caurskatāmība.

Īstermiņa ekonomikas izaugsmes prognozes ir samazinātas, ņemot vērā kara radīto ietekmi un energoresursu cenu straujo kāpumu, jo augstās energoresursu cenas, ražošanas izmaksu pieaugums un preču pieprasījuma samazināšanās tirgū ietekmēs Latvijas ekonomiku arī 2023. gadā, līdz ar to arī pašvaldības attīstību.

Sakarā ar to, ka uz pārskata gada beigām pašvaldība ir izveidojusi brīvo naudas līdzekļu atlikumu no pašu līdzekļiem 872 623 EUR, Ludzas novada pašvaldības vadība uzskata, ka pašvaldība spēs pārvarēt radušos situāciju, nepieciešamības gadījumā pārskatot izdevumu prioritātes un veicot nepieciešamos budžeta grozījumus.

Ludzas novada sociāli – ekonomiskais raksturojums

Ludzas novads ir pierobežas novads un atrodas Latgales reģiona austrumu daļā un robežojas ar Krāslavas, Rēzeknes un Balvu novadiem. Ludzas novada kopējā teritorija aizņem 2412 km2 (pagastu platība – 2392.76 km2, pilsētu – 19.24 km2 ). 2022. gada 1. janvārī Ludzas novada teritorijā dzīvoja 21 157 iedzīvotāji, vidējais iedzīvotāju blīvums – 8.8 iedzīvotāji uz km2.

Ludzas novada administratīvajā teritorijā ietilpst Ludzas, Kārsavas un Zilupes pilsētas un 22 pagasti – Blontu, Briģu, Ciblas, Cirmas, Goliševas, Isnaudas, Istras, Lauderu, Līdumnieku, Malnavas, Mežvidu, Mērdzenes, Nirzas, Ņukšu, Pasienes, Pildas, Pureņu, Pušmucovas, Rundēnu, Salnavas, Zaļesjes un Zvirgzdenes.

Ludzas novada teritorijas demogrāfiskā situācija kopumā atspoguļo vispārējās izmaiņas Latvijā pēdējo gadu laikā. Pēc iedzīvotāju skaita Ludzas novads ir ceturtais lielākais novads Latgales plānošanas reģionā. Uz 2023. gada 1. janvāri novadā ir reģistrēti 21 157 iedzīvotāji, no tiem Ludzas pilsētā 7347 iedzīvotāji, kas ir 34,72 %, Kārsavas pilsētā 1885 iedzīvotāji, kas ir 8,9 %, Zilupes pilsētā 1292 iedzīvotāji, kas ir 6,1 %, lauku teritorijā 10 633 iedzīvotāji, kas ir 50,25 %, no kopējā novada iedzīvotāju skaita (skatīt 1. attēlu).

Attēls 1. Iedzīvotāju skaits Ludzas novada teritorijā uz 01.01.2023.
(Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes dati, http://pmlp.gov.lv, Statistika – Iedzīvotāju reģistrs

Statistikas dati liecina, ka iedzīvotāju skaits Ludzas novadā samazinās straujāk nekā vidēji valstī. 2023. gada sākumā salīdzinājumā ar 2018. gadu novada iedzīvotāju skaits krities par 13,07 %, Latvijā šajā laika periodā samazinājums ir 3,03 %. Ludzas novada iedzīvotāju skaita izmaiņas 2018.–2022. gadā ir atspoguļotas 2. attēlā.

Attēls 2. Iedzīvotāju skaita izmaiņas Ludzas novadā 2018.–2023. gada sākumā
(Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes dati)

Galvenie iedzīvotāju skaita samazinājuma faktori ir iedzīvotāju migrācija un negatīvais dabiskais pieaugums.

Svarīgs priekšnosacījums veiksmīgai uzņēmējdarbības attīstībai ir darbaspēka pieejamība. Ludzas novadā, pēc Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) datiem, uz 2023. gada 1. janvāri bezdarba līmenis ir 13,7 %, jeb 2038 bezdarbnieks. Attēlā 3 ir redzams, ka augstais bezdarba līmenis ir ar tendenci uz pazemināšanos. Laika posmā no 2018. gada līdz 2023. gadam tas ir robežās no 13,7 % līdz 19,5 %. Latvijā tajā pat laika posmā bezdarba līmenis ir no 4,3 % līdz 7,7 %, ar pazemināšanās tendenci 2021. un 2022. gadā. Pandēmijas COVID-19 ieviesto ierobežojumu dēļ ekonomiskā attīstība tika negatīvi ietekmēta arī novada teritorijā. 2021. gadā ir vērojama bezdarba līmeņa pieaugums, bet 2022. gada pavasarī atceļot ierobežojumus un ekonomikai attīstoties, pazeminājās līdz 4,3 %. Latgalē bezdarba līmenis uz 2023. gada sākumu ir 8,9 %.

Attēls 3. Bezdarba līmenis Latvijā un Ludzas novadā no 2018. gada līdz 2022. gadam
(Valsts nodarbinātības aģentūra)

Cilvēki pirmspensijas vecumā un ilgstošie bezdarbnieki veido lielāko bezdarbnieku daļu (skatīt tabulu 1). Tieši šīm iedzīvotāju grupām ir vissarežģītāk atgriezties darba tirgū. Šīs problēmas risināšanai NVA piedāvā pārkvalifikācijas apmācības kursu programmas.

Tabula 1

Bezdarbnieku sadalījums pa kategorijām

 

Uz 01.01.2018.

Uz 01.01.2019.

Uz 01.01.2020.

Uz 01.01.2021.

Uz 01.01.2022.

Uz 01.01.2023.

Bezdarba līmenis

20.25%

19%

18.9%

19.5%

17.4%

13.7

Bezdarbnieku skaits

2843

2603

2522

2541

2434

2038

Sievietes

1461

1358

1285

1303

1213

1011

Vīrieši

1381

1245

1237

1238

1221

1027

Jaunieši vec. 15-24

146

85

90

105

89

88

Ilgstošie bezdarbnieki

1945

1719

1639

1704

1605

1151

Pirmspensijas vecuma

527

267

568

561

562

461

Avots: Valsts nodarbinātības aģentūra

Lai palīdzētu bezdarbniekiem, Ludzas novada pašvaldība sadarbībā ar NVA Ludzas filiāli organizē aktīvo nodarbinātības pasākumu "Algotie pagaidu sabiedriskie darbi", kura ietvaros 2023. gada tiks nodarbināti 288 bezdarbnieki mēnesī.

Raksturojot ekonomisko uzņēmējdarbības aktivitāti Ludzas novadā viens no nozīmīgiem rādītājiem ir uzņēmumu reģistrēšanas/likvidēšanas dinamika. Pēc Lursoft datiem (skatīt attēlu 4) ir redzams, ka laika posmā no 2018. gada līdz 2020. gada beigām starpība starp reģistrēto uzņēmumu skaitu un likvidēto uzņēmumu skaitu samazinās un 2020. gadā reģistrēto uzņēmumu skaits ir lielāks nekā likvidēto. Taču pandēmijas COVID-19 ieviesto uzņēmējdarbības ierobežojumu un karadarbības Ukrainā rezultātā ieviesto ekonomisko sankciju ietekmē pret Krievijas federāciju un Baltkrieviju 2021.–2022. gadā likvidēto uzņēmumu skaits pārsniedza reģistrēto uzņēmumu skaitu.

Attēls 4. Uzņēmumu reģistrācijas un likvidācijas dinamika Ludzas novadā 2018.–2022.
(SIA "IT Lursoft" dati)

Attēls 5 atspoguļo uzņēmumu juridisko formu sadalījumu procentuālajā izteiksmē. Lielākais uzņēmēju daudzums (47,6 %) ir izvēlējušies sabiedrības ar ierobežoto atbildību uzņēmējdarbības juridisko formu. Tai seko zemnieku saimniecības (33,5 %), individuālie komersanti (13,5 %) un individuālie uzņēmumi (5,32 %). No kopējā uzņēmumu apjoma 35 % ir zemnieku saimniecības, kas liecina par primārās lauksaimniecības nozares lielo īpatsvaru novadā.

Attēls 5. Uzņēmumu juridisko formu sadalījums Ludzas novadā uz 01.01.2023.
(SIA "IT Lursoft" dati)

Ludzas novada pašvaldības budžets 2023. gadam ir dokuments, kurš atspoguļo īstermiņa pašvaldības politiku un prioritātes, izmantojot pašvaldības rīcībā esošos finanšu resursus, kā arī lielā mērā nosaka pašvaldības struktūrvienību rīcības plānu turpmākajam gadam. Kārtējā gada budžeta izpilde raksturo plānošanas kvalitāti un pašvaldības kapacitāti, kuras ietekmē arī ārējie faktori, iepriekš noteikto mērķu sasniegšanā.

Ludzas novada pašvaldības budžets 2023. gadam sastāv no pamatbudžeta un ziedojumiem un dāvinājumiem, ko veido attiecīgas ieņēmumu un izdevumu daļas.

Ludzas novada pašvaldības 2023. gada budžeta sagatavošanas normatīvā bāze ir likums "Par pašvaldību budžetiem", likums "Par pašvaldībām", likums par budžetu un finanšu vadību, Finanšu ministrijas 2022. gada 23. decembra rīkojums Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam", Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums, kā arī izmaiņas nodokļu likumos, Ministru kabineta noteikumus un citos normatīvajos aktos.

Par budžeta prioritāro jomu 2023. gadā ir noteikta pašvaldības uzsākto investīciju projektu īstenošana un pašvaldības darbinieku atlīdzības noteikšana.

Skaitliskā informācija par budžeta ieņēmumiem un izdevumiem, saskaņā ar budžeta klasifikāciju ir norādīta Ludzas novada domes saistošo noteikumu "Par Ludzas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam" 1., 2., 3. un 4. pielikumos.

LUDZAS NOVADA PAŠVALDĪBAS DOMES UN ADMINISTRĀCIJAS STRUKTŪRA

Ludzas novada pašvaldības administratīvais centrs ir Ludzas pilsēta.

Dome sastāv no 15 (piecpadsmit) deputātiem.

Lai nodrošinātu savu darbību un izstrādātu domes lēmumprojektus, dome no pašvaldības deputātiem ievēlējusi pastāvīgas komitejas:

1. finanšu komiteju 5 (piecu) locekļu sastāvā;

2. sociālo, izglītības un kultūras jautājumu komiteju 5 (piecu) locekļu sastāvā;

3. teritoriālo un attīstības komiteju 5 (piecu) locekļu sastāvā.

Pašvaldības dome izveidojusi šādas iestādes, kas darbojas uz domes apstiprinātu nolikumu pamata:

1. Ludzas novada pašvaldības centrālā administrācija;

2. Kārsavas pilsētas pārvalde;

3. Zilupes pilsētas pārvalde;

4. Blontu pagasta pārvalde;

5. Briģu pagasta pārvalde

6. Ciblas pagasta pārvalde;

7. Cirmas pagasta pārvalde;

8. Goliševas pagasta pārvalde;

9. Isnaudas pagasta pārvalde;

10. Istras pagasta pārvalde;

11. Lauderu pagasta pārvalde;

12. Līdumnieku pagasta pārvalde;

13. Malnavas pagasta pārvalde;

14. Mežvidu pagasta pārvalde;

15. Mērdzenes pagasta pārvalde;

16. Nirzas pagasta pārvalde;

17. Ņukšu pagasta pārvalde;

18. Pasienes pagasta pārvalde;

19. Pildas pagasta pārvalde;

20. Pureņu pagasta pārvalde;

21. Pušmucovas pagasta pārvalde;

22. Rundēnu pagasta pārvalde;

23. Salnavas pagasta pārvalde;

24. Zvirgzdenes pagasta pārvalde;

25. Ludzas novada Izglītības pārvalde;

26. Ludzas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāde "Namiņš";

27. Ludzas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāde "Pasaciņa";

28. Ludzas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāde "Rūķītis";

29. Istras pagasta pirmsskolas izglītības iestāde;

30. Briģu pagasta pirmsskolas izglītības iestāde;

31. Ciblas pirmsskolas izglītības iestāde;

32. Blontu pagasta pirmsskolas izglītības iestāde;

33. Zilupes pirmsskolas izglītības iestāde;

34. Kārsavas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāde "Taurenītis";

35. Malnavas pagasta pirmsskolas izglītības iestāde "Sienāzītis";

36. Ludzas pilsētas vidusskola;

37. Ludzas 2. vidusskola;

38. Kārsavas vidusskola;

39. Zilupes vidusskola;

40. Ciblas vidusskola;

41. Pildas pamatskola;

42. Mežvidu pamatskola;

43. Mērdzenes pamatskola;

44. Ludzas novada Sporta skola;

45. J. Soikāna Ludzas mākslas skola;

46. Ludzas Mūzikas pamatskola;

47. Zilupes Mūzikas un mākslas skola;

48. Kārsavas Mūzikas un mākslas skola;

49. Ludzas novada Bērnu un jauniešu centrs;

50. Ludzas novada Sociālais dienests;

51. Ludzas novada Bāriņtiesa;

52. Ludzas novadpētniecības muzejs;

53. Ludzas novada tūrisma centrs;

54. Ludzas kultūras nams;

55. Ludzas novada bibliotēka;

56. Ludzas novada Sociālās aprūpes centrs "Ludza";

57. Pansionāts "Mūsmājas";

58. Ludzas novada vēlēšanu komisija.

Pašvaldības administrācijas funkcijas pilda pašvaldības iestāde "Ludzas novada pašvaldības centrālā administrācija", kas nodrošina Domes pieņemto lēmumu izpildi, organizē pašvaldības pārvaldību, Domes lēmumprojektu sagatavošanu un to virzību, pārvaldes vienību darba organizēšanu, atbild par normatīvo aktu ievērošanu un to piemērošanu pašvaldības darbā un tā sastāv no:

1. Administratīvās nodaļas;

2. Attīstības un plānošanas nodaļas;

3. Būvvaldes;

4. Dzimtsarakstu nodaļas;

5. Finanšu un grāmatvedības nodaļas;

6. Juridiskās nodaļas;

7. Informācijas tehnoloģiju nodaļas;

8. Nekustamā īpašuma pārvaldības nodaļas;

9. Pašvaldības policija.

Pašvaldības centrālās administrācijas vadītājs ir Ludzas novada pašvaldības izpilddirektors.

Pašvaldības centrālā administrācija darbojas uz domes apstiprināta nolikuma pamata. Centrālās administrācijas struktūrvienības darbojas, pamatojoties uz pašvaldības centrālās administrācijas nolikumu un Ludzas novada pašvaldības izpilddirektora apstiprinātiem centrālās administrācijas struktūrvienību nolikumiem.

Pašvaldība ir kapitāla daļu turētāja šādās kapitālsabiedrībās:

1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LUDZAS APSAIMNIEKOTĀJS";

2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "KĀRSAVAS NAMSAIMNIEKS";

3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Ludzas medicīnas centrs";

4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kārsavas slimnīca";

5. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zilupes veselības un sociālās aprūpes centrs";

6. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ZILUPES LTD", ar Ludzas novada pašvaldības domes 2022. gada 21. decembra lēmumu "Par Zilupes pilsētas SIA "Zilupes LTD" reorganizācijas pievienošanas ceļa uzsākšanu"" (protokols Nr. 23, 44. §) uzsākts reorganizācijas process;

7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ALAAS".

Pašvaldība ir kapitāla daļu turētāja šādā privātajā kapitālsabiedrībā:

1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Ludzas tūrisma aģentūra".

Pašvaldība ir dalībnieks šādās biedrībās (nodibinājumos);

1. biedrībā "Latvijas Pašvaldību savienība";

2. biedrībā "Latgales reģiona attīstības aģentūra";

3. biedrībā "Latvijas Pilsētu savienība";

4. Latvijas pašvaldību izpilddirektoru asociācija;

5. iestādē "Latgales pašvaldību daudznozaru sabiedrisko pakalpojumu regulators";

6. biedrībā "Ludzas rajona partnerība"

7. biedrībā Latgales reģiona Tūrisma asociācija "Ezerzeme";

8. biedrībā "Reģionālo attīstības centru apvienība";

9. biedrībā "Latvijas Handbola federācija";

10. biedrībā "Latvijas Vieglatlētikas savienība";

11. biedrībā "Latvijas Futbola federācija";

12. biedrībā "Latvijas Svarcelšanas federācija".

Ar 2022. gada 31. decembri Ludzas novada pašvaldība izstājās no biedrības "Eiroreģions "Ezeru zeme"" (Ludzas novada pašvaldības domes lēmums "Par izstāšanos no biedrības "Eiroreģions "Ezeru zeme ", protokols Nr. 20, 25. §)

Atsevišķu pašvaldības funkciju pildīšanai dome ir izveidojusi

1. komisijas:

1.1. Vēlēšanu komisiju;

1.2. Administratīvo komisiju;

1.3. Atbalsta sportam pieteikumu izvērtēšanas komisiju;

1.4. Administratīvo aktu strīdu komisiju;

1.5. Dzīvojamo māju privatizācijas komisiju;

1.6. Iepirkumu komisiju;

1.7. Pašvaldības īpašuma privatizācijas komisiju;

1.8. Pašvaldības īpašuma atsavināšanas komisiju;

1.9. Dzīvokļu komisiju;

1.10. Komisiju pamatlīdzekļu paredzamā atlikušā lietderīgās lietošanas laika noteikšanai;

1.11. Pašvaldības īpašuma novērtēšanas komisiju;

1.12. Ludzas novada pašvaldības ētikas komisiju;

1.13. Uzņēmējdarbības licencēšanas komisiju;

1.14. Darījumu ar lauksaimniecības zemēm izvērtēšanas komisiju;

1.15. Nekustamā īpašuma iznomāšanas un nomas tiesību izsoles komisiju;

1.16. Medību koordinācijas komisiju;

1.17. Pašvaldības stipendiju piešķiršanas komisiju;

1.18. Pedagoģiski medicīnisko komisiju;

1.19. Interešu un pieaugušo neformālās izglītības programmu licencēšanas komisiju;

1.20. Starpinstitucionālās sadarbības grupu;

1.21. Pašvaldības apbalvojumu komisiju.

2. padomes:

2.1. uzņēmēju konsultatīvo padomi;

2.2. tradicionālo konfesiju konsultatīvo padomi.

Ieņēmumi

Ludzas novada pašvaldības pamatbudžeta kopējie ieņēmumi prognozēti EUR 30 371 954.

Pamatbudžetu veido nodokļi (iedzīvotāju ienākuma nodoklis, nekustamā īpašuma nodoklis, dabas resursu nodoklis), valsts budžeta transferti (mērķdotācijas, dotācijas pašvaldībām no LR ministriju apstiprinātām programmām, kā arī dotācijas Eiropas Savienības struktūrfondu un ārvalstu finanšu palīdzības projektu īstenošanai), valsts/pašvaldību nodevu ieņēmumi un budžeta iestāžu ieņēmumi.

Salīdzinot ar 2022. gada finanšu izlīdzināšanas fonda prognozi iedzīvotāju ienākuma nodoklis palielināts par 2.04 miljoniem EUR, bet salīdzinot 2022. gada faktisko izpildi palielināts par 0.239 miljoniem EUR.

NĪN ieņēmumi plānoti 1.3 miljoni EUR, salīdzinot ar 2022.gada plānu par 53 tūkstošiem EUR vairāk.

Dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda prognozēta 7.87 milj. EUR, salīdzinot ar 2022. gada izpildi par 1.07 milj. EUR mazāk. Pašvaldībai 2023. gadā nav paredzēta dotācija, kura 2022. gadā bija 631 047 EUR, un kuru pašvaldībām aprēķina pēc iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadales principiem.

Ieplānoti 630.7 tūkst. EUR ieņēmumi no pašvaldības īpašumu pārdošanas.

Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem plānoti 1.8 milj. EUR, salīdzinot ar iepriekšējā gada izpildi par 335 tūkst. EUR vairāk, t.sk. maksa par personu uzturēšanos sociālās aprūpes iestādēs par 181 tūkst. EUR, ieņēmumi par dzīvokļu un komunālajiem pakalpojumiem par 79.6 tūkst. EUR, ieņēmumi par nomu un īri par 64.1 tūkst. EUR .

Ludzas novada pašvaldībai piešķirtās dotācijas ir:

1. 2 710 240 EUR mērķdotācija pamata un vispārējās vidējās un interešu izglītības pedagogu darba samaksai un valsts apdrošināšanas obligātajām iemaksām (līdz 31.08.2023.),

2. 340 856 EUR mērķdotācija piecgadīgo un sešgadīgo bērnu apmācībā iesaistīto izglītības pedagogu darba samaksai un valsts apdrošināšanas obligātajām iemaksām (līdz 31.08.2023.),

3. 61 384 EUR mērķdotācija PII "Rūķītis" izglītības pedagogu darba samaksai un valsts apdrošināšanas obligātajām iemaksām (līdz 31.08.2023.),

4. 14 172 EUR Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam (piemaksas pedagogiem),

5. 22 495 EUR mērķdotācija Ludzas novada pašvaldības māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts apdrošināšanas obligātajām iemaksām,

Kultūras ministrijas mērķdotācijas sadalījums paredz Ludzas novada mūzikas un mākslas skolu pedagogu darba samaksu un valsts apdrošināšanas obligātajām iemaksas 568 944 EUR kopsummā.

No Izglītības un zinātnes ministrijas:

1. 252 423 EUR dotācija Ludzas sporta skolai pedagogu darba samaksai un valsts apdrošināšanas obligātajām iemaksām,

2. 121 533 EUR dotācija brīvpusdienām.

Pārējās mērķdotācijas:

1. 1 081 440 EUR asistentu pakalpojumu nodrošināšanai,

2. 3 390 EUR dotācija atskurbināšanas pakalpojumu nodrošināšanai par 2022.gadu,

3. 146 832 EUR feldšeru punktu uzturēšanai,

4. 1 159 237 EUR mērķdotācija autoceļu (ielu) uzturēšanai,

5. 34 312 EUR mērķdotācija klientu apkalpošanas centru uzturēšanai,

6. 7 752 EUR mērķdotācija SAC "Ludza" ,

7. 30 830 EUR atbalsts pašvaldībām sociālās aprūpes centru izdevumu segšanai, lai nodrošinātu konkurentspējīgu atlīdzību aprūpētājiem,

8. 13 200 EUR audžuģimenēm bērnu uzturnauda,

9. 432 900 EUR atbalstam bezdarba gadījumā,

10. 250 000 EUR mājokļa atbalstam,

11. 161 200 EUR Ukrainas bēgļu atbalstam,

12. 111 824 EUR pabalsti iedzīvotājiem energocenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu ietvaros,

13. 11 707 EUR kompensācija Rundēnu un Malnavas pagasta iedzīvotājiem sakarā ar apkures tarifu pieaugumu,

14. 8 015 pārējās mērķdotācijas.

Uz 2022. gada 31. decembri izveidojies pamatbudžeta līdzekļu atlikums EUR 5 773 935 EUR, t.sk.:

1. neizlietotās mērķdotācijas un ES fondu finansējums 1 187 959 EUR,

2. novada pagastos daudzdzīvokļu dzīvojamo māju uzkrājuma fonds kopsummā 112 570 EUR

un ziedojumu atlikums 5 896 EUR.

2023. gada pamatbudžetā nesadalīti brīvie pamatbudžeta līdzekļi 892 984 EUR, t.sk.:

1. ERAF projekta "Uzņēmējdarbību veicinošās infrastruktūras izveide rūpniecisko teritoriju atjaunošanai Ludzas pilsētā" līdzekļu atlikums 17 185 EUR,

2. Pašvaldības amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma normu ieviešanai 875 799 EUR.

Izdevumi

Ludzas novada pašvaldības pamatbudžeta kopējie izdevumi prognozēti EUR 34 576 570.

2023. gada pamatbudžeta izdevumu sadalījums atbilstoši funkcionālajām kategorijām

2023. gada pamatbudžeta izdevumu sadalījums atbilstoši ekonomiskajām kategorijām

2023. gadā Ludzas novada pašvaldībai būtiski ir nodrošināt uzsākto novada attīstības un investīciju projektu realizāciju, pašvaldības iestāžu uzturēšanas izdevumus, sakarā ar energoresursu un pakalpojumu sadārdzinājumu, valsts noteiktās minimālās algas paaugstināšanu un Valsts un pašvaldības amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma normu ieviešanu.

2023. gada budžeta 1.pielikumā katrā budžeta klasifikācijas pozīcijā iekļauti pašvaldības izveidoto iestāžu un finansēto pasākumu izdevumi kopsummā un atbilstoši budžeta izdevumu ekonomiskajai klasifikācijai.

Klasifikācijas pozīcija Vispārējās vadības dienesti

Izdevumi plānoti 3 126 503 EUR apmērā un tie paredzēti pašvaldības darbības nodrošināšanai, finanšu vadībai un klientu apkalpošanai, t.sk.

1. Deputātiem, administrācijai, pilsētu un pagastu pārvaldēm 2 478315 EUR,

2. klientu apkalpošanas centriem 79 691 EUR,

3. aizņēmumu apkalpošanas maksas un procentu maksājumiem Valsts kasei 488 497 EUR,

4. izdevumi neparedzētiem gadījumiem (rezerves fonds) 80 000 EUR.

Klasifikācijas pozīcijā Sabiedriskā kārtība un drošība plānoti izdevumi:

1. dzimtsarakstu nodaļai 64 429 EUR,

2. atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanai 35 488 EUR,

3. pašvaldības policijas izveidošanai 57 715 EUR.

Klasifikācijas pozīcijā Ekonomiskā darbība plānoti izdevumi:

1. atbalstam jaunajiem uzņēmējiem, jauniešu nodarbinātībai, algoto darbu koordinatora darba samaksai 103 503 EUR,

2. ERAF projekts "Degradēto teritoriju revitalizācija un ražošanas zonas izveide Ludzas pilsētā" 656 641 EUR,

3. mežsaimniecībai 5 000 EUR,

4. lauksaimniecības konsultantu darba samaksai un uzturēšanas izdevumiem 1 370 EUR,

5. zivsaimniecībai 14 410 EUR,

6. Rundēnu pagasta katlu mājas uzturēšanai 111 354 EUR,

7. būvvaldes uzturēšanai 130 928 EUR,

8. auto ceļu uzturēšanas tekošiem izdevumiem un investīcijas autoceļu rekonstrukcijai 1 616 514 EUR,

9. tūrisma informācijas centru uzturēšanai 82 390 EUR.

Klasifikācijas pozīcija Vides aizsardzība ietver:

1. notekūdeņu apsaimniekošanas izdevumus 80 402 EUR,

2. izdevumus vides piesārņojuma samazināšanai un novēršanai 14547 EUR.

Klasifikācijas pozīcija Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana ietver:

1. izdevumus mājokļu attīstībai 262 571 EUR,

2. administrācijas izdevumus novada teritorijas plānošanai un attīstībai 184637 EUR,

3. izdevumus ūdensapgādei 20 000 EUR,

4. izdevumus ielu apgaismošanai 563 616 EUR,

5. izdevumus novada teritoriju uzturēšanai un attīstībai 3 019 361 EUR,

6. mājokļu apsaimniekošanai 1 074 515 EUR.

Klasifikācijas pozīcija Veselība ietver izdevumus veselības pieejamības nodrošināšanai novada pagastu administratīvajās teritorijās un pasākumus sabiedrības veselības veicināšanai 362 067 EUR.

Klasifikācijas pozīcija Atpūta, kultūra, reliģija ietver izdevumus:

1. sporta pasākumiem 140 764 EUR,

2. novada un valsts mēroga kultūras pasākumiem 176 270 EUR,

3. bibliotēku uzturēšanai un projektu īstenošanai 724 111 EUR,

4. tautas namu un klubu uzturēšanai 1 613 211 EUR,

5. Ludzas novadpētniecības muzeja uzturēšanai 206 201 EUR,

6. Kultūrvēsturiskā centra "Līču māja" izveidei 30 234 EUR,

7. Ludzas pilskalna labiekārtošanas projekta īstenošanai 270 215 EUR,

8. televīzijas un radio pakalpojumiem 22 051 EUR,

9. izdevumam sadarbībai ar presi 52 396 EUR,

10. atbalstam reliģiskām organizācijām, biedrībām 30 000 EUR.

Klasifikācijas pozīcija Izglītība ietver izdevumus:

1. pirmsskolas izglītības iestāžu uzturēšanai un investīcijām 3 426 755 EUR,

2. vispārējās izglītības iestāžu uzturēšanai un investīcijām 6 864 178 EUR,

3. interešu un profesionālās ievirzes iestāžu uzturēšanai un investīcijām 1 774 266 EUR,

4. transporta daļas uzturēšanai un skolēnu pārvadāšanai, Ludzas 2. vidusskolas dienesta viesnīcas uzturēšanai 704 590 EUR,

5. Izglītības pārvaldes uzturēšanai, izglītības papildus pasākumiem un transfertiem citām pašvaldībām 513 108 EUR.

Klasifikācijas pozīcija Sociālā aizsardzība ietver:

1. asistentu pakalpojumu sniegšanai 1 028 988 EUR,

2. sociālo pakalpojumu dienas centru uzturēšanai 221 698 EUR,

3. sociālās aprūpes centru uzturēšanai 1 133 186 EUR,

4. mājas aprūpei 299 142 EUR,

5. bāriņtiesas uzturēšanai 268 669 EUR,

6. bezdarbnieku stipendijām 512 589 EUR,

7. sociālās aizsardzības izdevumus Sociālam dienestam 2 975 987 EUR, t.sk.:

– atbalsts gados veciem cilvēkiem 409 750 EUR,

– atbalsts ģimenēm ar bērniem 143 916 EUR,

– mājokļa atbalsts 500 000 EUR,

– pabalsti maznodrošinātām un mazaizsargātām personām 915 183EUR,

– atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem 161 200EUR,

– atbalsts iedzīvotājiem energoresursu cenu ārkārtējā pieauguma samazinājuma pasākuma ietvaros 100 000 EUR,

– Sociālā dienesta uzturēšanai un pasākumiem 745 938 EUR.

Lai nodrošinātu budžeta iespējām atbilstošas investīcijas, viena no budžeta sastāvdaļām ir budžeta gada rīcības plāns (4. pielikums).

Pašvaldības aizņēmumi un galvojumi. Ludzas novada pašvaldības ilgtermiņa saistību pārskats (3. pielikums) parāda saistību atmaksu summas vairāku gadu garumā.

Saskaņā ar noslēgtajiem aizņēmumu līgumiem ar Valsts kasi, 2023.gadā paredzēts atmaksāt aizņēmumu pamatsummas 1 502 349 EUR apmērā, t.sk. pirmstermiņa aizņēmumu atmaksa 3 477 EUR.

Saistību apmērs procentos no pamatbudžeta ieņēmumiem ir 10.31 %. Turpmākajos gados saistību apmērs ir līdzīgs, jo pašvaldība izmanto iespēju aizņēmumu pamatsummu atmaksai atlikto maksājumu līdz 3 gadiem.

Saskaņā ar 2022. gadā noslēgtajiem vidēja termiņa līgumiem pašvaldība veiks aizņēmumus šādu projektu īstenošanai:

– ERAF projektam "Rīteiropas vērtības" (Pilsdrupu labiekārtošanas darbi) 213 146 EUR,

– ERAF projektam "Degradētās teritorijas revitalizācija un ražošanas zonas izveide Ludzas pilsētā’’ 85 256 EUR,

– projektam "Saules ielas atjaunošana Ludzā" 40 647 EUR,

– projektam "Lejas, J. Soikāna un Zvirgzdenes ielu posmu pārbūve Ludzā" 191 577 EUR.

2023.gadā pašvaldība plāno aizņemties līdzekļus ERAF projekta "Degradētās teritorijas revitalizācija un ražošanas zonas izveide Ludzas pilsētā" pabeigšanai 292 212 EUR:

Ludzas novada ziedojumu kopējie izdevumi EUR 5896 EUR, skatīt 4. pielikumu.

Ludzas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Mekšs

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!