Norēķinu kārtība par dabasgāzi pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma
saņēmējiem, kuri nav mājsaimniecības lietotāji
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada
7.februāra noteikumu Nr.78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas
noteikumi" 158.3. apakšpunktu
Rīgā 2018.gada 2.martā
I. Vispārīgie jautājumi
1. Norēķinu kārtība attiecas uz galalietotājiem, kuri nav mājsaimniecības
lietotāji un kuri pērk dabasgāzi pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma
(turpmāk - Pakalpojums) ietvaros Ministru kabineta 2017.gada
7.februāra noteikumu Nr.78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas
noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 78) noteiktajos gadījumos un
kārtībā (turpmāk - Lietotāji). Ievērojot to, ka Pakalpojums netiek sniegts
mājsaimniecības lietotajiem, Lietotājs nav un nevar tikt uzskatīts par
patērētāju Patērētāju tiesību aizsardzības likuma
izpratnē.
2. Pakalpojumu sniedz SIA EG Energija (turpmāk -
Tirgotājs), kas saskaņā ar MK Noteikumu Nr. 78 65.1.apakšpunktu tika izvēlēts
no sadales sistēmas operatora (turpmāk - Sadales sistēmas operators) puses, lai
nodrošinātu Lietotājiem dabasgāzes piegādi Pakalpojuma ietvaros.
3. Pakalpojuma cena tiek noteikta saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 78, kā arī
citiem spēkā esošajiem tiesību aktiem, kas paredz Pakalpojuma cenas veidošanas
kārtību.
4. Pakalpojuma cena norēķinu periodam tiek publicēta Tirgotāja tīmekļvietnē
http://www.egenergija.lv/.
5. Maksājumi šīs Tirgotāja apstiprinātās norēķinu
kārtības (turpmāk - PGP Norēķinu kārtība) izpratnē ir maksa par dabasgāzi
Pakalpojuma cenas apmērā, izejas punkta Latvijas lietotāju apgādei izmaksas,
maksa par dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem,
akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk - PVN), kā arī jebkuras
citas nodevas, nodokļi un izdevumi, kas var būt saistīti ar Pakalpojumu.
Pakalpojuma cena, Regulatora un/vai Latvijas sistēmu operatoru noteiktie
tarifi, nodevas, kā arī piemērojamie nodokļi un to likmes var mainīties.
6. Sadales sistēmas operators, saskaņā ar piemērojamiem normatīvajiem
aktiem, piegādā dabasgāzi līdz dabasgāzes apgādes sistēmas piederības robežai,
atbilstoši atļautajai maksimālajai slodzei (t.i.
maksimālajai pieļaujamai gāzes plūsmai stundā). Lietotājs nedrīkst pārsniegt
atļauto maksimālo slodzi. Attiecībās ar Sadales sistēmas operatoru Lietotājs ir
atbildīgs par normatīvo aktu un jebkādu Sadales sistēmas operatora noteikto
noteikumu un prasību ievērošanu, un pienākumu izpildi.
II. Patērētās dabasgāzes uzskaite un norēķini
7. Lietotājiem ir pienākums paziņot Sadales
sistēmas operatoram komercuzskaites mēraparātu rādījumus saņemtās dabasgāzes
uzskaitei, ievērojot kārtību un termiņus, kas noteikti Sadales sistēmas
operatora tīmekļa vietnē publicētajā Sadales sistēmas pakalpojumu izmantošanas
kārtībā.
8. Norēķinu periods Lietotājiem ir kalendārais mēnesis (turpmāk - Norēķinu
periods). Lietotāji maksājumus par Norēķinu periodā saņemto
dabasgāzi, sistēmas un citiem pakalpojumiem veic 1 (vienu) reizi mēnesī
par iepriekšējā (-os) mēnesī (-šos) saņemto
Pakalpojumu.
9. Maksājumus par Lietotāju Norēķinu periodā saņemto dabasgāzi un sistēmas
pakalpojumiem Tirgotājs aprēķina, ņemot vērā Sadales sistēmas operatora sniegto
informāciju par Lietotāju dabasgāzes patēriņu un sistēmas pakalpojumu tarifiem.
10. Lietotājam ir pienākums nākamā mēneša pirmajā darba dienā iesniegt
Tirgotājam (elektroniski nosūtot uz Tirgotāja e-pasta adresi info@egenergija.lv) informāciju par Norēķinu periodā
saņemtās dabasgāzes sadalījumu atbilstoši tās izlietošanas mērķim akcīzes
nodokļa piemērošanai saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem.
11. Tirgotājs 5 (piecu) darba dienu laikā pēc informācijas saņemšanas
no Sadales sistēmas operatora par Lietotāja Norēķinu periodā saņemto dabasgāzes
daudzumu vai dabasgāzes patēriņa apjoma prognozi un sadales pakalpojumu
izmaksām nosūta Lietotājam rēķinu par Lietotāja saņemto dabasgāzi, sistēmas un
citiem pakalpojumiem.
12. Rēķini tiek nosūtīti pa pastu uz Lietotāja
juridisko vai fiziskās personas saimnieciskās darbības veikšanas adresi vai
deklarētās dzīvesvietas adresi. Ja Lietotājs rakstveidā paziņo Tirgotājam
atšķirīgu rēķina saņemšanas adresi, kā šajā punktā minēto vai savu elektronisko
adresi, tad Tirgotājs turpmāk rēķinus nosūta uz Lietotāja norādīto adresi vai
elektronisko adresi.
13. Maksājumus par Norēķinu periodā saņemto dabasgāzi, sistēmas un citiem
pakalpojumiem, saskaņā ar Tirgotāja rēķinu, Lietotājam ir jāveic eiro līdz
nākamā mēneša 10. (desmitajai) kalendārajai dienai. Ja apmaksas termiņa pēdējā
diena iekrīt nedēļas brīvdienā vai valsts svētku dienā, kas Latvijas Republikā
noteikta par brīvdienu, pēdējā samaksas diena ir tai sekojošā nākamā darba
diena.
14. Ja Lietotājs pēc Norēķinu perioda beigām, līdz nākamā mēneša 8.
(astotajai) kalendārajai dienai nav saņēmis rēķinu, Lietotājam ir pienākums
sazināties ar Tirgotāju un rakstveidā informēt par rēķina nesaņemšanas faktu.
Rēķina nesaņemšana neatbrīvo Lietotāju no pienākuma veikt norēķinus noteiktajā
termiņā.
15. Ja Lietotājs rēķinā ir konstatējis kļūdu, Lietotājs 10 (desmit) darba
dienu laikā no rēķina izrakstīšanas dienas rakstveidā paziņo par to Tirgotājam.
Tirgotājs 10 (desmit) darba dienu laikā pēc rakstveida iesnieguma saņemšanas
paziņo Lietotājam veiktās pārbaudes rezultātus un, ja nepieciešams, veic
izmaiņas attiecīgajā rēķinā. Iesniegums par iespējamo kļūdu rēķinā neatbrīvo
Lietotāju no pienākuma noteiktajā termiņā veikt maksājumu.
16. Ja Sadales sistēmas operators ir konstatējis, ka komercuzskaites
mēraparāta rādījumi attiecīgajā Norēķinu periodā (-os)
vai Sadales sistēmas operatora aprēķinātais dabasgāzes patēriņš atšķiras no
iepriekš paziņotajiem rādījumiem vai aprēķiniem, un sakarā ar to attiecīgajā (-os) Norēķinu periodā (-os)
faktiskais dabasgāzes patēriņa apjoms ir bijis lielāks par Lietotāja Sadales
sistēmas operatoram paziņoto apjomu, konstatētā un/vai aprēķinātā starpība ir
nekavējoties (pēc šādu labojumu noteikšanas) ietverama kārtējā Tirgotāja rēķinā un Lietotājam ir pienākums apmaksāt šo papildus aprēķināto
starpību PGP Norēķinu kārtības 10.punktā norādītajā termiņā.
17. Par katru veicamā maksājuma kavējuma dienu Lietotājs maksā Tirgotājam
nokavējuma procentus par kavētiem norēķiniem 0,15% (nulle komats piecpadsmit
procenti) dienā (turpmāk - Nokavējuma procenti) no attiecīgā parāda. Galvenais
parāds ietver nokavēto maksājumu par dabasgāzi, sistēmas un citiem
pakalpojumiem, akcīzes nodokli un PVN. Tirgotājs aprēķina nokavējuma procentus
vienu reizi mēnesī, iekļaujot tos kopā ar citu informāciju rēķinā par nākamo
Norēķinu periodu.
18. Ja Lietotājs PGP Norēķinu kārtībā noteiktajā termiņā nav veicis
Maksājumu, Tirgotājs sākot ar nākamo darba dienu, pēc rēķinā norādītā samaksas
termiņa beigām ir tiesīgs nosūtīt brīdinājumu (turpmāk - Brīdinājums) par
dabasgāzes piegādes pārtraukšanu MK noteikumu Nr. 78 noteiktajā kārtībā, kā arī
kavēto maksājumu atgūšanu var nodot parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam.
Izdevumus, kas Tirgotājam rodas saistībā ar kavēto maksājumu atgūšanu un
Sadales sistēmas operatora noteikto maksu par dabasgāzes piegādes pārtraukšanu
un atjaunošanu sedz Lietotājs. Brīdinājumā Tirgotājs norāda termiņu kavēto
maksājumu veikšanai, kas nav mazāks par 5 (piecām) darba dienām un pēc kura
tiks veikta dabasgāzes piegādes Lietotājam pārtraukšana, ja kavētie maksājumi
iepriekš minētajā termiņā nav veikti. Nodrošinājuma pilna vai daļēja
izmantošana no Tirgotāja puses neietekmē tiesības pārtraukt dabasgāzes piegādi
Lietotājam.
19. Ja Lietotājs Brīdinājumā noteiktajā termiņā neveic kavēto maksājumu,
Tirgotājs ir tiesīgs pieprasīt Sadales sistēmas operatoram pārtraukt dabasgāzes
piegādi MK Noteikumu Nr. 78 noteiktajā kārtībā. Dabasgāzes piegāde
Lietotājam tiek atjaunota 5 (piecu) darba dienu laikā pēc kavēto maksājumu un
visu izdevumu, kas Tirgotājam rodas saistībā ar kavēto maksājumu atgūšanu,
samaksas un drošības depozīta iemaksas vai tā atjaunošanas.
20. Tirgotājam ir tiesības bez Lietotāja iepriekšējas piekrišanas cedēt vai
ieķīlāt no Pakalpojuma izrietošos Tirgotāja prasījumus.
III. Nodrošinājums
21. Tirgotājs MK Noteikumos Nr. 78 un/vai citos normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos ir tiesīgs Lietotājam pieprasīt un Lietotājam ir
pienākums Tirgotāja noteiktajā termiņā iesniegt līgumsaistību pienācīgas
izpildes nodrošinājumu. Tirgotājs ir tiesīgs brīvi izvēlēties nodrošinājuma
veidu un līdzekļus, ievērojot tiesību aktos noteiktos ierobežojumus.
Tirgotājs ir tiesīgs īstenot šajā sadaļā noteiktās tiesības normatīvajos
aktos noteiktajos gadījumos, it īpaši, bet ne tikai, ja:
a) Lietotājs nav ievērojis Tirgotāja apstiprināto PGP Norēķinu kārtību un
kavējis maksājumus par saņemto dabasgāzi;
b) Lietotājs tiek likvidēts vai reorganizēts un saskaņā ar reorganizācijas
plānu tiks likvidēts;
c) Lietotājam ierosināts tiesiskās aizsardzības process, ārpustiesas
tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process.
22. Ja īstenojas MK noteikumos Nr. 78 un/vai citos normatīvajos aktos
noteiktie gadījumi, tad Tirgotājs ir tiesīgs pieprasīt, lai Lietotājs iemaksātu
drošības depozītu kā līgumsaistību pienācīgās izpildes nodrošinājumu. Esošajiem
Lietotājiem drošības depozīta apmērs tiek noteikts maksājuma
par pēdējo Norēķinu periodu, reizinot to ar koeficientu 3 (trīs),
apmērā.
23. Tirgotājs ir tiesīgs brīvi izlietot drošības depozītu, lai dzēstu
Lietotāja neizpildītās saistības.
24. Ja Lietotājs ir iemaksājis Tirgotājam drošības depozītu, tad Lietotājam
ir pienākums atjaunot drošības depozītu pilnā apmērā, ja no tā ir dzēstas
Lietotāja neizpildītās saistības. Drošības depozīts tiek atjaunots 5 (piecu)
darba dienu laikā pēc Tirgotāja rakstiska pieprasījuma, atjaunot drošības
depozītu, saņemšanas.
IV. Maksājumi
25. Lietotājs veic maksājumus, naudu pārskaitot uz kādu no Tirgotāja
izrakstītajā rēķinā norādītajiem norēķinu kontiem.
26. Par samaksas dienu tiek uzskatīta diena, kurā nauda ir ieskaitīta
Tirgotāja norēķinu kontā. Izdevumus par naudas pārskaitīšanu sedz Lietotājs.
27. No Lietotāja saņemto summu Tirgotājs vispirms attiecina uz parādu par Pakalpojumu,
tad atlikušo maksājumu summu Tirgotājs ir tiesīgs ieskaitīt nokavējuma procentu
un citu blakus saistību dzēšanai, tai skaitā, dzēšot izdevumus, kas radušies
saistībā ar parāda piedziņu. Ja no Lietotāja saņemtā maksājuma summas visas
parādsaistības un maksājums par Norēķinu periodu ir dzēsts, atlikumu Tirgotājs
ieskaita kā avansa maksājumu.
28. Lietotājam ir tiesības veikt avansa maksājumus.
V. Lietotāja personas datu apstrāde
29. Šīs sadaļas noteikumi attiecas uz tiem Lietotājiem, kuri ir fiziskās
personas, bet nav mājsaimniecības.
30. Lietotāja personas datu pārzinis ir Tirgotājs SIA EG Energija,
reģ. Nr.40203080354, juridiskā adrese: Elizabetes iela 24, Rīga, LV-1050, tālr.
+371 6880 6680.
31. Lietotāja personas dati var tikt vākti no Lietotāja un no ārējiem
avotiem, piemēram, publiskajiem un privātajiem reģistriem vai trešajām
personām.
32. Lietotāja personas datu apstrāde ir nepieciešama Pakalpojuma sniegšanai.
Lietotāja personas datu apstrāde notiek ar mērķi pārbaudīt Lietotāja
identitāti, nodrošināt Pakalpojuma pienācīgu sniegšanu, nodrošināt Lietotāja
finanšu un juridisko pienākumu izpildi un nodibināt, īstenot un aizstāvēt
Tirgotāja prasījuma tiesības.
33. Lietotāja personas datu apstrādes juridiskie pamati - (i) normatīvie akti,
tajā skaitā, bet ne tikai, Enerģētikas likums un MK Noteikumi (ii) šī PGP Norēķinu kārtība par dabasgāzi pēdējās
garantētās piegādes pakalpojuma saņēmējiem, kuri nav mājsaimniecības lietotāji
un (iii) pārziņa un pārziņa grupas uzņēmumu leģitīmo
interešu (Pakalpojuma) nodrošināšana.
34. Lietotāja personas datu saņēmēju kategorijas - (i) Sadales sistēmas
operators un Sadales sistēmas operatora apakšuzņēmēji un citi piesaistītie
speciālisti Pakalpojuma nodrošināšanai; (ii) pārziņa
grupas uzņēmumi (Pakalpojuma nodrošināšanai, prasījuma tiesību īstenošanai un
aizstāvībai); (iii) parādu atgūšanas pakalpojumu
sniedzēji, advokāti un citas personas, kas nodarbojas ar aktīvu atgūšanu un/vai
parādu piedziņu tiesas un/vai ārpustiesas ceļā (parāda atgūšanas nolūkā); (iv) pakalpojumu sniedzēji Tirgotāja saimnieciskās darbības
nodrošināšanai (piemēram, IT, grāmatvedības pakalpojumu sniedzēji u.c.), (v)
institūcijas (tajā skaitā, bet ne tikai zvērināti tiesu izpildītāji, zvērināta
notāra biroji, nodokļu pārvaldes, uzraudzības iestādes un finanšu izmeklēšanas
iestādes, tiesībsargājošās iestādes) un (vi) citas
personas, kas ir saistītas ar Pakalpojuma sniegšanu.
35. Lietotāja personas dati tiek apstrādāti Eiropas Savienībā/Eiropas
Ekonomiskajā zonā (ES/EEZ). Lietotāja personas datu nodošana un apstrāde ārpus
ES/EEZ var notikt, ja tam ir tiesisks pamatojumus,
piemēram, piedziņas vēršanai uz Lietotāja mantu, kas atrodas ārpus ES/EEZ.
36. Lietotāja personas datu glabāšanas laiks - 3 (trīs) mēneši pēc no
normatīvo aktu izrietošo prasījumu noilguma termiņa iestāšanās.
37. Lietotājam ir tiesības prasīt piekļuvi saviem personas datiem, to
labošanu, dzēšanu, apstrādes ierobežošanu, tiesības iebilst pret datu apstrādi,
kā arī tiesības uz datu pārnesamību.
38. Lietotājam saistībā ar savu personas datu apstrādi ir tiesības iesniegt
sūdzību uzraudzības iestādei - Datu valsts inspekcijai.
39. Tirgotājs ir tiesīgs vienpusēji grozīt Lietotāja personas datu apstrādes
principus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, paziņojot Lietotājam par
attiecīgajiem grozījumiem savā tīmekļa vietnē, pa pastu vai citā veidā,
piemēram, ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
VI. Strīdu izšķiršana
40. Visas pretenzijas un jautājumi, kas saistīti ar
dabasgāzes tirdzniecību, tiek risināti Latvijas Republikā spēkā esošajos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lietotājam ir tiesības iesniegt
pretenzijas, norādes uz Tirgotāja kļūdām, kā arī uzdot Tirgotājam jautājumus,
telefoniski sazinoties ar Tirgotāju pa tālruni +371 6880 6680, nosūtot e-pastu
uz Tirgotāja elektroniskā pasta adresi: info@egenergija.lv
vai nosūtot rakstisku iesniegumu uz Tirgotāja juridisko
adresi. Tirgotājs izvērtē saņemto informāciju un sniedz atbildi Latvijas
Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
41. Visi strīdi un domstarpības starp Tirgotāju un
Lietotāju, tajā skaitā, bet ne tikai, par Pakalpojuma sniegšanu un tā
apmaksu un/vai ar dabasgāzes tirdzniecību saistītiem zaudējumiem, kas nodarīti
Tirgotājam, izšķir Latvijas Republikas vispārējās jurisdikcijas tiesa Latvijas
Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
42. Tiesvedības procesa uzsākšanas un prasības apmierināšanas gadījumā,
Lietotājam papildus Tirgotāja prasījuma pamatsummai un Nokavējuma procentiem ir
pienākums atlīdzināt arī ar parāda atgūšanu saistītos izdevumus, tajā skaitā
samaksāto valsts nodevu un izdevumus, kas saistībā ar lietas vešanu ir radušies
Tirgotājam, apmaksājot zvērinātu advokātu rēķinus.
VII. Noslēguma jautājumi
43. PGP Norēķinu kārtība stājas spēkā 2018.gada
1.aprīlī.
44. Visas Tirgotāja un Lietotāja attiecības regulē Latvijas Republikā spēkā
esošie normatīvie akti.
45. Tirgotājs ir tiesīgs vienpusēji grozīt šo PGP Norēķinu kārtību.
Tirgotājs publicē PGP Norēķinu kārtības grozījumus vienu mēnesi pirms attiecīgo
grozījumu spēkā stāšanās.
46. Ja šī PGP Norēķinu kārtībā ir pretrunā ar spēkā esošo normatīvo aktu
pavēlošām tiesību normām, tad piemērojamas ir spēkā esošās tiesību normas.